پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۸۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
میانگین نسبت کفایت سرمایه 12 بانک خصوصی مورد بررسی طی سال گذشته در حدود منفی 23 درصد بوده که این میزان به‌مراتب عدم‌مصونیت بانک‌ها در برابر شکست‌های مالی را نشان می‌دهد. در این بین ، تنها وضعیت یک بانک خصوصی ، وضعیتی قابل قبول می باشد.
شعار سال: نسبت کفایت سرمایه یک شاخص کلیدی در تحلیل وضعیت بانک ها است که نشان می‌دهد، دارایی بانک تا چه حد در سبد مناسب سرمایه‌گذاری شده و از لحاظ ریسک و به‌کارگیری سرمایه در دارایی‌های مختلف از وضعیت مناسبی برخوردار است. به‌طور ساده‌تر نسبت کفایت سرمایه به معنی نسبت سرمایه بانک به دارایی‌های همراه با ریسک است.

در نظام بانکداری کشور به‌رغم گذشت سال‌ها از ابلاغ مصوبات کفایت سرمایه، نظام بانکداری و سیاستگذاران توجه جدی به این نسبت نداشته‌اند. به جرات می‌توان گفت ورشکستگی موسسات مالی در سال ۹۶ از تبعات جدی گرفته نشدن همین نسبت بوده است؛ چراکه وقتی می‌شنویم کفایت سرمایه فلان بانک کمتر از ۸ درصد یا حتی منفی شده است، معادل این عبارت است که: «بانک‌ها با پول سپرده‌گذاران بیش از اندازه دارایی‌های پر‌ریسک خریده‌اند» که به‌نظر می‌رسد اگر سپرده‌گذاران از این ریسک آگاه شوند، عمر بانک‌ها کفاف واکنش مقتضی به آن‌ها را نخواهد داد (یادآوری ورشکستگی موسسات ورشکسته و صف کشیدن سپرده‌گذاران برای دریافت مطالبات).

برای تصور اینکه میزان کفایت سرمایه بانک‌های کشور در مقایسه با استاندارد‌های بین‌المللی بسیار پایین است و ترکیب ترازنامه‌ای نامناسبی دارند، همین مقدار کافی است بدانیم در مولفه «وضعیت استحکام مالی بانک‌های ایران» نظام بانکی ایران در بین ۱۳۸ کشور جهان، در جایگاه ۱۲۲ است (حتی پایین‌تر از کشور‌های منطقه). اما در شاخص‌های داخلی نیز، بررسی صورت‌های مالی سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۲ بانک خصوصی کشور نشان می‌دهد فقط در بانک پاسارگاد نسبت کفایت سرمایه ۸ درصد و بیشتر بوده و نسبت کفایت سرمایه در ۱۱ بانک و موسسه اعتباری کمتر از ۸ درصد است.

همچنین میانگین نسبت کفایت سرمایه ۱۲ بانک خصوصی مورد بررسی طی سال گذشته در حدود منفی ۲۳ درصد بوده که این میزان به‌مراتب عدم‌مصونیت بانک‌ها در برابر شکست‌های مالی را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد که شرایط فعلی بانک‌ها ناشی از ضعف نظارت از سوی مقام ناظر بوده که در ادامه به تشریح آن می‌پردازیم.
بحران کفایت سرمایه بانک های خصوصی +شرایط هشدار 11 بانک از مجموع 12 بانک
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختکان، تاریخ انتشار ۲۱ تیر ۹۹، کدخبر: ۴۳۰۰۶، farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین