شعار سال: سازمان هواپیمایی که سالهای گذشته مخالف با نرخ گذاری دستوری بود امسال به دلایل مختلف که کرونا و افزایش نرخ ارز بیان شده، با همراهی برخی از شرکتهای هواپیمایی به دنبال اجرایی شدن نرخ گذاری دستوری یا به قول فعالان صنعت هوایی «اجرای کف قیمت» است، «کف قیمتی» که حدود ۷۵۰ میلیارد تومان ماهانه و ۸هزار میلیارد تومان سالانه برای شرکتهای هواپیمایی درآمد بیشتری به همراه خواهد داشت.
گرانی بلیط هواپیما چگونه کلید خورد؟
گام اول فرایند افزایش قیمت در اردیبهشت سال جاری برداشته شد، آنجا که سازمان هواپیمایی کشوری در نامهای در تاریخ ۲۰ اردیبهشت، خطاب به رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی مینویسد: «دفاتر خدمات مسافرت هوایی، سایتها و سیستمهای رزرواسیون و شرکتهای هواپیمایی از تاریخ ۱۰/۲/۱۳۹۹ موظف به رعایت قیمت بلیط در مسیر پروازهای داخلی مطابق جدول نرخی ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در هنگام نمایش و فروش بلیط میباشند؛ بنابراین از تاریخ مذکور، عدول شرکتهای سیستم رزرواسیون و موتورهای جستجو (گوگل؟!) و همچنین شرکتهای خدمات مسافرت هوایی و سایتهای مرتبط با آن از جدول نرخی مورد اشاره، تحت هر عنوان از جمله تخفیف از محل کمیسیون و یا از محل بودجه شرکت و یا ارایه خدمات ویژه و ... وجاهت نخواهد داشت.»
گام دوم سیاست جدید سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه با چراغ سبز به انجمن شرکتهای هواپیمایی آغاز شد. مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به تسنیم گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط پروازهای داخلی آزادسازی شده است لذا شرکتهای هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حمل و نقل هوایی اقدام به نرخ گذاری قیمت بلیط هواپیما میکنند.
اسعدی سامانی البته مبنای افزایش ۱۵۵ درصدی را نرخ ارز و کرونا اعلام کرد: نرخ کنونی بلیط هواپیما بر اساس دلار ۱۱ هزار تومانی تعیین شده از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از اول آبان ماه شرکتهای هواپیمایی باید به حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت صندلیهای خود استفاده کنند، این مسئله به همراه نرخ دلار ۲۷ هزار تومانی باعث شده تا قیمت گذاری جدید توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام شود.
با توافق شرکتهای هواپیمایی، از اول آبان قیمت کف هر دقیقه پرواز از ۳۰۰۰ به ۸۰۰۰ تومان افزایش پیدا میکند. مثلاً قیمت کف بلیت رفت تهران- شیراز از ۲۵۰هزار به ۶۸۰هزار تومان میرسد.
پرواز ۸۰۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب ایرلاینها
بر اساس گزارش گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در تیر ۱۳۹۸ با انجام ۳۴ هزار و ۶۵ نشست و برخاست، بیش از ۴ میلیون مسافر و ۴۲ میلیون کیلوگرم بار جابهجا شده است.
طبق این آمار سهم پروازهای داخلی از کل پروازهای تیر ۹۸، نشست و برخاست ۲۷ هزار و ۹۲۸ فروند هواپیماست که با آن بیش از ۳ میلیون مسافر سفر کرده اند.
اگر همین ۳ میلیون مسافر ماهانه را در حداقل ۲۵۰هزار تومان افزایش نرخ در ۸ ماه پر مسافر سال ضرب کنیم به عدد ۶۰۰۰ میلیارد تومان میرسیم و اگر در ۴ ماه کم مسافر ۷۰درصد این ظرفیت پر شود، در ۴ ماه ۲۱۰۰ میلیارد تومان و برای یک سال حداقل ۸۱۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب شرکتهای هواپیمایی و چارترکنندگان عمده پرواز میکند.
تاثیر دلار چقدر درست است؟
براساس گزارشهای منتشر شده در ژورنال شرکتهای هوایی آمریکا جزییات هزینههای عملیاتی پروازهای مسافری در سال ۲۰۱۹ این گونه بوده است:
سوخت: ۱۷.۷ درصد
نیروی انسانی: ۳/۳۲ درصد
هزینه اجاره یا مالکیت هواپیما: ۱/۷ درصد
اجاره یا مالکیت غیر از هواپیما: ۵/۴ درصد
خدمات فنی و نگهداری: ۸/۷ درصد
پذیرایی: ۷/۱ درصد
هزینه نشست و برخاست: ۹/۱ درصد
قطعات: ۴/۱ درصد
هزینههای حمل نقل و هندلینگ: ۱/۱۳ درصد
سایر هزینه ها: ۷/۱۱ درصد
عطا احمیراری کارشناس گردشگری در این باره به همشهریآنلاین میگوید: مطالعات زیادی وجود دارد که نشان میدهد این هزینهها تقریبا در همه جای دنیا ثابت است، اما در کشورمان با توجه به شرایط تحریم و تبعات آن سهم هزینه تامین قطعات بین ۹ تا ۱۱ درصد و خدمات فنی هم حدود ۱۵درصد و جمعا حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا میکند، در مقابل تمامی سایر هزینهها از جمله هزینهی بالای سوخت و نیروی انسانی به ریال پرداخت میشود. به عبارت سادهتر حداکثر سهم ارزبری صنعت هوایی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ۷۵ تا ۸۰درصد از هزینهها ریالی هستند.
احمیراری تاکید میکند: حقوق پرداختی شرکتهای هوایی ایرانی به خلبان، مهندس پرواز و مهماندار قابل مقایسه با حقوق این افراد در شرکتهای خارجی نیست، یا هزینه سوخت و هندلینگ فرودگاهی پروازهای داخلی در مقایسه با هزینههای شرکتهای خارجی از فرط ارزان بودن قیمت قابل بیان هم نیست!
مجلس بهانهی گران فروشی بلیت هواپیما را رد کرد
علیرضا پاکفطرت نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران با انتقاد از افزایش شدید قیمت بلیط هواپیما و تاکید بر بی اطلاعی مجلس از این تصمیم بر همین نکته تاکید دارد: تحریمها را بهانه کردهاند و هر روز قیمتها را افزایش میدهند. اگر فکر میکنند که قیمت بلیط هواپیما با دلار مقایسه میشود، بیاحترامی به فهم و شعور مردم است، زیرا نیروی انسانی از خلبان گرفته تا بقیه پرسنل بر اساس ریال حقوق دریافت میکنند، سوخت هواپیما با ریال به فروش میرسد و هزینه تعمیرات و امثالهم با ریال محاسبه میشود. فقط در خریداری برخی از قطعات هواپیما که آن هم حدود ۱۰ درصد است از دلار استفاده میشود.
سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج نیز تاکید کرد: چرا شرکتهای هواپیمایی فقط در زمان فروش بلیط، نرخ دلار را ملاک قرار میدهند!
اقبال شاکری نماینده تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: نرخ نامه جدید حمل و نقل هوایی متناسب با هزینههای مصرفی ایرلاینها نیست. بعد از اعلام نرخنامه جدید، دلایل افزایش قیمتها و تناسب این مسائل با میزان هزینهها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسئول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، از این رو به نظر میرسد که نرخهای اعلامی به هیچ وجه واقعی نیست.
در ماجرای افزایش قیمت بلیت دولت سمت ایرلاینها ایستاد
بهراد موسوی کارشناس گردشگری دراینباره به همشهریآنلاین میگوید: فعالان اقتصادی و مردم، از افزایش نرخ تورم و دلار و مشکلات ناشی از کرونا و تحریم به خوبی آگاهند، اما افزایش ۲.۵ برابری قابل قبول نیست، این که شرکتهای هواپیمایی هزینه مشکلات ساختاری مدیریتی و بهره وری پایین شان را از جیب مردم بر میدارند و برای اصلاح و حل مشکلاتشان اقدام نمیکنند، قابل پذیرش نیست.
این کارشناس گردشگری میگوید: نامه رعایت کف قیمت سازمان هواپیمایی کشوری که عالیترین نماینده دولت در صنعت هوایی است نشان میدهد دولت به جای رعایت حقوق و مصلحت عمومی، از شرکتهای هواپیمایی حمایت میکند و در اقدامی عجیب در بازار به نفع فروشنده وارد عمل شده و حقوق مصرف کننده و اصل رقابت را نقض کرده است سازمان هواپیمایی کشوری میتوانست برای مدیریت بازار از روش کنترل سقف قیمتها استفاده کند، اما ترجیح داد با نرخ گذاری دستوری کف قیمت را تثبیت کند.
شورای رقابت برای بلیت هواپیما دستورالعمل میدهد
رضا شیوا رئیس شورای رقابت به صراحت تاکید کرده است: وظیفه انجمن هواپیمایی کشور تعیین قیمت بلیت هواپیما نیست. شورای رقابت تا بررسی وضعیت کنونی حمل و نقل هوایی، هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما را متوقف و درخواست کرد نرخ نامه جدید عملیاتی نشود و اکنون شورای رقابت در حال بررسی قیمت هاست. تا ابلاغ دستورالعمل جدید شورا رقابت هرگونه افزایش قیمت بلیت خطوط هوایی باید متوقف شود.
با گذشت یک هفتهی از جنجال افزایش قیمت بلیت و دستور لغو آن توسط اسلامی وزیر راه، در حالی که وزیر افزایش قیمت را رد نکرده و فعلا با توقف قیمت جلوی اعتراضات را گرفته، به نظر میرسد شرکتهای هواپیمایی به دنبال افزایش گام به گام و تدریجی قیمت هستند!
باید منتظر ماند و دید در جلسه کمسیون عمران مجلس که با موضوع افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما تشکیل میشود چه اتفاقی میافتد، شاید هم رییس جمهور به موضوع ورود کند و دستور دهد کمیته ویژهای با حضور همهی ذی نفعان (خدمات دهنده، فروشنده، خریدار) تشکیل شود.
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت عصر ایران، تاریخ انتشار:29مهر1399،کدخبر: 752224، asriran.com