پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
پديده صنعت اراک و ايران که از سال ۵۲ تحولي را در صنعت ايجاد کرد، اين روزها در ۴۲ سالگي خود، هر روز بي رمق تر مي شود و چرخ زندگي کارگرانش نيز همچون خود کارخانه، از حرکت باز ايستاده است؛ اينجا هپکو اراک بود!

شعار سال: شرکت هپکو اراک در سال ۵۳ با سرمايه گذاري بخش خصوصي و با هدف توليد ماشين آلات راهسازي تاسيس و يک سال بعد تحت ليسانس شرکتهاي اينتر نشنال هاروستر آمريکا، پوکلين و لوکومو فرانسه، ساکايي ژاپن و دايناپاک سوئد توليد ماشين آلات راهسازي را آغاز کرد.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ايدرو قرار گرفت و از سال ۶۳ طرح توسعه هپکو مطرح و پس از ۶ سال اين طرح تحت ليسانس شرکت هاي ليبهر آلمان و ولوي سوئد ، توليد انواع لودر ، بيل مکانيکي ، بلدوزر وچندين نوع غلطک را آغاز کرد.

در سال ۶۹ با بهره برداري از سالن ساخت قطعات به وسعت ۶۰ هزار متر مدرن ترين ماشين آلات توليدي در بخشهاي عمليات اوليه، جوشکاري سبک وسنگين ، ماشينکاري سبک و سنگين و رنگ قطعات در فضاي جديد، نصب و راه اندازي شد و يکي از پيشرفته ترين سيستم هاي نرم افزاري مهندسي محصول، برنامه ريزي، توليد و خدمات پس از فروش، هرمنتقل و در هپکو راه اندازي شد.

در سال ۷۴ با هدف گذاري جهت توسعه محصول، بازار و منابع انساني فاز طراحي و توليد محصولات گريدر ، بيل و غلطک آغاز و در فاز اول طرح توسعه ، توليد ۱۷۰۰ و در فاز دوم ۳۰۰۰ دستگاه انواع ماشين آلات راهسازي هدف گذاري شد.

شرکت هپکو از سال ۷۵ و بر اساس سيستمهاي توسعه کسب و کار اقدام به مشارکت فعال و حضور در پروژه هاي ملي کرد و فعاليتهاي گسترده اي را در حوزه هاي توليد تجهيزات انرژي نيروگاهي، نفت، گاز، پتروشيمي، فولاد،کرين هاي سنگين و ساير پروژه هاي صنعتي آغاز کرد و از سال ۸۲ در بورس پذيرفته شد .

شرکت هپکو در سال ۸۴ بر اساس سياستهاي توسعه کسب و کار و تکميل زنجيره محصولات، به حوزه توليد ماشين آلات کشاورزي و معدني وارد شد.

مشکلات هپکو از کجا آغاز شد

در پي اجراي سياستهاي اصل ۴۴ شرکت هپکو در سال ۸۵ به بخش خصوصي واگذار شد و در طول سالهاي فعاليت ، علاوه بر تحکيم روابط با شرکاي خود جهت انتقال تکنولوژي و تامين محصولات و قطعات، نسبت به توسعه روابط با تامين کنندگان معتبر جهاني در کليه زمينه ها اقدام کرد.

مديريت شرکت از سال ۸۷ به منظور توسعه کسب و کار اقدام به ايجاد شرکتهاي مستقل کرد بطوريکه در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت مالکيت هپکو تاسيس شده و فعال هستند.

بعد از واگذاري نادرست شرکت به بخش خصوصي،سوء مديريت و ايجاد شرکت هاي مستقل از اين شرکت که سوددهي لازم را نداشتند، مشکلات شرکت هپکو آغاز و در سه سال اخير مشکلات به اوج خود رسيده است به طوري که کارگران شرکت در اين مدت چندين بار تجمع کرده اند.البته مي توان اوج اعتصايات کارگري شرکت هپکو را در اسفندماه ۹۴ عنوان کرد.

در اعتراض به ۶ ماه حقوق عقب افتاده!

لودر واردات دولت تدبير،کارگران هپکو را له کرد/سريال دنباله دار تجمعات کارگري مقابل استانداري مرکزي+تصاوير

سه شنبه ۱۱ اسفندماه شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک در مقابل استانداري بوديم و اين درحالي بود که در روزهاي اخير شاهد تجمع کارگران کمباين سازي، آونگان و واگن پارس اراک بوديم .

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

يکي از تجمع کنندگان گفت: کارگران و پرسنل شرکت هپکو مدت شش ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند.

وي با اشاره به اينکه حقوق کارگران اين شرکت پايين است ادامه داد: بايد افزايش حقوق طبقه کارگر اين شرکت همانند افزايش حقوق مديران ارشد شرکت و متناسب با شرکت هاي منطقه و کلانشهري افزايش داشته باشد.

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

کارگر ديگري هم گفت:در حالي که بايد عيدي کارگران در بهمن ماه پرداخت مي شد اما علاوه بر اينکه عيدي نگرفته ايم ۶ ماه حقوق معوق خود را نيز طلب داريم.

وي با اشاره به اينکه شب عيد نزديک است گفت:با ميزان حقوق کارگران در صورتي که هر ماه به صورت کامل حقوق بگيريم باز هم خرج و مخارجمان جور در نمي آيد،الان با اين وضعيت چه طور جواب مخارج خانواده و خريد شب عيد را بدهيم.

کارگران تجمع کننده خواستار برقراري عدالت در حقوق و مزاياي کارگري نسبت به مديران و روسا، حذف شرکتهاي تامين نيرو و عدم جذب نيروهاي بازنشسته در قالب مشاور و پيمانکار شدند.

در اعتراض مجدد به ۶ ماه حقوق عقب افتاده!

سکوت دوباره دولت پاسخ فرياد کارگران هپکو/کسي گوش شنوايي براي درد کارگر ندارد+عکس

در حالي که قرار بود بعد از اعتراض کارگران معوقات آنها واريز شود اما بي توجهي مسئولان به مشکلات مالي و معيشتي کارگران و ۱۴۰۰ نفر اعضاي خانواده شان بار ديگر صداي کارگران را در آورد.

محمود نعمتي مدير کل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي روز سه شنبه ۱۱ اسفند در خصوص مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: با هماهنگي که با مديران شرکت هپکو صورت گرفته است قرار شده تا پايان روز پنج شنبه ۱۳ اسفند يک ماه از حقوق کارگران اين شرکت پرداخت شود.

اعتراض کارگران هپکو به عدم تعهد مسئولان شرکت به وعده هايشان/ شنبه ۱۵ اسفند

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي


عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

اما بعد...

تنها بخشي از حقوق يک ماه کارگران واريز شده است

در پيگيري که در خصوص اين وعده داشتيم متوجه شديم که بخشي از حقوق يک ماه کارگران به حسابشان واريز شده است و اين موضوع باعث شده است تا کارگران هپکو شنبه ۱۵ اسفندماه دست از کار برداشته و با حضور در محوطه شرکت بار ديگر اعتراض خود را به گوش مسئولان برساند.

نعمتي اظهار کرد: در جلسه اي با حضور سهامداران اين شرکت با حضور استاندار مرکزي مشکلات اين شرکت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

بر اساس شواهد اين جلسه که قرار بود شنبه ۱۵ اسفند برگزار شود هنوز برگزار نشده و به فردا موکول شده است.

پس از اين اعتراضها با هماهنگي که با مديران شرکت هپکو صورت گرفته بود قرار شد تا پايان روز پنج شنبه ۱۳ اسفند يک ماه از حقوق کارگران اين شرکت پرداخت شود که نهايتا شنبه تنها بخشي از حقوق يک ماه کارگران واريز شد و جلسه شوراي تامين براي ارائه راهکارهايي جهت حل مشکلات شرکت هپکو که قرار بود روز شنبه برگزار شود با تاخير و بدون خروجي مناسب روز دوشنبه برگزار شد.

انتظار دنباله دار براي دريافت ۶ ماه حقوق عقب افتاده

فرياد بي صداي کارگران و گوش کر دولت تدبير/وعده هايي که براي کارگران نان نمي شود/کارگران هپکو در انتظار خورشيد تابان رييس جمهور

۱۸ اسفند ۹۴ محمود نعمتي مدير کل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي روز سه شنبه در خصوص پيگيري پرداخت حقوق کارگران شرکت هپکو اراک گفت: با پيگيري هاي صورت گرفته مبلغ يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان بابت پرداخت حقوق يک ماه کار گران اختصاص يافته است و به کارگران پرداخت شده است.

نعمتي اظهار کرد: براي پيگيري بيشتر حقوق کارگران شرکت هپکو جلسه شوراي تامين استان با حضور مديران شرکت و مديران دستگاه هاي اجرايي استان روز گذشته برگزار شد.

وي با اشاره به اينکه جلسه شوراي تامين استان در خصوص مشکلات کارگران هپکو خروجي نداشت ادامه داد: البته جلسات همچنان ادامه دارد تا بتوانيم به خروجي مناسبي در اين خصوص برسيم.

مدير کل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي با تاکيد بر اينکه بايد حقوق کارگران پرداخت شود، بيان کرد: البته قول هايي داده شده است تا يک ماه ديگر حقوق کارگران پرداخت شود.

نعمتي ادامه داد: البته منتظر هستيم تا ببينم علي اصغر عطاران سهامدار شرکت باقي مي ماند و يا شخص ديگري اقدام به خريد سهم شرکت مي کند.

لطيفي رئيس شوراي کارگري شرکت هپکو اراک گفت: قرار شده بوده يک ماه از حقوق کارگران و به همراه عيدي کارگران پرداخت شود که هنوز پرداخت نشده است.

لطيفي با اشاره به اينکه سهامدار شرکت در حال تغيير است اظهار کرد: مهمترين مشکل اين است که وضعيت سهامدار شرکت مشخص نيست و نمي دانيم که واقعا تغيير کرده است يا نه.

وي ادامه داد: استانداري مرکزي به عنوان نماينده دولت تنها مي تواند مبلغ علي الحسابي که سازمان شهرداري هاي وزارت کشور براي خريد محصولات شرکت قرار بوده واريز کند تا هپکو بتواند خريدهاي خارجي را براي دستگاه هاي سازمان شهرداري ها انجام دهد بپردازد و شرکت نيز اين هزينه را به علاوه مبلغي که براي خريد خارجي در نظر گرفته بود را به عنوان بخشي از حقوق کرگران پرداخت کند.

رئيس شوراي کارگري شرکت هپکو اراک با اشاره به اينکه تنها راه نجات شرکت هپکو يرداخت علي الحساب سازمان شهرداري هاي وزارت کشور است افزود: قرار بود که سازمان شهرداري هاي وزارت کشور مبلغ ۱۵ ميليارد تومان علي الحساب پرداخت کند تا شرکت هپکو خريد هاي خارجي را انجام دهد که هنوز محقق نشده است.

لطيفي با بيان اينکه کارگران شرکت هپکو حداقل حقوق کارگري را دريافت مي کنند خاطرنشان کرد: مبلغي که کارگران هپکو دريافت مي کنند ۶۰ درصد حقوق شرکت هاي همجوار هپکو است.

شکوفايي اقتصادي ايران با تکيه بر توان و توليد داخلي رقم مي خورد

درحالي که اميد صنايع کشور به دوران پسابرجام بود اما سياست گذاري هاي غلط و ناکارآمدي برجام در شکوفايي اقتصاد کشور خصوصا در بخش صنعت اين روزها سايه سنگين رکود و تعطيلي را بر سر توليد کنندگان اين عرصه انداخته است.

و در حالي که رئيس جمهور کشورمان اصرار دارند که برجام مانند آفتاب تابان است و مردم به خوبي آن را لمس مي کنند بايد در پاسخ ايشان گفت:اين آفتاب تابان کجا مي تابد که کارگران استان مرکزي از آن بي بهره اند و آن را لمس نمي کنند.

تجمع دنباله دار کارگران هپکو

جيب خالي تدبير،عيدي دولت به کارگران/هپکو؛ برندي که با سياست دولت چپ کرد+تصاوير

کارگران شرکت هپکو اراک در ۲۲ اسفندماه سال ۹۴ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و عيدي خود تجمع کردند.

کارگران شرکت هپکو اراک در پي عدم دريافت حقوق خود و در اعتراض به عدم تحقق وعده هاي مسئولين شرکت و استان تجمع کرده و در راهپيمايي آرام خواستار تدبير مسئولان براي رفع مشکلاتشان مي شوند.

سر در گمي صنايع بر باد رفته

جيغ بنفش دولت بر سر کارگران هپکو/وعده سر خرمن تدبير به صنايع بزرگ کشور

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

صبح ۲۴ اسفند ۹۴ کارگران شرکت هپکو اراک هنگام ورود به کارخانه از تعطيلي اين واحد توليدي مطلع شدند.

شرکت هپکو اراک که چند ماهي است با مشکلات مختلفي از جمله مسائل مالي و تجمعات دنباله دار کارگري مواجه بود اکنون مرخصي اجباري براي کارگران را تا ۱۴ فروردين در دستور کار قرار داده است.

پس از تجمعات اعتراضي کارگران هپکو از ۱۱ اسفند به بعد،بخشي از معوقات کارگران پرداخت شد اما همچنان تاخير در پرداخت کامل حقوق کارگران و عيدي آنها با توجه به شرايط تورم و اقتصاد جامعه مشکلات معيشتي کارگران را حل نکرده باقي گذاشت و سبب تجمع آنها از صبح ۲۲ اسفند در شرکت و سپس راهپيمايي آنها به سمت مرکز شهر شد.

عطاريان سهامدار قبلي شرکت هپکواراک حدود ۶ تا ۷ماه پيش از اين تاريخ به سازمان خصوصي سازي اعلام کرد که به دليل فشار تحريم ها و ضرر دهي شرکت قادر به نگه داشتن شرکت نيست و براي واگذاري آن اعلام آمادگي کرد.

بر اين اساس درخواستهايي براي خريد اين شرکت ارائه شد و تعدادي مشتري ايراني و خارجي بازديدها و بررسي هاي خود را آغاز کرده اند تا تصميم نهايي براي واگذاري هپکو اراک گرفته شود.

البته بايد شرايط خريداران مختلف بررسي و تصميمي گرفته شود تا شرايط شرکت از اين بدتر نشود و هپکو به شخص حقيقي يا حقوقي واگذار شود که توانايي خارج کردن شرکت از اين وضعيت و چرخاندن چرخ توليد آن را داشته و ظرفيت هپکو در ساخت و توليد ماشين آلات راهسازي را به کار گيرد.

سال جديد،شرايط هپکو خوب مي شود/پول براي توليد نداريم/تجمعات فرصتهاي هپکو را هدر مي دهد

۲۲ اسفند ۹۴ يک کارشناس داخلي در اين شرکت با اظهار اميدواري در خصوص رفع مشکلات مالي هپکو گفت: مشتريان در حال مذاکره اند و هپکو ۷۰ تا ۸۰ در صد فروخته شده، سهامدار کلي تغيير کرده و تا بعد از عيد صد درصد عوض مي شود.

وي تاکيد کرد:وضعيت هپکو پس از تغيير سهامدار و مدير عامل و در ماههاي ابتدايي سال ۹۵ بهتر مي شود؛اکنون مشتريان مختلفي داريم اما پولي براي توليد جديد نداريم که با ورود و سرمايه گذاري خريدار جديد اين مشکل حل خواهد شد.

اين کارشناس افزود:بانکها به خاطر بدهي هاي شرکت حاضر به ارائه تسهيلات جديد نيستند و انعکاس خبري اغتشاشات و تجمعات کارگري سبب شده تا قراردادهاي کاري جديد و مهم شرکت از دست برود. رسانه اي شدن تجمعات کارگري سبب سلب اعتماد مشتريان شده و رقبا مناقصه ها را در دست گرفته و فرصتهاي شرکت هپکو از دست مي رود.

وي ضمن گلايه از بي صبري کارگران و رسانه ها اظهار کرد:همه ما قبول کرده ايم در شرکتي که به خاطر تحريم ها با مشکل مواجه است کار کنيم و بايد براي حل مشکلات کمي صبر کنيم.حقوق هيچ کارگري ضايع نمي شود اما پرداخت بدهي ها زمان مي برد. کارگران جو گير شده اند، کارخانه اي که ده سال در تحريم است و مدام ضرر مي دهد چگونه حقوقها را افزايش دهد.

وابستگي شرکت هپکو اراک به کشورهاي خارجي براي ورود موتور،گيربکس و هيدروليک سبب شده تا بعد از اعمال تحريمها، خريد اين تجهيزات با مشکل مواجه شده و تهيه اين تجهيزات براي توليد جديد از واسطه ها با چند برابر قيمت بدهي هايي را به هپکو اراک تحميل کرده است.

کارشناس شرکت در اين باره گفت:تکنولوژي توليد اين محصولات در ايران وجود ندارد و حتي شرکت هاي مهم در کشورهاي ديگر نيز براي توليد محصولات خود اين اقلام را وارد مي کنند و با توجه به نداشتن تجربه و بالابودن هزينه توليد اين محصولات ،ساخت آنها در ايران صرفه اقتصادي ندارد.

وي افزود:با تمام مشکلات تاکنون همه کارگران را نگه داشته ايم؛با توجه به شرايط چندماه ديگر زمان شکوفايي شرکت هپکو است و بايد منتظر تغييرات بمانيم.

سيستم بانکي کشور و استان مرکزي بايد از توليد حمايت کنند

مرداد ماه سال ۹۴ نيز سعيدي مديرعامل شرکت توليد تجهيزات سنگين هپکو گفت:شرکت هپکو بالاترين رکورد توليد و عرضه ماشين‌آلات راهسازي را با توليد ۲۶۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۶به ارزش ۲۶۰ ميليارد تومان داشته است.

وي تحريم‌هاي بين‌المللي، اقتصادي و بانکي، قطع همکاري شرکاي خارجي، عدم امکان استفاده از خدمات بانکي در نتيجه افزايش نياز به نقدينگي بيشتر را از عمده مشکلات اين شرکت در چند سال اخير برشمرد و ضمن تاکيد بر مشکلات مالي و بانکي اين شرکت، به عدم امکان پرداخت اقساط بدهي ساماندهي شده نزد سيستم بانکي، افزايش مانده بدهي معوق، عدم وجود سرمايه در گردش کافي جهت اجراي برنامه‌ها اشاره کرد.

سعيدي ضمن تاکيد بر اينکه سيستم بانکي کشور و استان مرکزي بايد از توليد حمايت کنند، تشديد رکود فعاليت‌هاي عمراني ساخت و ساز و کاهش تقاضاي ماشين آلات را يکي از تهديدهاي پيش روي اين شرکت برشمرد و خواستار تامين سرمايه در گردش و جبران کمبود نقدينگي براي استمرار فعاليت اين شرکت شد.

ارزش افزوده بالاي ماشين آلات و تجهيزات صنعتي و ضرورت توجه بيشتر به آن

کيومرث فروتني مديرکل ماشين سازي وزارت صنعت در اولين نشست شوراي سياستگذاري تجهيزات و ماشين آلات در مردادماه ۹۴ نيز سهم ارزش افزوده ايجاد شده در بخش توليد ماشين آلات و تجهيزات را ۱۱ هزار و ۴۵ ميليارد ريال عنوان کرد که اين رقم ۳.۵ درصد از کل صنعت و ۰.۶ درصد از توليد ناخالص داخلي را شامل مي شود.

فروتني با اشاره به شاخص هاي صنعت ماشين آلات و تجهيزات صنعتي، گفت: آمار صادرات کشور نشان دهنده آن است که ارزش هر کيلوگرم کالاي صادراتي در سال ۹۳ معادل ۰.۴۵ دلار بوده و اين در حالي است که هر کيلوگرم ماشين آلات و تجهيزات صنعتي صادره ارزشي معادل ۴.۶۳ دلار داشته است.

به گفته وي مقايسه دو عدد يادشده نشانگر ارزش افزوده بالا در اين صنعت و ضرورت توجه بيش از پيش به توسعه آن است.

قانوني براي له کردن توليد کننده داخلي

با تمام تفاسير و مستند بودن ارزش افزوده توليدماشين آلات و تجهيزات صنعتي، مصوبه جديد هيئت وزيران در روزهاي پاياني شهريور۹۳ ورود خودرو و ماشين‌آلات سنگين راه‌سازي را مجاز دانست در حالي که شرکت هپکو بزرگترين توليد کننده اين تجهيزات با حمايت دولت و اتخاذ تصميمات و تصويب قوانين حمايتي مي توانست نياز کشور در اين زمينه را رفع و حتي صادرات نيز داشته باشد و اين امر در مورد ديگر شرکت هاي ايراني از جمله کارخانه ماشين آلات صنعتي تبريز و ...نيز مصداق دارد.

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

در اين قانون آمده است:ورود، شماره‌گذاري و بهره‌برداري وسائط نقليه موتوري زميني اعم از خودرو و ماشين‌آلات سنگين راهسازي براساس مصوبه هيأت محترم وزيران اين دستورالعمل مجاز خواهد بود.

در ذيل ماده ۲ قوانين جديد نحوه ورود خودرو و ماشين‌آلات سنگين راه‌سازي مطرح شده:

ماده ۲ ) خودروهاي مجاز:

واردات ماشين آلات راه سازي ( لودر ، فينيشر ، گريدر ، بولدزر، غلطک ، ترينچر ، اسکري پير ) مدل سال و ۸ مدل پائين تر مجاز است .

صدور مجوز و واردات محصولات مختلف درحالي اجرايي مي شود که توان توليدکنندگان داخلي براي رفع نياز کشور در صورت اعتماد مسئولين کافي بوده و حتي در صورت حمايت دولت قابليت صادرات و ارزآوري براي کشور را دارد.

چنانکه در نمونه ديگري از سياستهاي نه چندان صحيح دولت در ارائه مجوز واردات واگن به کشور شرکت واگن سازي اراک با قابليت توليد در اين عرصه طعم ورشکستگي و تعطيلي را چشيد.

البته در همان زمان نمايندگان اراک در مجلس شوراي اسلامي موضوعات مربوط به شرکت هپکو را پيگير بودند.

نماينده اراک تذکر داد،

کارگران کارخانه هپکو چندين ماه است حقوق دريافت نکرده‌اند

محمدحسن آصفري نماينده وقت مردم اراک در مجلس نهم شوراي اسلامي گفت: کارگران کارخانه هپکو چندين روز است به دليل پرداخت نشدن چندين ماهه حقوق‌شان در خيابان تجمع و اعتراض مي‌کنند چرا مسئولان به اين مسئله توجه نمي‌کنند؟

در اسفندماه سال ۹۴ تذکر شفاهي به رييس جمهور، گفت: شب عيدي چه کسي پاسخ‌گوي کارگران زحمت‌کش کارخانجات هپکو، آونگان و کمباين‌سازي است؟ کارگران واگن پارس چندين روز اعتراض کردند تا دولت حقوق آنان را پرداخت کرد. آقاي رييس جمهور کميته‌اي را تعيين کنيد تا به داد اين کارگران برسند.

هچنين آصفري در جلسه اي که در ۱۶ دي ماه سال ۹۳ با معاونين وزارت راه و شهرسازي داشتند برلزوم استفاده از ظرفيتهاي کارخانه هاي هپکو و واگن پارس تاکيد کرد.

وي ادامه داد: در حالي که کارخانه هاي بزرگي همچون واگن پارس، هپکو، آذرآب و ماشين سازي فعاليت دارند چه توجيهي دارد دولت بيش از پنج هزار واگن از روسيه و شهرداري تهران بيش از سه هزار و ۵۰۰ واگن از چين خريداري کند.

دبير وقت کميسيون امنيت ملي مجلس نهم شوراي اسلامي افزود: البته در مجلس نهم هم هر جا وارداتي مشابه کالاي داخلي داشتيم با آن مخالفت کرديم.

آصفري با بيان اينکه امروز بايستي به توسعه صنعت توجه ويژه اي داشته باشيم گفت: در اين راستا بايد از صد در صد ظرفيت صنعت در جهت پيش برد اهداف نظام استفاده کنيم و اين اقدام از اولويت هاي مجلس شوراي اسلامي باشد.

رکود صنعت پس از خصوصي سازي در استان

عباس رجايي ديگر نماينده مردم اراک، کميجان و خنداب در مجلس نهم شوراي اسلامي به مشکلات فراوان پيش روي صنايع استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه از زمان خصوصي سازي کارخانجات بزرگ و مهم استان و پايان حمايت هاي مستقيم دولتي از اين واحدهاي صنعتي شاهد رکورد صنعت هستيم.

رجائي بحث عدم همکاري مديريت را از جمله مشکلات و موانع شرکت هپکو دانست و ابراز داشت: از طريق مجلس جلوي واردات ماشين هاي غيراستاندارد معدن را از خارج کشور به منظور افزايش توليدات داخلي بخصوص در اين شرکت را گرفتيم ولي سهامداران هپکو کنار کشيده اند.

در ديدار با وزير صنعت مقررشد

تصويب ۵۹۵ ميليارد ريال اعتبار براي تامين سرمايه در گردش پنج واحد صنعتي استان مرکزي

۳ تيرماه ۹۵ رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي گفت: مشکلات تعدادي از صنايع مادر استان مرکزي در حاشيه کارگروه ملي تسهيل و رفع موانع توليد در ديدار وزير صنعت،معدن و تجارت در اول تيرماه سال ۹۵ بررسي شد.

محمدرضا حاجي پور رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي گفت: در اين نشست مقرر شد بدهي شرکتهاي آونگان، واگن پارس، آذراب، ماشين سازي اراک و هپکو به کليه بانکها با اعطاي ۱۸ ماه تنفس و بدون پيش پرداخت به مدت ۵ سال تقسيط شده و در صورت پرداخت به موقع اقساط کليه جرايم تاخير تاديه قابل بخشش، بخشوده مي شود.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي گفت: تامين سرمايه در گردش شرکتهاي آونگان به ميزان ۵۰ ميليارد ريال، هپکو به ميزان۴۵۰ ميليارد ريال، واگن پارس، ماشين سازي و آذراب هر کدام به ميزان ۵۰۰ ميليارد ريال به تصويب رسيد.

حاجي پور اضافه کرد: همچنين در کارگروه ملي تسهيل و رفع موانع توليد ضمن تاکيد بر رعايت قانون استفاده حداکثري از توان توليد داخل ، مقرر شد دستگاههاي دولتي نظير سازمان شهرداري ها ، وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري متناسب با توان توليد شرکت هپکو بخشي از قراردادهاي تامين ماشين آلات خود را با شرکت هپکو منعقد کنند.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس

اجراي نادرست اصل ۴۴ حدود پنج هزار کارگر اراکي را بيکار کرد

۲ مرداد ۹۵ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه اصل ۴۴ قانون اساسي در رابطه با خصوصي سازي به بدترين شکل موجود در اراک اجرا شد گفت: اجراي نادرست اصل ۴۴ حدود پنج هزار کارگر اراکي را بيکار کرد.

سيد مهدي مقدسي نماينده مردم اراک، کميجان و خنداب در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در راستاي اجراي نادرست اصل ۴۴ بسياري از واحدهاي توليدي استان از جمله آونگان، هپکو، کمباين سازي و ... را با مشکل و تعديل نيرو روبه رو کرده است.

وي با بيان اينکه اصل ۴۴ قانون اساسي به منظور رونق بيشتر در کشور اجرا شد افزود: وزير اقتصاد و دارايي و سازمان خصوصي سازي بايد در اين واگذاري ها تجديد نظر داشته باشند.

فرياد سکوت براي معوقه ۲ ساله شرکت هپکو

در آستانه سفر هيئت دولت به استان مرکزي ،مرکز اين استان در اين روزها شاهد اعتراضات کارگري بود که از تدبير دولت نا اميد شده اند و تجمعات و وعده و وعيدهاي مسئولين را بي اثر ديده اند و اعتراضات ساکت خود را از طريق نصب بنرهاي اعتراضي در سطح شهر فرياد مي زنند.

کارگران شرکت هپکو اراک خواستار رسيدگي مسئولان به وضع ۱۴۰۰ خانوار شاغلان اين شرکت و ۵ هزار اعضاي خانواده شان هستند که در شرايط رکود و تورم کشور بايد از حقوق اين شرکت امرار معاش کنند.

گره مشکلات هپکو در حال کور شدن است

علي رغم ظرفيت ها و پتانسيل هاي اين شرکت اما چندي است که مشکلات متعددي گريبان اين شرکت را گرفته و توليد محصولات را در آن با چالش مواجه کرده است.

از سوء مديريت، بدهي و بي توجهي مسئولان داخلي به کيفيت محصولات اين شرکت و خريد و واردات کالاي مشابه و بعضا بي کيفيت خارجي گرفته تا عدم حمايت مسئولان استاني و کشوري و توقف توليد و نا اميدي کارگران از وعده هاي پسابرجامي که قرار بود در ورود برخي مواد اوليه و صادرات محصولات توليدي گشايش ايجاد کند اما نکرد.

اين روزها کارگران اين شرکت مانند ديگر شرکتهاي بزرگ توليدي و صنعتي استان مرکزي حال و روز خوشي ندارند و تعويق در پرداخت حقوقهايشان گره در امرار معاششان انداخته،گره اي که با بي توجهي مسئولين در حال کور شدن است و کاش تصميم گيرندگان کلان استان و کشور گره اي را که به تدبير مي توان با دست باز کرد با بي تدبيري چنان کور نکنند که با دندان هم باز نشود.

دو سال است که حقوق کامل دريافت نکرده ايم

يکي از کارگران شرکت هپکو در خصوص مشکلات کارگران شرکت گفت: عليرغم اينکه اختلاف دريافتي کارگران شرکت هپکو نسبت به شرکت هاي ديگر کمتر است حدود دو سال است که حقوق کامل دريافت نکرده ايم.

از خرداد امسال هيچ حقوقي نگرفته ايم

وي با بيان اينکه از خرداد ماه امسال هم حقوق دريافت نکرده ايم ادامه داد: اين موضوع خيلي در روحيه کارگران اين شرکت تاثير گذاشته است و خيلي ميل و رغبتي براي کار کردن ندارد.

مديريت شرکت از طريق تلگرام

کارگر شرکت هپکو گفت: مدير شرکت هم که در اراک حضور ندارد و در تهران است از طريق گروه تلگرامي اوضاع را رصد مي کند.

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

سهامدار شرکت هنوز مشخص نشده است

لطيفي عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک با تشکر از پيگيري هاي صورت گرفته توسط نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اراک، نمايندگان اراک، کميجان و خنداب در مجلس و استاندار مرکزي به منظور رفع مشکلات کارگري اين شرکت گفت: تعيين سهام دار شرکت از موضوعات مهمي است که هنوز تکليفش مشخص نشده است.

لطيفي با اشاره به اينکه قرار بود سهم شرکت هپکو را به يک فرد سوئيسي بدهند اظهار کرد: عليرغم گذشت ۹ ماه از اين قضيه هنوز اين امر محقق نشده است.

وي با بيان اينکه ۹ ماه است که مسئولين براي تغيير سهامداران شرکت امروز و فردا مي کنند افزود: ارتباطات بين المللي و سياسي، اتحاديه اروپا، مشکل جابه جايي پول از عمده ترين مشکلات پيش روي شرکت براي تغيير سهامدران شرکت بوده است.

قول دادند تا اواسط هفته آينده سهامداران شرکت مشخص شوند

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک بيان کرد: در ديداري که روز گذشته با استاندار مرکزي در خصوص مشکلات شرکت هپکو داشتيم استاندار مرکزي قول داد تا اوسط هفته آينده مشکل سهامداري شرکت برطرف و سهامداران جديد معرفي شوند.

معوق شدن چندين ماهه حقوق خانواده برخي کارگران هپکو را متلاشي کرده است

لطيفي معوقات حقوق کارگران شرکت هپکو را از ديگر مباحث مورد اشاره عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کارکنان شرکت هپکو حدود چهار ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.

وي ادامه داد: اين موضوع مشکلاتي را براي برخي از کارگران و خانواده هاي آنها به وجود آورده است به طوري که تعدادي از کارگران هزينه هاي درمان اعضاي خانواده خود را نداشته اند و حتي مشکلات مالي باعث از هم پاشيدن خانواده تعدادي از کارگران شده و باعث طلاق و جدايي شده است.

کارگران هپکو تمايلي براي استقبال از رئيس جمهور ندارند

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک بيان کرد: با توجه به اينکه در آستانه سفر هيات دولت به استان هستيم برنامه اي داشتيم تا تعدادي از کارگران در مراسم استقبال از رئيس جمهور حضور داشته باشند که مشکلات مالي و حقوقي کارگران اين ميل و رغبت را از کارگران گرفته است و کارگران شرکت تمايلي به حضور در اين مراسم نشان نداند.

وي با بيان اينکه در حال حاضر، هزار و ۴۰۰ کارگر در اين شرکت فعاليت دارند ادامه داد: حدود پنج هزار نفر تحت شعاع مشکلات مالي شرکت هپکو هستند.

مشکل ثبت مديريتي شرکت

لطيفي با بيان اينکه در شرکت مشکل ثبت مديريتي هم داريم افزود: شرکت هپکو که قبلا به عنوان شرکت بزرگ، منسجم و واحدي بوده است در سال هاي گذشته به چند شرکت اقماري تقسيم شده و در قالب گروه صنعتي در آمده است.

وي ادامه داد: از مسئولين استان بارها در خواست کرده ايم که در خصوص ثبت مديريي شرکت يک بازنگري کنند تا کنون اقدامي صورت نگرفته است ،در حالي که در گذشته شرکت هپکو به عنوان بزرگترين توليد کننده ماشين آلات راه سازي در خاور ميانه بوده است.

بازديد رئيس بسيج مستضعفين کشور از شرکت هپکو اراک

۵ آبان ۹۵:هپکو؛ بزرگترين واحد صنعتي در توليد ماشين آلات سنگين که از شرايط رکود حاکم بر کشور بي نصيب نبود؛ امروز در دوران پسابرجام درحالي ميزبان رئيس بسيج مستضعفين کشور بود که گره‌هاي مشکلاتش يکي بر ديگري قفل شده است.

اعتصاب کارگران بزرگترين توليدکننده ماشين آلات راهسازي خاورميانه ادامه دارد

هپکو به بهانه تحريم تعطيل شد

۱۰ آبان: عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک ظرفيت توليدي شرکت هپکو را در سال حدود دو هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: به دليل مشکلات نقدينگي که اين شرکت دارد هم اکنون توليد سالانه شرکت حدود ۱۰۰ دستگاه است.

مشکلات هپکو همچنان پابرجاست

يکي از کارگران شرکت هپکو در خصوص مشکلات کارگران شرکت گفت: هنوز مشکلات شرکت پا برجا و شرايط همانند گذشته است و کارگران سردرگم هستند که بايد چه کنند.

فعال شدن هپکو در گرو ارائه فقط ۸ درصد نياز کشور به اين شرکت

وي به بازديد رئيس سازمان بسيج مستضعفان از شرکت هپکو اراک اشاره کرد و افزود: قبلا از سوي مسئولان مشکلات شرکت را نتيجه تحريم ها عنوان مي کردند و مي خواستند با اين استدلال شرکت را نابود کنند ولي بعد از بازديد سردار نقدي از اين شرکت و عنوان اين مطالب که اگر فقط ۸ درصد از نياز کشور در خصوص ماشين آلات را از اين شرکت تامين کنند اين شرکت فعال به کار ادامه خواهد داد نشان داد که سو مديريت در اين شرکت بيش از هر چيز ديگر بر مشکلا اين شرکت افزوده است.

اين کارگر شرکت هپکو با اشاره به اينکه مدير عامل شرکت که در تهران مستقراست گفت:مدير عامل معمولا هفته اي يکبار به شرکت سر مي زند و بيشتر وقت خود را در تهران سپري مي کند.

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک:

هيچ يک از اعضاي هيئت دولت در سفر به استان به هپکو نيامدند

لطيفي عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک نيز با انتقاد از عدم حضور حداقل يکي از اعضاي کابينه هيات دولت در سفر به استان مرکزي به منظور بازديد از شرکت هپکو اراک علي رغم جايگاه،ظرفيت توليدي و مشکلات پيش رو گفت: عليرغم اينکه شرکت توليد تجهيزات سنگين (هپکو) با موقعيتي منحصر به فرد در ايران و خاورميانه به منظور ايجاد ارزش افزوده براي مشتريان و ذينفعان، ساخت، توليدتوزيع و پشتيباني ماشين آلات راهسازي، معدني، کشاورزي را بر عهده دارد و از اين طريق نقش مهمي را در اجراي پروژه هاي زير بنايي ايفاء مي کند ولي هيچ يک از اعضاي کابينه هيات دولت براي بازديد از اين شرکت نيامدند تا از نزديک تجهيزات اين شرکت را ببيند و براي رفع مشکلات تصميم لازم را بگيرند.

استاندار مرکزي قول رفع مشکلات بعد از سفر هيئت دولت به استان را داده اند

لطيفي اظهار کرد: با توجه به اينکه مسئولان قول حل مشکلات اين واحد توليدي را داده بودند تا کنون هيچ اقدامي براي اين شرکت انجام نشده است و مشکلات شرکت همچنان پا برجا است.

وي ادامه داد: در خصوص تغيير سهام داران اين شرکت که قبلا استاندار قول داده بود تا بعد از سفر هيات دولت به استان انجام شود هنوز اقدامي انجام نشده است.

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک بيان کرد: البته شنيده شده است که معاون وزير صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با فردي که قرار بوده سهم شرکت را خريداري کند جلسه اي داشته و گويا تغيير سهامداران به آخر آبان ماه موکول شده است.

شرکت هپکو را به بخش خصوصي واگذار نکنند

لطيفي اضافه کرد: با توجه به اينکه شرکت هپکو يک شرکت مادر تخصصي است از دولت مردان انتظار داريم که اين شرکت را به بخش خصوصي واگذار نکنند؛ شرکت هپکو قبلا از اين موضوع خسارات فراواني را ديده است.

وضعيت هپکو هر سال بدتر از قبل مي شود

وي به سو مديريت در شرکت هپکو اشاره کرد و افزود: به دليل سو مديريتي که در شرکت وجود دارد از هشت سال گذشته هر سال وضعيت شرکت هپکو بدتر از سال گذشته بوده است.

واردات ۱۳۰۰ دستگاه ماشين آلات راهسازي و سهم ناچيز هپکو در بازار فروش

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک با اشاره به اينکه طي سه سال گذشته بر اساس آمار حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع ماشين آلات مورد نياز در کشور به صورت رسمي وارد کشور شده است افزود: سهم شرکت هپکو در تامين نياز کشور به دليل عدم ارائه سفارش و خريد بسيار ناچيز بوده است.

کيفيت محصولات هپکو با شرکت هاي خارجي برابري مي کند

لطيفي با بيان اينکه پشت پرده واردات ماشين آلات به کشور دست هاي پنهان است و رانت هايي وجود دارد ادامه داد: اين در حالي است که بسياري از محصولاتي که در اين شرکت توليد مي شود از لحاظ کيفيت با شرکت هاي امريکايي برابري مي کند.

ظرفيت اشتغال ۳ هزار نفري هپکو و نيروي کار ۹۰۰ نفري در حال حاضر

وي با بيان اينکه شرکت هپکو ظرفيت اين را دارد که به صورت سه شيفت و در هر شيفت هزار نفر را به کار گيرد ادامه داد: متاسفانه به جاي افزايش تعداد کارگران،نيروي کار اين شرکت از سال ۸۶ تا کنون از ۲۴۰۰ کارگر به ۹۰۰ نفر رسيده است.

لطيفي اظهار کرد: طي اين مدت هر چقدر کارگر بازنشسته شده و يا بازخريد شده است نيروي جديد جايگزين نشده است.

ظرفيت توليد ۲ هزار دستگاه انواع ماشين آلات در هپکو و توليد ۱۰۰ عددي کنوني

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک ظرفيت توليدي شرکت هپکو را در سال حدود دو هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: به دليل مشکلات نقدينگي که اين شرکت دارد هم اکنون توليد سالانه شرکت حدود ۱۰۰ دستگاه است.

لطيفي اضافه کرد: در صورتي که مديريت شرکت به درستي انتخاب شود اين شرکت مي تواند در ايجاد اشتغال نقش موثري را داشته باشد.

اعتصابات کارگران همچنان ادامه دارد

کارگران هپکو طي سه هفته اخير در حال اعتصاب هستند و دست از کار کشيده اند تا تکليف حقوق و مزاياي عقب مانده شان مشخص شود.

تجمع کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان+عکس

۱۱ آبان،کارگران شرکت هپکو اراک در اعتراض به مشکلات پيشروي اين شرکت و عدم پرداخت حقوق معوقه خود راهپيمايي و تجمع کردند.

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

اين در حالي است که کارگران اين شرکت بارها در پي عدم تحقق وعده هاي مسئولان در پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل استانداري مرکزي تجمع کرده اند و حتي طي سه هفته اخير در داخل مجموعه شرکت دست به اعتصاب زده بودند.

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

تذکر عضو کميسيون اقتصادي مجلس به وزير اقتصاد در خصوص وضعيت سهام دولت در هپکو

۱۳ آبان ۹۵: عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضعيت شرکت هپکو اراک گفت: به منظور تعيين تکليف سهام و وضعيت مديريت شرکت تذکر به وزارات اقتصاد و دارايي داده شده است.

علي اکبر کريمي نماينده مردم اراک کميجان و خنداب و عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضعيت شرکت هپکو گفت: سهام دولت در شرکت هپکو در سال ۸۵ به بخش خصوصي واگذار شده است و خريدار سهام طي اين مدت موفق به پرداخت وجه سهام به دولت و سازمان خصوصي سازي نشده و به عبارتي اين معامله محقق نشده است.

کريمي اظهار کرد: طي سال هاي گذشته پيگيري ها براي تعيين تکليف سهام شرکت و وضعيت مديريت شرکت به جايي نرسيده است و اين شرکت همچنان در بلا تکليفي به سر مي برد.

وي ادامه داد: سازمان خصوصي سازي اعلام کرده که خريدار جديدي براي شرکت هپکو پيدا شده است و هم اکنون در حال مذاکره و طي مرحل قانوني براي جابه جايي سهم هستند.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: با توجه به شرايط بلاتکليفي که بر اين شرکت در دو سال گذشته حاکم شده ضربه شديدي به کارگران وارد آمده و کارگران با حقوق هاي معوقعه چندين ماهه و مشکل بيمه درماني مواجه هستند.

کريمي اظهار کرد: در خصوص مشکلات شرکت هپکو اراک تذکري را به وزير اقتصاد و دارايي داده ام که هر چه زودتر وضعيت سهام دولت در اين شرکت را تعيين تکليف کند.

نماينده مردم اراک، کميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه شرکت هپکو سرمايه ملي محسوب مي شود و از صنايع بزرگ کشور است ادامه داد: اميدواريم هر چه زودتر اين شرکت از بلاتکليفي خارج و معوقات پرداخت شود و کارگران با آينده شغلي معلوم به کار خود ادامه دهند.

اعتصاب ۳ هفته اي کارگران هپکو همچنان بي نتيجه

هنوز خبري از تغيير سهامدار هپکو نيست/فردا جلسه بررسي مشکلات اين شرکت برگزار مي شود

۱۵ آبان۹۵:مدير کل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي گفت: جلسه بررسي مشکلات شرکت هپکو عصر روز يکشنبه ۱۶ آبان ماه در استانداري مرکزي برگزار مي شود.

کارگران هپکو بار ديگر ۱۵ آبان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان اعتصاب کردند و با خروج از شرکت به مسئولان ياد آور شدند تا به مشکلات آنها رسيدگي کنند.

محمود نعمتي مدير کل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي گفت: جلسه بررسي مشکلات هپکو با حضور نماينده سازمان خصوص سازي، مديرعامل شرکت و مسئولين قضايي برگزار مي شود.

نعمتي اظهار کرد: امروز ۱۵ آبان هم ظفر افشون معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع به منظور بررسي آخرين وضعيت شرکت هپکو ديداري را با مسئولين سازمان خصوص سازي کشور دارد.

وي در خصوص تغيير سهام داران اين شرکت گفت: روز گذشته که خبر تغيير سهامداران شرکت را از وزارت صنعت، معدن و تجارت پيگيري کردم خبري از اين موضوع نبود.

هنوز خبري از تغيير سهامدار هپکو نيست

شنبه ۱۵ آبان نيز کارگران اين شرکت در اعتراض به وضع موجود و عدو رسيدگي مسئولان به اين مسئله تجمع و راهپيمايي کردند.

محمود نعمتي مدير کل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي نيز در رابطه با مشکلات اين شرکت گفت: جلسه بررسي مشکلات اين شرکت و ارائه راهکار با حضور نماينده سازمان خصوص سازي، مديرعامل شرکت و مسئولين قضايي عصر روز يک شنبه ۱۶ آبان در استانداري مرکزي برگزار مي شود.

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک

راه نجات هپکو،حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از آن است

لطيفي عضو شوراي کار شرکت هپکو گفت: متاسفانه تا کنون اقدامي براي برطرف کردن مشکلات شرکت هپکو از سوي مسئولان انجام نشده است.

لطيفي اظهار کرد: عصر يکشنبه ۱۶ آبان ماه جلسه با حضور نماينده سازمان خصوص سازي، مديرعامل شرکت و مسئولين قضايي در استانداري برگزار مي شود که اميدواريم در اين جلسه تصميماتي در خصوص شرکت هپکو گرفته شود.

وي ادامه داد: تنها راه نجات شرکت هپکو اين است که اين شرکت تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بيايد.

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک با اشاره به اينکه شرکت هپکو يکي از شرکت هاي بزرگ کشور است افزود: بايد در نحوه واگذاري آن دقت زيادي از سوي مسئولان صورت بگيرد.

لطيفي ادامه داد: اگر سهام شرکت هپکو قرار است به شخص ديگري واگذار شود بايد به فردي واگذار شود که دغدغه توليد و کار داشته باشد تا مشکلات شرکت را افزايش ندهد.

وي بيان کرد: اگر دولتمردان دغدغه اشتغال را دارند در صورتي که مشکلات شرکت را برطرف کنند اين شرکت مي تواند براي هزار نفر اشتغال جديد ايجاد کند.

انتقال سهام هپکو در حد حرف است

عضو شوراي کار شرکت هپکو اراک يادآور شد: متاسفانه تمام مباحثي که در خصوص سهام داران اعلام مي شود در حد حرف است و تا کنون هيچ انتقال سندي انجام نشده است.

لطيفي با اشاره به اينکه سازمان خصوصي سازي تعهد خود را نسبت به شرکت هپکو به خوبي انجام نداده است افزود: بر اساس قانون بايد از سهامدار تعهد گرفته شود و در صورتي که به تعهد عمل نکند قرارداد را فسق کنند که سازمان خصوصي سازي در اين خصوص کوتاهي کرده است.

تجمع کارگري شرکت هپکو براي ۱۵ روز متوالي

تغيير سهامداران هپکو در حد حرف باقي مانده است/سازمان خصوصي سازي تعهد خود را نسبت به شرکت درست انجام نداد

يکشنبه ۱۶ آبان ماه کارگران شرکت هپکو اراک براي ۱۵ روزمتوالي در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان، مشخص نمودن وضعيت سهامدار و عدم ثبت مديريت، اعتصاب کردند و با خروج از شرکت به مسئولان ياد آور شدند تا به مشکلات آنها رسيدگي کنند.

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي


عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي:

وزير اقتصاد بايد پاسخگوي مشکلات هپکو باشد/سهامدار شرکت به تعهداتش عمل نکرده است

۱۷ آبان:عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه سهامداران شرکت هپکو به تعهدات خود عمل نکرده اند اظهار کرد: از وزير اقتصاد و دارايي خواسته شده که ظرف دو هفته نسبت به تعيين تکليف سهامداران شرکت اقدام کنند.

سيد مهدي مقدسي نمايينده مردم اراک، کميجان و خنداب و عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در خصوص پيگيري مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: به منظور بررسي مشکلات شرکت هپکو نامه اي را تنظيم و به وزير اقتصاد و دارايي تحويل داده ايم.

مقدسي با اشاره به اينکه سهامداران شرکت هپکو به تعهدات خود عمل نکرده اند اظهار کرد: از وزير اقتصاد و دارايي خواسته شده است که ظرف دو هفته نسبت به تعيين تکليف سهامداران شرکت اقدام کنند.

وي ادامه داد: درصورتي که وزير اقتصاد و دارايي و رئيس سازمان خصوصي سازي در مهلت تعيين شده وضعيت سهامداران شرکت را مشخص نکنند بايد در مجلس شوراي اسلامي پاسخگو باشند.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: بالاخره بايد بعد از چند سال بلاتکليفي وضعيت شرکت و کارگران مشخص شود.

مقدسي در پايان از کارگران شرکت هپکو به دليل خويشتن داري که در اين سال ها داشته اند تقدير کرد.

معاون استاندار:

قرارداد هپکو و وزارت راه براي ساخت هزار واحد ماشين‌آلات راهسازي / پرداخت مطالبات کارگران هپکو ظرف دو هفته/تعيين تکليف سهامداران هپکو تا آذرماه

ظفر افشون معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري مرکزي در خصوص نتايج جلسه بررسي مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: جلسه بررسي آخرين وضعيت شرکت هپکو اراک و رسيدگي به مشکلات پيش رو عصر يک شنبه ۱۶ آبان با حضور سهامدار عمده هپکو، مديرعامل شرکت و نماينده کارگران و دستگاه‌هاي مرتبط برگزار و در اين جلسه همه اعضاء در دفاع از حقوق کارگر صحبت کردند.

افشون سرمايه گذاري هاي صورت گرفته از منابع شرکت هپکو در نقاط مختلف به منظور فراهم کردن رفاه بيشتر براي کارگران را از دلايل مهم به وجود آمدن اين شرايط براي شرکت هپکو عنوان کرد و افزود: متاسفانه سرمايه گذاري هاي صورت گرفته توسط هپکو سودده نبوده است.

وي افزود: با فشارهايي که مجموعه استانداري به هيات مديره شرکت وارد کردند، مديران شرکت مکلف شدند که سرمايه‌گذاري‌هاي خود را با توجه به شرايط موجود محدود کرده و گسترش ندهند تا شرايط هپکو بهبود يابد.

مطالبات کارگران طي دو هفته آينده پرداخت مي شود

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري مرکزي با اشاره به اينکه ظرف دو هفته آينده مطالبات کارگران پرداخت مي شود، اظهار کرد: بر اساس برآودهاي صورت گرفته ميزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ ميليارد تومان است که قرار شد سه ميليارد تومان تا پنج شنبه اين هفته و سه ميليارد تومان مابقي پنج شنبه هفته آينده به حساب کارگران واريز شود.

افشون با اشاره به اينکه به دنبال معرفي سهامدار جديد در هپکو هستيم ادامه داد: سهامدار جديد نيز در اين خصوص اعلام آمادگي کرده اما مشکلات انتقال پول به کشور تا کنون مانع از اجراي اين اقدام شده است.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري مرکزي بيان کرد: در اين جلسه مقرر شد سازمان خصوصي‌سازي تا پايان آذرماه امسال تکليف سهامداران شرکت را مشخص کند.

وي خاطرنشان کرد: مديريت استان به منظور خارج کردن اين شرکت از رکود پيگير يک قرارداد جديد با وزارت راه و شهرسازي است تا توليد بالغ بر هزار واحد ماشين‌آلات سنگين راهسازي به شرکت واگذار شود، با اين سفارش شرکت هپکو تا سه سال آينده فعاليت توليدي خواهد داشت.

اميد نا اميد شده صنايع در پسابرجام

درحالي که اميد صنايع کشور به دوران پسابرجام بود اما سياست گذاري هاي غلط و ناکارآمدي برجام در شکوفايي اقتصاد کشور خصوصا در بخش صنعت اين روزها سايه سنگين رکود و تعطيلي را بر سر توليد کنندگان اين عرصه انداخته است.

استان مرکزي به دليل استقرار بيش از سه هزار واحد صنعتي بيشتر از استان هاي ديگر رکود اقتصادي را لمس کرده است به طوري که اثرات رکود و تعطيلي واحد هاي صنعتي در اين استان سبب شده تا هر از چند گاهي شاهد تجمع هاي کارگري در مقابل استانداري باشيم.

بيش از سه هزار واحد صنعتي استان مرکزي اين روزها با مشکلات مختلفي دست و پنجه نرم مي کنند به طوري که هم اکنون در خوشبينانه ترين حالت اين واحدها با ۴۰ درصد از ظرفيت خود مشغول توليد هستند.

نائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور:

دولت صنعت را به حال خود رها کرده است/صنايع کشور يکي پس از ديگري در حال نابود شدن هستند

نائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور با تاکيد بر اينکه ۶۰ تا ۷۰ درصد اتفاقات ايجاد شده براي صنايع و واحدهاي توليدي کشور ناشي از سوء مديريت از درون واحد هاي توليدي از جمله هپکو نيست گفت:مشکلات صنايع ما ناشي از تحميل پاره اي از سياستهاي اقتصادي و مديريت اقتصادي کشور بر واحدهاي صنعتي مي باشد و هر مقدار واحد هاي صنعتي ما بزرگتر هستند مشکلاتشان نيز بزرگتر است.

منوچهر توسطي نائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور در خصوص مشکلات واحدهاي صنعتي و شرايط نابسامان صنايع گفت:شرکت هايي مانند هپکو اراک که حقوق ماهيانه کارگران را نيز پرداخت نکرده اند و بدهي هاي چندماهه دستمزد را دارند مورد اعتراض و تجمع کارگرانشان قرار مي گيرند.

وي منشاء ايجاد چنين مسائلي را هم شرايط خاص کشور که قالب شرکت هاي ما در آن مشکل دارند و هم مسائل داخلي و عدم اجراي صحيح اصل ۴۴ در واگذاري اين واحدها به بخش خصوصي دانست.

نائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور افزود:شرکت هايي هم که به بخش خصوصي واگذار شده اند به نظر آگاهانه واگذار نشده و آنهايي که اين شرکت ها را خريده اند به دنبال راه اندازي، ايجاد تحول، توليد بيشتر و اشتغال نيستند و به نظر در پي کسب سرمايه ها و دارايي هاي اين شرکت ها اقدام به خريد کرده اند.

توسطي تاکيد کرد:متاسفانه چند مورد از واگذاري هاي واحدهاي صنعتي مانند شرکتهاي آونگان، صنايع،کابل تک،هپکو و...که در استان مرکزي بر اساس اصل ۴۴ داشته ايم به دليل عدم اجراي صحيح با مشکلات مختلف مواجه هستند.

سياستهاي شعاري دولت در حمايت از توليد ملي

وي گفت:سياست هاي دولت در جهت حمايت از صنايع و توليدات داخلي خيلي مشخص و شفاف نبوده وبيشتر مقطعي و بعضا شعار گونه است.

نائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور با اشاره به اينکه توليد با شعار نمي چرخد افزود: توليد عمل مي خواهد، دولت نتوانسته سياستهايي در حوزه صنعت و توليد کشور به اجرا گذارد که توليد کننده با اعتماد، اطمينان و بدون دغدغه از پشت سرش و حتي آينده اش به توليد، طراحي و نوآوري بپردازد.

توسطي با تاکيد بر اينکه دنيا اکنون دنياي نوآوري و رقابت است و اگر لحظه اي غفلت کنيم از قافله رقابت عقب مانده و پس زده مي شويم اظهار کرد:در اين شرايط صنايع را رها کرده ايم؛ تحريم هم سبب عقب ماندن صنايع شده ؛ مشکلات بانکي و افزايش نرخ و بهره هاي بانکي و هزينه هاي توليد را داشته ايم و طبيعتا آثارش اين است که شرکتي مانندهپکو که زماني در خاورميانه برند بوده اکنون با مشکلات اينچنيني مواجه مي شود.

زخم کاري اقتصاد عاريتي بر پيکر صنايع صنعتي ترين استان کشور

استان مرکزي بيش از سه هزار واحد صنعتي بزرگ و کوچک دارد و بر اين اساس رتبه نخست تنوع محصولات صنعتي ، رتبه چهارم صنعت کشور و قطب دوم صنايع مادر تخصصي و تجهيزات ساز ايران را به خود اختصاص داده است.

اين استان با بيش از سه هزار واحد صنعتي بيشتر از استان هاي ديگر رکود اقتصادي را لمس کرده است به طوري که اثرات رکود و تعطيلي واحد هاي صنعتي در اين استان سبب شده تا هر از چند گاهي شاهد اعتراض کارگران باشيم.

استان مرکزي با وجود صنايع مادر چهارمين قطب صنعتي کشور محسوب شده و با رکود اقتصادي حاکم بر کشور از آسيب هاي اين شرايط بي نصيب نمانده،در حالي که ضرورت توجه به توليد داخلي به شدت احساس مي شود اما ضربه هاي اقتصاد عاريتي بر پيکر واحد هاي صنعتي استان مرکزي تن خسته کارگران زحمت کش در اين صنايع را به شدت مي آزارد.

رئيس دولت يازدهم که با شعار حل صد روزه مشکلات وارد عرصه انتخابات شد بعد از پيروزي در انتخابات در روزهاي آغازين فعاليت خود هم همچنان اين شعار را تکرار مي کرد.

بالاخره وعده دولت (۱۰۰ روزه) فرا رسيد اما نه تتها مشکلات حل نشد، بلکه مشکلات ديگري هم به مشکلات قبلي اضافه شده بود، دولت يازدهم در پايان راه خود قرار دارد و مشکلات متعددي در بخش هاي مختلف خصوصا توليد گربيانگر اقتصاد کشور شده است.

مشکلات واحدهاي توليدي استان مرکزي به اندازه اي است که طي فعاليت دولت يازدهم بارها و بارها شاهد تجمعات کارگري در مقابل استانداري مرکزي بوده ايم و حتي بسياري از واحدهاي توليدي استان بسياري از نيروهاي خود را اخراج کردند.

عبور بولدوزر بي تدبيري از ميانسالگي يک پديده صنعتي

فعاليت ۶۳ درصد واحدهاي صنعتي استان مرکزي با ظرفيت زير ۴۰ درصد

در طرح عارضه‌يابي که در سال گذشته به منظور شناسايي مشکلات واحدهاي توليدي استان مرکزي توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از واحدهاي توليدي ۱۰ نفر کارگر به بالا انجام شد، مشخص شد که ۶۳ درصد از واحدهاي صنعتي استان با کمتر از ۴۰ درصد ظرفيت توليدي خود فعال هستند.

۲۳ درصد واحدهاي توليدي استان مرکزي تعطيل است

در ادامه اين طرح مشخص شد که ۱۱ درصد واحدهاي توليدي استان تعطيل موقت و ۲۳ درصد تعطيل دائم هستند.

همچنين ۳۱ درصد واحدهاي فعال استان نيز داراي ظرفيت کمتر از ۲۰ درصد و ۲۸ درصد واحدها با ظرفيت ۲۰ تا ۴۰ درصد فعاليت داشتند که به واقع ۶۰ درصد واحدهاي توليدي استان زير ۴۰ درصد و ۷.۳ واحدهاي توليدي با ظرفيت بين ۸۰ درصد تا صد در صد ظرفيت خود فعاليت ‌مي‌کنند.

تامين منابع مالي به منظور تامين سرمايه در گردش، تحريم‌هاي بين‌المللي، عدم پرداخت مطالبات از سوي دولت و عدم ثبات در قيمت مواد اوليه مشکل ۷۰ درصد از واحدهاي توليدي را شامل مي شد.

کاهش تعداد کارگران واحدهاي توليدي بزرگ استان مرکزي به نصف

علاوه بر اين از کنار مشکلات واحدهاي بزرگ استان از جمله واگن پارس، آذرآب، هپکو، آونگان و ... نمي توان به راحتي گذشت.

در اين واحدها چندي پيش، بيش از ۱۰ هزار کارگر مشغول به کار بودند ولي تعداد کارگران اين واحدها امروز به نصف کاهش يافته است.

اين در حالي است که بسياري از مشکلات واحدهاي توليدي استان با کمترين هزينه اي برطرف مي شود.

اقدامات دولت در رفع مشکلات صنايع موثر نبوده

توسطينائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور بيان کرد: هر چند دولت اقداماتي را در خصوص رفع مشکلات صنايع انجام داده است ولي اين اقدامات بيشتر در زمينه عمومي بوده و در رفع مشکلات موثر نبوده است.

وي اضافه کرد: صنعت امروز استان مرکزي و کشور همانند مريضي است که در آي سي يو و مراقبت هاي ويژه است و نياز به تصميمات فوري، فوتي و جدي دارد.

دولت به دنبال کار تبليغاتي بود/اقدام مناسبي براي خروج از رکود انجام نشده است

نائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران اظهار کرد: اينکه دولت بخواهد در کنار کارهاي ديگر به صنعت برسد،اين شرايط نه چندان مطلوب به زودي رفع نخواهد شد و واحدهاي توليدي يکي پس از ديگري از پا در خواهند آمد.

توسطي گفت: بنده به عنوان صنعتگر و نماينده تشکل ها مسئوليت دارم از يکسري از اقدامات دولت تقدير و تشکر کنم، ولي دولت در شرايطي که کشور در رکود قرار دارد بايد همزمان به دو موضوع تورم و رکود توجه مي کرد ولي دولت بيشتر به دنبال مهار تورم بود و اقدام مناسبي را براي خروج از رکود انجام نداد در واقع مي توان گفت دولت بيشتر کار تبليغاتي انجام داد.

وي ادامه داد: افزايش نرخ بهره و مسائل بانکي يکي از مواردي است که به شدت به صنعت لطمه مي زند.

نائب رئيس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران بيان کرد: مسائل بانکي هنوز حل نشده تا بتوان خدمات را به راحتي ارائه داد و هنوز تنگ نظري و سيستم هاي انقباضي در سيستم بانکي وجود دارد.

توسطي افزود: دولت با رفع مشکلات واحدهاي توليدي مي تواند در زمينه ايجاد اشتغال، ارزش افزوده، ارزآوري و رونق صادرات کمک کند.

دولت با تسهيل روند صادرات، مانع تعطيلي واحدهاي صنعتي شود

وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد رکود را در فضاي کسب و کار کشور حذف و رونق را جايگزين آن کند گفت:دولت بايد صادرات محصولات صنعتي را گسترش داده، سازوکار و قوانين تسهيل کننده روند صادرات براي محصولات توليدي توسط واحد هاي صنعتي را تبيين و اجرا کند تا مانع تعطيلي واحد هاي صنعتي شود.

توسطي با اشاره به اينکه متاسفانه دولت هيچ سياستي در بحث صنعت ندارد اظهار کرد:متاسفانه امروز نه واحدهاي صنعتي مي دانند که چه کاري بايد انجام دهند و نه دستگاههاي دولتي برنامه اي براي کمک به واحد هاي صنعتي دارند که ادامه اين روند سبب جداسازي دولت از توليد مي شود.

تکيه بر توان داخلي تنها راه نجات اقتصاد کشور

تصويب قوانيني که راه را بر توليد کننده داخلي مي بندد و شرايط را براي توليد بومي با حضور رقباي خارجي سخت تر نه تنها کمکي به رشد و شکوفايي اقتصاد کشور نمي کند که باعث وابستگي بيشتر و از دست دادن فرصت ها،سرمايه هاي مادي و انساني و ظرفيت هاي داخلي براي کسب استقلال کشور از طريق ايجاد استقلال مستقل مي شود.

به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ايميدرو و معدن دولتي، شهرداري ها و و وزارت راه و شهرسازي و نيز بخش خصوصي از طريق خريد محصولات هپکو مي توانند به اين شرکت کمک کنند.

بسياري از سرمايه گذاران و توليد کنندگان داخلي با اندک حمايتي مي توانند شکوفايي اقتصادي ايران را با تکيه بر توان و توليد داخلي رقم زنند.

اکنون که واحدهاي صنعتي کشور و خصوصا استان مرکزي با رکود مواجه هستند بهتر نيست با تکميل ظرفيت واحدهاي توليدي داخل چشم از نگاه خارج برداريم و به منابع داخلي چشم بدوزيم.

به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ايميدرو و معدن دولتي، شهرداري ها و و وزارت راه و شهرسازي و نيز بخش خصوصي از طريق خريد محصولات هپکو مي توانند به احياي مجدد شرکت هپکو کمک کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی هفت چشمه، تاریخ 21 آذر 95، کد مطلب: 170967: www.haftcheshme.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین