پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از شخصیت های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی ایران به عنوان تشکیل دهنده جامعه روحانیت مبارز نام می برد و معتقد است که پایه گذاری و حضور این افراد در جامعه روحانیت مبارز موجب شد که این تشکیلات اهداف بسیار درستی را تدوین و در پیش بگیرد و امروز به طور تمام و کمال به اهداف خود رسیده است. او به حضور اعضای جامعه روحانیت مبارز در مسئولیت های مختلف و تأثیرگذار در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: عملکرد اعضای مسئول و دارای تریبون را بررسی می کنیم و اگر انتقادی باشد در جلسات جامعه روحانیت حتماً نسبت به آنها انتقاد می کنیم و از انتقاد کردن هیچ ابایی نداریم.

شعارسال: سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از شخصیت های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی ایران به عنوان تشکیل دهنده جامعه روحانیت مبارز نام می برد و معتقد است که پایه گذاری و حضور این افراد در جامعه روحانیت مبارز موجب شد که این تشکیلات اهداف بسیار درستی را تدوین و در پیش بگیرد و امروز به طور تمام و کمال به اهداف خود رسیده است. او به حضور اعضای جامعه روحانیت مبارز در مسئولیت های مختلف و تأثیرگذار در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: عملکرد اعضای مسئول و دارای تریبون را بررسی می کنیم و اگر انتقادی باشد در جلسات جامعه روحانیت حتماً نسبت به آنها انتقاد می کنیم و از انتقاد کردن هیچ ابایی نداریم.

حجت ااسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم درباره فلسفه تشکیل نهاد سیاسی حوزوی جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: جامعه روحانیت مبارز یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یعنی در سال ۱۳۵۶ به طور رسمی تشکیل شد و فلسفه تشکیل آن کمک به امام خمینی(ره)، ارتباط مردم با امام(ره) و بسیج مردم برای انقلاب اسلامی بود، تاریخ نشان می دهد کسانی جامعه روحانیت را تشکیل دادند که بعدها نقش های بسزایی در نظام بر عهده گرفتند از جمله شهدایی چون مرحوم آیت الله شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید شاه آبادی، شهید محلاتی. از درگذشتگان شخصیت هایی مانند مرحوم آیت الله مهدوی کنی، آیت الله انواری، آیت الله خسروشاهی، مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و در قید حیات هم حضرت آیت الله خامنه ای، آیت الله یزدی، آیت الله موحدی کرمانی، امامی کاشانی و دکتر روحانی از جمله کسانی هستند که بنیان جامعه روحانیت مبارز را گذاشتند.


او ادامه داد: تشکیل دهندگان جامعه روحانیت مبارز، شخصیت های برجسته، مردمی، انقلابی، کم نظیر و غالباً شاگردان امام(ره) بودند، هدف آنها این بود که اولاً روحانیت انقلابی را متشکل کنند چون جمعی از روحانیون، علاقه و روحیه مبارزه با رژیم شاه را نداشتند، تمام همت شان این بود که نمازی بخوانند و منبری بروند و مسایل شرعی مردم را بیان کنند و کاری به سیاست نداشتند، البته بدون هیچ تردیدی در میان مردم محبوبیت داشتند، اما مهم این بود کسانی که به ندای امام لبیک گفتند و عمیقاً به امام علاقه داشتند و روحیه مبارزه و ستیز با نظام شاهنشاهی داشتند، جمع شوند تا به صورت متشکل وارد میدان شوند و مردم را به راهپیمایی ها و حضور در صحنه دعوت کنند از جمله راهپیمایی معروف تاسوعا و عاشورا و راهپیمایی اقامه نماز در روز عید فطر قبل از پیروزی انقلاب که مرحوم دکتر مفتح اعلام و به دنبال آن یک راهپیمایی عظیمی صورت گرفت.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به اینکه جامعه روحانیت تا به امروز توانسته به اهداف خود دست یابد؟ گفت: جامعه روحانیت مبارز به طور تمام و کمال به اهداف خود رسیده و از آغاز تا به امروز به همان هدف وفادار مانده است و هیچ اقدامی و قدمی مبنی بر اینکه از هدف فاصله بگیرد، برنداشته است. بعد از رحلت امام خمینی(ره) با اینکه عده ای از جامعه روحانیت به شهادت رسیده بودند و عده ای به رحمت ایزدی پیوستند، به تعداد اعضای جامعه روحانیت افزوده شد و این جامعه همچنان از رهبری حمایت می کند و مسیر و استمرار انقلاب را ادامه می دهد و نسبت به حفظ و بقای نظام و انقلاب اسلامی حساسیت دارد و در زمینه هایی که لازم می داند، متناسب با شرایط موضع گیری می کنند.

او در پاسخ به اینکه جامعه روحانیت مبارز در انتخاب اعضای جدید چه چارچوب ها و اصولی دارد؟ اظهار کرد: در پذیرش اعضای جدید حتماً چارچوب هایی وجود دارد، البته این چارچوب ها به صورت آیین نامه ای برای جذب در می آیند، ولی اجمال کلی آن این است که عضویت افرادی پذیرفته می شود که حداقل تحصیلات حوزوی یعنی اتمام سطح ۲ حوزه را داشته باشند؛ البته برای عضویت در شورای مرکزی تحصیلات اعضا حتماً باید بالاتر از این سطح باشد. غالباً کسانی جذب می شوند که درس خارج خوانده و دارای حداقل سن در نظر گرفته شده، باشند. علاوه بر این مسایل می باید افرادی مردمی باشند، حسن شهرت داشته باشند و وفاداری خود را به آرمان های انقلاب اسلامی، امام(ره) و رهبری نشان داده باشند یعنی افراد اثرگذار و با علاقه که این علاقه در رفتار و موضع گیری آنها ظهور و بروز پیدا کرده باشد.

او درباره تأثیرگذاری و تأثیرپذیری جامعه روحانیت مبارز در عرصه سیاسی کشور، تصریح کرد: قضاوت عمومی در مورد کسانی که از آنها به عنوان اعضای تشکیل دهنده جامعه روحانیت نام بردم، چیست؟ غیر از این است که این افراد بسیار شاخص و تأثیرگذاری مثبتی در انقلاب داشتند؟! قطعاً از جمع گذشته و فعلی جامعه روحانیت کسی نیست که تأثیرگذاری منفی در عرصه سیاست کشور گذاشته باشد.

مصباحی مقدم ادامه داد: پست هایی که اعضای جامعه روحانیت مبارز برعهده گرفتند، پست هایی بود که در تشکیل حکومت تأثیرگذاری داشت، مثلاً مرحوم آیت الله شهید بهشتی نایب رییس مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی و پس از آن هم رییس قوه قضایی بود بنابراین ایشان در تشکیل حکومت نقش داشتند. شهید مطهری و شهید بهشتی عضو شورای انقلاب بودند. آیت الله موحدی کرمانی نایب رییس خبرگان و عضو امام جمعه های تهران هستند؛ حضرت آیت الله خامنه ای در دوره حیات امام(ره) مسئولیت هایی از طرف امام پذیرفتند و عضو شورای انقلاب بودند؛ علاوه بر این رییس جمهور کشور در دو دوره بودند و امروز هم رهبر انقلاب هستند، پس مشخص است که افراد تأثیرگذاری بودند. حتی امروز جناب آقای روحانی رییس جمهور است و کسی نمی تواند بگوید که در حکومت بی تأثیر است، البته ممکن است که ما احیاناً نسبت به عملکرد ایشان انتقاداتی داشته باشیم، اما به هر حال این نمونه ها نشان می دهد که اعضای روحانیت مبارز امروز هم هرکدام براساس شایستگی هایی که داشتند در نظام مسئولیت هایی دارند و در حکومت تأثیرگذار هستند و صد البته تأثیرگذاری آنها در خدمت انقلاب و مردم بوده است.

او در پاسخ به اینکه در جلسات جامعه روحانیت مبارز انتقادات موجود از شخص مسئول، به گوش آنها می رسد؟ گفت: باید انتقاداتی که وجود دارد را بررسی کنیم و در نظر بگیریم که این انتقادات از چه مقوله انتقادات و به چه کسانی است. ما اکنون نسبت به جایگاه های رفیع کشور مانند رهبری، خبرگان و مجمع تشخیص انتقادی نمی بینیم یا انتقادات اساسی و جدی نیست، مثلاً امنیت ملی ما در دنیا مثال زدنی و در منطقه جایگاه ویژه ای دارد، قدرت دفاعی ما در دنیا ضرب المثل است، اگر امنیت و دفاع ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنید، به این نتیجه خواهید رسید که قدرت دفاعی هیچ یک از کشورها به قدرت دفاعی ایران نمی رسد بنابراین بحث امنیت و دفاع کشور جای انتقاد ندارد و کسی هم منتقد این دو بخش نیست.

او افزود: خبرگان رهبری نیز یک وظیفه داشتند و آن وظیفه را به موقع و پس از رحلت امام(ره) انجام دادند و بهترین انتخاب را به عمل آوردند و دائماً هم در جلسات نظرات خود را بیان می کنند و مشخص است که نظر همه نسبت به رهبری مثبت است و رهبری هم به خوبی توانسته کشور را در مقابل فتنه ها، حوادث و بیگانگان حفاظت و صیانت کند بنابراین خبرگان هم جای انتقادی ندارد. کار مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس در مواردی است که اختلاف نظر وجود دارد، شاهدیم که مدام نتایج مثبتی داشته است. وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصلحت ارایه مشاوره به رهبری در مورد سیاست های کلان است؛ تا به امروز کدام سیاست های کلان مورد انتقاد قرار گرفته است!؟ بنابراین شواهد نشان می دهد که بر بخش های اساسی نظام، انتقادی وجود ندارد. انتقادات به طور عمده متوجه امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، این امور در اختیار قوه مجریه و مقننه است و ما اکنون در مجموعه جامعه روحانیت کسانی را نداریم که این امور را برعهده داشته باشند بنابراین اعضای جامعه روحانیت مبارزه به استثنای آقای روحانی که رییس جمهور شدند و مورد انتقاد قرار می گیرند و ما هم با ایشان صحبت هایی را از نزدیک داشتیم و منتقل کردیم مورد انتقاد نیستند، اما اگر کسی موضعی گرفته باشد یا رفتاری کرده باشد که جای انتقاد داشته باشد، هیچ ابایی نداریم و حتماً انتقاد انجام می گیرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به اینکه جامعه روحانیت مبارز نهادی جناحی یا فراجناحی است، گفت: در اساسنامه جامعه روحانیت از دیرباز گفته شده که این جامعه یک تشکیلات فراجناحی است یعنی مبنا این است که ما خودمان را در قید یک حزب یا چند حزب یا یک گروه و چند گروه از یک جریان قرار نمی دهیم و محدود نمی کنیم، بنابراین نگاه ما حفاظت و حراست از نظام جمهوری اسلامی، استمرار انقلاب اسلامی و صیانت از جایگاه ولایت فقیه در نظام است و تمام تلاشمان این است که این اصول و بنیان ها استوار بماند و از تعرض حفاظت می شود. در این راستا من تصور نمی کنم که جامعه روحانیت مبارز کم و کاستی گذاشته باشد؛ از این جهت جامعه روحانیت فراجناحی عمل کرده و عمل می کند.

او برای اثبات فراجناحی بودن جامعه روحانیت مبارز نمونه ای را بیان و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال آقای روحانی رییس جمهور می شود و با اینکه جریان اصولگرا او را معرفی و حمایت نکرده، اما زمانی که به عنوان رییس جمهور انتخاب می شود جامعه روحانیت مبارز حمایت خود از او را اعلام می کند چون معتقدیم دولتی که روی کار می آید و حکم رییس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب تنفیذ می شود، از مشروعیت برخوردار است و باید مورد حمایت قرار گیرد، شاید عده ای این نگاه و دیدگاه را از جریان اصولگرا نداشته باشند؛ بنابراین عملکرد و رفتار ما، فراجناحی است البته این فراجناحی بودن بدین معنا نیست که ما خود را به جریانات سیاسی مختلف نزدیک و مواضع آنها را تأیید می کنیم، ما مطابق یک اصول و چارچوب هایی رفتار می کنیم و حمایت هایمان براساس آن چارچوب هاست، بدین معنا کاملاً غیر حزبی و فراجناحی عمل می کنیم.

او به منزلت جامعه روحانیت مبارز در میان حوزویان اشاره و تصریح کرد: مسئولان حوزه های علمیه تهران نسبت به جامعه روحانیت مبارز ابراز علاقه و با آنها همراهی می کنند. بعضی از اعضای جامعه روحانیت مبارز، از مسئولان حوزه های تهران، استادان، روحانیون، ائمه جماعات و وعاظ هستند؛ جامعه وعاظ به نحوی توسط اعضای جامعه روحانیت مبارز مدیریت می شود، این مساله حکایت از این دارد که کاملاً همسویی میان جامعه روحانیت مبارز با سایر نهادهای حوزوی وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد منزلت جامعه روحانیت مبارز در میان افکار عمومی نیز اظهار کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی این نوع از منزلت فراز و نشیب داشته است، آغاز پیروزی انقلاب به دلیل اینکه مردم کاملاً شاهد این بودند که جامعه روحانیت مبارز پیشتاز بوده و مردم در فراخوان های پیش از پیروزی، زمان پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب نقش آفرینی زیادی داشتنند و از این نهاد سیاسی حوزوی بسیار قوی حمایت می کردند و همراهی نشان می دادند؛ شاید بتوان گفت که بیش از یک دهه تماماً اقبال مردم به سمت لیست هایی بود که جامعه روحانیت مبارز تأکید می کرده است. از نیمه دوم دهه دوم به بعد تغییراتی رخ داده و شاهد افت و خیزهایی بودیم، برخی جریانات سیاسی روی کار آمدند که با جامعه روحانیت مبارز همسویی نداشتند و طبعاً یک عده بزرگی از آنها حمایت می کردند و در نقطه مقابله قرار می گرفتند. در جریان همسو نیز شاهد فراز و نشیب بوده ایم.

مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه مهم ترین اشتباه جامعه روحانیت مبارز از ابتدای تأسیس تا به امروز مربوطه به چه مساله ای است؟ گفت: در جریان انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری، به منظور کاندیداتوری آقای بنی صدر و جلال الدین فارسی رأی گیری صورت گرفت، بنی صدر رأی اکثریت شکننده ای را کسب کرد که البته در این رأی تشکیک کردند؛ در جلسه بعدی دوباره رأی گیری شد و این اکثریت حاصل نشد، به نظرم می آید که اقدام اول اشتباهی است که اتفاق افتاده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار 18 اردبیهشت 97، کد خبر: 564282،www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین