پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
این روزها روزهای سختی برای مرغداران است؛ از سویی در آغاز سال با شیوع ویروس کرونا با افت فروش و ضررهای هنگفت مواجه شدند و از سوی دیگر کمبود نهاده‌های دامی و تداوم دو نرخی‌بودن نهاده‌ها در بازار آنان را در تأمین خوراک موردنیاز با مشکل مواجه کرده است.

شعار سال: این روز‌ها روز‌های سختی برای مرغداران است؛ از سویی در آغاز سال با شیوع ویروس کرونا با افت فروش و ضرر‌های هنگفت مواجه شدند و از سوی دیگر کمبود نهاده‌های دامی و تداوم دو نرخی‌بودن نهاده‌ها در بازار آنان را در تأمین خوراک موردنیاز با مشکل مواجه کرده است.

با وجود افزایش هزینه‌های تولید و دونرخی بودن قیمت نهاده‌های دامی، مرغداران اعتراضاتی به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار داشتند که پس از پیگیری‌های مکرر، در تیرماه نرخ مصوب اعلام شد که از همان ابتدا مورد مخالفت تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به عنوان نمایندگان مرغداران قرار گرفت، چرا که با وجود کمبود نهاده‌های دامی با نرخ مصوب و عرضه با نرخ‌های چندبرابری در بازار سیاه، قیمت مصوب هیچ سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود کمبود نهاده‌های دامی با نرخ مصوب و اختلاف معنادار قمیت مصوب ذرت و کنجاله سویای دولتی با بازار سیاه، امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، این درحالی است که در صورت تأمین نهاده مورد نیاز مشکلی وجود ندارد.

ماجرا تنها به این‌جا ختم نمی‌شود، چراکه علی‌رغم بازار دو نرخی نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های تولید، مسئولان پشتیبانی امور دام با عرضه مرغ منجمد در صدد تعادل قیمت در بازار هستند، در حالی‌که این موضوع در شرایط فعلی به زیان صنعت مرغداری تمام می‌شود. حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت قیمت و توزیع نهاده‌ها، صنعت مرغداری، تأثیر عرضه مرغ منجمد بر تولید و نرخ واقعی مرغ در بازار خبر شویم.

عرضه نهاده با نرخ مصوب، راهی برای سهولت دسترسی خانوار به محصولات پروتئینی

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۸هزار تومان است.

حبیب اسدالله‌نژاد افزود: از دیرباز برخی اصناف برای افزایش درصد سود خود اقدام به عرضه مرغ با نرخ‌های بالا می‌کنند، از این‌رو دستگاه‌های نظارتی با نظارت در سطح بازار باید از گران‌فروشی جلوگیری کنند.

اسدالله‌نژاد ادامه داد: با توجه به واردات نهاده با ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی انتظار می‌رود ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار بگیرد تا سطح دسترسی مردم به این محصول پروتئینی بیش‌تر شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به این‌که کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید نیازی به استفاده از ذخایر مرغ منجمد نیست. نوسان قیمت مرغ ارتباطی به کمبود این محصول ندارد و تنها به سبب افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مرغ به نرخ واقعی رسیده است.

وی با بیان این‌که بحرانی در تأمین مرغ در ماه‌های آتی وجود ندارد، گفت: بنابر آخرین آمار ۱۰۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته که از این میزان ۲۲۰تا ۲۳۰هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود و با این وجود کمبودی در عرضه نیاز بازار وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به بحران صنعت مرغداری طی ماه‌های اخیر، ذخایر مناسبی از سوی دولت و بخش خصوصی جمع‌آوری شده که این امر در کنار تولید جوابگوی نیاز داخل است.

عرضه مرغ بالای ۱۸هزار تومان تخلف است

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی هم عرضه مرغ با نرخ بالای ۱۸هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها را گران‌فروشی دانست و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان و در برخی استان‌ها با تلورانس مثبت و منفی پنج درصد است.

عظیم حجت با اشاره به این‌که گرانی مرغ در مغازه‌ها ارتباطی به تولیدکننده ندارد، افزود: دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت در سطح بازار باید از گرا‌ن‌فروشی جلوگیری کنند.

حجت با اشاره به این‌که امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، عرضه مرغ با نرخ مصوب منجر به ضرر و زیان مرغداران می‌شود که استمرار این روند سبب تعطیلی واحد‌های مرغداری و خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید می‌شود.

این مقام مسئول از تداوم دو نرخی بودن نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: در حال حاضر اختلاف قیمت کنجاله سویا با نرخ مصوب سه برابر است که این امر در افزایش هزینه‌های تولید تأثیر به‌سزایی دارد.

وی با بیان این‌که ۵۰درصد نهاده‌های دامی از بازار آزاد تأمین می‌شود، گفت: اگرچه ۵۰ درصد نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه با نرخ مصوب تأمین می‌شود، اما تمامی شرکت‌ها به جز پشتیبانی امور دام بار را با تأخیر برای مرغداران ارسال می‌کنند که این امر منجر به سوءاستفاده فروشندگان و دریافت کرایه پشت بارنامه شده است که مرغداران به سبب آن‌که مرغ موجودی زنده است، چاره‌ای ندارند.

حجت در واکنش به عرضه مرغ منجمد بیان کرد: در شرایط فعلی عرضه مرغ منجمد به زیان تولیدکنندگان تمام می‌شود و تنها در مواقعی که حجم‌تولید کاهش می‌یابد یا میزان مصرف بیش از تقاضاست، مسئولان‌پشتیبانی امور دام باید اقدام به عرضه مرغ منجمد کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام باید در صدد کنترل قیمت باشد و در مواقعی که ۵۰درصد نهاده از بازار آزاد تأمین می‌شود، عرضه مرغ منجمد ضربه مهلکی به تولیدکننده می‌زند.

حجت ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا که دنیا با آن دست به گریبان است و وابستگی ما به واردات نهاده‌های دامی، استفاده از ذخایر مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دام برای کاهش قیمت‌ها جایز نیست.

مداخله دولت در بازار رقابتی مرغ کارشناسی‌شده نیست

یک کارشناس صنعت طیور هم با انتقاد از مداخله دولت در قیمت‌گذاری مرغ اظهار کرد: مداخله دولت در بازار رقابتی مرغ کارشناسی‌شده نیست و بار‌ها اعلام کرده‌ایم که مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است.

برومند چهارآیین افزود: در شرایط فعلی ۳۰ تا ۳۵ درصد و در برخی استان‌ها تا ۵۰درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد تأمین می‌شود که با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت دستوری جوابگو نیست.

چهارآیین ادامه داد: با توجه به فرهنگ تغذیه آحاد جامعه، نگاه ذهنی نسبت به مصرف گوشت منجمد مضر است و تا زمانی‌که گوشت گرم موجود است، مردم به سراغ گوشت منجمد نمی‌روند.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به این‌که قیمت دستوری مرغ جوابگو نیست، بیان کرد: با توجه به دو نرخی بودن نهاده‌های دامی، نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار جوابگوی هزینه‌ها نیست، کما این‌که با اعلام نرخ ۱۵هزار تومانی، هیچ‌گاه مرغ با این نرخ به فروش نرسیده است.

وی با اشاره به این‌که قیمت مرغ در اقتصاد دستورپذیر نیست، بیان کرد: با کمبود عرضه، قیمت افزایش می‌یابد و با این وجود مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است.

چهارآیین تصریح کرد: با وجود آن‌که امکان نگهداری مرغ حداکثر تا یک هفته در سالن‌های مرغداری وجود دارد، از این رو در مواقعی که عرضه مرغ بالاست، شاهد زیان مرغداران هستیم.

بوروکراسی در توزیع، عامل تشدید کمبود و گرانی نهاده‌ها

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور نیز به مهر گفت: بوروکراسی در توزیع عامل تشدید کمبود و گرانی نهاده‌های دام و طیور شده است.

عباس حاجی‌زاده افزود: بازار با کمبود نهاده‌های دامی مواجه است و وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد تأخیر ۲۰روزه در صدور مجوز عرضه نهاده‌ها در بازارگاه، نیاز بازار به نهاده‌های دامی را تشدید می‌کند.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی با استقبال از مصوبه اخیر وزارت صمت در ایجاد امکان ترخیص اعتباری کالا‌های رسوبی برای همه واردکنندگانی که در انتظار تأمین ارز هستند، افزود: درحال حاضر دیوان‌سالاری توزیع در وزارت جهادکشاورزی باعث رسوب کالا و کندی عرضه نهاده‌های دامی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه بر اساس رویه‌های ابلاغی، هر واردکننده برای این‌که کالای خود را اظهار و در سامانه بازارگاه عرضه کند، باید از معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی مجوز بگیرد که صدور این مجوز بعضاً تا ۲۰روز زمان می‌برد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: البته پس از این‌که واردکنندگان مجوز اظهار و عرضه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه را اخذ کردند، مراجعه دارندگان حواله‌های خرید و حمل نهاده‌های دامی به این سامانه گاهی بین چند روز تا چند هفته زمان می‌برد.

حاجی‌زاده با اشاره به کمبود شدید در بازا نهاده‌های دام و طیور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار به شدت با کمبود نهاده‌های دامی مواجه است و هیچ دلیلی برای ایجاد این همه ایستگاه غیرضروری و مانع در مسیر عرضه نهاده‌های دامی وجود ندارد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی گفت: وقتی کالا تحت کلید وزارت جهادکشاورزی است و صرفاً توسط افراد معرفی‌شده توسط این وزارتخانه توزیع می‌شود، این همه اتلاف زمان در توزیع نهاده‌های دامی نتیجه‌ای به جز تحمیل هزینه‌های سنگین به اقتصاد کشور و کندی جریان عرضه نهاده‌های دامی که مواد اولیه برای صنایع دام و طیور است، وجهی ندارد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 5     مرداد    99، کد خبر:   1188، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین