پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اهداف تشکیل سازمان بسیج مستضعفین را مشخص کردند.

شعارسال: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین در جلسه علنی روز سه شنبه ماده 1 این طرح را مصوب کردند.

براساس ماده یک؛ هدف از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین ایجاد توانایی های لازم در تمامی افراد معتقد به قانون اساسی، اهداف انقلاب اسلامی و سازماندهی آنان به منظور دفاع همه جانبه از کشور، نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش موثر و داوطلبانه در تمامی عرصه های حیات اجتماعی و پیشبرد اهداف و ضرورت های انقلاب اسلامی و تسریع در تحقق جامعه اسلامی، از طریق ذیل است:

الف - آموزش نظامی آحاد مردم برای دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلای

ب - تعلیم و تربیت در زمینه های عقیدتی، سیاسی و تخصص های مورد نیاز

پ - جذب و سازماندهی اعضای بسیج

ت - تهیه و اجرای طرح های دفاعی، امنیتی و جهادی با هماهنگی سایر دستگاه های مربوط

ث - تعمیق و ترویج ارزش ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر تفکر بسیجی در جامعه

ج - کمک به کارآمدی نظام و سازندگی کشور و پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومت

چ - کمک به توسعه و رشد علمی فناوری، ابتکارات و اختراعات بسیجیان

ح - کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه با هماهنگی مراجع ذیربط

پس از تصویب ماده یک که با 122 رای موافق، 18 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه علنی مصوب شد، علی مطهری پیشنهاد حذف جزء در ماده 2 این طرح را داد.

علی مطهری گفت: در ماده 2 وظایف سازمان بسیج در شهرک های مسکونی و مجتمع های تجاری نیز تعریف شده در حالی که وجود بسیجیان در این مراکز ضرورتی ندارد بلکه آثار منفی نیز داشته و حالت امنیتی به کشور می دهد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر مقصود حفظ امنیت است، نیروی انتظامی مسئولیت این کار را دارد و حضور بسیج مفید نیست.

پس از آن صالح معاون پارلمانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز ماده 2 را مخالف اصول متعدد قانون اساسی دانست و گفت: بسیج یکی از پایه های انقلاب اسلامی و نیرویی مردمی است که حضور آنها در مراکز مختلف از جمله شهرک های مسکونی و مجتمع های تجاری نیز لزومی ندارد

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس نیز در تذکری آیین نامه ای اظهارداشت: بخش های مختلفی از ماده 2 این طرح مبهم بوده که باید شفاف سازی شود.

در این هنگام تعداد زیادی از نمایندگان به وی اعتراض کردند که بذرپاش گفت: مثل این که قرار نیست هیچ تذکری شنیده شود.

وی ادامه داد: تمامی شهرک ها امکاناتی را ندارند که بتوان در آنها پایگاه بسیج احداث کرد و باید این ماده به کمیسیون بازگردد تا شفاف تر شده و نمایندگان درباره آن تصمیم بگیرند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز در اخطار قانون اساسی اظهارداشت: اشتیاق به کمک به بسیج و تنزیه جامعه از برخی از اشکالات نباید باعث شود که برای بسیج تعیین تکلیف کرده و برای این نهاد اختیارات خاصی را مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: قطعا این طرح چون دارای بار مالی است و مخالف اصل 75 قانون اساسی است توسط شورا ی نگهبان رد خواهد شد.

این نماینده مجلس پیشنهاد کرد که این طرح به طور کامل به کمیسیون بازگردد تا اشکالات آن رفع شود.

محمد حسن آصفری عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی نیز در توضیح ماده 2 اظهارداشت: در سطح کشور شهرک هایی با عنوان مسکن مهر ساخته شده که با حضور بسیج در این مراکز منافاتی ندارد.

وی ادامه داد: قرار نیست در پایگاه های بسیج که در شهرک ها ایجاد می شود کارهای امنیتی انجام گیرد و ایجاد این پایگاه ها بنا به درخواست مردم یا دستگاه های مربوطه خواهد بود.

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه نیز در تذکری آیین نامه ای اظهارداشت: در این طرح بحث داوطلبانه وجود ندارد بلکه تمامی بندهای آن دولت را موظف به انجام کارهای تعریف شده کرده است پس صحبتی که نماینده کمیسیون کرد چون در مذاکرات مجلس ثبت خواهد شد اشتباه و ایراد دارد.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس در تذکری ماده 156 آیین نامه داخلی اظهارداشت: باید یا اخطار را وارد بدانیم یا رای گیری انجام شود پس توقف مذاکرات در مجلس در آیین نامه داخلی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که ماده 2 به کمیسیون بازگردد.

وی گفت: در حوزه بسیج خط مشی مشخصی داریم که انجام می شود و روان است و مردم نیز همکاری می کنند پس آنچه که در کشور انجام می شود نباید به آن آسیبی وارد شود.

در نهایت ابوترابی فرد پیشنهاد بازگشت ماده 2 به کمیسیون امنیت ملی را به رای گذاشت که با 108 رای موافق، 54 رای مخالف، 6 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید.

ماده 2- در راستای ایفای وظایف سازمان بسیج مستضعفین، رده های مقاومت بسیج در سراسر کشور شامل شهرها، بخش ها، شهرک های مسکونی و مجتمع های تجاری، روستاها، مساجد و محلات، وزارتخانه ها، ادارات، مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز علمی، فدراسیون ها و باشگاه ها و مراکز ورزشی ایجاد می شود. تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی موظف به همکاری می باشند.

تبصره 1- در تمامی کارخانه ها، کارگاه ها، موسسات و شرکت های تولیدی و خدماتی، پایگاه مقاومت بسیج تشکیل می شود.

تبصره 2- تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهرماه 1386 نسبت به راه اندازی رده های مقاومت و اجرای برنامه های بسیج، همکاری و اقدامات لازم را برای تامین مکان، تجهیزات و نیروی انسانی با استفاده از امکانات موجود، معمول دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6بهمن1394، کدخبر: 81935857: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین