شعارسال: دولت بتدریج در حال تبدیل شدن به دولت الکترونیک بوده و مراجعات حضوری و کاغذبازیهای متداول اداری به سمت حداقل شدن پیش میروند. بر این قاعده، شهروندان باید بتوانند تا قبل از ایجاد سامانههای یکپارچه دسترسی به اطلاعات و قبل از تشکیل پنجرههای واحد اطلاع رسانی، توان استفاده از بانکهای اطلاعاتی متفرق و پراکنده را داشته باشند. در ادامه متن، چند استعلامی که تا حد زیادی در زندگی روزمره یک شهروند کاربرد دارد را به همراه آدرس اینترنتی یا روش دسترسی بدان، آورده ایم.
۱-استعلام توقیفی ملک یا ممنوعالمعامله بودن فروشنده (درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)
https://my.ssaa.ir/portal
۲-استعلام وضعیت اعتباری صادر کننده چک صیادی (استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی در سایت بانک مرکزی)
https://www.cbi.ir/EstelamSayad/۲۴۰۹۰.aspx
۳-استعلام اصالت و واقعی بودن شرکتها (سامانه جامع اطلاعات اشخاص حقوقی)
https://ilenc.ssaa.ir
۴-استعلام وکالتنامههایی که در ایران تنظیم شدهاند (درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)
https://my.ssaa.ir/portal
۵-استعلام وکالتنامه و سندهایی که در خارج از کشور تنظیم شدهاند (سایت مدیریت یکپارچه خدمات کونسولی)
https://mikhak.mfa.gov.ir
۶-استعلام تاییدیه کد پستی (سایت شرکت ملی پست ایران)
https://gnaf.post.ir/portal
۷- استعلام ملی بودن یا نبودن ملک
مراجعه حضوری به اداره منابع طبیعی یا شهرداری محل استقرار ملک
* استعلام با شماره پیامک:
۱- سامانه استعلام تعداد سیم کارت: ارسال کد ملی به سامانه ۳۰۰۰۱۵۰،
۲- استعلام نمره منفی گواهینامه: ارسال کد ملی به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰،
۳- استعلام خلافی خودرو: ارسال کد VIN به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰،
۴- استعلام سابقه بیمه (سوابق کاری): شماره گیری کد دستوری #۱۴۲۰*۴*
۵- استعلام وضعیت یارانه: ارسال کدملی سرپرست خانوار به سامانه ۶۳۶۹،
۶- استعلام وضعیت سربازی و معافیتها و غیبتها: ارسال علامت سوال (؟) به سامانه ۱۱۰۲۰۶۰۱۰
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون