پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 01
کد خبر: ۷۷۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که وضعیت اشتغال در جامعه به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست، اظهار داشت: چرا مسئله اشتغال را در منشور حقوق شهروندی دولت وجود ندارد؟

شعارسال: حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: مردم توقع زیادی از دولت ندارند، توقعات مردم خیلی معقول است، یکی از حقوق شهروندی در ایران ایجاد اشتغال است و در قانون اساسی این وظیفه به‌درستی بر عهده دولت گذاشته‌شده است.

وی گفت: دولت باید زمینه اشتغال مردم را فراهم کند یعنی هر فرد ایرانی که خواست کار کند و مشغول به شغلی برای به دست آوردن نان حلال شود این امکان برایش فراهم باشد، اما در حال حاضر این امکان برای همه فراهم نیست و یک جمعیت چندمیلیونی دنبال کار می‌دوند اما کار پیدا نمی‌کنند، این مردم چکار باید انجام دهند؟ کجا باید بروند و به چه کسی باید پناه ببرند؟

حاجی دلیگانی افزود: مسئله اشتغال بحثی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها آن را مطرح کردند و در سخنرانی اخیر هم این موضوع را جزء رسالت دولت برشمردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر از حقوق شهروندی دم می‌زنیم باید گفت یکی از اصلی‌ترین حقوق شهروندی ایجاد شغل است در این جهت رئیس‌جمهور بیان می‌کنند که حقوق شهروندی را انجام می‌دهیم خوب این را هم انجام دهند؛ چرا مسئله اشتغال را در منشور حقوق شهروندی که نوشتند اند نیاورده‌اند! آیا این جزء حقوق شهروندی نیست؟ مسئله‌ای که در چند قسمت قانون اساسی به‌صراحت آمده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر اشتغال راه بیفتد خودبه‌خود تولید هم رونق می‌گیرد و تولید ثروت می‌شود.

وی ادامه داد: آن‌وقت است که چرخ اقتصاد می‌چرخد، همچنین از طرفی باید تلاش شود که رکود تورمی برطرف شود، اینکه از طرفی گفته می‌شود تورم کاهش پیداکرده اما از آن‌طرف مردم قدرت خرید نداشته باشند و هرچند وقت یکی بار یک و یا چند کالایی افزایش قیمت پیدا کند همه این‌ها دور از محاسباتی است که مقامات مسئول انجام می‌دهند و به مردم بیان می‌کنند.

سهم فقرا از کاهش تورم چیست

حاجی دلیگانی تصریح کرد: گفته می‌شود نرخ تورم کاهش پیداکرده است بخشی از آن درست است، اما وقتی مشاهده می‌شود به‌یک‌باره قیمت هر کیلو میلگرد 1100 تومان افزایش پیدا می‌کند، گوشت گران می‌شود، نخود به کیلویی 11 هزار تومان می‌رسد اینجاست که سؤال پیش می‌آید پس فقرا چکار کنند نتیجه این کاهش تورم در کجای زندگی آن‌ها احساس شده است، فردی که درآمدش در ماه یک‌میلیون تومان با چند سر عائله و نداشتن مسکن و اجاره‌ای که باید پرداخت کند است چه سهمی دارد و با این شرایط چکار کند.

وی اظهار داشت: دولت باید همه تلاش خود را برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال انجام دهد، صحبت‌ها در سطح ستادی خوب بیان می‌شود و چه‌بسا بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها خوب ابلاغ و منتشر می‌شود اما وقتی به کف جامعه می‌آید مشاهده می‌شود که هیچ خبری از این ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: اگر یک فرد بخواهد برای یک واحد صنعتی که مشکل نقدینگی پیداکرده وام بگیرد اگر همه شرایط را داشته باشد تا زمانی که به پول و وام دسترسی پیدا کند یک سال به طول می‌انجامد.

بانک‌ها پا را فراتر از قانون می‌گذارند

حاجی دلیگانی تصریح کرد: از طرفی بانک‌ها برای وثیقه‌ای که دریافت می‌کنند خیلی پایشان را فراتر از قانون می‌گذارند و به‌جای اینکه خود محل اجرای طرح و کارخانه و واحد صنعتی، و بنگاه اقتصادی و یا کارگاه تولیدی را به‌عنوان وثیقه قبول کنند، اعلام می‌کنند که حتماً باید یک واحد مسکونی آن‌هم در یک کلان‌شهر را به‌عنوان ضمانت وثیقه در بانک بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: بعدازاین پروسه اتفاقاتی رخ می‌دهد، بعد از طی این مراحل یک وام با نرخ 18 درصد و البته الآن گفته‌شده 15 درصد درحالی‌که عملاً بیشتر از این نرخ دریافت می‌کنند و همواره 2 الی 3 درصد بالاتر از آن نرخ رسمی برای گیرنده وام حساب می‌شود، بعد از دریافت وام احتمال دارد با این شرایط اقتصادی تولیدکننده نمی‌تواند درآمد کافی و مناسب داشته باشد و یا کالای تولیدش را نتواند به فروش برساند و اقساط وام را پرداخت کند.

برخی بانک‌ها از وضعیت تولیدکنندگان سوءاستفاده می‌کنند

حاجی دلیگانی گفت: اقساط وام که پرداخت نشد، اینجاست که مشکل مانند یک بهمن برای تولیدکننده سقوط می‌کند، بانک از این مسئله خیلی هم خوشحال می‌شود و بانک‌ها از این اتفاقات اصلاً ناراحت نمی‌شوند و برخی از بانک‌ها کمال سوءاستفاده را از این شرایط پیش‌آمده برای تولیدکننده انجام می‌دهند، و با منت به تولیدکننده اعلام می‌کنند شما وام خود را به‌روز کن!

وی افزود: به‌روز کردن وام یعنی اینکه تمام آن دیرکرد و سودی که باید به بانک پرداخت می‌شد محاسبه می‌کنند و به وام اصلی اضافه می‌کنند و به وام گرفته‌شده اضافه می‌شود و سال آینده هم همین محاسبه انجام می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به‌طور مثال یک تولیدکننده 60 میلیون وام گرفته است بعد از چند سال که قرار است آن را پرداخت کند باید 10 برابر عدد اصلی پرداخت کند، واقعاً این چه وضعیتی است که بانک‌ها ایجاد کردند، تولیدکننده در این شرایط نمی‌توانند تعهداتش را انجام دهد و لذا تمام اموال خود را مجبور می‌شود به بانک بدهد و بانک هم اجرائیه صادر می‌کند و یک واحد تولید تعطیل می‌شود، هرروز شاهد این موضوع هستیم که یک واحد تولید از صحنه تولید و اقتصاد خارج می‌شود.

نرخ بیکاری کشور در آمار جهانی افزایش پیداکرده است

وی اظهار داشت: دولت باید یک فکر عملیاتی کند با حلول حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود، در آمار جهانی نرخ بیکاری در چهار سال گذشته در بین 105 کشور دنیا که اوایل سال 92 رتبه 80 داشت امروز بعد از چهار سال به رتبه 90 کاهش پیداکرده است یعنی وضعیت بیکاری در این چهار سال 10 رتبه بدتر شده است.

حاجی دلیگانی گفت: در این شرایط آمار داده می‌شود که نرخ بیکاری کاهش پیداکرده است، همه این حرف‌ها و اتفاقات را مردم مشاهده می‌کنند، روزانه و در طول ملاقات مردمی که دارم نصف مراجعه‌کنندگان برای شغل مراجعه می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از جوان دیپلمه سربازی رفته تا جوان تحصیل‌کرده از جوان 22 ساله تا مرد 50 ساله که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده است همه جویای کار هستند اما جایی کار پیدا نمی‌شود مرتب از این کارخانه به آن کارگاه مراجعه می‌کند فرم پر می‌کنند اما خبری هم نمی‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه دانا، تاریخ انتشار: 7شهریور1396، کدخبر: 1181174: www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین