پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
آمار‌های گمرک نشان می‌دهد که صادرات محصولات جالیزی طی یک سال گذشته با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بوده است.

شعار سال: آمار‌های گمرک نشان می‌دهد که صادرات محصولات جالیزی طی یک سال گذشته با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بوده است.

با هدف حمایت از کشت محصولات اساسی انجام شد.

کاهش ۳۵ صادرات محصولات جالیزی و آب‌بر در سال ۱۴۰۲
آمار‌های گمرک نشان می‌دهد که صادرات محصولات جالیزی طی یک سال گذشته با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بوده است.

 سال ۱۴۰۱ بود که میزان صادرات محصولات جالیزی و آب‌بر اعم از هندوانه، خربزه، ملون و طالبی رکورد شکنی کرد، به‌طوری که در این بازه زمانی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول آب‌بر به ارزش حدود ۲۴۰ میلیون دلار از کشور صادر شد.

به همین دلیل می‌توان گفت طی سال‌های اخیر صادرات محصولات جالیزی و آب‌بر همچون هندوانه و خربزه به یکی از چالشی‌ترین مسائل بخش کشاورزی تبدیل شده است به‌طوری که وزارت جهاد کشاورزی همواره تلاش کرده است تا با وضع عوارض صادراتی بر این محصول از میزان صادرات آب مجازی به دیگر کشور‌ها جلوگیری شود.

این امر همچنین با توجه به شروع طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی تشدید شد. به‌طوری که قرار است اراضی کشاورزی بیشتری به کشت محصولات استراتژیک و اساسی همچون گندم، برنج، جو، دانه‌های روغنی، نیشکر و چغندرقند اختصاص یابد و از میزان سطح زیر کشت محصولات جالیزی کاسته شود.

زمستان سال گذشته بود که معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت ایران میزان عوارض برای پیاز، هندوانه، خربزه، ملون و طالبی را ۱۰۰ درصد ارزش پایه صادراتی تعیین کرد.

در همین خصوص چندی قبل سیدجمال مدرسی‌دره، سرپرست دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حال بررسی پیشنهاد‌ها برای تعیین عوارض صادراتی این محصولات هستیم، هر چند که عوارض ۱۰۰ درصدی که در سال گذشته وضع شده، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مکاتبات زیادی با معاون اول رئیس‌جمهور در این خصوص داشته و سرانجام هیأت وزیران در سال‌جاری میزان عوارض در نظر گرفته شده برای صادرات محصولات آب‌بر را ابلاغ خواهد کرد.

جزئیات صادرات محصولات جالیزی در فروردین

براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری ۲۲۱ هزار و ۶۸۵ تن و ۳۰۱ کیلوگرم هندوانه به ارزش ۴۶ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۷۲۱ دلار یا یک هزار و ۷۲۴ میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان از کشور صادر شده است.

همچنین طی این مدت ۳۵ هزار و ۲۳۱ تن و ۵۹۵ کیلوگرم خربزه، ملون و طالبی به ارزش ۸ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۶۸۵ دلار یا ۳۲۶ میلیارد و ۷۱۵ میلیون و ۶۳۴ هزار تومان از کشور صادر شده است.

مجموعا می‌توان گفت در فروردین ماه سال جاری ۲۵۶ هزار و ۹۱۶ تن و ۸۹۶ کیلوگرم هندوانه، خربزه، ملون و طالبی به ارزش ۵۵ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۴۰۶ دلار یا ۲ هزار و ۵۱ میلیارد و ۶۳۳ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان از کشور صادر شده است.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸۹ هزار و ۵۷۰ تن و ۵۳۷ کیلو به ارزش ۷۶ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۵۹ دلار یا یک هزار و ۸۵۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان صادر شده بود؛ بنابراین می‌توان گفت صادرات محصولات آب‌بر و جالیزی طی یکسال گذشته به لحاظ وزنی با کاهش حدودا ۳۵ درصدی، به لحاظ ارزشی (دلاری) کاهشی ۲۸ درصدی و به لحاظ ارزش تومانی با رشدی ۱۰ درصدی روبرو بوده است.

صادرات محصولات جالیزی به ۳۱ کشور جهان

در فروردین ماه سال جاری اتریش، ارمنستان، ازبکستان، استونی، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، آلمان، بلغارستان، بوسنی و هرزه گویین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، رومانی، سوریه، سوئد، عراق، عمان، روسیه، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لهستان، مجارستان، هلند و یونان ۳۱ مقصد محصولات جالیزی و آب‌بر کشورمان بوده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۲۲۶۷، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین