پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۳
در حالی که پس از برجام تولیدکنندگان همچنان کوله بار مشکلات را بردوش می کشند فرش قرمز برای برندهای خارجی در اقتصاد ایران پهن شده است.

شعارسال: سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است و این نامگذاری نشان از اهمیت موضوع اقتصاد از دیدگاه رهبر انقلاب است.اگر چه سال ها است که رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد و حمایت از تولید ایرانی تاکید دارند اما در پی سال های اخیر برخی از نامهربانی ها و مشکلات موجب سنگ اندازی در سر راه تولید و تولیدکننده شده است.

بر اساس این گزارش سال ها است که تولیدکنندگان نالان از وضعیت اقتصادی موجود هستند و فعالان اقتصادی بارها سعی کردند مشکلات خود را به گوش دولت برسانند اما نه تنها مشکلات از سر راه تولید برداشته نشد بلکه برخی از سیاست های غلط موجب تنومند شدن برندهای خارجی و ریشه دواندن آنها در اقتصاد ایران شد.

شاید بتوان گفت پوست اندازی اقتصاد ایران بعد از برجام شروع شد .زمانی که مسئولان وعده رفع همه تحریم ها را بعد از برجام به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دادند و این بخش از اقتصاد که تاکنون با مشکلات ناشی از تحریم ها و بسته بودن بازارهای دنیا و مشکل در نقل و انتقال پول دست و پنجه نرم می کردند کمی امیدوار شدند.اما با امضای برجام موضوع رنگ دیگری به خود گرفت و داستان به شیوه جدیدی نوشته شد.

این گزارش می افزاید، پس از برجام تولیدکنندگان و صادرکنندگان انتظار داشتند تا راهشان به سوی بازار های جهانی گشوده شود و مشکلات نقل و انتقال پول از سر راهشان برداشته شود اما این موضوع تنها به یک رویا تبدیل شد و در حد وعده مسئولان باقی ماند و در حالی که مسئولان در حال وعده دادن به تولیدکنندگان و صادر کنندگان برای رفع مشکلاتشان بودند فرش قرمز برای برندهای خارجی در ایران پهن شد .

اگر چه فعالان بخش خصوصی به امید تصاحب بازارهای جهانی و سهم خواهی از این بازارها میزبان هیات های تجاری اروپایی در ایران شدند اما تنها نتیجه ای که سیاست های دولت دربرابر سفر هیات های تجاری داشت کسب سود برای خارجی ها از بازار ایران بود.

شیرینی بازار ایران در دهان برندهای خارجی

این گزارش می افزاید، این روزها رنگ و روی شهر نیز به تبعیت از اقتصاد عوض شده و در حالی که تولیدکنندگان با سیلی صورتشان را سرخ نگه می دارند برندهای خارجی در بازار ایران در حال سرخاب هستند.شاید کمتر از پنج سال اخیر اصناف و مغازه های محلی حرف اول را در تامین مایحتاج مردم از جمله خوراک و پوشاک را می زدند و برخی از خیابان های شهر با توجه به این که مرکز فروش کالای خاص مانند مبل یا فرش بود شناخته می شد.اما کم کم اقتصاد ایران پوست انداخت و به جای اینکه این تغییر ظاهر در جهت حمایت از تولید کننده و کالای ایرانی باشد در جهت پروار کردن برند های خارجی بود.

بر اساس این گزارش کم کم مغازه های محلی تعطیل شدند و در هر خیابان و محله یک مرکز خرید بزرگ سبز شد. مرکز خریدی که دیگر درآن خبری از کاسب خوش روی محل نبود و در پشت ویترین های خوش رنگ و لعاب مانکن ها با پوشاک وارداتی و خارجی به مصرف کننده دهن کجی می کردند.

اگر چه تنوع اجناس را می توان یکی از مزایای مراکز خرید عنوان کرد اما اکنون پس از چند سال این سوال در ذهن مصرف کننده نقش میبندد که این همه نمایندگی برند خارجی در بخش پوشاک و کفش و لوازم منزل چگونه در ایران مجوز گرفتند و اکنون چندین شعبه در تهران و سایر شهرهای بزرگ دارند؟

گزارش میدانی خبرنگار حاکی از آن است که بسیاری از برندهای معروف ترک و حتی اروپایی در شهرهای اصلی ایران مانند تهران،اصفهان،قم،مشهد نمایندگی فروش دارند و اکثر این نمایندگی ها در مراکز خرید گران قیمت و در مغازه هایی با متراژ بسیار بالا در حال فعالیت هستند.

نکته جالب این است که در کنار راه یافتن پوشاک وکیف و کفش خارجی به کشور لوازم مصرفی منزل مانند مبلمان و روتختی و انواع چراغ های تزیینی و شمع و حتی زیور آلات نیز جایگاه ویژه ای در بازار ایران برای خود کسب کرده اند به نوعی که در شهرهای مختلف مشتریان خاص خود را دارند و حتی اگر نمایندگی رسمی نباشند با نشان دادن نمونه اجناس از روی کاتالوگ در بازه زمانی 20 روزه کالا را به مشتری تحویل می دهند.این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی همچنان چرتکه به دست در حال حساب و کتاب مالیات و بدهی های خود به بانک ها هستند.

گفتنی است حال این سوال پیش می آید که پس از برجام چرا در حالی که تولیدکنندگان همچنان با مشکلات بسیار دست و پنجه نرمی کنند چرا برندهای خارجی این قدر سریع مجوز حضور در بازار ایران را پیدا کردند و نکته دیگر این است که در در پایان سال حمایت از کالای ایرانی آیا شاهد رونق مراکز خرید لوکس با برند ایرانی هستیم یا خیر ؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایسکانیوز، تاریخ انتشار: 25فروردین1397، کدخبر: 921015: www.iscanews.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
بعضی از این برند ها کیفیت بسیار بالاتری از برند های داخلی دارند لزوما نباید روی کالا های داخلی سرمایه گذاری کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین