پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۱
طبق تفاهم نامه امضا شده میان اداره کل میراث فرهنگی گیلان و مدیریت شهری قرار بود عمارت بلدیه رشت با اعتبار هر دو ارگان مرمت و به عنوان موزه تغییرکاربری یابد، اما، حالا خبر رسیده اعتبار آن برگشت خورده است.
شعارسال: خرداد ماه سال گذشته، خبری در پرتال شورای شهر رشت منتشر شد مبنی بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی گیلان و مدیریت شهری، تفاهم نامه‌ای به منظور مرمت بلدیه رشت و تغییر کاربری آن به موزه مردم شناسی و بلدیه منعقد کرده‌اند. پس از انعقاد این تفاهم نامه مصاحبه‌های مختلفی از سوی اعضای شورای شهر، مدیر کل میرث فرهنگی و معاون وی در رسانه‌های مختلف منتشر شد. اعضای شورای شهر ابراز خرسندی کردند از اینکه قرار است شاخص‌ترین بنای میراثی شهر با اعتبار میراث فرهنگی مرمت شود و مدیران میراث فرهنگی گیلان در جزییات این تفاهم نامه گفتند که با اعتبار میراث فرهنگی و نظارت این اداره عمارت بلدیه مرمت شده و ساختمان شهرداری رشت به موزه مردم‌شناسی تبدیل می‌شود.

طبق این تفاهم نامه، طبقه دوم ساختمان شهرداری با عاملیت خود میراث فرهنگی برای موزه در نظر گرفته شده و بهره برداری نیز طی چندسال با میراث فرهنگی خواهد بود. طی این مدت، شهرداری سعی کرد به تعهدات خود عمل کند. از جمله سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت، مطالعات مرمت این بنا را با اجرای گمانه‌زنی‌هایی تکمیل کرد و با رفع خطر از تاسیسات برقی و مکانیکی، کارگاه مرمت را آماده تحویل به میراث فرهنگی کرد. مرمت بلدیه رشت به زودی آغاز می‌شود.




حالا پس از هزاران وعده خوبان که یکی وفا نکرد، با خبر شدیم این پروژه با ورود بازرسی استان در شکل اداری واگذاری به شرکت پیمانکار ذی صلاح متوقف مانده و اعتبار اولیه مرمت عمارت بلدیه که قرار بود از سوی اداره کل میراث فرهنگی هزینه شود، به دلیل پایان سال مالی، پایان تیرماه به مرکز برگشت داده می‌شود. در همین زمینه «امیرحسین علوی» می‌گوید: بنده اساسا با این شکل مرمت مخالف بودم و با تفاهم نامه‌ای که مورد تایید باقی اعضای شورای شهر رشت بود، ملک میراثی شهرداری رشت در ازای مبلغ ناچیزی که قرار بود میراث فرهنگی برای مرمت هزینه کند، امضا شد و قرار است بعد از مرمت مورد بهره برداری آن اداره قرار می‌گیرد.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر رشت که در شورای ششم نیز منتخب شده است، توضیح می‌دهد: مقرر شد اسناد مناقصه جهت مرمت بلدیه و اخذ پیمانکار ذی صلاح از سوی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت تهیه شود و برگزاری مناقصه و نظارت بر حسن اجرای آن با اداره کل میراث فرهنگی گیلان باشد. سازمان عمران و بازآفرینی نیز طبق تعهدات، در برنامه زمانبندی اسناد مناقصه را تحویل اداره میراث فرهنگی می‌دهد. طی این اسناد، سهم شهرداری برای مرمت ۶میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود و سهم اداره کل میراث فرهنگی ۴میلیارد و میلیون ۲۰۰می باشد.
 
مرمت بلدیه رشت چه شد؟

علوی با اشاره به روند برگزاری مناقصه توسط اداره میراث فرهنگی یادآور می‌شود: دو شرکت پیمانکار در مناقصه شرکت می‌کنند، ولی با اشکالاتی که بازرسی میراث فرهنگی به مستندات شرکت‌های یاد شده وارد می‌کند، مناقصه باطل اعلام می‌شود. با این حال، باتوجه به محدودیت زمانی و بیم برگشت اعتبار، اداره میراث فرهنگی این بار تلاش می‌کند با ترک تشریفات، مرمت بلدیه را به یک شرکت ذی صلاح بدهد. اما چون هیچ مناقصه‌ای برگزار نشده بود، این بار با ورود بازرسی استان روند کار متوقف می‌شود و با پایان یافتن مهلت قانونی و سال مالی اداره میراث فرهنگی، همین اعتبار ناچیز که کفاف مرمت سقف را هم نمی‌داد، برگشت داده می‌شود.

عضو شورای شهر رشت تاکید می‌کند: اعتبارات شهرداری برای مرمت چهار بنای شاخص میراثی که در تملک دارد، بسیار ناکافی است و برای جذب دوباره این اعتبار باید شهردار رشت پیگیری جدی کرده و اجازه ندهد همین اعتبار ناچیز هم هزینه نشده در استان، برگشت بخورد.

علوی تاکید کرد: در این روند بازرسی استان می‌باید با تمام ملاحظات ورود می‌کرد و در شرایطی که چاره‌ای برای ترک تشریفات نبود، نمی‌گذاشت همین اعتبار ناچیز هم از دست برود. با این حال، عضو شورای شهر می‌گوید: شهردار رشت باید بازهم تلاش کند و با مذاکره حضوری با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، راهکاری برای این اعتبار دولتی ارایه دهد.
 
 
مرمت بلدیه رشت چه شد؟

البته معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هنوز خوشبین است و می‌گوید: روند اجرای مناقصه دچار مشکل شده و ما تلاش می‌کنیم اعتبار مرمت بنا را در اوراق سال ۱۴۰۰ دوباره اجرایی کنیم.

اگرچه بار‌ها در رسانه‌ها عنوان شده که شهرداری رشت گام‌های نخست مرمت بلدیه را با رفع خطر از تاسیسات برقی و مکانیکی بلدیه برداشته است، اما، ولی جهانی می‌گوید: شهرداری به تعهدات خود برای مرمت عمل نکرده است. میراث تعهدی برای مرمت نداشته و فقط برای برگزاری مناقصه متعهد شده بود.

حالا باید دید ساختمانی که سال ۵۶ در فهرست بنا‌های میراثی کشور ثبت شد و طی این ۴۰سال، انواع و اقسام وعده‌ها برای تغییرکاربری آن عنوان شده، بالاخره کی رخت احیا می‌پوشد.

گفتنی است، کلنگ احداث ساختمان اداری بلدیه در سال ۱۳۰۲ خورشیدی به زمین زده شد و چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۵ افتتاح گردید و اول تیرماه ۱۳۰۵ اداره بلدیه رشت به ساختمان جدید منتقل شد. عمارت بلدیه در ۲۶ آذر ۱۳۵۶ به شماره‌ی ۱۵۱۶ در فهرست بنا‌های میراثی کشور به ثبت رسید.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیار میرزا، تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۳۴۸۲۸، diyarmirza.ir.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
و چرا چنین می‌شود؟ هیچ کدوم مسئولیت کارشون رو نمی‌پذیرند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین