پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
از روی فرش قرمزی که امروز پنجشنبه برای میهمانان مراسم دهه فجر در بغداد، پهن شده بود، نوری المالکی و 6 تن از وزرای دولت عراق به همراه رهبران مذهبی شیعه و سنی و نیز دیپلمات های ارشدی چون نماینده دبیرکل سازمان ملل، سفرای ترکیه، اتحادیه اروپا، چک ، افغانستان ، رومانی ، فرانسه، ایتالیا ، لبنان ، سوئد و لیبی و صربستان عبور کردند.

شعارسال: این مراسم، همزمان با راهپیمایی بزرگ مردم ایران در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، در محل سفارت ایران در بغداد برگزار شد.

خبرنگاران رسانه ها با دوربین ها و تجهیزات خود از دو ساعت قبل در محل حاضر شده بودند، چرا که به دلیل سابقه برنامه جشن انقلاب سال گذشته، خوب می دانستند که امروز سفارت ایران بهترین مکان برای فعالیت خبری و مصاحبه های اختصاصی با نمایندگان همه طیف های عراقی و دیپلمات های خارجی مقیم عراق است.

سفیر و اعضای کادر سفارت و رایزن فرهنگی ایران در عراق، از مقابل دروازه بزرگ سفارت ایران در منطقه صالحیه بغداد، به استقبال دعوت شدگان رفته و احوال پرسی ها، همگی نشان از ارتباطات عمیق و دوستانه و صمیمی طیف های مختلف سیاسی، مذهبی و فرهنگی و حتی مسئولان نمایندگی های خارجی با کادر دیپلماتیک ایران داشت.

برخی از میهمانان نیم ساعت زودتر خود را به مراسم رسانده بودند، با اینحال شخصیت ها و چهره های برجسته سیاسی ، امنیتی و فرهنگی از ساعت 3 بعد از ظهر یکی یکی خود را به مراسم رساندند.

عبداللطیف الهمیم رئیس دیوان وقف سنی عراق از جمله شخصیت هایی بود که خیلی زود به مراسم آمد و استقبال از او بخاطر خوش و بش هایش با سفیر و سایر مستقبلین ، با دقایقی طولانی همراه شد. او در این روز یکی از سخنرانان مراسم دهه فجر بود.

نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق نیز در میان استقبال گرم حاضران وارد سفارت شد و به سالن اجتماعات محل برگزاری مراسم رفت و سایر شخصیت های حاضر در مراسم او را در حلقه خود گرفتند و بعد از او عمار حکیم هم در میان استقبال گرم حاضران وارد شد و کنار نوری المالکی جای گرفت.

سالن محل برگزاری مراسم لحظه به لحظه شلوغ تر می شد و دیگر حساب از دست در رفته بود و در میان شلوغی جمعیت باید آنقدر می گشتی تا مثلا شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق و یا هادی العامری رهبر سازمان بدر را هم ببینی .

وزیران حمل و نقل، کشور، ورزش و جوانان، دادگستری ، برق و فرهنگ عراق نیز در صف اول مراسم ایستاده بودند و مدحت محمود رئیس قوه قضاییه عراق نیز بعد از دقایقی به جمع پیوست.

نمایندگان پارلمان هم تعدادشان کم نبود اما در لابلای جمعیت به سختی می شد آنها را پیدا کرد و دراین میان حاکم الزاملی رئیس کمیسیون و امنیت و دفاع هم بود که در پایان مراسم، خبرنگاران رهایش نکردند.

تعداد زیادی از وزرا و شخصیت ها نیز که در سفر بودند، معاونان خود را فرستادند و عده ای هم با ارسال سبدها و تاج گل هایی سالروز انقلاب اسلامی را تبریک گفتند.

سرانجام مراسم با پخش سرودهای ملی ایران و عراق در حالی که همه ایستاده بودند، آغاز شد و وابستگان نظامی کشورهای مختلف، از جمله روسیه، به نشانه احترام، به حالت سلام نظامی قرار گرفتند.

بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم ، خلاصه ای از آنچه را در هه 70 میلادی منجر به انقلاب بزرگ اسلامی ایران شد، بازگو کرد و سری به مسائل روز منطقه زد و در نهایت، آمادگی ایران را برای همه نوع همکاری با کشورهای منطقه بویژه عراق در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی اعلام کرد.

در ادامه نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق پشت تریبون رفت و در خصوص اهمیت انقلاب اسلامی، مجاهدت های امام خمینی (ره) در ببار نشستن این انقلاب و نیز آثار آن بعد از گذشت سه دهه و نیم در منطقه و جهان به ایراد سخن پرداخت.

شیخ عبداللطیف الهمیم ، رئیس دیوان اوقاف اهل سنت عراق نیز دیگر سخنران این مراسم بود که انقلاب ایران را تعبیر و نمادی از خشم ملت ها در برابر ظلم توصیف کرد و در عین حال گریزی به مسائل داخلی عراق زد و به آنهایی که در فکر توطئه برای تجزیه عراق هستند، هشدار داد.

پایان این مراسم هم داستان خودش را داشت و خبرنگاران با دوربین هایشان ، به سمت شخصیت های برجسته عراقی می رفتند تا در کنار سوالاتی در خصوص روابط ایران و عراق، پیرامون مهمترین مسائل روز این کشور از جمله تلاش های نخست وزیر برای ایجاد تغییرات گسترده در کابینه و عملیات قریب الوقوع موصل خبرهای ناب و دست اول صید کنند.

مراسم جشن سالگردپیروزی انقلاب اسلامی، ساعت 5 بعد از ظهر پایان یافت، حال آنکه مراسم دیگری در روز جمعه (فردا) در محل سفارت برگزار می شود که در آن علما، شخصیت های عشایری ، شخصیت های فرهنگی و سیاسی و رهبران احزاب سیاسی و فرماندهان مجاهدان جبهه های جنگ علیه تروریسم شرکت خواهند داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار خبر 22 بهمن 1394، کدمطلب: 84202، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین