پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۴۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
به نوشته نمایندگان مجلس جابجایی ردیف‌های بودجه «محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آن‌ها و تصحیح بند‌ها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.» اتفاقی که نمایندگان هم معتقد هستند ایجاد رانت برای چند نفر در جابجا کردن اعداد کلان بودجه است.
شعار سال: ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۰ جابه‌جا شده است؛ آن هم بعد از تصویب در صحن علنی مجلس. اتفاقی که در تاریخ ادوار مجلس بی‌سابقه است و در مجلسی رخ داد که با شعار شفافیت و نظارت روی کار آمده است. ۱۰۰ نماینده مجلس نامه‌ای در این زمینه به محمدباقر قالیباف رییس مجلس نوشتند و خبر دادند که چند نفر با تایید قالیباف و رییس کمیسیون تلفیق ارقام ردیف‌های بودجه را پس از تصویب تغییر دادند. حالا با گذشت یک روز هیچ‌یک از نمایندگان مجلس دراین‌باره پاسخگو نیستند. تعطیلی دو هفته‌ای صحن مجلس هم شاید تبدیل به فرصتی شده تا صدای معترضان رویه بی‌سابقه بودجه در مجلس کم‌تر شنیده شود. البته بودجه ۱۴۰۰ بدون چنین اتفاقی هم روند متفاوتی را در مسیر تصویب خود طی کرده بود. اما تغییر ۲۰۰ ردیف بودجه بدون اطلاع نمایندگان مجلس این بودجه را از تمام لوایح پس از انقلاب متفاوت می‌کند. اما ببینیم که این بودجه چه روندی را طی کرده و در نهایت رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق چگونه ردیف‌های آن را تغییر داده‌اند؟

از حکم حکومتی بودجه ۹۹ تا کارگروه اصلاح بودجه ۱۴۰۰

مجلس یازدهم از نخستین روز‌های فعالیت کارگروهی برای اصلاح ساختار بودجه تشکیل داد. کارگروهی که به گفته اعضای آن با نمایندگان دولت نیز در ارتباط بود تا بتواند پیشنهاد‌هایی برای اصلاح ردیف‌ها و ساختار بودجه ۱۴۰۰ ارایه کند. پیش از آن در مجلس دهم نخستین بار علی لاریجانی ریس وقت مجلس خبر داده بود که مقام معظم رهبری خواستار اصلاح ساختار بودجه شده‌اند. البته لاریجانی ابتدا در سخنرانی خود به «اصلاح ساختار کشور» اشاره کرده بود، اما این خبر مدتی بعد در رسانه‌ها تبدیل به «اصلاح ساختار بودجه» شد. به این ترتیب در سال ۹۸ زمزمه‌های ساختار بودجه بلند شد. اما با این همه ساختار بودجه ۹۹ دستخوش تغییراتی نشد. اتفاقی که منجر به رد کلیات لایحه بودجه ۹۹ در صحن مجلس شد. در آن مقطع کرونا شیوع پیدا کرده بود و رد کلیات بودجه در آخرین جلسات علنی انجام شد. پس از آن جلسات مجلس به دلیل کرونا تعطیل شد و علی لاریجانی روند اصلاح بودجه را از طریق کمیسیون تلفیق پیش گرفت. این کمیسیون سپس با استفاده از حکم حکومتی مقام معظم رهبری به درخواست لاریجانی از طرف صحن مجلس رای نهایی را به بودجه ۹۹ داد تا قبل از پایان سال قانون بودجه روی میز شورای نگهبان و سپس دولت باشد. با توجه به کشمکش دولت و مجلس پیش‌بینی می‌شد که بودجه ۱۴۰۰ نیز برای تبدیل شدن به قانون دچار چنین چالش‌هایی شود. اما اتفاقات دیگری در مسیر لایحه بودجه قرار داشت تا این بودجه شبیه هیچ‌یک از بودجه‌های پیش از خود نباشد.

رکورد جدید مجلس یازدهم

در آستانه ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۰ اختلافات دولت و مجلس بر سر آن بالا گرفت. رییس سازمان برنامه و بودجه معتقد بود که دولت اصلاحات ممکن را بر روی بودجه اعمال کرده است. در ادامه این اختلافات کمیسیون تلفیق اصلاحات زیادی روی لایحه دولت اعمال کرد. اما برخلاف انتظار‌ها نمایندگان به گزارش کمیسیون تلفیق رای مخالف دادند. اتفاقی که برخی آن را از روی ناآگاهی نمایندگان دانستند. در هر حال دولت از رد کلیات بودجه تغییر یافته استقبال کرد، اما رئیس کمیسیون تلفیق در نشست علنی بحث درباره آن، نسبت به عواقب رد مصوبه این کمیسیون هشدار داده و که این کار را «عروسی دولت» دانست. چراکه منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود و عنوان شده بود که این منابع نسبت به بودجه ۱۳۹۹ حدود ۴۷ درصد رشد داشت. اما پس از واگذاری به کمیسیون تلفیق این رقم پیشنهادی به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. دولت این میزان بالا بردن منابع را قبول نداشت و از همان ابتدا هم با آن مخالفت کرده بود. لایحه بودجه به دولت برگشت و سازمان برنامه‌وبودجه اصلاحاتی روی آن اعمال کرد. به طور مثال در لایحه اصلاحی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به رقم پیشنهادی اولیه افزود و به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان رساند. نمایندگان سپس با اصلاحات انجام کلیات بودجه ۱۴۰۰ را به تصویب رساندند و به سرعت وارد جزییات شدند. بودجه به شورای نگهبان رفت و در آخرین هفته کاری کشور پیش از تعطیلات نوروز تایید شد. حالا نمایندگان در نامه‌ای خبر دادند که در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده و تا تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ به کرات تغییر کرده است. به نوشته نمایندگان مجلس این تغییرات «محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آن‌ها و تصحیح بند‌ها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.» اتفاقی که نمایندگان هم معتقد هستند «در نوع خود بی نظیر و رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آئین نامه (داخلی مجلس) و ایجاد رانت برای چند نفر در جابجا کردن اعداد کلان بودجه است.»

جابه‌جایی ردیف‌های بودجه بدون طی روال قانونی در مجلس می‌تواند بودجه ۱۴۰۰ را دچار چالش‌های بی‌سابقه‌ای کند. تاکنون دولت و رییس مجلس واکنشی به این موضوع نشان ندادند و باید دید آخرین بودجه دولت دوازدهم چه سرنوشتی خواهد داشت.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: -، www.faraz.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: رانت ، لایحه بودجه ، مجلس ، دولت
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
دیگه چی بهتر از این؟!میگن هرچه بگندد نمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
رانت و رانت خواری تو این کشور زمانی از بین میره که این بیماری با تموم زجرش از بدن کشور بیرون بره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین