پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
کنترل کیفیت میوه ‌و تره‌بار پایتخت یکی از بحث‌های با اهمیت در عرضه این محصولات است. ظاهرا میزان سموم در میوه و سبزیجات بیشتر از حد معمول است. ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره این موضوع با همشهری صحبت کرده است.

شعار سال: خانم خداکرمی، کنترل کیفیت میوه و تره‌بار میادین به‌نظر می‌رسد با مشکلاتی مانند میزان بالای سموم استفاده شده، همراه است.

واقعیت این است که سازمان میوه و تره‌بار در تولید میوه و سبزیجات نقشی ندارد و کیفیت محصولات تکلیف این سازمان نیست. موضوع کیفیت به جهادکشاورزی و سازمان محیط‌زیست برمی‌گردد. البته به‌خاطر مصوبه‌ شورای شهر حدود شش سال است که به‌صورت رندوم در هر فصل بخشی از محصولات وارد شده به میادین برای کنترل کیفیت از نظر سموم، فلزات سنگین و نیتریت مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ما نتایج این شش ساله را مورد بازنگری قرار دادیم و دیدیدم که تداوم این کار به صلاح نیست و به جز صرف هزینه بالا چیز دیگری ندارد؛ چراکه وزارت جهادکشاورزی در اینکه چه نوع محصولی با کدام خاک به عمل بیاید، می‌تواند فلزات بیشتری را جذب کند. درباره میزان سموم هم باز جهادکشاورزی مسئولیت آن را به‌عهده دارد.

البته زمانی که شهروندان برای خرید به میادین میوه و تره‌بار مراجعه می‌کنند، این کمبودها را از عملکرد شهرداری می‌بینند.

دلیل آن اطلاع‌رسانی غلط است. در این سال‌ها شهرداری طوری تعریف شده که انگار مسئول جان، مال و سلامت شهروندان است. واقعا تولید میوه و تره‌بار دستِ شهرداری نیست. اگر شهرداری بگوید که می‌خواهد میوه با کیفیت عرضه کند، آن وقت قطعا درِ بسیاری از این میادین باید بسته شود.

یعنی وضعیت این همه نامناسب است؟

در تحلیلی که ما در مورد آزمون‌های چند سال اخیر داشته‌ایم و خودمان هم بخشی را آزمایش کرده‌ایم، وضعیت آنگونه که تبلیغ می‌شود، بد نیست. یعنی میزان نیتریت میوه و سبزیجات در حد خطرناک نیست. ما نسبت به میادین میوه و تره‌بار حساس هستیم که حتما محصول با کیفیت به‌دست شهروندان برسد.

اکنون شهروندان برای استفاده از میوه‌ و سبزیجات باکیفیت چه کاری باید انجام دهند؟

برای رسیدن به این شرایط رعایت چند نکته مهم است؛ یک، مشارکت مردم. شهروندان باید به آب و خاک حساس باشند. دو، وزارت جهادکشاورزی باید کنترل شدیدی در میزان استفاده از کودهای شیمیایی داشته باشد. سوم، سازمان میوه و تره‌بار سعی کند که در مورد عرضه محصولات اطلاع‌رسانی شود. باید بگویند که چه چیزی دارند عرضه می‌کنند. مثلا با شعار شفاف‌سازی اگر ببینیم در یک منطقه سیب‌زمینی و پیازش آلوده است، اعلام کنیم که فلان استان میزان آلودگی محصولاتش بالاست. بعد در میادین تابلو می‌زنیم که شهروندان آگاه باشند و از این محصول خریداری نکنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 22 خرداد 97، شماره: 19409


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین