پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
چشم انداز بلند مدت آموزشی زمانی در مسیر موفقیت قرار می گیرد که در کنار علم آموزی، توجه ویژه به سلامت جسمی و استعدادهای ورزشی کودک و نوجوان داشته باشد.توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان، موجب شکوفایی استعداد و تمرکز آنان بر روی برنامه های آموزش و پرورش می شود.

شعار سال: سلامت بدنی دانش آموزان موجب می شود آنان وظایف و کارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام داده و توانایی لازم را برای مقابله با پیش آمدهای ناگهانی داشته باشند.در این زمینه یکی از مهمترین برنامه ها برای همزمانی رشد علم آموزی و سلامت، نهادینه کردن زنگ ورزش در مدارس است.

 

 
 

** مدارس نیازمند توجه غنی تر
یکی از مشکلات کنونی کشور پایین بودن سرانه فضای ورزشی جامعه است. این مهم زمانی می تواند نگران کننده تلقی شود که دانش آموزان به عنوان قشر پذیرا و نیازمند ورزش، در شرایط بدتری نسبت به دیگر اقشار جامعه قرار دارند.

 

به گفته دکتر «مهرزاد حمیدی» معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، سرانه فضاهای ورزش دانش آموزی در ابتدای سال 92، حدود 0.25 متر مربع بود که این میزان در اواخر سال 95 به 0.36 متر مربع رسیده است.
شاید در نگاه اول افزایش 50 درصدی سرانه فضاهای ورزش دانش آموزی یک امر مهم تلقی شود اما براساس استاندارهای جهانی برای سنجش میزان بهرمندی از ورزش از متغیر «نفر ساعت» استفاده می شود. اساس این متغیر بر این استوار است که از یک فضای ورزشی در ساعت چند نفر، بهره می برند.

** ورزش مدارس در کشورهای دیگر
در بسیاری کشورها ورزش مدارس به عنوان پلی برای رسیدن به بزرگ ترین موفقیت های ورزشی یاد می شود. در این زمینه کشور چین با گسترش ورزش در مدرسه به مدال های پرتعدادی در بازی های المپیک دست پیدا کرده است. این کشور کارگروه های ویژه ای برای نظارت بر ورزش مدارس دارد.
وابستگی ورزش قهرمانی به مدارس در کشور ایلات متحده آمریکا بیش از دیگر کشورها به چشم می خورد. این کشور بیشتر از الگوی چین برای توسعه ورزش در مدارس استفاده می کند.

 

در این زمینه مدارس ژاپن از زنگ ورزش به عنوان شروعی برای شکل دادن قهرمانان آینده ژاپن در المپیک و جهان نام می برند. همچنین در سوئد یک دانش آموز ورزشکار تا هیجده سالگی علاوه بر برخورداری از انواع امکانات رایگان آموزشی، از تمام تسهیلات و امکانات ورزشی رایگان نیز بهره مند است.

**
ورزش در مدارس بیشتر جنبه پیشگیری دارد

 

«محمدرضا کُردی»معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم ورزشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، با اشاره به کاستی های نظام تعلیم و تربیت کشور در زمینه های مختلف گفت: هر کدام از کارشناسان از یک زاویه کاستی های حوزه تعلیم و تربیت را بررسی می کنند. ورزش نیز یکی از مهمترین کاستی های مدارس ایران است که کم توجهی به آن، آسیب های فراوان برای جامعه و فرد به همراه دارد.


او در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری با اشاره به طرح نظام سلامت و هزینه های دولت در این زمینه گفت: هر چند که طرح نظام سلامت از طرح های مهم درمانی کشور بود و دولت برای اجرای آن بودجه فراوانی صرف کرد، اما این بیشتر بر درمان تاکید داشت و در ان به پیشگیری کمتر توجه شد. اگر قرار است طرحی در زمینه پیشگیری از بیمارهای روانی و جسمی در جامعه اجرا شود باید یکی از اولویت های آن ورزش مدارس باشد؛ کم تحرکی و دور ماندن کودک و نوجوان از هیجان، به بیماری های جسمی و روحی ختم خواهد شد.
کُردی در ادامه با انتقاد از برخی از کارشناسان که کارکرد ورزش را صرفا قهرمانی و مدال آوری خلاصه می کنند، گفت: اینکه کارکرد آشکار ورزش رسیدن به قهرمانی و مدال است بر کسی پوشیده نیست اما خلاصه کردن آن تنها در مدال آوری موجب می شود دیگر کارکردهای ورزش در حاشیه قرار گیرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده ورزش گفت: نتایج تحقیقات جهانی در زمینه ورزش مدارس نشانگر آن است رشد جسمی و ذهنی تحت تاثیر فعالیت ورزشی قرار دارد و هیچ ابزاری نمی تواند برای تقویت ذهن و جسم کودک و نوجوان جایگزین ورزش شود.

در مدارس ما انواع مطالب در قالب کتاب های درسی به دانش آموزان آموزش داده می شود که برخی از این مطالب ضروری و لازمه تحصیل، و برخی دیگر آن چنان ضرورت برای مقطع ابتدایی ندارد. اما ورزش که یک ضرورت حتمی برای مدارس به شمار می آید و باید به صورت جدی مورد توجه برنامه ریزان درسی قرار گیرد.
اختصاص زنگ ورزش به درس های دیگر یا استراحت معلم و تفریح دانش آموزان، خیانتی نابخشودنی است که در برخی از مدارس انجام می شود.
با توجه به آنچه گفته شد ورزش در مفهوم کلی خود یک کنش اجتماعی است که افزون بر سلامت جسمی،می تواند برطرف کننده برخی از مشکلات اجتماعی و روانی باشد. در این زمینه اگر زنگ ورزش در مدارس به صورت برنامه ریزی شده نهادینه شود، می توان در آینده شاهد جامعه ای بود که افزون بر سلامت جسمی، از انسجام اجتماعی بالایی برخوردار باشد زیرا ورزش های همگانی که در مدارس مورد توجه قرار می گیرد نیازمند کار گروهی است.

 

مدیریت استفاده از امکانات ورزشی نادرست است

 

دکتررضا قراخانلو درباره شرایط و راهکارهای ایجاد امکانات ورزشی برای مردم اظهار کرد:

در تمام دنیا رویه‌ای وجود دارد که بر اساس برخی از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی هزینه خدمات ورزشی برای بعضی از افراد می‌تواند در حد بسیار نازلی باشد و حتی به مرز رایگان هم برسد. اما به نظر نمی‌رسد که بتوانیم خدمات ورزشی به تمام اقشار و گروه‌ها در یک جامعه رایگان داده شود و اصلاً معلوم نیست که این کار درست باشد. در تمام دنیا اقشار و طبقاتی که می‌توانند از عهده هزینه‌ها بربیایند، برای دریافت خدمات ورزشی پول می‌دهند.

وی افزود: از طرفی خدمات گیرندگان و کسانی که به ورزش همگانی می‌پردازند را می‌شود دسته‌بندی کرد و از سوی دیگر ورزش همگانی یک مفهوم عمومی است که دارای انواع متفاوتی از فعالیت‌هاست و ممکن است یک نوع ورزش همگانی بسیار بسیار ساده و ارزان و ورزشی هم باشد که مقداری لوکس‌تر و هزینه‌برتر باشد.
دولت و حاکمیت باید برای اقشار کم‌درآمد امکانات ورزشی بسیار ارزان و حتی رایگان را فراهم کند. در این موضوع شهرداری‌ها می‌توانند محور باشند. همچنین ادارات دولتی برای زیرمجموعه‌های خودشان یا نیروهای نظامی برای پرسنل خودشان باید این امکانات را فراهم کنند. بنابراین حاکمیت باید سیاست‌ها و برنامه‌هایی را داشته باشند که برای ورزش همگانی هزینه کند و این هزینه را حتماً به‌عنوان سرمایه‌گذاری قلمداد کند.
باید ایمان داشته باشیم که جمله "هزینه کردن برای ورزش همگانی مردم، سرمایه‌گذاری است" شعار نیست و یک موضوع صحیحی است و به این وسیله می‌توان از هزینه‌های بهداشتی و درمانی کم کرد. در شرایط فعلی سهم درمان، دارو، بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت از بودجه و اعتبارات کشور قابل‌توجه و زیاد است و اگر قرار باشد دولت به همین ترتیب ادامه دهد ممکن است طرح سلامت صدمه ببیند.

کشورهای توسعه‌یافته هزینه‌های بهداشتی و درمانی را از طریق ورزش کم کرده‌اند تصریح کرد: در سال‌های 80 تا 84 که ما بر روی تدوین طرح جامع کار می‌کردیم به منابع علمی خارجی دسترسی پیدا کردیم که بر طبق آن‌ها اگر یک دلار در ورزش سرمایه‌گذاری شود حدود سه دلار در هزینه‌های بهداشتی و درمانی صرفه‌جویی می‌شود.
او در پاسخ به این سؤال که آیا تأمین امکانات ورزشی رایگان قابل‌اجرا و دست‌یافتنی است یا خیر، تأکید کرد: قطعاً دست‌یافتنی است. اگر جدول بودجه سالانه دولت، شهرداری‌ها، نهادها و تمام ارگان‌هایی که در این کشور پول هزینه می‌کنند را نگاه کنید، متوجه می‌شوید متأسفانه گاها پول درجاهایی هزینه می‌شود که بازده ندارند. بنابراین اگر سیاست‌گذاری صحیحی در بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی کشور وجود داشته باشد حتماً این امکان وجود دارد که امکانات ورزشی رایگان در اختیار بخشی از جامعه قرار گیرد.
دکترقراخانلو در پاسخ به این سؤال که فارغ از بحث هزینه‌ها، آیا ازنظر کمیت این امکانات تناسبی با جمعیت کشور دارد یا خیر، توضیح داد: این موضوع درستی است که ما هنوز نیاز به امکانات بیشتری چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی داریم اما مسئله مهم‌تر وفوری‌تر این است که از امکانات فعلی با مدیریت بسیار قابل‌تأملی بهره‌برداری می‌کنیم. یعنی شک نکنید که فضاها و امکانات ورزشی بسیاری راداریم که ساعات زیادی بدون استفاده و خالی هستند. امکانات زیادی راداریم که برای فلان موسسه، وزارتخانه و نهاد است و فقط در اختیار بخشی از پرسنل آن سازمان قرارمی‌گیرد و عمدتاً ممکن است کمتر به افراد کم‌درآمد و ضعیف آن نهاد برسد و بیشتر در اختیار مدیران و افراد برجسته‌تر قرار می‌گیرد.
بنابراین مشکل اصلی ما می‌تواند این باشد که امکانات موجود را به شکل بهتری استفاده کنیم و این کار می‌تواند درصد زیادی از ضعف‌های ما درزمینهٔ کمبود امکانات ورزشی را پوشش دهد.
او درباره اینکه آیا هزینه‌بر بودن ورزش بهانه است یا در کم بودن ورزش همگانی و ورزش نکردن مردم اثر معناداری دارد، بیان کرد: من فکر می‌کنم درعین‌حال که این موضوع یک مسئله واقعی است و بسیاری از مردم ما به دلایل مالی نمی‌توانند ورزش کنند اما همچنان ضعف بزرگ‌تر ما در حوزه فرهنگی است.
در حال حاضر مردم به این باور نرسیده‌اند که در هر شرایطی حتی شرایط بی‌پولی، مشکلات خانوادگی و مشغله‌های مختلف نباید ورزش کردن را کنار بگذارند. این مسئله ازنظر فرهنگی هنوز برای مردم جا نیفتاده و به همین خاطر به بهانه‌های مختلف ورزش کردن را ترک می‌کنند. همان‌طور که درصد فراوانی از کسانی که ورزش نمی‌کنند افراد کم‌درآمد نیستند و درصد قابل‌توجهی از زنان، مردان، دختران و پسرانی که مشکل چاقی و بیماری‌هایی نظیر دیابت دارند افراد دارای مشکلات مالی نیستند. پس فرهنگ ورزش کردن هنوز در کشور ما نیازمند تقویت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ مدیریت ورزشی، تاریخ 29 آذر 94، کد مطلب: -: www.robattakapoo.blogfa.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین