پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴

چشم بودجه ۹۹ به منابع صندوق توسعه ملی

این روزها لایحه بودجه سال 99 در مجلس بررسی می‌شود و درحالی‌که بسیاری از کارشناسان می‌گویند لایحه بودجه باید براساس سیاست اقتصاد مقاومتی با حداقل اتکا به درآمد نفتی بسته شود، اما دولت در لایحه بودجه صادرات یک‌میلیون بشکه نفت در روز در نظر گرفته است که به گفته کارشناسان رقم بالایی است. به باور کارشناسان درحال‌حاضر و در شرایط محدودیت صادرات منابع نفتی باید به درآمدهای مالیاتی اتکا کرد و به‌دنبال پایه‌های جدید مالیاتی و حذف یا کاهش معافیت‌ها باشیم. همچنین برای تأمین مصارف بودجه سال آینده نیازمند کاهش هزینه‌های غیر ضروری در دستگاه‌های دولتی هستیم.

شعارسال: این روزها لایحه بودجه سال 99 در مجلس بررسی می‌شود و درحالی‌که بسیاری از کارشناسان می‌گویند لایحه بودجه باید براساس سیاست اقتصاد مقاومتی با حداقل اتکا به درآمد نفتی بسته شود، اما دولت در لایحه بودجه صادرات یک‌میلیون بشکه نفت در روز در نظر گرفته است که به گفته کارشناسان رقم بالایی است. به باور کارشناسان درحال‌حاضر و در شرایط محدودیت صادرات منابع نفتی باید به درآمدهای مالیاتی اتکا کرد و به‌دنبال پایه‌های جدید مالیاتی و حذف یا کاهش معافیت‌ها باشیم. همچنین برای تأمین مصارف بودجه سال آینده نیازمند کاهش هزینه‌های غیر ضروری در دستگاه‌های دولتی هستیم.
 
افزایش سهم مالیات در بودجه 99 واقعی نیست
 
در همین ارتباط عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بودجه 99 نسبت به بودجه‌های سال گذشته غیرواقعی است.
 
سیدکاظم دلخوش به موج گفت: بودجه سال 99 در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق درحال بررسی است و با بودجه سال‌های گذشته متفاوت است؛ چراکه شاهد کاهش سهم درآمدهای نفتی و افزایش دریافت مالیات هستیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش 40 درصدی سهم مالیات در بودجه 99 واقعی نیست و انتشار بیش از حد اوراق مشارکت در لایحه بودجه سال 99 یکی از ایرادات مهم این لایحه محسوب می‌شود. همچنین باید در قسمت دریافت یارانه‌ها نیز شفاف‌سازی شود.
 
وی با اشاره به افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان دولت اظهارداشت: این افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم نیست.
 
نجومی‌بگیران و کم‌درآمدها نباید در یک‌پله مالیاتی قرار بگیرند
 
عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز گفت: نباید درصد مالیات افرادی که سه‌‌میلیون حقوق می‌گیرند با افرادی که 21 میلیون حقوق می‌گیرند، یکسان باشد. قرار دادن این طیف از حقوق‌ها در یک پله مالیاتی درست نیست و باید اصلاح شود.
 
حمیدرضا فولادگر درباره شیوه محاسبه مالیات پلکانی بردرآمد کارمندان به موج گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق قطعاً باید اصلاح شود. تبصره ۶ و ۱۲ لایحه بودجه ۹۹ که به‌ترتیب مربوط به مالیات­ و حقوق‌هاست، باید در کنار یکدیگر مورد بررسی و رأی‌گیری قرار گیرند.
 
وی ادامه داد: دولت به‌دنبال تصویب بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹ است که در آن به دریافت مالیات به‌صورت پلکانی از ۱۰ تا ۳۵ درصد تأکید شده بود. کلیت مدل مذکور خوب و در راستای عدالت است. البته نقدهایی هم به مدل مالیات پلکانی وارد می‌شود. منتقدین مدل مذکور معتقد بودند در مدل پلکانی، نتیجه طوری رقم می‌خورد که بعضی از صنوف مالیات ۳۵ درصدی می‌دهند، بدون آن‌که حقوق آن‌ها افزایش یابد.
 
کسانی را به مجلس بفرستیم که توانایی حل مشکلات را داشته باشند
 
همچنین نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) نیز با اشاره به ایرادات بودجه 99 عنوان کرد: امید داریم در انتخابات پیش‌رو مردم به کسانی رأی دهند که بتواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.
 
علی امیرشاهی به فارس گفت: اقتصاد مقاومتی، یعنی این‌که از تمام اتفاقاتی که دشمن می‌تواند روی آن دست بگذارد و به اقتصاد کشور آسیب بزند، کشور را واکسینه کنیم. امروز هم یکی از مسائلی که دشمن روی آن دست گذاشته و به طریق آن به کشور آسیب می‌زند، بحث نفت است.
 
این فعال دانشجویی تأکید کرد: دولت کنونی اگر می‌توانست حتماً نفت را می‌فروخت و این‌گونه نیست که بگوییم دولت می‌خواهد با عدم فروش نفت اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کند، با این‌ حال ۱۳ درصد وابستگی کشور به فروش نفت با توجه به تحریم‌های اخیر کاهش پیدا کرد و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از منابع فروش اوراق دولتی و صندوق توسعه برداشته شد که این به کشور آسیب خواهد زد.
 
این فعال دانشجویی افزود: بحث دریافت مالیات از مسائلی است که در کوتاه‌مدت می‌تواند مشکلات اقتصادی ما را حل کند. راهکار بلندمدت هم بحث نظام بانکی در کشور ماست که باید اصلاح شود.
 
وی گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه جدی شود، بحث دریافت مالیات از صاحبان خانه‌های خالی است. برخی افراد چندین واحد خانه خریداری کرده و آن‌ها را خالی گذاشته‌اند؛ چرا نباید این افراد مالیات بدهند.
 
میرشاهی تأکید کرد: دریافت مالیات از مشاغل هم باید جدی گرفته شود. بحث فرارهای مالیاتی هم باید شفاف بشود. یک بحث دیگر موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان است که باید به آن پرداخته شود. منظور هم کل هنرمندان است، نه فقط سلبریتی‌ها. چرا یک کارمند با دو تا سه‌ میلیون حقوق در ماه باید مالیات بدهد، ولی یک هنرمند نباید مالیات بدهد.
 
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: برخی مشاغل هم هستند که درآمدها مالی بسیار بالایی دارند؛ ولی مالیات نمی‌دهند. 800 هزار دستگاه کارتخوان بی‌نام در کشور داریم که باید مشخص شود این‌ها از آن چه کسانی است.
 
میرشاهی گفت: مجلس جایی است که می‌تواند به دولت فشار بیاورد که مباحث اقتصادی مانند مالیات پیگیری شود و قوانینی تصویب شود که بتواند به اقتصاد ما کمک کند. امید داریم در انتخابات پیش‌رو مردم به کسانی رأی دهند که بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.

لایحه بودجه ۹۹ علیه ملت است
 
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز با بیان این‌که مباحث مربوط به خصوصی‌سازی و صادرات نفت دو ایراد اساسی بودجه ۹۹ است، گفت: تجربه نشان می‌دهد بودجه ۹۹ علیه ملت است.
 
حمزه دستیار با اشاره به ایرادات برجسته بودجه ۹۹ به فارس گفت: یکی از این ایرادات بحث صادرات نفت است و یکی هم بحث ۵۰ هزارمیلیارد خصوصی‌سازی.
 
وی افزود: سهم GDP ما از نفت ۱۰ درصد بوده است و با این‌که اقتصاد ما بر پایه نفت بنیان‌گذاری شده، سهم ۱۰ درصدی GDP برای کشوری که اقتصاد تک‌محصولی و نفتی دارد، یعنی هیچ.
 
دستیار اضافه کرد: اوایل سال ۹۱ بود که تحریم‌های آمریکا یک رکود تورمی به کشور تزریق کرد و به‌واسطه آن ضربه مهلکی به اقتصاد ایران وارد شد، بعد از آن صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرد تا این‌که اکنون ما به صادرات حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم که پول آن را هم می‌توانیم وارد کشور کنیم.
 
این فعال دانشجویی گفت: در چنین شرایطی می‌بینیم که دولت ما در لایحه بودجه صادرات یک‌میلیون بشکه نفت در روز را پیشنهاد می‌دهد که می‌دانیم این مسأله امکان‌پذیر نیست.
 
عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به محدود بودن مشتریان نفت ایران تأکید کرد: امروز برخی از کشورهای مشتری نفت ما به‌واسطه فشارهای آمریکا کنار کشیده‌اند و در چنین شرایطی که مشتری نفت ما محدود است، راه‌حل این نیست که چنین پیشنهادی را در لایحه بودجه بدهیم.
 
وی افزود: می‌گوییم بیاید در چنین شرایطی و در بحث ساختار‌های نفتی به پتروپالایشگاه روی بیاورید. این کار باعث می‌شود که ما فرآورده‌های بیش‌تری از نفت داشته باشیم.
 
این فعال دانشجویی با اشاره به ایرادات لایحه بودجه ۹۹ در بخش خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم میزان خصوصی‌سازی را بالاتر ببریم که تجربه مفیدی از خصوصی‌سازی داشته باشیم و بگوییم اکنون قصد داریم این تجربه را گسترش دهیم. جامعه نمی‌پذیرد که یک تجربه پر از اشتباه را تکرار کرده و گسترش دهیم.
 
دستیار یادآور شد: ما در بحث خصوصی‌سازی در آذرآب، هپکو، آلومینیوم المهدی و. شکست خوردیم و همه این‌ها به ما هشدار می‌دهد که نباید خصوصی‌سازی با این روند گسترش پیدا کند.
 
دستیار اظهار داشت: بحث دیگری که در لایحه بودجه 99 باید مورد توجه قرار گیرد، بحث مالیات است که مشکلات فراوانی دارد. اکنون ما از تولیدکننده که به اقتصاد کشور کمک می‌کند، مالیات می‌گیریم؛ ولی از دلالان مسکن، طلا و سلبریتی‌ها مالیات نمی‌گیریم.
 
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان با بیان این‌که نظام مالیاتی ما چندین مشکل دارد که باید حل شود، تأکید کرد: نظام مالیاتی ما هوشمند نیست و باید هوشمند شود. متأسفانه ما در دریافت مالیات ضعیف هستیم و از برخی مشاغل که باید مالیات بدهند، نمی‌توانیم مالیات بگیریم.
 
دستیار با اشاره به اهمیت بحث شفافیت در بحث مالیات گفت: یک موضوع دیگر هم بحث فرارهای مالیاتی است. عده‌ای از اقشار پردرآمد مانند وکلا و پزشکان هستند که مالیات نمی‌دهند، یکسری معافیت‌های مالیاتی بی‌مورد هم داریم که باید جلوی این‌ها گرفته شود.
 
وی افزود: بعد از این بحث، اگر ما در مبارزه با قاچاق قدرتمند بودیم، مسلماً وضعیت بودجه این‌گونه نمی‌شد.
 
این فعال دانشجویی یادآور شد: وقتی می‌بینیم 800 هزار کانتینر مشروبات الکلی وارد کشور می‌شود، وقتی می‌بینیم یک‌هزار و 600 خودروی لوکس وارد کشور می‌شود، نمی‌‌توان گفت این‌ها به‌صورت غیررسمی وارد می‌شود. این‌ها را که نمی‌شود به دست کولبر وارد کرد.
 
دستیار خاطرنشان کرد: متأسفانه ما یک دولت غیرچابک و پرهزینه داریم. فقط هزینه یک سفر آقای روحانی در چند سال گذشته دیدید چقدر سروصدا کرد. همه این مسائل اگر اصلاح شود، می‌تواند کمک کند مشکلات بودجه حل شود.
 
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان گفت: متأسفانه دولت با یک عینک سیاسی به مسائل نگاه می‌کند. امروز سوءمدیریت در بحث ورزش، بودجه و... را به FATF ربط می‌دهند تا در نهایت به مذاکره برسند و این بسیار خطرناک است، آن هم برای حکومتی که رئیس‌جمهورش باید رئیس‌جمهور همه مردم باشد.
 
بودجه شرکت‌های دولتی ۱۶ درصد رشد داشته است
 
نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم با اشاره به افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه 99 گفت: بودجه شرکت‌های دولتی به تنهایی عدد بزرگی است و متأسفانه عمده پرداخت‌های غیرمتعارف و فسادها در این بخش صورت می‌گیرد.
 
امیرمحمد زارعی به فارس گفت: با این‌ حال این محدودیت می‌تواند به‌عنوان یک فرصت برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی دیده شود. مشروط بر آن‌که تدابیر لازم برای این مهم دیده شده باشد.
 
این فعال دانشجویی گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد که دولت قصدی برای تحول در این حوزه، یعنی کاهش معافیت‌ها، کاهش فرار مالیاتی و ایجاد پایه‌های جدید ندارد؛ اما ساده‌ترین راهی که دولت برای درآمدزایی پایدار انتخاب کرده، فروش دارایی‌های دولت تحت عنوان مولدسازی دارایی‌های دولت است که تکرار خصوصی‌سازی در اشل بسیار بزرگ‌تر خواهد بود.
 
وی با اشاره به افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه 99 گفت: بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته و در این حوزه نیز کاهش هزینه‌ای مشاهده نمی‌شود. بودجه شرکت‌های دولتی به تنهایی خود عدد بزرگی است و متأسفانه عمده پرداخت‌های غیرمتعارف و فسادها در این بخش صورت می‌گیرد.
 
زارعی تأکید کرد: متأسفانه در بودجه ۹۹ دولت همچنان چشم به منابع صندوق توسعه ملی دوخته است و با اصرار سهم صندوق را از ۳۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده و در کنار آن نیز 4/3 میلیارد یورو نیز برداشت خواهد کرد که با احتساب قرض از صندوق توسعه ملی، یعنی همان ۱۶ درصد دولت چیزی حدود هفت میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی خواهد داشت.
 
وی به تاراج اموال دولت با تکرار خصوصی‌سازی خاموش و برخی مشکلات در حوزه صادرات نفت به‌عنوان ایرادات اساسی بودجه اشاره کرد و گفت: دولت مدعی است که وابستگی بودجه به نفت را کم کرده و به حدود ۱۰ درصد رسانده است، اما این ادعا واقعی نیست.
 
این فعال دانشجویی گفت: ثمره درآمدهای غیرواقعی در لایحه بودجه ۹۹ آن است که بلافاصله با کاهش درآمد محقق شده در سال ۱۳۹۹، دولت ناچار است از هزینه عمرانی خود بکاهد. اگر بدانیم که هزینه عمرانی، عمده‌ترین بخش بودجه دولت است که خاصیت تحریک رشد و اشتغال را دارد، نتیجه می‌گیریم که به احتمال زیاد بودجه سال آتی، کمک ویژه‌ای به رشد تولید و اشتغال نخواهد کرد.
 
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ عملاً دولت بعدی با صندوق توسعه ملی خالی مواجه خواهند شد. حذف معافیت‌های مالیاتی سلبریتی‌ها و مناطق آزاد و... و مبارزه با فرار مالیاتی می‌تواند برای حل این مشکل کمک کند.
 
وی گفت: بودجه شامل دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی است که بودجه شرکت‌های دولتی در حدود دوسوم از کل بودجه را شامل می‌شود. این بخش از بودجه در مجلس شورای اسلامی بررسی نمی‌شود. عدم بررسی این بخش از بودجه در مجلس به معنای غیرشفاف بودن آن است و استمرار این نارسایی در سال‌های مختلف سبب می‌شود تا شرکت‌های دولتی به محلی برای فعالیت‌های غیرشفاف تبدیل شوند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری سبزینه  ،تاریخ انتشار:   24 دی   1398،کدخبر:   80270،www.sabzineh.org
خبرهای مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین