پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۵۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
گزارش میدانی از چند دانشجوی دانشگاه‌های تهران که در ترم تابستان خوابگاه گرفته‌اند، نشان می‌دهد برخی دانشگاه‌ها تعهدی در قبال همراهی با دانشجویان ندارند.

شعار سال: فرشاد، دانشجوی مقطع دکتری بود که به خاطر عدم امضای برگه درخواست خوابگاه توسط معاونت آموزشی خوابگاه دانشجویی نداشت و از اینکه خانه‌ای در سطح شهر اجاره کرده بسیار راضی بود و می‌گفت: «خوابگاه‌های دانشجویی مزیت زیادی ندارند و اجاره منزل در شهر راحت‌تر و بی‌منت‌تر است، چون هزینه که فرقی ندارد و ساعت ورود و خروجت هم دست خودت است و ... .»

 پایان امتحانات در اوایل تابستان برای دانشجویان شهرستانی که تصمیم به اقامت در تهران دارند، دغدغه مسکن را به همراه دارد؛ دانشجویانی که پایان‌نامه، طرح پژوهشی، ترم تابستانی، شغل و دلایل دیگر باعث عزم آن ها برای حضور در تهران است. خوابگاه‌های دانشجویی تعطیل شده و فقط تعداد محدودی از آن ها آمادگی پذیرش دانشجو را دارند، هرچند تعطیلی خوابگاه‌ها فرصت مناسبی برای رسیدگی و تعمیرات مشکلات خوابگاه‌ها است، اما مطمئنا دانشجویان زیادی به دلیل عدم برخورداری از خوابگاه دانشگاه مجبور به استفاده از خانه‌های مجردی می‌شوند که آسیب‌های بسیاری برای دانشجویان شهرستانی دارد.

آیین‌نامه‌ها چه می‌گویند؟

طبق آیین‌نامه اداره امور خوابگاه دانشگاه‌ها، برای درخواست خوابگاه تابستانی شرایطی اعلام شده‌ است؛ شرایطی که وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشجو بسیار اهمیت دارد. مثلا در دانشگاه الزهرا خوابگاه تابستانی به دانشجویان دکتری که امتحان جامع خود را با موفقیت گذرانده‌اند یا دانشجویان کارشناسی‌ارشدی که تا پایان شهریور 97 از پایان‌نامه خود دفاع می‌کنند و همچنین دانشجویانی که خانواده آن ها در خارج از ایران زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است در شرایط واگذاری خوابگاه تابستانی به دانشجویان دانشگاه الزهرا آمده است که به دانشجویان کارشناسی خوابگاه تابستانی تعلق نمی‌گیرد و دانشگاه شهید بهشتی شرایط واگذاری خوابگاه را به دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد حائز شرایط روزانه، غیربومی و دارای سنوات مجاز اعلام کرده است.

طبق اعلام اداره خوابگاه‌‌های دانشگاه علامه طباطبائی فقط دانشجویان ارشد و دکتری می‌توانند اعلام نیاز کنند. همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد که دفاع آن ها از تیر تا شهریور ۹۴ است و دانشجویان دکتری تخصصی دارای پروپوزال تصویب‌شده در لیست افراد واجد شرایط خوابگاه تابستانی قرار می‌گیرند.

هماهنگی اجاره خوابگاه با بازار ارز!

در این بین دانشجویان نظرات متفاوتی در مورد شرایط و پذیرش برای خوابگاه‌های تابستانی دارند. میثم، دانشجوی ارشد مهندسی برق یکی از دانشگاه‌های تهران با اشاره به اینکه به دلایل شغلی و تاهل نیاز به حضور در تهران داشتم تا بتوانم گام‌های اولیه پایان‌نامه خودم را بنویسم، گفت که دانشگاه شرایطم را تایید نکرد و برای حضور در خوابگاه از من هزینه آزاد خواست. همین باعث شد برای اجاره منزلی در تهران اقدام کنم. میثم از اینکه دانشجویان کارشناسی‌ای وجود داشتند که با وجود شرایطی بهتر از شرایط من توانستند خوابگاه بگیرند، انتقاد می‌کند. نکته جالب توجه صحبت ما با محمد، دانشجوی ارشد مدیریت یکی از دانشگاه‌های بزرگ تهران بود.

محمد می‌گفت: «بعد از تلاش زیادی که برای گرفتن خوابگاه داشتم و هر بار چیزی برای ندادن خوابگاه بهانه می‌کردند، چند روزی بود که وضعیت اقتصادی کشور نابسامان بود و قیمت دلار و سکه به بالاترین حد خود رسیده بود، مسئول ساختمان خوابگاهی که ما در آن بودیم اعلام کرد قیمت خوابگاه‌ها حدود 170 هزار تومان گران شده و از حدود 500 هزار تومان به 670 هزار تومان رسیده است. واقعا قیمت یک خانه دانشجویی چهارنفره در یک منطقه خلوت 670 هزار تومان می‌ارزد؟ یا قیمت دلار و سکه به این سرعت بر اجاره خوابگاه هم تاثیر گذاشته؟ برای ما عجیب این بود که وقتی یک قیمت اعلام می‌شود و دانشجویان با توجه به آن خوابگاه اجاره می‌کنند، چرا باید بعد از چند روز حضور در خوابگاه یکباره این افزایش اجاره اتفاق بیفتد. امروز که این خبر را به ما دادند، تقریبا همه بچه‌ها از اینکه خوابگاه گرفته‌اند پشیمان هستند و به دنبال این هستند که اگر امکان دارد، خوابگاه را پس داده و در منطقه‌ای از تهران به صورت جمعی خانه اجاره کنند. این کار دانشگاه بعد از دشواری گرفتن خوابگاه، باعث پشیمانی دانشجویان از اجاره خوابگاه تابستانی شده است.»

دانشگاه‌هایی که همراهی می‌کنند

مجتبی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی یکی دیگر از دانشگاه‌های تهران گفت: «در ابتدا اعلام شدکه شروط اعطای خوابگاه به‌گونه‌ای است که فقط دانشجویان خارجی و کسانی که می‌خواهند از پایان‌نامه خود دفاع کنند، می‌توانند خوابگاه بگیرند، اما به نظر می‌رسد دانشگاه به تمامی متقاضیان، خوابگاه داده است.»

مجتبی می‌گفت قیمت اتاق‌ها حدودا دور و بر 500 هزار تومان و اتاق‌های کم‌ظرفیت‌تر مقداری گران‌تر بود. فاطمه، دانشجوی رشته روانشناسی درباره مشکلات خوابگاه تابستانی گفت: «بعد از ثبت‌نام خوابگاه و سختی پذیرش آن، به شهرستان رفتم و بعد از بازگشت متوجه پر بودن اتاق‌های خوابگاه شدم. من یک روز را در بین دوستان خود سپری کردم، در حالی که امور خوابگاه‌ها نباید بدون توجه به ظرفیت اقدام به پذیرش می‌کرد.»

فاطمه با بیان اینکه به دانشجویان متعددی از مقطع کارشناسی خوابگاهی در وسط شهر داده شده، اما ما تقریبا در منطقه دوری نسبت به مرکز شهر هستیم و برای ارتباط و انجام کارهایمان هزینه زیادی متقبل می‌شویم، گفت: «ابتدا احساس کردیم کسانی که خوابگاه تابستانی بگیرند، دیگر قادر به دریافت خوابگاه در ترم پنجم خود نیستند، اما متوجه شدیم که دیگر به دانشجویان مقطع ارشد بیشتر از چهار ترم خوابگاه نخواهند داد و این برای کسانی که دفاع از پایان‌نامه‌شان به ترم پنج موکول شده، بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.»

اختلاف عجیب قیمت‌ها

محمدرضا، دانشجوی ترم شش کارشناسی رشته حقوق یکی از دانشگاه‌های تهران که خوابگاه تابستانی گرفته، می گفت که خیلی برای گرفتن خوابگاه اذیت نشدم. فقط مقداری کار اداری داشت. محمدرضا می‌گوید مثل اینکه دانشگاه به کسانی که ترم تابستانی داشتند یا باید از پایان‌نامه‌شان دفاع می‌کردند، تخفیف ویژه‌ای داده است. وقتی برای ثبت‌نام رفتم، گفتند چون مقطع کارشناسی هستی، باید ترم تابستانی داشته باشی تا تخفیف بدهیم. قیمت کسانی که ترم تابستانی دارند یا زمان دفاع‌شان است 90 هزار تومن بود، درحالی که برای کسانی که این شرایط را نداشتند، قیمت خوابگاه 900 هزار تومان تعیین شده بود. برای من سوال بود که این تخفیف خوب و چند واحد پاس شدن ارزش آن را دارد که ترم تابستانی بگیرم؟ محمدرضا در مورد تفاوت عجیب رقم اجاره خوابگاه می‌گفت سال گذشته دانشگاه بیش از یک میلیارد تومان از اعطای خوابگاه به دانشجویان درآمدزایی کرده است.

فرشاد، دانشجوی مقطع دکتری بود که به خاطر عدم امضای برگه درخواست خوابگاه توسط معاونت آموزشی خوابگاه دانشجویی نداشت و از اینکه خانه‌ای در سطح شهر اجاره کرده بسیار راضی بود و می‌گفت: «خوابگاه‌های دانشجویی مزیت زیادی ندارند و اجاره منزل در شهر راحت‌تر و بی‌منت‌تر است، چون هزینه که فرقی ندارد و ساعت ورود و خروجت هم دست خودت است و ... .»

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرخوان تی نیوز، تاریخ انتشار 10 مرداد 97، کد مطلب: -، www. tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین