پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
کارشناس حوزه گاز صادرات را بهترین روش برای مدیریت مازاد تولید گاز عنوان کرد.واد سلیمانپور با اشاره به اینکه با نصب آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی ابتدای هفته جاری، بخش فراساحل پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) تکمیل شد، اظهار داشت:در نتیجه این اقدام، ظرفیت تولید گاز کشور از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز فراتر می‌رود و لازم است وزارت نفت برنامه‌ریزی لازم را برای مدیریت این افزایش تولید انجام دهد. چرا که آهنگ رشد مصرف کمتر از رشد تولید است.

شعار سال: جواد سلیمانپور با اشاره به اینکه با نصب آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی ابتدای هفته جاری، بخش فراساحل پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) تکمیل شد، اظهار داشت:

در نتیجه این اقدام، ظرفیت تولید گاز کشور از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز فراتر می‌رود و لازم است وزارت نفت برنامه‌ریزی لازم را برای مدیریت این افزایش تولید انجام دهد. چرا که آهنگ رشد مصرف کمتر از رشد تولید است.

کارشناس حوزه گاز با بیان اینکه در بخش خانگی عمده جغرافیای کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارد، ادامه داد:

بخش باقی مانده از شبکه توزیع گاز استان سیستان و بلوچستان در حال تکمیل است و جز این استان، معدود نقاطی که گازرسانی به آنها انجام نشده، فقدان توجیه اقتصادی احداث خط لوله است.

وی افزود: مصرف گاز در بخش خانگی رشد خود را پشت سر گذاشته است و در بخش صنعتی نیز واحدهای نیروگاهی و صنعتی که ظرفیت آنها اجازه جایگزینی سوخت گازی با مایع را داشته، جایگزینی آنها انجام شده است. در بخش پتروشیمی نیز با توجه به روند توسعه آن، نیاز گازی به عنوان خوراک قابل تأمین است. بنابراین می‌توان گفت میزان مصرف گاز در کشور نسبت به تولید آن کمتر است. مصارف سی. ان. جی نیز محدود است.

*** صادرات، بهترین روش برای مدیریت مازاد تولید گاز

سلیمان پور اظهار داشت: البته در برخی ایام سال شاهد افت فشار گاز هستیم که این روند در مدت زمان کوتاهی رخ می‌دهد و پایدار نیست و در اکثر ایام سال با مازاد تولید گاز روبه رو هستیم و از سویی دیگر، گاز قابل ذخیره سازی یا فروش فوری نیست. بنابراین یا باید برنامه ریزی برای مصرف آن وجود داشته باشد یا سوزانده شود.

وی ادامه داد: شاید برخی بگویند این افزایش تولید را به افت فشار در آینده تخصیص دهیم. این نوع نگاه صحیح است اما حل مسئله افت فشار را می‌توان با تجهیزات تقویت فشار جبران کرد نه افزایش تولید گاز. البته موارد داخلی که بتوان از درآمدزایی داشت نیز محدود است چرا که اغلب مصارف داخلی با نرخ یارانه‌ای است و نرخ حقیقی بین‌المللی ندارند.

 کارشناس حوزه گاز در پایان، بهترین برنامه‌ریزی برای مازاد تولید گاز را صادرات آن دانست و اظهار داشت:

باید در نظر داشت که صادرات گاز یک روند طولانی مدت است؛ به عبارتی دیگر برای اجرایی کردن چنین تصمیمی باید مذاکرات انجام و بخش لجستیکی آن آغاز شود و ثمردهی این روند به سرعت انجام نمی‌شود.

به این ترتیب برای مازاد تولید گاز خود که در آینده نزدیک مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب را رد می‌کند باید از الان برنامه ریزی برای صادرات داشت ومذاکرات مربوط به آن را آغاز کرد.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار 19 اسفند    98، کد خبر:   163310، www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین