پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۸۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
این روزها سرزمین راما شاهد اعمال خشونتی بی‌سابقه علیه مسلمانان بخشی از ساکنان این کشور رازآلود است. مساله‌ای که به دنبال اعتراضات گسترده و اخیراین کشور به قانون جنجالی شهروندی، که مسلمانان معتقدند اقدامی علیه آنها محسوب می‌شود، شکل گرفته است

شعار سال:دنیای اساطیری هند پر از نمادهایی است که مدارا، حرمت، عدل و داد را نمایندگی می‌کنند. راما از جمله این اساطیر است که در افسانه‌های هندی گاه نماد زهد و مناعت نفس است و بر تخت پادشاهی که می‌نشیند به اجرای عدل و داد، و حق و حقیقت همت می‌گمارد و از این‌رو هندیان دوست دارند که سرزمین خود را با این اسطوره معرفی کنند. اما این روزها سرزمین راما شاهد اعمال خشونتی بی‌سابقه علیه مسلمانان بخشی از ساکنان این کشور رازآلود است. مساله‌ای که به دنبال اعتراضات گسترده و اخیراین کشور به قانون جنجالی شهروندی، که مسلمانان معتقدند اقدامی علیه آنها محسوب می‌شود، شکل گرفته است. در دسامبر سال ۲۰۱۹، مجلس اعیان پارلمان هند، لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشور‌های همسایه به تصویب کرد که منتقدان معتقدند این لایحه بخشی از دستور کار دولت نارندرا مودی، نخست‎وزیر این کشور برای به حاشیه راندن مسلمانان این کشور و اهانت به اصول برابری در قانون اساسی هند است. طبق این قانون اقلیت‌های دینی کشور‌های منطقه از جمله هندوها، سیک‌ها و مسیحیان می‌توانند تابعیت هندی دریافت کنند، اما مسلمانان از دریافت آن محروم هستند.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که حامی اصلی این قانون است می‌گوید که این قانون برای حمایت از اقلیت‌ها در افغانستان، پاکستان و بنگلادش ضروری است و مدعی است که این قانون به هیچ وجه علیه مسلمانان نیست.
این در حالی است که به عنوان مثال هزاران مسلمان روهینگیا در مرز‌های بنگلادش از سوی دولت میانمار رانده شده و دولت بنگلادش نیز از پذیرش این افراد که اصالتا هندی محسوب می‌شوند خودداری می‌کند.
بنا به گزارش‌ها، وقوع اختلافات در این زمینه باعث ایجاد درگیری بین هندوها و مسلمانان در برخی نقاط هند شده است. به گزارش گاردین، در این درگیری‌های ۴روزه در شمال شرق دهلی نو، تعدادی از مساجد به آتش کشیده شده و برخی مسلمانان را زنده و در خانه‌هایشان، سوزانده‌اند. در برخی موارد هم آن‌ها را به خیابان‌ها کشانده و مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند. در این راستا، فروشگاه‌ها و اماکن متعلق به مسلمانان نیزبه آتش کشیده شده و حتی در خیابان‌هایی که مسلمانان و هندو‌ها پیش از این به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کردند، اجسادی در کف خیابان دیده می‌شود که متعلق به مسلمانان بوده و مغازه‌ها و منازل زیادی از آنان نیز در این محله‌ها، تخریب شده است. گاردین می‌گوید که پلیس هند در بسیاری از موارد تنها نظاره‌گر بوده یا حتی به کمک هندو‌ها رفته و در این جنایات به آن‌ها ملحق شده است.
موج تازه اعتراضات به این قانون، همزمان با سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دهلی‌نو آغاز شد؛ مساله‌ای که البته با بی‌اعتنایی ترامپ به این اعتراض‌ها، انتقادهایی را برانگیخت. ترامپ در حاشیه سفر هفته گذشته خود به هند، در یک کنفرانس خبری، حاضر به پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران درباره آشوب‌های اخیر هند نشد و در عین حال از عملکرد نخست‌وزیر هند در حمایت از آزادی مذهبی و دینی به شدت دفاع کرد. در واکنش به این برخورد ترامپ، برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی که به عنوان یکی از رقبای انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیزمحسوب می‌شود، با انتقاد از ترامپ در این زمینه گفت: «بیش از 200 میلیون مسلمان هند را وطن خود می‌دانند. خشونت‌های گسترده علیه مسلمانان موجب مرگ تعداد زیادی از مسلمانان و زخمی شدن عده دیگری از آنها شده است. ترامپ تنها واکنشی که نشان داده است این بوده که گفته است «این مساله مربوط به هند است.» این نشانگر ناکامی آمریکا در رهبری حقوق بشر است.»
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در رابطه با موضع ایران در قبال اعمال خشونت علیه مسلمانان هندوستان گفت: ایران با نگرانی اخبار هند در خصوص جنگ‌ها و اختلافات مذهبی را دنبال می‌کند و ما عمیقا متاسف هستیم. ما هند را کشوری با تساهل و تسامح مذهبی می‌شناسیم و انتشار این اخبار بسیار نگران کننده است. او با ابراز امیدواری برای پایان یافتن هرچه زودتر خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند گفت: این امید بر اساس درایتی است که در مقامات این کشور سراغ داریم. این اخبار نگران کننده است و ایران از طریق کانال‌های رسمی موضوع را دنبال می‌کند و سایر کشورهای اسلامی هم تحرکاتی داشتند که امیدواریم هرچه زودتر این خشونت‌ها پایان پذیرد.
گاردین درگزارشی دیگر درباره اوضاع این روزهای مسلمانان هند، اشاره کرده است که هندو‌های متعصب در خیابان‌ها جلوی مردان را می‌گیرند و آن‌ها درخواست کارت شناسایی می‌کنند، اگر کسی امتناع کند به زور وی را مجبور می‌کنند تا کارت شناسایی خود را نشان دهد و در غیر این صورت در اقدامی توهین‌آمیز، ختنه شدن آنها را بررسی می‌کنند و اگر اثبات شود که آن فرد، مسلمان است، شروع به ضرب و شتم او کرده و تا حد مرگ، به او صدمه می‌زنند.
براساس گزارش گاردین، یک مسلمان۳۰ ساله که گرفتار همین اوباش هندو شده بود، می‌گوید که آنقدر مرا زدند که بیهوش شدم و پس از ساعت‌ها در کنار یک رودخانه و در حالی‌که طنابی دور گردنم بود به هوش آمدم. او می‌گوید آن‌ها به تصور اینکه من مرده‌ام مرا رها کرده بودند.
با این حال واکنش‌ها به این ناآرامی‌ها، همچنان ادامه دارد. ایلهان عمر، از زنان دموکرات عضو کنگره آمریکا از مقام‌های هند خواست به حقوق بشر احترام بگذارد و اوضاع پرتنش در این منطقه مورد مناقشه را آرام کند. همچنین خشونت علیه مسلمانان هند واکنش مردم دیگر کشور‌ها را نیز به دنبال داشته است.
براساس گزارش شبکه ان‌دی‌تی‌وی هند، هزاران نفر در شهر‌های مختلف اروپایی مانند بروکسل، هلسینکی، لاهه، استکهلم، دوبلین، پاریس، برلین، مونیخ و لندن در اعتراض به این خشونت‌ها در روز شنبه و در مقابل سفارت‌های هند در این کشور‌ها تجمع اعتراضی برپا کردند وخواستار توقف خشونت‌ها و محاکمه عوامل آن شدند. این در حالی است که به گزارش این شبکه خبری، بیش از 47 نفر در درگیری‌های چند روز گذشته، در پایتخت هند کشته شده‌اند که اغلب آن‌ها از مسلمانان هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی،تاریخ انتشار:13اسفند1398،کد خبر:1592،www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
0
نمیدونم چرا هر کی ارتباط حسنه با ایران هم داره مسلمون کش هم هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین