پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۲۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
با وجود اصرار مسئولان آموزش‌وپرورش بر حذف آزمون سمپاد شواهد حکایت از مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی با این تصمیم دارد.

شعار سال: شاید قبل از اقدام وزارت آموزش و پرورش برای اجرای مصوبه شورای عالی این وزارتخانه مبنی‌بر حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه متوسطه اول که منجر به حذف تدریجی این مدارس می‌شود، تنها درصد کمی از مردم جامعه آن‌هم به دلیل داشتن فرزندانی که در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند یا عضو خانواده سمپاد هستند، از وجود این مدارس که اتفاقا عمری بیش از 40 سال دارند و نحوه ورود به آن ها اطلاع داشتند؛ مدارسی که محل تحصیل استعدادهای درخشان به‌شمار می‌رود و در صورت امضای رئیس‌جمهور و اجرای این مصوبه، تنها مکانی که شرایط تحصیل این قشر از دانش‌آموزان را فراهم می‌کند نیز از بین خواهد رفت و دانش‌آموزان با استعداد بالا مجبور خواهند شد یا در کلاس‌های مدارس دولتی عادی حاضر شوند و در کنار سایرین به تحصیل بپردازند یا با صرف هزینه بالا از سوی خانواده‌هایشان به مدارس غیرانتفاعی بروند.

بعد از رسانه‌ای‌شدن تصمیم این وزارتخانه درخصوص اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، اما و اگرهای زیادی پیرامون این مصوبه و دلایل اجرای آن شکل گرفت؛ اما و اگرهایی که اظهارات و عقب‌نشینی‌های گاه و بیگاه مسئولان وزارت آموزش و پرورش از موضع خود، حاشیه‌ها را بیشتر می‌کرد و در آخر نیز کار را به شورای عالی انقلاب فرهنگی کشانده است، هرچند به‌رغم تصمیم این شورا در هفته گذشته مبنی‌بر برگزاری این آزمون و اعلام این خبر از سوی عزت‌ا... ضرغامی در کانال تلگرامی‌اش، بازهم وزارت آموزش و پرورش زیر بار کنار گذاشتن مصوبه خود نرفت و شخص وزیر ترجیح داد علاوه‌بر مصاحبه با رسانه‌ها و تکذیب تصمیم این شورا، در توییتی نیز به این مهم و به‌خصوص رسانه‌ای‌شدن آن از سوی ضرغامی واکنش نشان دهد؛ سیدمحمد بطحایی در آخرین توییت خود که چهارشنبه، 22 فروردین‌ماه منتشر کرد، نوشت: «دوست عزیزی برخلاف جمع‌بندی رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و با اطلاعات نادرست، مباحث جلسه را رسانه‌ای کرد! فضای آشفته امروز رسانه‌ها و نگرانی برخی خانواده‌ها دستپخت ایشان بود. همچنان بر وعده خود برای دور کردن اضطراب از دانش‌آموزان و جمع کردن بساط مافیای آزمون‌ها پایبند هستم.»

البته عزت‌‌ا... ضرغامی نیز این کار وزیر را بی‌پاسخ نگذاشت و روز پنجشنبه در پیامی نوشت: «عواقب و مسئولیت هرگونه تاخیر در اجرای رهنمودهای جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد جذب دانش‌آموزان تیزهوش دوره اول متوسطه در سال 97، برعهده وزارت آموزش و پرورش است. ارائه گزارش اصلاحات در «سمپاد» به‌ویژه در نحوه جذب، برای اعمال از سال 98 به بعد به اعضای شورا، شناسایی و برخورد با مافیای مدارس غیرانتفاعی و مبارزه جدی با جریان‌هایی که به‌دنبال تکمیل حلقه ثروت و قدرت در فرآیند تعلیم و تعلم هستند، از اولویت‌های وزیر محترم آموزش و پرورش است.

نگرانی و سرگردانی دانش‌آموزان تیزهوش و خانواده‌های محترم آنان را هرچه سریع‌تر برطرف کنید و اجازه ندهید که نخبگان و اولیای محترم و پرتلاش آنان، به‌ویژه در مناطق محروم، اسیر منازعات صاحبان منافع شوند. زمان بارگذاری بیشتر بر مردم نیست. باربرداری کنید!»

