پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۴۹۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
در حالی که با مداخله وزیر اقتصاد، سازمان بورس از مصوبه جنجالی چهارشنبه شب گذشته مبنی بر کاهش دامنه نوسان در بورس و فرابورس کوتاه آمد، به نظر می رسد دست سازمان بورس برای مدیریت شرایط فعلی خالی است و دولت و شرکت های شبه دولتی باید در این شرایط به کمک سازمان بیایند.

شعار سال:در حالی که با مداخله وزیر اقتصاد، سازمان بورس از مصوبه جنجالی چهارشنبه شب گذشته مبنی بر کاهش دامنه نوسان در بورس و فرابورس کوتاه آمد، به نظر می رسد دست سازمان بورس برای مدیریت شرایط فعلی خالی است و دولت و شرکت های شبه دولتی باید در این شرایط به کمک سازمان بیایند.

گفتنی است تصمیم چهارشنبه شب سازمان بورس با مداخله وزیر اقتصاد، ملغی و روز شنبه معاملات با دامنه نوسان قبلی (5 درصد) انجام شد، اما گفته شده است در این خصوص در جلسه شورای عالی بورس در روز 20 اسفند تصمیم گیری می شود.


مهم ترین انگیزه سازمان بورس از تصمیمات اخیر (از جمله کاهش دامنه نوسان سهام به 2 درصد که البته ملغی شد) کاهش هیجان بازار سرمایه، کاهش رفتارهای سفته بازانه و انگیزه نوسان‌گیری و پیشگیری از حبابی شدن بیش از حد سهام در اثر هجوم نقدینگی است. کارشناسان معتقدند کاهش دامنه نوسان منجر به قفل شدگی، افزایش صف های خرید و فروش و کاهش نقدشوندگی سهام می شود.

در این خصوص، اکثر کارشناسان و مسئولان سازمان بورس بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بهترین راهکار کنترل موج هیجانی فعلی در بازار سرمایه، افزایش سهام موجود از دو طریق است: افزایش عرضه اولیه شرکت ها و افزایش سهام شناور (قابل معامله).امیری معاون سازمان بورس از ارائه پیشنهاد به شرکت ها برای افزایش سرمایه از طریق صرف سهام و افزایش سهام شناور اشاره و تصریح کرد که جلساتی هم در این خصوص برگزار شده است اما با گذشت دو ماه و با وجود استقبال شرکت ها، در عمل، اقدامی برای این کار انجام ندادند. این در حالی است که با این کار نقدینگی مناسبی وارد شرکت ها می شود و کمک زیادی به آن‌ها خواهد کرد. وی علت این بی رغبتی را ریسک ناپذیری مدیران دانست.صادق الحسینی، اقتصاددان نیز در این خصوص گفت: بهترین راه در این شرایط عرضه حداکثری در بازار است. چه عرضه‌های اولیه و چه افزایش میزان سهام شناور در بازار. چرا میانگین سهام شناور در بازار حدود ۱۵ درصد و سهام شناور آزاد کمتر از ۵ درصد است؟ این دست سازمان بورس نیست. در اختیار دولت و سازمان‌های شبه دولتی نظیر سازمان تأمین اجتماعی و غیره است. چرا سهام شان را عرضه نمی‌کنند؟ گفته می‌شود که سازمان بورس بارها نامه نوشته و خواستار عرضه بیشتر سهام شده ولی این کار انجام نشده است.
رئیس کل بانک مرکزی هم که از بخشنامه وزیر اقتصاد مبنی بر لغو تصمیم سازمان بورس حمایت کرده بود، بر لزوم عرضه بیشتر تاکید کرد و نوشت: «یکی از راهکارهای مدیریت روند بازار سرمایه استفاده دولت از فرصت عرضه اولیه سهام و نیز برنامه‌ریزی برای افزایش درصد سهام شناور شرکت های مهم است. اقبال به بازار سرمایه را نیک پنداریم و با افزایش عرضه سهام عمق بیشتری به آن بدهیم».

فرصتی که به دلیل کندی دولت از دست خواهد رفت
گفتنی است سازمان بورس تلاش خود را برای افزایش عرضه کرده و به تازگی هم چندین عرضه اولیه را انجام داده است. مدیرعامل فرابورس هم از تلاش برای عرضه چندین شرکت از جمله پتروشیمی اریا ساسول، شرکت‌های زیر مجموعه شستا، صباتامین و شرکت‌های دانش بنیان تا پایان سال خبر داد.با این حال، به نظر می رسد کندی و کاغذ بازی دولت و شرکت های دولتی و خصولتی و ترس مدیران آن ها، مانع از تسریع در این روند می شود. در حالی که با توجه به نقدینگی موجود در بورس، عرضه بیشتر سهام، فرصتی استثنایی برای تامین مالی شرکت ها، کمک به سهامداران و افزایش عمق بازار سرمایه است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین،تاریخ انتشار:19اسفند1398،کد خبر: 1361906،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0
0
واقعا تصمیمشون غیر منطقی و غیرکارشناسی بود این بازار رو نابود میکرد اگر رخ می داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین