شعارسال: به رغم آنکه رئیس شورای شهر تهران برای نخستین بار
عوارضی شدن ورود به محدوده طرح ترافیک را در حاشیه یکی از جلسات علنی شورا
از قول خبرنگاران شنید و اطلاعی از چند و چون اجرای این طرح نداشت، اما
اخیر با توجه به انتقادهایی که از سوی نمایندگان مجلس، فرمانده نیروی
انتظامی تهران بزرگ و رئیس پلیس راهور به این طرح شده است، محسن هاشمی با
دفاع از کلیات این طرح اعلام کرده است: ارگانهای مرتبط در خصوص اجرای طرح
ترافیک سال ۹۷ موافقت های اولیه خود را اعلام کرده اند و پیش بینی می شود
طرح جدید با اجماع تمامی بخشها به تصویب برسد.
آنطور
که رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده، شورا با کلیات طرح ترافیک مخالفتی
ندارد، این در حالی است که طرح جدید ترافیک چند ماهی است که در کمیسیون
عمران و حملو نقل شورای شهر تهران در دست بررسی و پیگیری است.
اما
محسن هاشمی به این مساله نیز اشاره کرده که این طرح دارای محسنات و البته
شاید ایرداتی باشد که قاعدتا این موارد در شورای شهر تهران و در کمیسیون
تخصصی به آن پرداخته خواهد شد و در نهایت تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.
اما
در مقابل نگاه مثبت مجموعه مدیریت شهری به اجرای این طرح، دبیر شورای عالی
ترافیک به صراحت اعلام کرده که اجرای طرح جدید ترافیک منوط به تأیید پلیس،
فرمانداری و تصویب شورای ترافیک خواهد بود.
به
گفته پوریا محمدیان یزدی، طرح جدید ترافیک تنها در صورتی میتواند به
تصویب شورای ترافیک تهران برسد که الزامات زیر ساختی طرح به تصویب پلیس
راهور تهران برسد و قطعا در صورت تصویب و اجرای این طرح و برداشته شدن
سهمیهها، 118 هزار مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک در اختیار تمام
مردم قرار میگیرد که از این تعداد حدود 20 هزار پلاک متعلق به سهمیه
مجوزهای روزانه است. به عبارت دیگر افرادی که نتوانستند و یا نمیتوانند و
یا امتیاز لازم برای گرفتن مجوز سالانه را ندارند. به این ترتیب حدود 98
هزار پلاک متعلق به دستگاههای دولتی، نهادها، ارگانها، شرکتهای بخش
خصوصی، سکنه و هر آن کسی است که در این چهار دهه متقاضی بوده و با مکانیزمی
در شهرداری تهران نسبت به صدور مجوز طرح ترافیک بر اساس امتیاز بندی برای
این افراد اقدام شده است.
در
شرایط فعلی اگر از 20 هزار ظرفیت مجوز روزانه آمار گرفته شود، عمدتا سقف
این ظرفیت در طول هفته پر نمیشود. بنابراین سهمیه ثابت سر جای خود بوده و
سهمیههای روزانه که باید برای برقراری عدالت برای مردمی که کار واجب
داشتهاند داده میشده نیز هیچ گاه از سقف 20 هزار مجوز عبور نکرده است.
برای افرادی که مجوز روزانه دریافت میکردند تعرفه دو قیمتی وجود دارد به
طوری که عوارض خودروهایی که صبح اول وقت و در پیک وارد میشدند نزدیک به 40
هزار تومان بود و اگر در ساعات غیرپیک وارد میشدند با رقم پایینتری
تعیین میشد.
در
شهرداری تهران پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که چیزی تحت عنوان سهمیه
مطرح نشود و تمامی سهمیه دستگاههای دولتی و ... حذف شود و 20 هزار مجوز
روزانه به 118 هزار مجوز ورود تعمیم داده شود. شهرداری تهران با مکانیزمی
که تعریف میکند به دنبال این است که تمامی متقاضیان ورود به طرح ترافیک
وارد محدوده طرح شوند اما نگرانی از این جایی شروع میشود که ما هنوز به
این اطمینان خاطر نرسیدهایم که آیا با برداشتن سهمیهها و اعلام این
ظرفیت، به دلیل وجود چهار میلیون خودرویی که گفته میشود در سطح شهر تهران
تردد میکنند آیا هجوم وسایل نقلیه به محدوده طرح ترافیک زیاد میشود یا
خیر؟ و آیا امکان دارد که این قضیه سبب ازدحام در هسته مرکزی شهر شود؟
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از
پایگاه خبری تیرشهر ، تاریخ
انتشار 20 دی 96، کد خبر:60086 ، www.titreshahr.com
س.د۷۶
س.د۷۶