نکته جالب در جنگ مجازی بین وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که هیچ‌کدام از این دو نهاد نه‌تنها حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند، بلکه موضع خود را نیز به‌طور رسمی اعلام نمی‌کنند؛ به‌گونه‌ای که بعد از گذشت چند روز از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز این شورا واکنشی رسمی به آنچه در جلسه هفته گذشته خود گذشته نشان نداده و از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش نیز همچنان بر اجرای مصوبه‌ای که امضای رئیس‌جمهور را ندارد، تاکید ویژه‌ای می‌کند؛ در حالی که با توجه به شروع اردیبهشت‌ماه از چند روز آینده و رسیدن تقویم آموزشی برای برگزاری آزمون مدارس سمپاد، این انتظار می‌رود که وضعیت برگزاری یا عدم برگزاری آزمون مدارس سمپاد هرچه زودتر مشخص شده و مسئولان این دو نهاد بالاخره به توافق نهایی بر سر این مساله‌ای به این مهمی برسند.

فارغ از جنگ‌های لفظی بین این دو ارگان رسمی کشور، مساله اصلی در مدارس سمپاد، میزان دانش‌آموزانی است که هرساله با این موضوع و آزمون ورودی آن درگیر هستند؛ براساس آمار، 1.5 درصد از جمعیت یک‌میلیونی پایه ششم در مدارس سمپاد درس می‌خوانند هرچند این تعداد از میان 250 هزار دانش‌آموزی که در آزمون ورودی این مدارس و مدارس غیرانتفاعی شرکت می‌کنند، انتخاب می‌شوند؛ اما جامعه آماری مدارس سمپاد به‌اندازه‌ای گسترده است که تعلل برای تصمیم‌گیری درخصوص آزمون این مدارس دیگر بیش از این نه‌تنها جایز نیست و تعیین‌تکلیف سرنوشت آزمون ورودی مدارس سمپاد دیگر به وقت اضافه رسیده است.

یکی از نکاتی که مسئولان آموزش و پرورش باید در شرایط کنونی بیش از پیش به آن توجه داشته باشند، نزدیک شدن تقویم ثبت‌نامی مدارس است؛ هرچند شاید در وهله اول این‌گونه به نظر برسد که هنوز تا شروع ثبت‌نام مدارس بیش از دوماه زمان باقی‌مانده است، ولی نباید فراموش کرد که هرساله آزمون مدارس سمپاد در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد تا زمان برای اعلام نتایج این آزمون و همچنین انجام کارهای مربوط به ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان آزمون وجود داشته باشد؛ از این رو باید گفت در صورت تداوم این بی‌برنامگی و عبور از تقویم ثبت‌نامی مدارس، سرنوشت این دانش‌آموزان در مسیری نامعلوم قرار خواهد گرفت؛ چراکه در صورت تداوم راه پیش گرفته شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پایه هفتم چاره‌ای جزء انتخاب دو مسیر پیش روی خود ندارند. به‌عبارت دیگر اکثر دانش‌آموزان مجبور هستند در مدارس دولتی تحصیل کنند، مدارسی که پیش‌تر امتحان خود را درخصوص حمایت از استعدادهای درخشان پس داده‌اند و آن‌دسته از دانش‌آموزانی که خواهان رشد استعدادهای خود هستند نیز باید در مدارس غیرانتفاعی این مهم را دنبال کنند، مدارسی که تنها بخشی از خانواده‌ها از پس هزینه‌های سرسام‌آور آن ها برمی‌آیند و امکان تحصیل در آن ها برای همه دانش‌آموزان فراهم نیست؛ از این رو باید گفت سرنوشت 15 هزار دانش‌آموز و خانواده‌های آنان در گرو قاطعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، شورایی که باید هرچه زودتر تکلیف این مدارس را روشن کند.

پیگیری‌ها برای اطلاع از جلسه روز سه‌شنبه، 21 فروردین‌ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان بی‌نتیجه مانده است و از سوی دیگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز حاضر نیستند آخرین وضعیت مصوبه شورای عالی این وزارتخانه را اعلام کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 26 فروردین 97، کد مطلب: 1700405، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین