پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به رخداد‌های تروریستی خونباری که در جریان تخلیه فرودگاه کابل اتفاق افتاد، یکی از شاخه‌های داعش را «دشمن قسم‌خورده آمریکا و حتی طالبان» نامیده و می‌گوید که «تهدیدات تروریستی این گروه در ماه‌های آینده منحصر به حمله بزرگ تروریستی فرودگاه کابل نخواهد ماند».

  شعار سال:با اشاره به این‌که «بیست سال می‌شود که ایالات متحده با طالبان و شرکای شبه‌نظامی آن‌ها در افغانستان یعنی القاعده و شبکه حقانی می‌جنگد؛ اما بزرگ‌ترین تهدید این کشور در ماه‌های آتی، نه القاعده، نه طالبان و نه شبکه حقانی، بلکه یک رقیب مشترک کمتر شناخته‌شده به‌نام داعش خراسان یا داعش کی است که هم منافع آمریکایی‌ها و هم اهداف طالبان را مورد تهدید قرار خواهد داد» آغاز می‌شود. گروهی که به گفته نیویورک‌تایمز «شش سال پیش توسط شعبه پاکستانی طالبان ایجاد شد و امسال ده‌ها حمله تروریستی در افغانستان از جمله چندین و چند بمب‌گذاری انتحاری که شامل بمب‌گذاری انتحاری در میان جمعیت خارج از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای و نیز حملات خمپاره‌ای به این فرودگاه نیز می‌شود، انجام داده است».
 
نیویورک‌تایمز در ادامه با اشاره به این احتمال که «ممکن است این تهدیدها به همراه اصرار و تاکید طالبان مبنی بر خروج آمریکا در ضرب‌الاجل تعیین‌شده دلایل اصلی تصمیم جو بایدن برای خروج فوری از افغانستان باشند»، صحبت‌های جو بایدن درباره لزوم خروج هر چه سریع‌تر از افغانستان، هشدارهای سفیر آمریکا درباره قطعی بودن حملات تروریستی داعش و البته تاکیدهای یک مقام ارشد آمریکایی را که به شرط ناشناس ماندن با این روزنامه صحبت کرده است- شواهدی آشکار بر این ادعا می‌داند که داعش خراسان در پی ایجاد آشوب در افغانستان است.
 
نویسنده گزارش در سطور بعدی هشدارهای سازمان ملل را نقل می‌کند- که در ماه ژوئن اعلام کرده بود که «در ماه‌های اخیر هشت تا ده هزار پیکارجو از آسیای مرکزی، منطقه قفقاز شمالی، پاکستان و استان سین‌کیانگ در غرب چین وارد افغانستان شده‌اند. پیکارجویانی که بعضی‌شان با طالبان یا القاعده پیوندهایی دارند، اما بیشتر با داعشِ خراسان ارتباط دارند». اتفاقی که به قول «علی محمد علی» یکی از مقامات امنیتی سابق افغانستان این کشور را به لاس‌وگاس تروریست‌ها، تندروها و افراط‌گرایانی تبدیل کرده که برخی در اقصی نقاط دنیا پیروزی طالبان را جشن گرفته‌اند.
 
با این‌که مقامات آمریکایی می‌گفتند آماده مقابله با چالش‌های تروریستی هستند و حتی جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن هم با حاد و مداوم خواندن تهدیدهای داعش خراسان هر گونه احتمال غافلگیری در مقابل اقدامات این گروه تروریستی را غیرممکن جلوه می‌دهد؛ اما در نهایت هم چیزی مانع حمله تروریستی به فرودگاه کابل نشد که به باور نیویورک‌تایمز «یک ضربه استراتژیک به ایالات متحده و البته قدرت رهبری طالبانی بود که تلاش می‌کرد نشان دهد توان کنترل کشور را دارد».


در ادامه گزارش به اختلافات رهبران طالبان و داعش پرداخته شده است:
 
از نظر رهبران داعش خراسان برداشت طالبان از قوانین و مقررات اسلامی قابل انتقاد است. این دیدگاه بر این باور است که نسخه طالبانی اسلام چنان که باید و شاید سختگیرانه نیست. برای همین هم پیروزی طالبان را محکوم کرده و از هر اتفاقی که به حیثیت طالبان آسیب بزند، حمایت و استقبال می‌کنند. حمله تروریستی به فرودگاه کابل را نیز در این راستا می‌توان تحلیل و ارزیابی کرد که به باور مقامات امریکا «ضربه‌ای به رهبری طالبان بود». در واقع اختلافات داعش خراسان و طالبان افغانستان ریشه در این واقعیت دارد که طالبان تلاش دارد حاکم افغانستان شود، ولی داعش خراسان قصد ایجاد مانع در این مسیر را دارد.
 
اما به عقیده کارشناسان سیاسی طالبان و شبه‌نظامیان شبکه حقانی مستقر در پاکستان در اصل یکی هستند: سراج حقانی از سال ۲۰۱۵ معاون امیر طالبان بوده است. حقانی‌ها هم‌چنین از نظر عملیاتی و ایدئولوژیکی نیز با القاعده نزدیک هستند.
 
کالین پی کلارک، تحلیلگر مبارزه با تروریسم می‌گوید که «طالبان، شبکه حقانی و القاعده اما به عنوان یک گروه سه‌گانه عمل می‌کنند، یا در واقع مثل سه ضلع یک مثلث که دست به دست هم کار می‌کنند».
 
به گفته آقای کلارک این سه نهاد پیوندهای ناگسستنی با هم دارند و البته طی دهه گذشته نیز به هم نزدیک‌تر شده‌اند. روندی که احتمالاً پس از خروج آمریکا نیز ادامه خواهد یافت. به خصوص که صف مخالفانی مانند داعش کی و جنبش مقاومت شمال افغانستان هم آن‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحادشان را قوی‌تر خواهند کرد.
 
گزارش‌نویس نیویورک‌تایمز در ادامه به ارتباط داعش خراسان با بخش‌های اصلی داعش پرداخته است:
 
داعش خراسان یکی از بی‌شمار شاخه‌های داعش اصلی یا همان دولت خودخوانده اسلامی عراق و شام است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده. یعنی یکی از زیرگروه‌هایی مانند «داعش ساحل یا همان آفریقا» و البته «داعش سینا یا مصر»- که در قیاس با داعش اصلی کوچک‌تر هم هستند. یعنی در شرایطی که داعش در عراق و سوریه بیش از ده هزار نیرو دارد، زیرشاخه‌هایی مانند «داعش خراسان یا کی» به عقیده تحلیلگران هرگز یک نیروی اصلی در افغانستان نبوده‌اند و می‌توان گفت که حتی در سطح جهانی هم تعداد رزمندگان این گروه از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر بیشتر نباید باشد.
 
با این حال سازمان ملل در گزارشی مدعی شده که داعش خراسان با رهبری شهاب المهاجر این روزها نه تنها یک گروه فعال و خطرناک است، بلکه توانسته با نفوذ و رخنه در میان نیروهای طالبان و دیگر شبه‌نظامیان نه تنها باعث ایجاد شکاف در صفوف آن‌ها شده، بلکه توانسته داعش را هم در یارگیری و نیروگیری از میان آن‌ها کمک کند.
 
در پایان گزارش می‌خوانیم: در گزارش سازمان ملل آمده که داعش خراسان در ماه‌های اخیر حدود هفتاد و هفت حمله در افغانستان داشته. این در حالی است که این گروه در سال ۲۰۲۰ تنها بیست و یک عملیات انجام داده بود. این یعنی خطر این گروه با گذر زمان بیشتر و بیشتر می‌شود…
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا  ، تاریخ انتشار: 12 شهریور1400، کدخبر: 1216352، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین