پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
هيجانات یکپارچه و حساسيتهاي ايجاد شده حول مسابقات ورزشی، رفتار هواداران را در اغلب مسابقات ورزشی، با شرایطی مواجه نموده‌است که خشونت گرایی را میان تماشاگران، بازیکنان، کادر فنی و مربیان در استادیوم ها به شدت حاکم کرده است.
شعار سال:بیش از سه دهه است که شاهد رشد اخبار حاشيه هاي فوتبال  و سایر رشته های ورزشی در استاديومهای سراسر کشور  بصورت تصاعدی هستیم. در ميان خبرهاي حاشيه اي، رفتارهاي تماشاگران از جمله خشونت گرايي آنها جايگاه مهمي در حیات رقابت های  ورزشی کشور دارد. در ايران، خشونت گرايي در فوتبال و سایر رشته های ورزشی مانند والیبال، بسکتبال، کشتی، فوتسال و...  به هيچ وجه مانند رفتارهای خشن در  کشورهاي در حال توسعه دیگر نيست. اما این  هيجانات یکپارچه  و حساسيتهاي ايجاد شده حول مسابقات ورزشی،  رفتار هواداران را در اغلب مسابقات ورزشی، با  شرایطی مواجه نموده‌است که خشونت گرایی  را میان تماشاگران، بازیکنان، کادر فنی و مربیان در استادیوم ها به شدت حاکم کرده است. رفتارهاي خشونت گرایانه و کينه توزانه در کشور ما در همه تعاملات مردم، مسئولان و دستگاه های حاکم دیده میشود. بیایید بررسی کنیم  در عرصه مناسبات سیاسی بین‌المللی با کدام یک از دویست و اندی کشور جهان  رابطه دوستانه داریم و با کدام کشورها رابطه خصمانه؟ نسبت این دو رابطه یک نتیجه قابل توجه و‌ معنی دار را نمایانگر است. در مناسبات سیاسی داخلی کدامیک از دو طیف سیاسی مخالف با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز دارند؟ کدام یک از مناظره های سیاسی بدون خشونت ورزی و توهین برگزار شده است؟ در کدام یک از تجمعات سیاسی‌ و یا عبادی، دوستی ترویج و دشمنی تقبیح شده است؟  بنابراين مي توان گفت که خشونت در  فوتبال و سایر رشته های ورزشی- در تحليلي جامعه شناختي - تابعي از ويژگيهاي خرده فرهنگي حاکم در بین اغلب مسئولان، نهادها، مدیران باشگاه ها، مرببان ، بازیکنان، رسانه ها، داوران، سازمانهای اداره کننده فوتبال و  تماشاگران، میباشد.  بديهي است تغییر این نوع رفتارها مستلزم ایجاد تغییر ازطریق آموزشهای فرهنگی در نهاد خانواده به عنوان هسته اولیه جامعه ، آموزش و‌پرورش، افراد تأثیر گذار در  دستگاههای نظارتی، امنیتی انتظامی، دستگاههای اداره کننده و مسئولان عالیرتبه کشور میباشد.  مديريت بهينه فضاي استادیوم ها و تغییر در رفتارهاي خشونت آمیز در  درون  آن باید با تلاشي مستمر، هدفمند  و یکپارچه صورت پذیرد.  نتیجه آنکه تغییر در شرایط استادیومهای ورزشی تابعی از تغییر در نگرش، رفتار و اعمال الگوهای نقش پذیری رهبران و صاحبان تریبون های اصلی کشور است. همچنین نگاه و تبعیض جنسیتی میان تماشاگران رقابت های ورزشی نیز یکی از عوامل اصلی دیگر در  توسعه خشونت گرایی در استادیوم های ورزشی کشور است که این امر مزید بر علت های فوق الذکر در بروز خشونت گرایی میان تماشاگران ورزشی است. فلذا تغییر در رفتار نیازمند تغییر در افکار است و تا تغییر در افکار صورت نپذیرد کماکان شاهد بسط و تعمیق خشونت و نهادینه شدن آن بصورت مستمر خواهیم بود. تغییر در رفتار یک امر دستوری نیست و نیازمند تغییرات گسترده در نگاه ماست.

یادداشت صادق درودگر

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین