پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۵۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
اقتصاد جهانی در سال 2018 به کدام سوگرایش دارد؟ ترس و نگرانی یا خرسندی و شادی ؟ به نظر می رسد در این باره میان اقتصادانان وسیاستمداران جهان اختلاف نظر جدی وجود دارد.

شعارسال : داوری نخست از سوی کارشناسان موسسه مشاوره مک کینـزی است که چندروز پیش منتشر شد و اتاق بازرگانی تهران آن را به فارسی برگرداند:. دراین گزارش می خوانیم :
بعد از انتشار روز افزون اظهارنظرهای مثبت در رابطه با اقتصاد جهان در سال 2017 ،نتایج نظر سنجی جدید موسسه مشاوره مک کینـزی درخصوص شرایط اقتصادی در پایان سال 2017و نیمه نخست سال 2018منتشر شد. بیشتر پاسخ دهندگان عنوان می کنند که هـم شـرایط اقتصاد جهانی و هم داخلی طی ماههای اخیر بهبود یافته و انتظار می رود برای ماههای آینده نیز این روند ادامه یابـد. احتمـال مسـاعد بـودن شرایط اقتصادی در مقایسه با انتظار تنزل اوضاع، دو تا سه برابر بیشتر است. اکثر مشارکت کنندگان در این نظر سنجی برای ماههای پیش رو بهبود رشد اقتصادی راهم در سطح جهانی وهم در اقتصاد خودشان ، پیش بینی می کنند و چشم انداز آنها برای رشد تجارت میان کشور خودشان و سایر کشورهاهم مثبت است. انتظارات برای رشد بنگاههـا و تقاضـا هم به سطوح جدیدی میل می کند. در بین ریسک های محتمل، ارزش گذاری بیش از حدبهای داراییها و بهای سهام بـه عنـوان یکـی ازگلوگاهها و تهدیدات نگران کننده برای رشد اقتصاد جهانی اعلام می شود. علی رغم رشد نگرانی ها در رابطه با حباب داراییها، چشـم انـدازرشد اقتصاد جهانی مثبت و خوشبینانه است.
همانطور که دراین متن کوتاه آمده است و البته پس از آن از سوی موسسه PwC تایید شد باید سال خوشی را برای اقتصاد جهان انتظار بکشیم.اما 1000نفر از اقتصاددانان و سیاستمدارانی که قرار است در اجلاس داوس در سوییس حاضرباشند چیز دیگری می گویند که درزیر می خوانید :
چند روز مانده به آغاز نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، این مجمع نظرسنجی ای منتشر کرده که در آن به امکان برخورد نظامی، سیاسی و اقتصادی کشورهای قدرتمند اشاره شده است.به گزارش رویترز، در گزارش ریسک جهانی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده، وضعیت بد هوایی، نابرابری اقتصادی و حملات سایبری از جمله خطرات سال ۲۰۱۸ دانسته شده اند. مهمترین دغدغه جهان در سال جاری اما خطر نزدیک شدن به جنگ هسته ای بین کره شمالی و آمریکا پس از یک سال درگیری لفظی رهبران دو کشور عنوان شده است.در این نظرسنجی که در آن از بیش از هزار مدیر دولتی، مدیر بخش خصوصی، افراد دانشگاهی و موسسات غیرانتفاعی سوال شده، ۹۳ درصد از شرکت کنندگان انتظار وخیم تر شدن درگیری اقتصادی و یا سیاسی قدرت های بزرگ را داشته اند.
به نظر می رسد بازی های پیچیده سیاسی از سوی بازیگران بزرگ سیاست در شرایط پیچیده امروز جهان به ویژه رفتار روسیه و چین که می خواهند پای آمریکا به جنگ با کره شمالی بازشود و در برابر تحریم های جهانی ایستادگی می کنند و شرایط دشوار خاورمیانه روزگاراقتصاد را مبهم کرده است. در حالی اقتصاد اعضای اصلی اتحادیه اروپا و منطقه یورو از رخوت بیرون آمده است و کشورهای نوظهور صنعتی مثل هند و کره جنوبی وترکیه به همراه سایرکشورهای جنوب شرقی آسیا مثل اندونزی درراه پیشرفت اقتصادی گام برمی دارند و انتظار می رود که شرایط مک کینزی در اقتصاد جهان رخ دهد این پیش بینی نخبگان که از سوی داووس منتشر شده نشان می دهد اقتصادجهان نیز سرگیجه گرفته است و نمی داند خود را باکدام ساز و اهنگ کوک کند. کارشناسان باوردارند این سرگیجه گرفتن اقتصادجهانی بدترین حالت برای اقتصاد های ضعیف جهان است که زیر دست و پا ممکن است له شوند و در یارگیری های سیاسی خطای فاحش انجام دهند . به طور مثال درحالی که ایران به تکنولوژی ،سرمایه ارزی قابل توجه و سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیازدارد که دراروپا موجود است اما ناگزیر شده است تجارت خود را به زلف کشور چین گره بزند که تنها به فکر فروش کالا به ایران با توجه به ایران است. ایران نمی تواند به سادگی پول نفت فروخته شده به چین را به کشور بازگرداند و به همین دلیل شاید ناچار است ریال بازرگانان را بگیرد و آنها به جای آن از چین کالا وارد کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری ساعت 24 ، تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396، کدخبر: 325851، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین