پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۹۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
پس از پیگری های فراوان برای انتشار اسامی خبرنگاران دریافت کننده طرح ترافیک ، این اسامی چندی پیش توسط شهرداری تهران بر روی سامانه شفافیت شهرداری قرار گرفت. در لیست اسامی اعلام شده، نام برخی از چهره های سیاسی و فرزندانشان به چشم می خورد . این موضوع سبب شد تا واکنش های تندی نسبت به عملکرد شهرداری و رفتار این چهره های سیاسی و مدیریتی، صورت گیرد.
شعار سال: شهرداری تهران اعلام کرده است که از حدود ۴۵۰۰ خبرنگار متقاضی طرح ترافیک برای سال ۱۳۹۷، به ۲۲۴۰ نفر طرح ترافیک داده شده است.
قیمت پایین مجوز طرح ترافیک خبرنگاران همواره وسوسه‌برانگیز بوده است. در طول سال‌های گذشته همواره عده‌ای از خبرنگاران از دریافت این سهمیه محروم می‌شدند و باور عمومی بر آن بود که عده دیگری در قالب خبرنگار این سهمیه را تصاحب می‌کنند، حالا پس از اعلام اسامی خبرنگاران دریافت کننده طرح ترافیک مشخص شده است که این نگرانی ها بی مورد نبوده است. در میان این اسامی چهره های سرشناس سیاسی و مدیریتی به همراه فرزندانشان حضور دارند. جالب آن که اسم برخی از نمایندگان حال حاضر مجلس شورای اسلامی(به دلیل حضور در مجلس دارای طرح ترافیک بوده و یا از خودروهای مجلس بهره مند از طرح ترافیک ،معمولا استفاده می کنند) نیز در این لیست به چشم می خورد(برادران بزرگوار الیاس آقا حضرتی و آقا محمد وکیلی، نمایندگان محترم مردم شریف تهران،ری و شمیرانات) . نکته سوال برانگیز دیگر در این اسامی وجود نام مدیران مسئول و صاحبان امتیاز رسانه ها به جای خبرنگاران ،رسانه است.
برخی از اسامی حاشیه ساز این لیست ، اسامی فرزندان سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، فرزندان محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس و صاحب امتیاز روزنامه ابتکار، حمید رسایی، نماینده سابق مجلس ، خانواده‌های مسئولانی از جمله عبدالله جاسبی، رییس سابق دانشگاه آزاد و محمدرضا راه چمنی، دبیرکل حزب همکاری ملی و رئیس اسبق سازمان بهزیستی کشور، حسین نوش‌آبادی، معاون سابق امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد و سیدسبحان بطحائی، پسر وزیر آموزش و پرورش است. علاوه بر این اسامی نام فرزندان الیاس حضرتی نیز در این فهرست خبرساز شد که برخی خبرنگاران با دفاع از آنها، اظهار داشتند که هر دوی آنها در روزنامه اعتماد مشغول فعالیت هستند.

آرم های طرح ترافیک خبرنگاران چگونه توزیع شده است



وزیر آموزش و پرورش کارت طرح ترافیک خبرنگاران را گرفته است.



نمايندگان مجلس و فرزندانشان هم مجوزطرح ترافيك از شهرداري تهران را نياز داشتند.

توزیع بحث برانگیز طرح ترافیک خبرنگاران
سه فرزند سيدمحمود دعايي طرح ترافيك دريافت كردند


بسیاری از انتقادها در روزهای اخیر به عملکرد مسئولین  توزیع آرم طرح ترافیک خبرنگاران خصوصا علی پیرحسین لو است، وی که  معاون فرهنگی شرکت بهره برداری متروی تهران است و سابقه عضویت در جبهه منحله مشارکت را دارد، مورد انتقاد گرفته است که با نگاه سیاسی و با توجه به نفوذ سیاسی متقاضیان ، اقدام به توزیع آرم طرح ترافیک خبرنگاران کرده و ضوابط اداری را در نگاه فراگیر و اصولی، رعایت نکرده است(هرچند ممکن است این ضوابط با نگاه پوسته ای و قشری، رعایت شده باشد).

سایر انتقادها هم از عملکرد مسئولان و چهره های سیاسی است که آرم طرح ترافیک را دریافت کرده اند، بسیاری معتقدند که وقتی مدیران ارشد از یک کارت ساده طرح ترافیک برای خبرنگاران نمی‌گذرند ، سخن از مبارزه با فساد خنده دار به نظر می‌رسد؟ برخی دیگر هم عنوان کرده اند که،آقایانی که معتقدید امکان اعلام اسامی دریافت‌کنندگان پروژه‌های کلان و وام‌های میلیاردی وجود ندارد، اسامی افرادی که در قالب خبرنگار طرح ترافیک دریافت کرده‌اند مشت کوچکی نشانه خروارها فساد اداری است که دامن‌گیر ایران شده است.

چرا برخی مدیران ، از رانت دریافت طرح ترافیک هم نگذشتند؟

بررسی ها نشان می دهند که بیشترین گلایه ها نسبت به توزیع ناعادلانه طرح ترافیک را خبرنگاران نشریات داشته اند. برای نمونه یکی از خبرنگاران یک روزنامه بخش خصوصی کم تیراژ درباره نحوه تخلف مدیر مسئول روزنامه ای که در آن کار می کند توضیح داد : ما در روزنامه ۶ نفر خبرنگار هستیم که تمام ۱۲ صفحه روزنامه را جمع آوری می کنیم. از میان ما ۶ خبرنگار تنها من و یکی از همکارانم که به مجلس می رود برای تردد روزانه از خودروی شخصی خود استفاده می کنیم. اما مدیر مسئول به هیچ کدام از ما سهمیه نداد و از صفحه بند هم خواست آثار منتشر شده در ماه های گذشته را بر روی نسخه غیر چاپی تغییر نام دهد و فایل ها آن را ارسال کرد و جالب آن که تمامی اسامی که بر روی آثار ما آمده بودند به عنوان خبرنگار تایید شدند.

او ادامه داد:در این روزهای بحران کار که هر روز روزنامه های کوچک به دلیل مشکلات مالی کم صفحه تر و یا تعطیل می شوند نمی توانیم ، به خاطر یک طرح ترافیک اعتراض کنیم و یا افشاگری کنیم زیرا پس از آن مجبوریم کارمان را از دست بدهیم.
خبرنگار دیگری که در کنار صحن شورای شهر تهران منتظر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی است نیز درباره مشکلات طرح ترافیک خبرنگاران گفت :در روزنامه ما ، افرادی از بخش بازرگانی و اداری تایید شده اند اما تنهایک نفر از تحریریه تایید شده است. نکته جالب این که دخترصاحب روزنامه طرح ترافیک گرفته اما خبرنگاران بیشتر حوزه ها موفق به گرفتن طرح نشده اند.

یکی دیگر از خبرنگاران خبرگزاری ها نیز با بیان این که در خبرگزاری آنها ابتدا مدیران و دبیران خبرگزاری آرم طرح ترافیک گرفته اند و به تعداد اندکی هم خبرنگار طرح ترافیک داده شده گفت : به جای اصلاح توزیع تنها خبرنگاران از این سهمیه محروم شدند.

او ادامه می دهد : مشخص نیست نحوه توزیع سهمیه ها چگونه بوده یکی از خبرگزاری ها تقربیا تمام خبرنگاران که متقاضی طرح ترافیک بوده اند تایید شده اند از آن سو یک خبرگزاری تقریبا یک چهارم خبرنگارانش هم نتوانسته اند طرح ترافیک بگیرند.

گفتنی است انتقاد های نیز از عدم اعلام کامل اسامی و همچنین عدم وجود نام رسانه در کنار نام خبرنگاران، صورت گرفته است، که تا امروز مسئولان این حوزه پاسخ شفافی به این انتقادات نداده اند و اگر چه اعلام شده اگر خبرنگاران، اسامی که به اشتباه طرح ترافیک گرفته اند را با سند به معاونت حمل و نقل معرفی کنند این سهمیه حذف و به یک خبرنگار جا مانده اختصاص داده می شود اما نمی توان به این وعده نیز خوش بین بود.


ماده ٧آيئن نامه اجرايي شوراي شهرسازمان حمل ونقل وترافيك راموظف به انتشاراسامي دريافت كنندگان طرح ترافيك ونام رسانه محل اشتغال كرده نام رسانه افراد حذف شده و ازسوي اين سازمان منتشرنشده است.

لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را اینجا دانلود کنید.

منابع:
پایگاه خبری تحلیلی نگاه نو (negaahno.com)
پایگاه خبری تحلیلی صراط (www.seratnews.com)
کانال تلگرامی مکتوبات (@maktubat)
سایر منابع

اختصاصی شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
خوبه که هیچی رو از دست نمیدین دمتون گرم واقعا!!!
س.ق۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین