پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۷۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
سمینار علمی «عدالت اقتصادی از منظر امام خمینی» عصر چهارشنبه در سالن همایش‌های پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد و سخنرانان به راه‌های برطرف کردن فقر و دستیابی به عدالت اقتصادی اشاره کردند. در این سمینار علمی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، مهدی رجایی نیا (مسئول در سازمان برنامه و بودجه)، دکتر محمد حسین شریف زادگان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سید محمد میرسندسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) به بیان نظرات خود پرداختند. شریف زادگان مدعی وجود ۳۲ میلیون نفر ایرانی زیر خط فقر مطلق شد. مصباحی مقدم «پول پاشی» را بدترین راه برای برطرف کردن فقر دانست. میرسندسی بیان داشت که باید حداقل شرایط معمول زندگی را در نیاز‌ها پیگیری کرد و وضعیت خدمات رسانی به شهروندان را در ان سطح رساند.

شعار سال:سمینار علمی «عدالت اقتصادی از منظر امام خمینی» عصر چهارشنبه در سالن همایش‌های پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد و سخنرانان به راه های برطرف کردن فقر و دستیابی به عدالت اقتصادی اشاره کردند.
 
در این سمینار علمی که حجت الاسلام والمسلمین سید یاسر خمینی، یادگار امام راحل حضور داشت،  حجج الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهدی رجایی نیا، مسئول در سازما برنامه و بودجه، دکتر محمد حسین شریف زادگان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سید محمد میرسندسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) به بیان نظرات خود پرداختند.


    «پول پاشی» بدترین راه برای برطرف کردن فقر است
 
به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در این سمینار علمی اظهار داشت: درباره مفهوم عدالت در روایات ما دو جمله آمده است؛ یکی سخنی از امیرالمومنین (ع) است که «وضع کل شیء فی موضعه؛ هرچیزی در جای خود قرار بگیرد، عدل است». و در آیه مبارکه «والسماء رفعها و وضع المیزان الّا تطغوا فی المیزان» و نیز خداوند آسمان و زمین را براساس عدل آفریده است». حقیقت این است که عدالت جلوه خلقت و مبدا شریعت است یعنی هرچیزی در شریعت بر مبنای عدل است. و عدالت در مقام کیفر از مسائلی است که انسان آن را بسیار رعایت کرده است و عدالت اجتماعی در جامعه معنا پیدا می کند.
 
او توزیع عادلانه فرصت های اجتماعی را از مصادیق عدالت اقتصادی ذکر کرد و گفت: تحصیل یکی از فرصت هایی است که از آغاز اسلام تا کنون برای همه اعم از فقرا، روستائیان و متمکنین وجود داشته، تحصیل رایگان تا اوج علم و کمک مالی به محصّل برای تامین معیشت خود از جمله حمایت هایی است که صورت می گرفته است و لذا بیشترین علمای ما روستازادگان هستند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: یکی دیگر از فرصت ها، فرصت های اجتماعی و اشتغال است. اگر کاری کردیم که هرکس مایل است به رقابت برخیزد و در رقابت رتبه بیاور، این عدالت در توزیع فرصتهاست
 
او بیان کرد: از جمله فرصت ها، تسهیلات بانکی است. کسانی که مایلند از تسهیلات بانکی برای رفع حاجتی از حاجات خود بهره مند شوند، باید ظرفیت و استعداد آنها ارزیابی و شناسایی شود و متناسب با آن استعداد، تامین مالی صورت بگیرد؛ ای بسا در سطوحی باید بدون چشمداشت سودی، این تسهیلات پرداخته شود و در سطوح دیگر مانند تاجر و تولیدکننده و اینها با سود پرداخت شود. نهایتا توزیع ثروت برمبنای عملکرد و دستاوردها صورت گیرد.
 
    امام خمینی، وجود شکاف طبقاتی در جامعه را غیرقابل تحمل می دانست
 
مصباحی مقدم با بیان اینکه حمایت از محرومان یکی از مظاهر عدالت در بیانات امام خمینی است، گفت: در دیدگاه امام راحل، حاکمیت باید در کنار فقیر قرار گیرد که قدرت بیان و مدافع منافع او باشد.
 
او خطبه ۱۶ نهج البلاغه را قرائت کرد و سپس سخنانی از امام خمینی را در زمینه توجه به فقرا نقل کرد و افزود: امام خمینی، وجود شکاف طبقاتی در جامعه را غیرقابل تحمل می دانست و جامعه اسلامی بنا به بیان علامه طباطبایی ، جامعه متماسک است که در آن نه فقر و نه ثروت تکاثر است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری، مبنای امام خمینی را کتاب و سنت ذکر کرد و افزود: روایاتی داریم که نشان می دهد جایی که فقر هست یعنی حق نسبت به نیازمندان ادا نشده است.
 
    کدام قانون را برای رفع فقر وضع کردیم؟
 
او وجود فقر در جامعه را دلیل بر عدم احقاق حقوق نیازمندان دانست و افزود: امام خمینی در بیانی می فرمایند که «ثروتمندان باید بنشینند و حساب کنند و حقوق فقرا را بپردازند والا با وضع قانون حق فقرا را می گیریم». ما کدام قانون را برای رفع فقر وضع کردیم؟ اگر قانون برای رفع فقر فقرا وضع نکردیم، کم کاری جمهوری اسلامی است.
 
    در مساله عدالت در جامعه به عقب برگشته ایم
 
مصباحی مقدم با بیان اینکه در مساله عدالت در جامعه به عقب برگشته ایم، گفت: در زمینه عدالت در جامعه به عدالت برگشته ایم چون عوامل موجب فقرزایی را پدید آورده ایم؛ تورم موتور تولید فقر است و اولین کار، خاموش کردن موتور تولید فقر توسط دولت است چون تورم، ثروت را غیرعادلانه و به نفع ثروتمندان توزیع می کند.
 
او افزود: یکی از الزامات از بین بردن تورم، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه است. کسی یک ممر درآمد دارد، یک مالیات باید بدهد، فردی ۱۵ ممر درآمد دارد باید ۱۵ مالیات بدهد لذا فرار می کند بنابراین بر مجموع درآمد او مالیات بسته شود تا حقی که باید ثروتمندان ادا کنند و سالیان دراز زمین مانده است، ادا شود والا فقر برطرف نخواهد شد.
 
    دولت و مجلس باید در فقرزدایی در جامعه جدی باشند
 
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولت و مجلس باید در فقرزدایی در جامعه جدی باشند و بهترین راه برای این منظور، ایجاد شغل است. برای اشتغال نیازمند مهارت و آموزش فعالیتها به جوانان است و این آموزش ها می تواند همین جوانان خانواده های کم درآمد جامعه را شاغل کند، وقتی آنها با عزت نفس اداره شوند، لازم نیست چیزی به آنها بدهیم. بدترین راه در رفع فقر، پول پاشی به هرکسی و هرجایی است و این غیرهدفمندی است.


    عدالت اجتماعی امر مدرنی در جامعه امروز است
 
 دکتر محمد حسین شریف زادگان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هم در سخنانی اظهار داشت: عدالت اجتماعی امر مدرنی در جامعه امروز است به این معناکه در کشورهای پیشرفته بعد از انقلاب صنعتی شیوع پیدا کرد و لذا مسائلی دارد که تحت تاثیر انقلاب صنعتی در جامعه گسترش پیدا کرد؛ مسائلی دارد که بیشتر راجع به جامعه امروز است و آن مسائل را پیگیری می کند. از سوی دیگر می خواهیم ببینیم اندیشه و تفکر اسلامی و تجربه مسلمانان براساس ایده های اسلامی هم به این سئوالات پاسخ داده است؟
 
او با بیان این مطلب که شکاف بزرگی بین آنچه در دنیا در حال وقوع است با ارزش ها و تاریخ اسلام و تجربه مسلمانان وجود دارد، گفت: امروز وقتی راجع به مساله عدالت اجتماعی صحبت می کنیم راجع به فلسفه عدالت صحبت می کنیم که از دوران روشنگری در اروپا شکل گرفته و تبدیل به مفهوم «عدالت اجتماعی» شده است که به نوبه خود به سیاست اجتماعی و رفاه اجتماعی تقسیم می شود و در همه دانشگاه ها از آن بحث می گردد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه ثمره سیاست اجتماعی این شد که امروزه در همه کشورهای اروپایی، دولت های رفاهی به وجود آمده است و نوعی سوسیالیسم در کل مراتب اجتماعی و اقتصادی آنها به وجود آمده است، به مصادیق رفاه اجتماعی در جهان امروز اشاره و بیان کرد: فقر و نابرابری، سلامت، مسکن، رضایتمندی، اموزش، مشارکت در قدرت، منزلت اجتماعی و اشتغال از مصادیق رفاه اجتماعی است که وقتی در کشورهای اروپایی می خواهند راجع به مهمترین مسائل اجتماعی بحث کنند، راجع به این مسائل بحث می کنند که مهمترین مسائل سیاسی و عامل رقابت هم هست.
 
او ادامه داد: فلسفه عدالت را به عدالت اجتماعی، مشق های اقتصادی و بازار، نظریه دولت، حکمروایی و رفاه اقتصادی مرتبط است و درواقع فرآیندی را تشکیل می دهند.
 
    عدالت، فضیلت نخست و عالی ترین مفاهیم زندگی بشری است
 
شریف زادگان عنوان کرد: عدالت، فضیلت نخست و عالی ترین مفاهیم زندگی بشری است گرچه ممکن است  لزوم وجود ارزش هایی چون رفاه اجتماعی و آزادی اجتماعی و برابری انسان ها مورد اختلاف نظر قرار گیرد اما همگان به ارزش عدالت و ناروابودن بی عدالتی معترف هستند.
 
او در مورد ترتب دین و عدالت بر یکدیگر در اسلام افزود: شهید مطهری می گوید که عدالت ترتب بر دین دارد و ما دین را بخاطر عدالت درک کرده و حقانیت او را تصدیق می کنیم. گرچه رویکرد عدالت متفاوت است با این حال، عدالت در تمامی جوامع بشری، با همه تمایزات موجود  در زمینه های فرهنگی و میزان توسعه یافتگی آنها به عنوان امری بین الاذهانی و والاترین ارزش فردی و اجتماعی همواره مورد پذیرش بوده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: عدالت ماهیتی اخلاقی دارد و به خودی خود در جوامع به وجود نمی آید بلکه حاصل فرآیند رهاسازی اجتماعی و تدوین قواعد نهادی در هر جامعه است که در نهادهای رسمی و غیررسمی آن جامعه ظهور و بروز می یابد.
 
او ادامه داد: بدون تردید تلقی از عدالت در گذشته های دور با برداشت جوامع امروزی از آن بویژه در دوران جهانی شدن و ارتباط روزافزون فرهنگها بسیار متفاوت است. بسیاری از تقاضاهای اجتماعی امروز ما امر جهانی است که دیگران می بینند بنابراین این تقاضاها روی ماهیت عدالت در جوامع مختلف تاثیر گذاشته است.
 
شریف زادگان گفت: شکل گیری حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی در دوران مدرن، مظاهر جدیدی از تقاضاهای اجتماعی و انسانی ایجاد کرده که تلقی از عدالت را به شدت دستخوش تحول نموده است. ابعاد اجتماعی عدالت کاملا مرتبط با سیاستگذاری اجتماعی در حوزه های تامین اجتماعی، مسکن، سلامت، اشتغال، آموزش، دسترسی به خدمات و تسهیلات شهری و مواردی از این دست است.
 
    نظریه های فیلسوفان غربی در باب عدالت
 
او سپس به بیان نظرات فیلسوفان عصر روشنگری همچون جرمی بنتام، هابس، روسو و کانت در مورد عدالت و رفاه اجتماعی پرداخت و افزود: بنتام می گوید عالی ترین ارزش اخلاقی ایجاد بیشترین خشنودی برای بیشترین تعداد افراد است یعنی انسان ها تلاش می کنند که لذت خوشی بیشتری داشته باشند بنابراین تلاش کنیم این لذت خوشی برای همه باشد. این سخن بنتام، پایه اقتصاد رفاه اجتماعی در دنیاست که روی آن تکیه می کنند.
 
این استاد دانشگاه به تفکر هابس در این زمینه اشاره کرد و گفت: هابس معتقد است که انسان ها دارای گرگ صفتی در نهاد خود هستند که اگر دولت ها نباشند یکدیگر را می درند لذا اصلا عدالت جزو وجود انسانی نیست و اگر فضیلتی هست، آن را دولت ایجاد می کند.
 
او به تفکر ژان ژاک روسو در این زمینه اشاره کرد و گفت: این انیشمند، وضعیت طبیعی زندگانی بشر را عادلانه واز وضعیت مدنی و به سرنوشت انسان نزدیکتر می داند یعنی در وضعیت طبیعی در جستجوی عدالت است. او معتقد است که خوی نوعدوستی در وضع طبیعی در حال تغییر به خوی خودخواهی در وضعیت مدنی است.
 
شریف زادگان به تفکر کانت هم اشاره کرد و گفت: این اندیشمند معتقد است ارزش های فضیلت در نهاد انسان وجود دارد. او امیال طبیعی بشر را آزادانه و حس عدالت را ناشی از میل به منفعت نمی داند بلکه آن را به عنوان مطالبات عقلانی انسان برمی شمارد.
 
او به اندیشه های مایکل سندل، استاد فلسفه دانشگاه هاروارد در زمینه عدالت اشاره کرد و افزود: این نظریه پرداز مطرح حوزه عدالت معتقد به سه رویکرد در این زمینه است؛ رویکرد اول اینکه آزادی را مبنا قرار می دهد که رویکردی وسیع و پرمناقشه است و شامل دو اردوگاه معتقد به اقتصاد آزاد و اردوگاه معتقد به انصاف است. رهبری اردوگاه اقتصاد آزاد را اختیارگرایان در دست دارند که می گویند عدالت یعنی احترام به حمایت از انتخاب های اختیاری که افراد بالغ و آزاد انجام می دهند. اما اردوگاه انصاف را نظریه پردازانی شکل می دهند که بیشتر برابری خواهانه فکر می کنند و معتقدند تامین عدالت مستلزم سیاستگذاری هایی است که محرومیت های اقتصادی و اجتماعی را برطرف کند و موقعیت ها و فرصت ها را منصفانه برای همه فراهم کند. رویکرد سوم این است که عدالت را جدا از فضیلت و زندگی خوب نمی داند که خود طرفدار این رویکرد است. اندیشه سندل که به فضیلت های اجتماعی بیشتر توجه می کند شاید برای کشورهای شرقی و کشورهای ما قابل استفاده تر باشد گرچه می دانید این اندیشه ها به کار توسعه می آیند و توسعه هرگز تقلیدی نیست.
 
    سیاست اجتماعی پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه است
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سیاست اجتماعی پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه است، گفت: برای پیشبرد توسعه اقتصادی جامعه نیازمند سیاست اجتماعی هستیم.
 
او به سیاست رفاهی در ایران اشاره کرد و بیان داشت: اولین نکته در این زمینه اینکه ما دولت رانتی هستیم به این معناکه عواید جامعه و اقتصاد بدون تلاش و از طریق نفت و گاز به دست می آورد. کشورهای رانتی، غلبه درآمد نفت از درآمد دولت است. از آن سو ما گرفتار دولت رفاه هستیم. دولت رفاه از قرن ۱۹ در اروپا شکل گرفت و از نیمه دوم قرن ۲۰ مورد انتقاد واقع شد. ما همان نسخه قدیمی را به بدترین شکل اجرا کردیم که تقویت دولت مداخله گر، کاهش یادگیری و نوآوری های اجتماعی، ناکارآمدی سیاست های رفاهی، کاهش فرهنگ کار و تولید، مسدودشدن روند اصلاحات، پاسخگونبودن به حقوق شهروندی، ابزار قدرت شدن سیاست رفاهی، رابطه افزایش قیمت نفت و شدت گرفتن توزیع منابع رفاهی از پیامدهای آن است.
 
    ۳۸ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند
 
شریف زادگان تصویری از فقر در ایران ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۵۷، رشد اقتصادی ایران بین ۹ تا ۱۲ درصد بوده است اما ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی زیر خط فقر بودند. در سال ۱۳۷۶، ۱۹.۸ جمعیت ایران زیر خط فقر بودند. در دولت اصلاحات این میزان به ۱۰.۵ رسید. در دولت نهم و دهم این میزان به ۳۴.۶ در شهر و ۴.۱ در روستاها افزایش یافت. در سال ۹۹، هم براساس آخرین آمار رسمی، ۳۸ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند. یعنی از ۸۴ میلیون نفر، ۳۲ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق هستند.
 
    تورم در روستاها بیشتر از شهرهاست
 
او به تاثیر تورم بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: تورم در روستاها بیشتر از شهرهاست. تورم خوراکی بیش از تورم غیرخوراکی است. تورم شهری ۳۷.۴ درصد و خوراکی ۵۳.۸ درصد و غیر خوراکی ۳۲ درصد، تورم روستایی ۴۱ درصد و خوراکی ۵۳ درصد است.


    اندیشه های امام خمینی را باید منسجم و دقیق بررسی شود
 
حجت الاسلام مهدی رجایی نیا نیز در سخنانی، اظهار داشت: اندیشه های امام خمینی را باید منسجم و دقیق بررسی کنیم تا از این اندیشه ها به برنامه های عملیاتی برسیم.
 
او گفت: عدالت طلبی یک مساله واقعی در سراسر عمر بشریت است و امام خمینی به مقوله عدالت، نگاه توازن و حق دارند و اساسا عدالت را تجلی توحید در جامعه می دانند. از همین اصل توحیدی، الهام می گیریم که همه انسان ها نزد خداوند یکسان هستند و اصل برابری انسان ها بر معیار تقوا و پاکی از انحراف است بنابراین با هرچیزی که برابری را در جامعه برهم می زند و امتیازات پوچ و بی محتوا را بر جامعه حاکم می سازد باید مبارزه کرد.
 
این مسئول در سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امام خمینی به عدالت به عنوان ارزش مطلق نگاه می کرد، بیان کرد: اگر جامعه ای از ایمان و تقوا فاصله بگیرد، از عدالت دور می شود بنابراین رابطه وثیق و مستقیمی بین عدالت و معنویت برقرار است. اگر عقلانیت و معنویت اسلامی ضعیف شود، عدالت هم ضعیف می شود و اگر عدالت ضعیف شود، آن دو نیز ضعیف می شود.
 
    امام خمینی عدالت را برای همه جهان می خواست
 
او با بیان اینکه عدالت هدف غایی در اسلام نیست افزود: عدالت راهبرد اصلی تقرب به خداست؛ فرد و جامعه در صورتی می تواند به سمت قرب حرکت کند که از مسیر عدالت برود و پیشرفت جامعه می تواند هدف واسطه ای باشد.
 
رجایی نیا با بیان اینکه امام خمینی، عدالت نه فقط برای جامعه ایرانی بلکه برای همه دنیا می خواست، عنوان کرد: امام خمینی در سخنان خود می فرمایند که مبنای جمهوری اسلامی، «عدالت اجتماعی» است.
 
    عدالت در اسلام این است که به هیچ شخص و ملتی ظلم نشود
 
او افزود: عدالت مورد نظر اسلام این است که به هیچ شخص و ملتی ظلم نشود و طرفدار مستضعفان و محرومان بود. نمی شود پست های مهم و حساس را در اختیار افرادی بگذاریم که در عدالت او شک داریم یا عادل نیست.
 
این مسئول در سازمان برنامه و بودجه گفت: امام خمینی می فرماید که اسلام تعدیل می خواهد، نه جلوی سرمایه را می گیرد و نه می گذارد سرمایه آنطور شود که یکی صدها میلیارد دلار  داشته باشد و یکی که شب نزد خانواده اش می رود، نان نداشته باشد. این عملی نیست. نه اسلام و نه هیچ انسانی با این موافق نیست.
 
او اضافه کرد: امام خمینی به آمایش سرزمینی و توازن امکانات در منطقه هم توجه داشتند و معتقد بودند که امکانات در سراسر کشور باشد نه اینکه در تهران جمع کنیم و مانند آهن ربا، مردم را جذب کند.
 
    در اندیشه و ساختار اندیشه امام خمینی نباید متوقف ماند
 
رجایی نیا، تامین رفاه همگانی از طریق توزیع عادلانه ثروت ملی را از دیگر مصادیق عدالت اجتماعی دانست و گفت: اینکه سخن از دولت رانتی می شود، مطلق نیست؛ نفت از انفال و مایه قدرت اسلامی است که نحوه صرف آن در اختیار پیامبر و امام و جانشین اوست. رهبر انقلاب اسلامی هم عنوان می کنند که نفت را صرف هزینه و بودجه جاری نکنید و الا زمینه ساز توسعه کشور شود که مساله بدی نیست.
 
او خاطرنشان کرد: ما باید روی اندیشه و ساختار اندیشه امام خمینی کار کنیم ولی نباید توقف کرد بلکه باید آنها را در جامعه عملیاتی کنیم.
 
این دانش آموخته حوزه علمیه گفت: براساس اندیشه امام خمینی، همانطور که مبارزه حق و باطل داریم، نباید کوتاه آمد و کسانی که می خواهند به جامعه ایمانی برسند، باید در راه عدالت مجاهدت و تلاش کرد و ناامید نبود.

    نمی توان عدالت را با یک قاعده یا اصل سنجید
 
 دکتر سید محمد میرسندسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) هم در این سمینار علمی اظهار داشت: نمی توان عدالت را با یک قاعده یا اصل سنجید اما اصل در عدالت، برابری است اما فراگیر نیست.
 
او با بیان اینکه در حوزه اقتصاد با معیار صرف برابری نمی توانیم بگوئیم عدالت را اجرا کردیم، گفت: دلیل این مساله آن است که اقتصاد با دو مفهوم متعارض و ناهماهنگ گره خورده است که عبارت است از نیاز و تلاش.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) ساختمان عدالت را دو طبقه دانست که طبقه زیرین آن، نیازها و توزیع های برابر است و طبقه دوم هم تلاش و کوشش است و ادامه داد: در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها باید به هردوی این طبقه توجه کرد چون به زعم بنده، موتور پیشرفت، «تلاش» است. چون اگر تلاش صورت نگیرد، چیزی تولید نمی شود و وقتی چیزی تولید نشود ما به فقر می رسیم.
 
    باید حداقل شرایط معمول زندگی را در نیازها پیگیری کرد
 
او با بیان اینکه نیاز، حدّی ندارد و امری پویاست، گفت: نیازها سقف محدودی دارد و باید حداقل شرایط معمول زندگی را در نیازها پیگیری کرد و منابع جامعه را به سمت تلاش  هدایت کرد تا انسان ها با تلاش و کوشش به آنها دست یابند البته تلاش دولت ها و حکومت ها باید ایجاد فرصت های برابر برای همه باشد.
 
میرسندسی گفت: در نابرابری فرصت ها، بخش زیادی از جامعه درگیر احساس ناعدالتی است لذا برابری فرصت ها یکی از سیاست های راهبردی است که می تواند عدالت در جامعه ایجاد کند.
 
او خاطرنشان کرد: هرچه سیاستگذاری ها به این سمت باشد که منابع جامعه را به پاسخگویی به نیازها تخصیص دهیم، سهم برنامه ریزی و سیاستگذاری و سرمایه گذاری در بخش تلاش گری ها کاهش پیدا می کند و به همین نسبت سرعت پیشرفت ما کند و حتی صفر می شود. لذا کشوری که توسعه برای آن اهمیت دارد، باید این نسبت را تعدیل کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: هرچند از عدالت اقتصادی صحبت می کنیم، اینها در نظر است وقتی به واقع بنگریم، حوزه های فرهنگ، سیاست و اجتماع درهم تنیده هستند و اینها با بخش های دیگر جامعه گره خورده اند و انجا نکاتی است که اگر به آنها توجه نکنیم، به نتیجه نخواهیم رسید.
 
    تعمیم نگاه منفی به کسانی که به جایی رسیده اند
 
او افزود: در عرصه فرهنگی، مشکلی که وجود دارد اینکه با رسوخ و نفوذ اندیشه های مارکسیستی، نگاه منفی به کسانی که با تلاش به جایی رسیده اند، عمومیت یافته است درحالیکه باید بین کسانی که تلاش کرده و به جایی رسیده اند و کسانی که از محل ثروت اندوزی به جایی رسیده اند، تمییز قائل شد.
 
میرسندسی بیان داشت: نابرابری های مختلفی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی داریم که باید صورت بندی جدیدی از آنها ارائه شود به نحوی که افراد شایسته از جنسیت، قومیت و مذهب دیگر تلاششان نادیده گرفته می شود یا امکان تلاشگری و کوشش را ندارند. اینها وقتی از پتانسیل و ظرفیت خود نتوانند برای تولید ثروت و رسیدن به جایگاه بهتر استفاده کنند، عدالت در جامعه اتفاق نمی افتد.
 
    نزدیک ۱۵ درصد سرپرستان خانوار، زن هستند
 
او با بیان اینکه نزدیک ۱۵ درصد سرپرستان خانوار، زن هستند، گفت: خیلی از زنان تک زیست هستند و ازدواج نکردند، اینجا هم نابرابری هایی وجود دارد که این نابرابری غیرعادلانه است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) افزود: نابرابری های قومیتی، مذهبی، نژادی، نمونه هایی از محدودیت کننده عدالت به مثابه برابری هستند و اصل برابری فرصت ها را به چالش می کشند.
 
او به مساله برابری در قانون اشاره کرد و افزود: برابری در قانون یعنی آیا قانون به آحاد جامعه یکسان نگاه می کند؟ قاعده عدالت در اینجا برابری است و اگر این برابری نباشد، نه تنها در این حوزه بلکه می تواند به عدالت اقتصادی تسری یابد.
 
میرسندسی به عدالت سیاسی هم اشاره کرد و افزود: آیا همه افراد به طور یکسان حق انتخاب شدن دارند یا عده ای محدود می شوند؟ یا قوانینی هستند که گروه های اجتماعی را حذف می کند؟ بنابراین مجموعه بحث هایی که در حوزه های غیراقتصادی هست می تواند در عدالت اقتصادی هم تاثیرگذار باشد.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا  ، تاریخ انتشار: 30 دی 1400، کدخبر:1301267 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین