پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
سالی که به شمارش معکوس افتاده، وعده‌های بزرگ و کوچک مسئولان استانی کم نداشت که با هیجان به اطلاع خلق‌الله رسانده شد، ولی بعضا خبری از تحقق‌شان نشد. سالی که "می‌شود" و "خواهد شد" به دم دستی‌ترین فعل خبری برخی مدیران استانی مبدل گردید، اما بسیاری از این "می‌شود"‌ها محقق نشد!

شعارسال: سالی که به شمارش معکوس افتاده، وعده های بزرگ و کوچک مسئولان استانی کم نداشت که با هیجان به اطلاع خلق الله رسانده شد، ولی بعضا خبری از تحقق شان نشد. سالی که "می شود" و "خواهد شد" به دم دستی ترین فعل خبری برخی مدیران استانی مبدل شد تا با جاشنی زمانی از «آینده نزدیک»، وعده هایی را رسانه ای کنند، اما بسیاری از این "می شود" ها محقق نشد!

اشکال و ایرادی که دلایل مختلفی نظیر عدم تخصیص به موقع و کافی اعتبارات تا موانع فنی پروژه های عمرانی در آن موثرند، اما جای گلایه آنجاست که مسئولان بابت بدقولی های شان نه توضیحی می دهند، نه از عذرخواهی خبری است و حتی بعضا با عدم پاسخگویی به رسانه ها، تلاش دارند چراغ خاموش و بی صدا از کنار وعده شان بگذرند.

نگاهی به مهمترین وعده های زمین مانده مسئولان استانی برای سال 94 داریم، به امید آنکه بدعت "وعده درمانی" با به قول عامیانه اش "وعده های سرخرمن" به مردم کاهش یابد و مدیران پس از بررسی همه جانبه و به دور از هیجان و شتاب زدگی، از وضعیت پروژه ها اطلاع رسانی کنند.

*بیمارستان 160 تختخوابی بوشهر به امسال نرسید

کمبود تخت های بیمارستانی در بوشهر علاوه بر اینکه خدمات درمانی به هم استانی ها را با محدودیت هایی مواجه کرده، حضور برخی پزشکان فوق تخصص در مرکز استان را هم فاقد توجیه نموده است. از این رو ساخت بیمارستانی جدید در بوشهر ضروری می باشد.

برهمین اساس، استاندار بوشهر اردیبهشت ماه امسال و در حاشیه افتتاح تجهیزات جدید بیمارستان خورموج، خبر داد: ساخت بیمارستان 160 تختخوابی جدید در مرکز استان امسال آغاز می شود.

وعده دوم هم توسط استاندار در نشست با اهالی رسانه داده شد و اعلام گردید تا یکماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود؛ یعنی شهریور.

وعده سوم به آذرماه سالجاری و نشست خبری استاندار مربوط است که سالاری گفت: ساخت بیمارستان جدید بوشهر تا یک ماه آینده استارت می خورد.

وقتی خبری از کلنگ زنی بیمارستان در شهریور نشد، وعده چهارم بازهم توسط استاندار مطرح شد، این بار در اوایل دی ماه و مراسم افتتاح مرکز درمان پزشکی هسته ای و تصویربرداری مولکولی بوشهر که آنجا قول استارت این پروژه تا قبل از پایان سال داده شد.

اما در شرایطی که کمتر از سه روز به پایان 94 مانده، پیگیری های خبرنگار ما حاکی از آن می باشد که برنامه ای در این خصوص وجود ندارد و این قول و قرار بی نتیجه ماند.

*فرودگاه جدید بوشهر آغاز نشد

قرارگیری فرودگاه بوشهر در دل شهر که آلودگی صوتی و محدودیت هایی برای ساکنان پیرامونی داشته، پرونده انتقال آن را از مدت ها پیش روی میز مسئولان گذاشت. همچنین در دولت قبل نیز برای ساخت فرودگاه جدید بوشهر به منظور پشتیبانی از پروژه های پارس شمالی، مصوبه ای گذرانده شد.

روی همین حساب استاندار بوشهر اسفندماه پارسال در بخشی از سخنانش در مراسم افتتاح شهرداری عالیشهر، وعده داد که ساخت فرودگاه جدید مرکز استان در سال 94 آغاز می شود؛ اما خبری از تحقق آن در این مدت نشد.

آبان ماه امسال مدیرکل فرودگاههای استان در میزگرد آسیب شناسی مشکلات پروازهای استان ، در خصوص فرودگاه جدید بوشهر اظهارنظری کرد که نشان می دهد از مرحله تصور تا تحقق راه درازی وجود دارد. عباس محمدی گفته بود: «هزینه ساخت فرودگاه بسیار بالاست و سابقه قبلی آن هم پروژه ای مثل فرودگاه امام (ره) است که از سال 54 استارت خورد و در سال 83 به بهره برداری رسد و هنوز که هنوز است فازهای دیگر آن تکمیل نشده. از این رو اگر پروژه ساخت فرودگاه جدید بوشهر هم اجرایی شود، ضمن اینکه محل تامین اعتبار آن مهم است، در خوشبینانه ترین شرایط حداقل برای 5 تا 6 سال زمینه بهره برداری اش فراهم می باشد.»

*جاده گناوه دیلم

جاده گناوه- دیلم یکی از حادثه خیزترین محورهای استان می باشد که هفته جاری نیز برخورد خودروی سمند و ال 90 از روبرو در این مسیر، منجر به یک کشته و دو زخمی شد. ضمن اینکه براساس آمار رسمی، تا پایان بهمن ماه، تصادفات این محور 29 قربانی از کودک تا پیرمرد گرفته است.

چهارخطه شدن محور گناوه- دیلم از پروژه های دولت اصلاحات بود که در دولت احمدی نژاد از اولویت های مسئولان کنار گذاشته شد، ولی در دولت کنونی مورد توجه قرار گرفت.

با این حال به میزانی که این جاده اهالی شمال استان و هموطنان مان را داغدار کرده، سرعت کار متناسب با آن نیست؛ طوری که کل محور که در دستور تعریض می باشد 65 کیلومتر است، ولی امسال در بهمن ماه 9 کیلومتر آن افتتاح شد و براساس وعده مسئولان باید تا شب عید 12 کیلومتر دیگر نیز زیر بار ترافیک برود. وعده ای که اگر محقق گردد، 45 کیلومتر دیگر برای آینده باقی می ماند.

اما گزارش های دریافتی نشان می دهد تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه، باعث کندی هایی در روند آن شده و پیش بینی می شود وعده دوم درباره این جاده به آن طرف سال موکول شود. این در شرایطی است که استاندار بوشهر قول بهره برداری بخش زیادی از محور مذکور تا پایان سال 94 را داده بود.

*ورزشگاه جدید بوشهر هم به امسال نرسید

یکی دیگر از وعده های مسئولان قول بهره برداری ورزشگاه 15 هزار نفری بوشهر بود، طوری که باستی معاون عمرانی استاندار طی خردادماه امسال گفت که این پروژه پس از یازده سال، دهه فجر به بهره برداری می رسد.

با این حال در دی ماه بهروزیان فرد مدیرکل ورزش و جوانان استان به اصلاح این وعده باستی پرداخت و بیان کرد: این ورزشگاه تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد، فقط اسکوربرد و پست تارتان آن به سال 95 موکول می شود.

این وعده ها در شرایطی بود که معاون پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان که اسفندماه سالجاری به بوشهر سفر کرده بود، طی مصاحبه ای گفت: «به دلیل ضرورت تکمیل کامل پروژه، افتتاح ورزشگاه جدید بوشهر به سال آینده موکول شده، ضمن اینکه مسئولان استانی اصرار دارند این اتفاق در نیمه اول سال باشد که امیدواریم این کوشش به نتیجه برسد.»

گفتنی است ورزشگاه بوشهر از سال 84 استارت خورده است و طی این سالها وعده زیادی برای تکمیل آن داده شده؛ هرچند به عقیده برخی کارشناسان تا فوتبال بوشهر در حسرت لیگ برتر مانده است، به این ورزشگاه نیازی نیست و مسابقات در استادیوم شهید بهشتی قابل برگزاری است.

*دانشکده ای با وعده های پشت سر هم!

ساختمان دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس واقع در محله کوتی شهر بوشهر هم برخلاف وعده باستی معاون عمرانی استاندار، در دهه فجر امسال به بهره برداری نرسید.

البته این پروژه قبلا دو وعده دیگر هم توسط مسئولان کنونی استان پشت سر گذاشته بود، نخست وعده استاندار برای بهره برداری آن در ابتدای 94 و دیگری اظهارنظر باستی درباره حضور دانشجو در آن از ابتدای سال تحصیلی جدید که محقق نشدند

مشخص نیست مسئولانی که سابقه خوبی در تحقق وعده های شان ندارند، چه اصراری بر اعلام زمان برای این پروژه دارند؟

گفتنی است دانشکده معماری در سال 85 آغاز شد و اجرای آن مشترکا توسط دو اداره راه و شهرسازی و میراث فرهنگی می باشد.

*سد تنگ ارم روی نوار وعده ها

بخش تنگ ارم دشتستان جزو مناطقی از استان است که به دلیل دوری از خطوط اصلی آبرسانی، مایه حیات آن از قنات و چشمه های محلی تصفیه و تامین می شود، منابعی که به دلیل خشکسالی سالیان اخیر روز به روز کمتر از گذشته شده اند.

از این رو احداث سد تنگ ارم بر روی رودخانه "دو دره" از سال 83 توسط شرکت آب منطقه ای کلید خورد تا منبعی پایدارتر برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه ارم و بوشکان باشد، اما در همه این سال ها وعده های متعددی برای بهره برداری آن داده شد.

آخرین اظهارنظر نیز مربوط به محمدحسن باستی معاون عمرانی استاندار می باشد که اردیبهشت امسال پس از بازدید از این پروژه اظهار داشت: به دلیل اهمیت بالای این پروژه برای تامین آب منطقه، تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

با این حال خبری از تحقق این وعده نیست، ضمن اینکه فرماندار دشتستان در نشست خبری بهمن ماه سالجاری از موکول شدن افتتاح این پروژه به سال 95 خبر داد و دلیل آن را هم "تغییراتی در پروژه و بزرگتر شدن مقیاس آن" دانست.

*بیمارستان دیر هم به امسال نرسید

یکی دیگر از بدقولی های امسال از زبان معاون عمرانی استاندار است که مشخص نیست با وجود سوابق قبلی درباره تاخیرهای متعدد در پروژه ها، چه اصراری به تعیین زمان بندی های متعدد دارد.

مهندس محمدحسن باستی در تیرماه امسال طی بازدید از بیمارستان 36 تختخوابی دیر، گفت: با تدابیر در نظر گرفته شده، این پروژه در سالجاری افتتاح می شود تا یکی از خواسته های مهم اهالی دیر محقق گردد.

دومین اظهارنظر باستی در این خصوص به آذرماه بازمی گردد که طی بازدیدی از پروژه، زبان به گلایه گشود و گفت: «ما مسئولان در حضور رسانه به مردم وعده داده ایم که ساختمان این بیمارستان تا پایان سال جاری به اتمام برسد اما با این روند کاری چه جوابی برای مردم داریم. از این رو هفته آینده نشستی با همه دست اندرکاران آن در مرکز استان به منظور رفع مشکلات پروژه برگزار می شود»

وی اوایل بهمن ماه طی نشستی خبری با اهالی رسانه، بازهم وعده قبلی اش درباره این بیمارستان را تکرار و ابراز امیدواری کرد تا قبل از پایان سال به بهره برداری برسد، اما خبری نشد که نشد.

شایان ذکر است دیر تنها شهرستان فاقد بیمارستان در استان می باشد که حتی برای زایمان نیز باید به کنگان مراجعه کرد؛ با این حال مسئولان به وعده های متعدد درباره این پروژه می پردازند و زمانی که عملی نمی شود، خبری از عذرخواهی یا توضیح تکمیلی نیست.

این پروژه از تعهدات وزارت نفت می باشد که در دولت قبل مصوب گردید و براساس آخرین آمار بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

منطقه شمال استان و هفته ای که نمی رسد!

یکی دیگر از وعده های مسئولان درباره آغاز فعالیت سرمایه گذاری در منطقه ویژه شمال استان بود که عملا طی سالجاری خبری از آن نشد.

استاندار بوشهر در اردیبهشت ماه امسال در همایش تجلیل از خیران حوزه سلامت در شهرستان دیلم اظهار داشت: عملیات سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر تا دو هفته آینده آغاز می شود که با تکمیل شدن فازهای آن، نقش مهمی در حل مشکل اشتغال مردم دیلم دارد.

با این حال، جدی ترین اقدامات در این منطقه ویژه مربوط به تهیه نقشه های آن توسط شرکت شهرک های صنعتی بوده و به مرحله انتخاب و فعالیت سرمایه گذار مادر نرسیده است.

*پتروشیمی دشتستان به امسال نرسید

پتروشیمی دشتستان هم از آن پروژه هایی است که طی این سالها از استاندار تا نماینده مجلس و مسئولان دیگر برای دادن وعده پیرامون آن سبقت می گیرند.

موسوی نژاد در آذرماه خبر از مذاکره با شرکت پتروشیمی و نهایی شدن سرمایه گذار این پروژه در دشتستان داد و گفت: پتروشیمی دشتستان معطل زمین است و مسئولان استانی تعلل می کنند.

نماینده دشتستان سال قبل نیز در حاشیه سفرش به چین به همراه برخی نمایندگان مجلس، تصویری را به رسانه های نزدیک به خود داد که دست وی و فردی که سرمایه گذار چینی پتروشیمی دشتستان معرفی شد به نشانه عزم جدی برای ساخت این پروژه بالا برده بود و همان موضوع را نشانه قطعی بودن اجرای آن قلمداد کرد.

پس از نطق موسوی نژاد در صحن مجلس و اعتراض به مسئولان محلی، استاندار بوشهر در نشست شورای برنامه ریزی استان به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «اینکه عده ای دنبال جا برای احداث پتروشیمی دشتستان هستند و می‌گویند می‌خواهیم جا برای احداث پتروشیمی پیدا کنیم، اشتباه است چرا که جای آن، گم نشده که کسی بخواهد آن را پیدا کند.» به گفته سالاری، تنها ملاک جانمایی محل احداث پتروشیمی دشتستان و گناوه مباحث کارشناسی است و هیچ انگیزه دیگری در این زمینه قابل قبول نیست.

سالاری همچنین دی ماه امسال در جریان نشست با خبرنگاران درباره این پروژه گفت: جانمایی محل پتروشیمی برای سرمایه گذار مشخص شده و سرمایه گذار در حال طی کردن مراحل بعدی جهت شروع پروژه می باشد که امیدواریم قبل از پایان سال باشد.

ارسلان زارع فرماندار دشتستان نیز در بهمن ماه امسال طی نشستی خبری وقتی با پای پتروشیمی به سوالات خبرنگاران باز شد، گفت: «این پروژه تا پایان سال آغاز می شود.» البته سه روز مانده به بسته شدن پرونده 95 خبری از تحقق این وعده نیست.

گفتنی است پتروشیمی دشتستان و گناوه از مصوبات دولت قبل است که همچنان محقق نشده، در حالی که کارشناسان معتقدند خوارک آن به عنوان اصلی ترین ابراز پتروشیمی تعیین تکلیف نشده و افزون بر آن، فاصله از دریا و مجاورت با اراضی کشاورزی دشتستان، توجیه فنی و زیست محیطی پروژه پتروشیمی دشتستان را تحت الشاع خود قرار داده است.

*نخل های خشک اهرم چشم انتظار سد خائیز

در جریان سفر استانی کاروان تدبیر و امید به بوشهر در دی ماه 93، در نشست شورای اداری استان، رییس جمهور با درخواست پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان جهت احداث سد خائیز موافقت کرد، موضوعی که خوشحالی نخل داران اهرم را در پی داشت.

استاندار بوشهر نیز اردیبهشت ماه امسال در جمع مسئولان تنگستان گفت: باتوجه به تداوم خشکسالی، سد خائیز خواسته جدی کشاورزان از مسئولان است که امسال آغاز می شود و تا 30 ماه آینده به بهره برداری می رسد.

با این حال وعده استاندار تاکنون محقق نشده و بعید است تا روزهای باقی مانده هم اتفاق جدیدی رخ دهد.

دی ماه امسال مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان درباره سرنوشت این پروژه  گفته بود: «این پروژه جزو تصمیمات سفر استانی بوده و نه مصوبات آن، از این رو فاقد ردیف اعتباری مشخصی می باشد و قرار است از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران وزارت کشور تخصیص بگیرد که در صورت تحقق، ما آماده شروع پروژه هستیم.»

با این حال کارشناسان براین عقیده اند که حتی اگر از اعتبارات فصل مدیریت بحران به سد خائیز بودجه تزریق شود، بازهم قطره چکانی است و کفاف آن را نمی دهد. ضمن اینکه اهمیت تسریع در پروژه سد باهوش و رساندن آب به نخل های خشک اهرم از آنجا ضرورت بیشتری می یابد که احداث سد رودخانه باهوش در اهرم به دلیل زیست محیطی متوقف شده و سد خائیز تنها نقطه امید نخلداران گردیده، اما گویا سخنان مسئولان در حد وعده درمانی بوده و بس.

سال تمام شد و خبر خوش به اهالی روستاهای نیروگاه اتمی نرسید.

روستاهای هلیله و بندرگاه در حاشیه نیروگاه اتمی چندین دهه است که به دلیل ضوابط ایمنی با محدودیت های زیادی برای ساخت و نوسازی بناهای خود دست و پنجه نرم می کنند. مصوبه دولت قبل هم برای جابجایی اهالی آن به جایی نرسید تا اینکه در دی ماه 93 رییس جمهور طی نشست خبری پایان سفرش به بوشهر وقتی با پرسش خبرنگاری درباره بلاتکلیفی اهالی این دو روستا مواجه شد، اظهار داشت: وزیر کشور را مامور رسیدگی پرونده این مناطق کرده ام تا به زودی گزارش خود را به شورای عالی امنیت ملی ارائه نموده و تصمیم نهایی اتخاذ گردد.

برهمین اساس فرماندار بوشهر خردادماه امسال ، درباره این دو روستا گفت: «پیرو دستور رییس جمهور و درخواست وزارت کشور، گزارش کارشناسی استان مبنی بر اولویت جابجایی این روستاها به مرکز ارسال شده و بسیار خوش بین هستیم تا پایان امسال هلیله و بندرگاه تعیین تکلیف شوند. به عبارتی اگر قرار است جابجا شوند، زیرساخت و اعتبارات آن فراهم و در غیر این صورت، محدودیت های ساکنان برای ساخت و ساز کاهش و سرانه های خدمات دهی افزایش یابد.»

با این حال و در شرایطی که ایران قرارداد توسعه دو راکتور جدید در کنار نیروگاه فعلی بوشهر را با روس ها منعتقد کرده، هنوز از سرنوشت ساکنان اولیه این سامان و همسایه محجوب این نیروگاه خبرساز اطلاعی در دست نیست.

*کارخانه متانول دیِر و وعده ای که جابجا شد

مدیرکل دیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در شهریورماه خبر داد که بزرگترین کارخانه متانول جهان 20 اسفندماه امسال در دیر به بهره برداری می رسد.

این اظهارات سید حسین حسینی محمدی در حاشیه نشست ستاد رفع موانع فعالیت این کارخانه بود که در جریان بازدید تعمت زاده وزیر صنعت از این پروژه در آذرماه سالجاری هم تکرار شد.

با این حال وی در بهمن ماه طی مصاحبه ای با روزنامه پیام عسلویه، راه اندازی این کارخانه را به سال 95 موکول کرد، بدون آنکه توضیحی درباره دلیل تاخیر و خلف وعده اولیه داده باشد!

گفتنی است این پروژه ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و 300هزار تن متانول دارد که عمدتا به‌عنوان ضد یخ، حلال و سوخت بکار برده می‌شود. همچنین این کارخانه در اوج کار زمینه اشتغال حدود 2 هزار نفر به صورت مستقیم را فراهم می کند.

وعده های دیگر

سه گانه های منطقه آزاد، راه آهن و آزادراه بوشهر- شیراز هم مواردی بود که استاندار بوشهر در زمان معارفه اش (آذر 93) جزو اولویت هایش دانست، ولی در پایان سال 94 محقق نشده است. منطقه آزاد که به سد مجلس نهم خورد، راه آهن و آزادراه هم که در اولویت تزریق اعتبارات دولتی نیست و باید پای سرمایه گذار خصوصی یا فاینانس خارجی به آن باز شود و هنوز اقدامی اجرایی در این خصوص صورت نگرفته است.

از دیگر وعده های محقق نشده مسئولان برای سالجاری می توان این موارد را برشمرد: اسکله بردخون که نماینده کنونی جنوب استان در مجلس قول آغاز آن در سالجاری را داد، فاز جدید پروژه فاضلاب بوشهر با اولویت بافت تاریخی که از مصوبات سفر استانی کاروان تدبیر و امید بود و پیش بینی می شد امسال استارت بخورد، آموزش نیروهای بومی برای اشتغال در نیروگاه اتمی و پارس جنوبی توسط سازمان فنی و حرفه ای بوشهر که هنوز در مرحله امضای مسئولان کشوری پای توافق نامه است، اختصاص 430 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای بخش تولید استان که بازهم جزو مصوبات سفر استانی کاروان تدبیر و امید بود و با وجود سفر رییس کل بانک مرکزی به استان مخقق نشد...

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عالیشهرآنلاین، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: 4848: www.alishahronline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین