پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
این روزها قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار به اندازه‌ای بالا رفته که داد مصرف‌کنندگان را درآورده است؛ موضوعی که ارتباط مستقیمی با گرانی نهاده‌های دامی، کمبود آن‌ها در بازار و سودجویی دلالانی دارد که عرصه را بر مردم و تولیدکنندگان تنگ کرده‌اند.

شعار سال: رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران در خصوص نوسانات قیمت مرغ در روزها و هفته‌های اخیر اظهار داشت: اول باید بدانیم که قیمت تمام‌شده مرغ بالا است و مواد اولیه با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به اندازه کافی در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد و آنان به ناچار از بازار آزاد نهاده‌ها را تهیه می‌کنند.

محمد یوسفی در گفت‌وگویی افزود: چند ماه پیش قیمت مرغ به زیر قیمت مصوب رسید، اما این روزها قیمت افزایش یافته است و این نوسانات ادامه دارد، اما مسأله این‌جا است که این نوسانات قیمتی به ضرر تولیدکننده و در نهایت به ضرر مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر غیر از ذرت و سویا، سایر اقلامی که مورد نیاز است و باید در جیره غذایی منظور شود، با ارز آزاد و نیمایی است و این موضوع بر قیمت‌ها بسیار تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که شنیده‌ها حاکی است معاون وزیر جهاد کشاورزی درخواست داده که به دانه‌های روغنی ارز دولتی تومانی ندهند. معنای آن این است که کنجاله سویا که حداقل ۳۵ درصد جیره غذایی را تشکیل می‌دهد، با ارز نیمایی به تولیدکنندگان ارائه شود که این امر قطعاً باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش داشته باشد.

قیمت نهاده‌ها ثابت نباشد، قیمت مرغ ثابت نمی‌ماند

یوسفی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید در مورد نهاده‌ها تعیین تکلیف کنند، افزود: اگر قرار است قیمت نهاده‌ها ثابت نباشد، قیمت مرغ هم نمی‌تواند ثابت باشد؛ به همین دلیل امروز قیمت مصوب مرغ را قبول نداریم. درواقع  ابتدا باید هرکسی که جوجه می‌ریزد، به اندازه کافی دان با قیمت مصوب در اختیار قرار بگیرد و بعد برای مرغ قیمت مصوب اعلام کنند.

این مقام مسئول در خصوص دلایل افزایش قیمت مرغ نیز گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت این است که چون مرغدار دسترسی آسان به نهاده‌ها ندارند، سعی می‌کند کم‌تر جوجه‌ریزی کند، به‌طوری که تولیدکنندگان مرغ مادر با موافقت معاونت امور دام و مدیر کل دفتر طیور تصویب کرده‌اند که جوجه‌ریزی در ماه روی ۱۰۵ میلیون قطعه برود، در حالی که تا پیش از این بیش از ۱۳۵ میلیون قطعه بوده است و این موضوع عرضه مرغ به بازار را کم‌تر می‌کند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما در مورد قیمت مرغ در روزهای آتی چیست، گفت: پیش‌بینی ما ملاک قیمت‌گذاری نیست، بلکه باید ببینیم نهاده‌ها به چه قیمتی چه از طریق دولت و چه به صورت آزاد به دست مرغدار می‌رسد، چون این قیمت‌ها بر قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارد و آن را کاهش یا افزایش می‌دهد.

 

چپاول یارانه اختصاصی به نهاده‌ها توسط عده‌ای سودجو

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی هم ضمن انتقاد از برخی مباحث مطرح شده پیرامون تولیدکنندگان مرغ گفت: متأسفانه برخی مسئولان اظهار کرده‌اند که اگر مرغداران تولیدات خود را به نرخ مصوب عرضه نکنند، به عنوان اخلالگر بازار شناخته می‌شوند و با آنان برخورد خواهد شد. این‌گونه اظهارنظرها با توجه به این‌که مرغداران طی ماه‌های گذشته در زیان کامل بودند، اما در سکوت و بی‌تفاوتی مطلق همین مسئولان نیاز جامعه را تأمین کردند، جای تأسف دارد.

حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌وگویی تصریح کرد: همین الان نیز می‌بینیم که با وجود افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها و رسیدن نرخ کنجاله سویا به هفت‌هزار تومان، تولیدکنندگان به تولید مشغول هستند و کمبودی در بازار وجود ندارد و همین مسئولان در قبال چپاول یارانه اختصاصی به نهاده‌ها توسط عده‌ای سودجو و کاسب تحریم سکوت کرده‌اند و با امکانات رسانه ملی، تعزیرات و دستگاه‌های نظارتی با مستمسک قراردادن یک مصوبه غیرکارشناسی بحران‌سازی می‌کنند، چرا که نرخ مصوب باعث ورشکستگی مرغداری‌ها می‌شود.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: برای تولیدکننده نیز بهتر است که مرغ را با قیمت کم‌تر عرضه کند و ما نیز مایل هستیم که این کالا را حتی به نرخ کیلویی ۱۰ هزار تومان هم عرضه کنیم، چون تقاضای بیش‌تری وجود دارد، اما این امر مشروط به آن است که دولت نهاده‌ها را با قیمت یک‌سال پیش در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

اسدالله‌نژاد تصریح کرد: کسانی که نهاده‌ها را با ارز دولتی وارد کردند و آن را چندین برابر قیمت به تولیدکننده فروختند، کاسبان تحریم هستند و مسئولانی که باید بر این کار نظارت می‌کردند اما سکوت اختیار کردند، مقصرند و عملکرد آن‌ها منجر به منحرف‌شدن یارانه از مسیر خود شده است. در واقع می‌توان گفت که اخلالگر همین افراد و مدیرانی هستند که به وظایف خود عمل نکرده و نمی‌کنند و الان هم به تولیدکنندگان فشار می‌آورند تا تاوان و هزینه اشتباه آنان را پرداخت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را در بازار ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با این قیمت مرغ زنده، قیمت مرغ گرم در بازار باید بین ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان باشد، اما متأسفانه الان شاهد هستیم که در بازار قیمت این کالا بین ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان است. برخی نیز مرغ را در قالب‌های متفاوت از جمله قطعه‌بندی و... با قیمت بالای ۲۰ هزار تومان عرضه می‌کنند که این قیمت‌ها نیز منطقی نیست.

این فعال بخش خصوصی با بیان این‌که بازار نهاده‌های همچنان مشکل دارد، گفت: متوسط قیمت دان آماده به چهار هزار و ۸۰۰ تومان رسیده، در حالی که با تأمین نهاده به نرخ مصوب این نرخ کم‌تر از دو هزار و ۸۰۰ تومان باید باشد. همچنین قیمت سویا به بیش از هفت هزار تومان و ذرت به بیش از دو هزار و ۶۰۰ تومان رسیده. قیمت جوجه یک‌روزه هم که اخیراً دو هزار و ۸۰۰ تومان مصوب شده، در بازار سه‌هزار و ۶۰۰ تومان است.

 

عرضه سویا به مرغداران، 3‌برابر قیمت مصوب

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز در خصوص افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر اظهار داشت: اگرچه قیمت تخم‌مرغ در حال کاهش است، اما یکی از علل افزایش قیمت این است که وقتی مرغدار نهاده ندارد به طیور خود بدهد، در نتیجه مرغ تخم نمی‌دهد. به عبارت دیگر کمبود عرضه نهاده به مرغ  باعث می‌شود هم وزن کم بگیرد و هم تخم‌مرغ کم‌تری تولید کند.

ناصر نبی‌پور گفت: الان افت تولید چه از نظر وزنی و چه از نظر تخم‌گذاری بالای ۲۵ درصد است که به دلیل وضعیت نهاده‌ها است، در نتیجه عرضه کم‌تر شده و به تبع آن قیمت هم بالا رفته است.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار متأسفانه یک قیمت غیرواقعی ۹هزار و ۵۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ اعلام کرده است. اگرچه وزارت جهاد کشاورزی به این قیمت اعتراض کرده است و در روزهای آینده تغییر خواهد کرد، اما مسأله این‌جا است که وقتی قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان الان بالای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، پس قیمت مصوب ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بر چه اساسی اعلام شده!

نبی‌پور اظهار داشت: در حال حاضر مرغداران ۳۰ درصد نهاده‌ها را به صورت دولتی و بقیه را آزاد تهیه می کنند، به‌طوری‌که در این شرایط سویای کیلویی دو هزار و ۴۵۰ تومان را بالای هفت‌هزار تومان خریداری می‌کنند و این یعنی سه برابر قیمت مصوب! از سوی دیگر ذرت یک‌هزار و ۳۵۰ تومانی را  به قیمت کیلویی دو هزار و 600 تومان خریداری می‌کنند؛ به این ترتیب قیمت ذرت ۱۰۰ درصد و قیمت سویایی که مرغدار خریداری می‌کند،۳۰۰ درصد بالا رفته است.

 

قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خاطرنشان کرد: اگر به ما نهاده با قیمت مصوب بدهند، آمادگی داریم با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تمام تولیدمان را در اختیار دولت قرار بدهیم، اما اگر نهاده با قیمت مصوب ندهند، در شرایطی که قیمت تمام‌شده ما بالای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، نمی‌توانند انتظار داشته باشند با این قیمت تخم‌مرغ تحویل بدهیم.

نبی‌پور افزود: گفتنی است اگر همین ۳۰ درصد نهاده را هم به ما عرضه نکنند، قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ بالغ بر ۲۴ هزار تومان می‌شود.

وی گفت: به هرکجا که مراجعه می‌کنیم؛ از وزیر گرفته تا معاونان و بقیه مسئولان می‌گویند نهاده در بنادر موجود است، اما وقتی انتقال ارز انجام نمی‌شود تا بار ترخیص شود، چه فرقی می‌کند که انبارها پر از نهاده باشد یا خالی. بحث عدم تخصیص ارز به‌گونه‌ای است که شرکت‌های خصوصی هم که دی ماه سفارش گرفته‌اند، هنوز نتوانسته‌اند نهاده‌های مورد نیاز سفارش‌دهندگان را تحویل بدهند.

 

ضریب بالای وابستگی به واردات نهاده‌های طیور

همان‌طور که تمام کارشناسان و متولیان صنعت مرغداری می‌گویند، مشکل اصلی تمام آنان قیمت بالای نهاده‌های وارداتی است. اما چرا نمی‌توانیم در تولید این نهاده‌ها به خودکفایی برسیم، موضوع دیگری است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: اَبرپروژه‌ها در زمینه تولید نهاده‌های مورد نیاز بخش پرورش دام و طیور می‌تواند مشکلات تأمین نهاده کشور را برطرف کنند و ضریب وابستگی در برخی از نهاده‌ها بسیار بالا و غیر قابل پذیرش است.

پرویز اوسطی در خصوص آغاز توزیع گسترده نهاده دامی در کشور به خانه ملت گفت: حجم نهاده دامی وارداتی و توزیع شده در سطح کشور باید متناسب با نیاز واقعی بازار باشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دامداران، مرغداران و کشاورزان نگرانی زیادی در زمینه تأمین نهاده مورد نیاز دارند و در این زمینه اعتراضات خود را به نمایندگان منتقل می‌کنند، تصریح کرد: نهاده وارداتی و توزیع شده باید ۶۰درصد از نیاز کشور را پوشش دهد تا در کنترل قیمت محصولات نهایی دامداران و مرغداران تأثیرگذار باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که تداوم نگرانی دامداران و مرغداران در زمینه کمبود نهاده ممکن است افزایش بیش‌تر گوشت مرغ و قرمز را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور بسیار بالا است، اما در زمینه تأمین نهاده مشکلاتی وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در زمینه تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور طرح و برنامه داشته باشیم.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح کشاورزی و محیط زیستی کشور «سبزینه»، به تاریخ: ۱۵ تیر ۱۳۹۹، شماره: ۱۱۷۰، کد خبر: ۸۶۰۵۹، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین