پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
محمد درویش، مدیرکل پیشین مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست درباره نقش انجمن های مردم نهاد در همیاری با شهرداری‌ها برای بهبود مدیریت شهری اظهار داشت: همه جای دنیا وقتی اتقاقاتی مانند برف و باران بی‌سابقه رخ می‌دهد؛ از قبل توسط شهرداری ها به آن انجمن‌ها اطلاع داده شده؛

شعارسال: محمد درویش، مدیرکل پیشین مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست  درباره نقش انجمن های مردم نهاد در همیاری با شهرداری‌ها برای بهبود مدیریت شهری اظهار داشت: همه جای دنیا وقتی اتقاقاتی مانند برف و باران بی‌سابقه رخ می‌دهد؛ از قبل توسط شهرداری ها به آن انجمن‌ها اطلاع داده شده؛ NGO ها تدارکات لازم را دیده، بسیج شده و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، نقش شهروندی خود را ایفا می‌کنند. به همین خاطر میزان خسارت‌ها، نارضایتی‌ها در کمینه خود قرار می‌گیرد و همه با هم، همدلانه تلاش می‌کنند تا اینچنین بحران هایی را با کمترین تنش ممکن حل کنند.

درویش درباره نقش سمن ها در ایران و مشکلاتی که در راهشان پیش رو دارند، گفت: متاسفانه در ایران، آنطور که باید، نه به قوام گرفتن فعالیت‌های مدنی توجه شده و نه اساسا بخشی از دولت و حاکمیت تمایلی بر این امر دارد که CBO و NGO های واقعی شکل بگیرند. قوانین بسیار دست و پا گیری وجود دارد تا یک انجمن را ثبت کنید و دست کم یکسال تمام باید بروید به سمت وزارت کشور و فرمانداری‌ها تا بتوانید انجمن خود را ثبت کنید. برخی از مواقع این زمان به 2 تا 3 سال می‌رسد. کاغذبازی‌ها و نظام دیوان‌سالارانه باعث می‌شود که خیلی از افراد رغبتی نداشته باشند به فعالیت های داوطلبانه بپردازند. پس از ثبت هم نگاه های عجیب و غریب به انجمن ها دارند. اجازه فعالیت و گردهمایی به آنها داده نمی‌شود. مجوزی برای اینکه انجمن‌ها به بدنه‌ای از جامعه تبدیل شوند، وجود ندارد. در بزنگاه‌هایی برای ژست‌های تبلیغاتی انجمن‌ها را دعوت می‌کنند در سالن های بزرگ با حضور مقامات عالی، که بگویند ما به انجمن ها، به فعالیت مدنی مردم اهمیت می‌دهیم.، یک نفر هم بیاید و یک صحبت 5دقیقه‌ای بکند و تمام. برود تا دوره بعد.

این کنشگر محیط زیست، درباره نقش مدیریت شهری در همراهی و تقویت سمن‌ها گفت: انتظاری که از شهرداری‌ها ؛ شورای شهر و مجلس می‌رود، این است که قوانین دست و پا گیر تا جای ممکن حذف شود. در هیچ جای دنیا برای ثبت یک NGO نیازی به انگشت نگاری نیست؛ زیرا می‌خواهید یک فعالیت داوطلبانه انجام دهید. متاسفانه نگاه داوطلبانه به تشکل های مردم نهاد نداریم، در پایان هم می‌بینیم که انجمن‌ها، تشکل‌هایی بی‌خاصیت و نیمه دولتی هستند که مرجع هیئت مدیره آنها به ژن های خوب، یا فردی ثروتمند یا یک مدیر دولتی ختم می‌شود. وقتی هم که آن مدیر با ژن خوب موقعیت بهتری می‌یابد، NGO را فراموش می‌کند تا وقتی که بخواهد در بزنگاه دیگری استفاده لازم را ببرد.

وی افزود: مردم باید در قالب گروه‌های منسجم فعالیت کنند تا هرکس مسئولیت شهری خود را انجام دهد. وقتی می‌توانیم موثر باشیم که رفتارهایمان گروهی و اجتماعی باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مکانی برای تجمع و گفتگو وجود داشته باشد. مدیران شهری باید بیایند و پاسخگوی شهروندان باشند. اینها همه ابزار و لوازم دموکراسی است.

درویش درباره نقش شورایاری‌های محلات برای ایفای نقش در مسئولیت‌های شهروندی گفت: شورایاری‌های محلات قرار بود در قالب CBO عمل کنند. و خوب است که اگر فعال می‌شدند اما عملا این اتفاق نیافتاده که رفتار های داوطلبانه را در جامعه ببینیم. متاسفم که بگویم برخی از این CBO و NGO هایی که شکل می‌گیرد ، از ما می‌خواستند که برای ما نامه بنویسید تا در اداره ما برایمان حق ماموریت لحاظ شود و مرخصی رد نشود! نگاه‌ها داوطلبانه نیست. برخی برای مقاصد دیگری انجمن می‌سازند یا در این تشکل‌ها حاضر می‌شوند.

مدیرکل پیشین مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست در واکنش به سخنان امروز رئیس شورای شهر تهران مبنی بر «نامطلوب بودن جذب مشارکت‌های اجتماعی صداوسیما و روزنامه ها در حل بحران‌ها» گفت: شورای شهر تهران نهادی است که دفتر مشارکت های مردمی‌اش تعطیل است. با اینکه در ساختار شهرداری وجود دارد، اما عملا کاری نمی‌کند. از آن بدتر چندین و چند کمیسیون در مجلس داریم. برای هر موضوعی کمیسیون داریم، کشاورزی و سیاست و صنعت و... . روسای کمیسیون ها سر و دست می‌شکنند تا به این مقام برسند. چرا نباید یک کمیسیون مشارکت مردمی در مجلس داشته باشیم؟ اینها نشان دهندهه این است که به جلب مشارکت‌های مردمی اعتقادی نداریم و گمان می‌کنیم: اگر مردم جلو بیایند، وبال گردن می‌شوند.

درویش در واکنش به نهضت «درخت تکانی» مردم پس از بارش برف در تهران گفت: اولاََ درباره شکسته شدن درخت ها باید بگویم ، این نهضت تکان دادن درخت ها کار نادرستی است. درختی که در برف وسط زمستان بشکند، همان بهتر که شکسته شود! انتخاب این درخت برای کاشت در اقلیم تهران غلط بوده است. اغلب چنارها، عرعرها حالشان خوب است و مشکلی برایشان پیش نیامده است. یک سری درختان سوزنی برگ وارداتی آورده‌اند که اصلا برای این اقلیم نیست. لازم است تا برف روی شاخ و برگ گیاهان و درختان مختص این اقلیم (مانند چنارها و...) باشد تا در برابر آفت ها و یخبندان ایزوله کننده باشد و دربرابر حشراتی مانند سپید بالکها مقاوم باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تلگرا، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: -: www.telegra.ph


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین