پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
عضو شورای شهر تبریز با اشاره به مشکلات موجود در اغلب شهرداری های کشور می گوید: قسمت اصلی نقاط ضعف شهرداری های سراسر کشور به خلاء در قوانین موجود در کشور باز می گردد.

شعارسال: شهرام دبیری اسکویی متولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۳۹ تهران است که علاوه بر طبابت، به یکی از چهره های سیاسی و ورزشی آذربایجان تبدیل شده است.

دبیری در انتخابات دور سوم شورای شهر تبریزبا کسب ۶۳ هزار و ۳۴۲ رأی به عنوان نفر اول به شورای شهر راه یافت. در دوره چهارم نیز با کسب ۱۰۵ هزار و ۱۵۷ رأی به عنوان نفر نخست به این شورا راه پیدا کرد. او همچنین از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ از سوی اعضای شورای شهر تبریز، به عنوان رئیس این شورا برگزیده شده‌است.

وی در مهر ماه ۱۳۹۶ علی‌رغم عدم انتخاب به ریاست شورای شهر تبریز، به انتخاب اعضای شورای شهرستان تبریز (تبریز، سردرود، باسمنج، خسروشهر) به ریاست این شورا برگزیده شد.

به بهانه‌ی یکسالگی شورای پنجم، سراغ وی رفتیم تا در مورد عملکرد مجموعه مدیریت شهری گفتگو کنیم. بخش هایی از گفتگو با رییس شورای شهرستان تبریز را می خوانید:

جناب دبیری، در آستانه یکسالگی شورای پنجم، عملکرد این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد شورای پنجم قابل قبول بوده و اعضا از افراد فرهیخته و با تجربه در کارهای شورا و شهرداری هستند و خوشبختانه تاکنون تعامل خوبی داشته اند و اختلاف نظر جدی پیش نیامده است، اقداماتی در ارتباط با اصلاح ساختار انجام شده، سیاستگذاری کلی شورا در اتباط با مسائل شهرداری و مساله بودجه مشخص و به شهرداری ابلاغ شده است، تعرفه عوارض محلی تصویب شده، بودجه سال ۹۷ شهرداری با کمی بحث و تاخیر تصویب شد، در مجموع عملکرد قابل قبول است اما شاید در سال اول لازم است هماهنگی بیشتر شود و امیدورارم از امسال عملکرد شورای پنجم نسبت به سال گذشته بهتر شود، چون برخی از اعضا با یکدیگر آشنایی نداشتند که به مرور با افزایش شناخت، عملکرد مجموعه ارتقا خواهد یافت.

در شورای قبلی نیز اغلب افراد با تجربه و تحصیلکرده حضور داشند، ولی به طور کلی من با کاهش تعداد اعضا موافقم، در دوره سوم تعداد اعضای شورا ۱۱ نفر بود، جمع بندی راحت تر بود؛ در شورای ۲۱ نفره هماهنگی و جمع بندی کمی سخت شد، و حالا با ۱۳ نفر اوضاع نسبتا بهتر است، چون اعضای شورا به صورت حزبی وارد نمی شوند جمع بندی ۲۱ تفکر مختلف و متفاوت کمی مشکل است.

عملکرد شهردار و شهرداری تبریز در یک سال گذشته را چطور ارزیابی می کنید؟ وبخصوص با مدت مشابه دوره قبل چه تغییری داشته است؟

با توجه به شرایط به وجود آمده، عملکرد شهردار تبریز قابل قبول است چراکه در مقایسه با دوره قبل شرایط کمی متفاوت است و درآمد شهرداری کاهش قابل توجهی یافته، مراجعه برای پروانه ساختمانی بسیار کم هست و در مجموع کاهش محسوس درآمد روبرو هستیم که با این میزان کاهش درآمد همینکه شهرداری توانسته مدیریت کند و مانع از ایجاد بحران شود قابل قبول است.

البته پروژه های عمرانی جاری نیز در دست اقدام است و راهکارهایی برای درآمد پایدار پیش بینی شده و با این شرایط امیدوارم وضعیت بهتر شده و مطابق بودجه در نظر گرفته شده شاهد تحقق بودجه بوده و پروژه های عمرانی و خدمات محله ای نیز پیش برود، پشتیبانی جدی نیز درخصوص قطار شهری انجام خواهد شد

به طور کلی عملکرد در این یک ساله قابل قبول بوده و امیدواریم در طول چند ماه آینده وضعیت بهبود قابل توجهی یابد.

در خصوص وضعیت پروژه های عمرانی صحبت های ضد و نقیضی مطرح می شود. تحلیل شما از عملکرد شهرداری تبریز در این حوزه چیست؟

در شورای پنجم تلاش کردیم برای سال ۹۷ پروژه های جدید تعریف نکنیم و تلاش کردیم پروژه های نیمه تمام را خاتمه دهیم و به خدمات محله ای و توسعه فضای سبز توجه بیشتری شود، زیرا رضایتمندی مردم در تامین نیاز شهروندان است. بخاطر بارندگیهای بهاری رسیدگی به وضعیت آسفالت معابر کمتر بوده ولی می دانیم که مردم انتظار دارند وضعیت آسفالت معابر اصلاح شود، برنامه ریزی شده که طی ماههای جاری لکه گیری و آسفالت اساسی، جدول کشی، توسعه پارکهای محله ای، افزایش سرانه فضای سبز جزو اولویتهای محله ای شهرداری و شورای شهر قرار گیرد.

هرچند این کارها در ظاهر کارهای کوچکی به نظر آیند اما جزو مطالبات مردم بوده و باعث افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد بود و بر این اساس در اولویت کاری خواهد بود. پروژه های عمرانی نیز در جای خود اجرا خواهد شد، قطار شهری جزو پروژه های مهم تبریز است که حمایت جدی خواهد شد و امیدواریم تا پایان ۹۷ خط یک به طور کامل بهره برداری شود و در صورت تامین فاینانس خط ۲ این خط نیز همزمان با خط یک پیش خواهد رفت که باعث کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا خواهد بود که در راستای اجرای برنامه های زیست محیطی انجام می شود؛ همچنین خرید اتوبوس و مسیرگشایی ها در اولویت است که با اعمال برخی سیاستهای تشویقی اجرایی خواهند شد.

در مجموع برنامه ریزی شده ضمن پیش برد پروژه های عمرانی طبق زمانبدی برنامه ریزی شده به خدمات محله ای نیز توجه بیشتری شود.


معضل خلاء قوانین در شهرداری های کشور/ کاندیدای ریاست شورای شهر می‌شوم


در راستای تعریف درآمدهای پایدار و ثابت برای شهرداری چه کارهایی انجام شده و این درآمد از کجا تامین می شود؟

یکی از راههای تعریف درآمدهای ثابت شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده بوده که هر ماه پیگیری می شود، عوارض نوسازی که در جهت تحقق بودجه، شهرداری برای وصول تلاش می کند، جذب سرمایه گذاری، توجه به گردشگری و توریست است که می تواند درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد کند. پروانه ساختمانی با برخی سیاستهای تشویقی و برخی موارد جدید به مرور بهتر می شود در دو ماه اخیر درآمد پایین و تحقق بودجه بسیار ضعیف بوده اما امیدواریم از خرداد تحقق بودجه افزایش یابد.

تحلیل شما از رویداد تبریز ۲۰۱۸ چیست؟ و اینکه این رویداد چقدر موفق بوده است؟

به نظر من این رویداد حتما موفق بوده، تبریز ۲۰۱۸ به این معنی نیست که امسال تعداد کثیری گردشگر وارد شهر شده و درآمدهای ما افزایش یابد، این رویداد فرصتی بود برای اینکه ما تبریز را به عنوان شهری گردشگر پذیر معرفی کنیم، در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده و باید جاذبه های طبیعی، تاریخی و… را به مردم معرفی کنیم و اگر در این مسیر خوب عمل شود به مرور گردشگر افزایش خواهد یافت که باعث رونق اقتصادی، کارآفرینی و… می شود. اینکه رویدادهای مهم فرهنگی، ورزشی و اقتصادی، عمرانی و… را در تبریز برگزار کنیم برای ما کافیست تا با افزایش رفت و آمدها پتانسیلها و داشته های فرهنگی، علمی و تمدن این شهر را نشان دهیم، تا برخی جوسازیهای خارج از کشور از میان رفته و خود باعث جذب گردشگر خواهد بود

در این حوزه هرچه تلاش کنیم و با آژانسهای گردشگری و مسافرتی هماهنگ شویم برای ورود توریست به شهر و رویداد تبریز ۲۰۱۸ موفق تر خواهد بود

در زمینه زیرساختها در تعرفه عوارض محلی تعریف شده هرکسی در تبریز هتل احداث کند از پرداخت هرگونه عوارض معاف است و برای مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی مثل بازار تبریز و مقبره الشعرا تلاش می کنیم اما این روندی کوتاه مدت نیست. شاید ۲۰ سال زمان ببرد، اما اگر در این بازه زمانی درست برنامه ریزی و عمل شود موفق خواهیم بود.

نقاط ضعف و قدرت شهرداری، در چه زمینه هایی قوی عمل شده و در چه مواردی باید تقویت شود؟

قسمت اصلی مسئله به خلا در قوانین موجود بازمی گردد؛ در سال ۶۴ تصمیم گرفته شده برای کاهش هزینه دولت ها شهرداریها بخصوص در کلانشهرها مستقل شوند و بر این اساس با پروانه ساختمانی، تراکم فروشی، تغییر کاربری و… درآمدزایی شده اما به مرور ظرفیت ها کاهش یافته و احساس نیاز به درآمد پایدار مطرح می شد، در حال حاضر چیزی حدود ۲ درصد درآمد شهردرای درآمد پایدار است و بقیه از روشهای مختلف که به اخذ پروانه ساختمانی و… وابسته است. باید قانونی در مجلس تصویب شود که درآمد و اعتبار ثابت برای شهرداریها تعریف شود، هرچه در تعرفه ها عوارض وضع می کنیم، دیوان ابطال کرده و اعلام می کنند تراکم فروشی، تغییر کاربری، فروش املاک، پیش بینی درآمد برای ماه صد، کمک دولتی نیز انجام نمی شود، پس در اداره شهر با مشکل رو به رو می شویم. درصورت تعریف درآمد پایدار که ۶۰ – ۷۰ درصد بودجه شهرداری را تامین کند مابقی را از روشهای دیگر می توان تامین کرد. همانطور که در اغلب شهرهای بزرگ دنیا وضع به این منوال پیش می رود. امروز مشکل عمده کلانشهرهای کشور نبود اعتبار و درآمد پایدار است. در کلانشهر تبریز امروز مشکلات فراوانی داریم از جمله حاشیه نشینی، بافت فرسوده، آلودگی هوا، ترافیک، آسفالت و مسیرگشایی های که نیاز به کار زیاد دارد و… اداره شهرداری هم با توجه به درآمد محدود و این بدنه فربه مشکل است و در این زمینه باید اقدامات اساسی انجام گیرد .

در فضای شهرداری زمزمه هایی وجود دارد که ارتباط صمیمانه ای با شهردار دارید، در تصمیمات کلان مدیریت شهری شهردار تبریز با شما مشورت می کند؟

در شورای سوم دوره شهرداری آقای مهندس نوین و شورای چهارم دوره شهرداری آقای دکتر نجفی و این دوره هم آقای مهندس شهین باهر هر سه با بنده مشورت می کردند و در حال حاضر هم مشورت می شود، سیاست کلی ما مشورت دهی است اما هیچگاه جبر و تحمیلی در کار نبوده است.

با آقای شهین باهر در دوره قبل شورای شهر همکار و دوست بودیم ایشان نیز تجربه خوبی دارند ولی این دوستی در جهت حمایت از شهرداری است و مشورت برای بهتر پیش رفتن کارهاست که نه تنها من بلکه با دیگر اعضا نیز مشورت می کنند.

با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات هیئت رییسه شورای شهر، آیا امسال برای ریاست کاندیدا خواهید شد؟

سال گذشته برای اینکه وحدت و همدلی بین اعضای شورای شهر حفظ شود از کاندیداتوری ریاست شورای شهر صرف نظر کردم، اما امسال بنا به درخواست دوستان به احتمال زیاد کاندیدا خواهم بود.

با توجه به حوادث پیش آمده در شورای چهارم، شورای شهر و شهرداری تبریز وارد حواشی زیادی شد. اطلاعی از صدور احکام پرونده های شهرداری دارید؟

اطلاعی از صدور احکام شهرداری ندارم و در این ارتباط قوه قصاییه و دادگشتری در جریان هستند و تنها قوه قضاییه تصمیم گیر بوده و نتیجه نهایی برای همگان قابل قبول و احترام است.


معضل خلاء قوانین در شهرداری های کشور/ کاندیدای ریاست شورای شهر می‌شوم


از شورای شهر و شهرداری فاصله بگیریم. شما یکی از اصلی ترین سهامداران بیمارستان ولیعصر تبریز محسوب می شوید. با توجه به اهداف از پیش تعیین شده برای این مجتمع به عنوان بزرگترین بیمارستان خصوصی ایران، چقدر توانسته در روند پیشرفت سلامت استان و شمالغرب تاثیرگذار باشد؟

بخش خصوصی نیز در کنار دولتی در زمینه بهداشت و درمان فعالیت می کند و تلاش ما با این انگیزه بوده که قسمتی از بار بهداشت و درمان استان را به عهده گرفته و خدمات با کیفیت بالا و ایمن به بیماران ارائه کنیم. در این زمینه نیز تا حد قابل قبولی پیش رفتیم و بیمارستان طبق ارزیابی وزارت بهداشت با اعتبار بخشی انجام شده درجه یک بوده و از هر جهت قابل قبول است. ما هم حداکثر تلاش خود را کردیم که بیمارستان از لحاظ ساخت، طراحی، تجهیزات، نحوه ارایه خدمات، پزشکیان و پرستاری وشامل بهترها باشد و رفته رفته رضایتمندی مردم طبق نظر سنجی ها خوب بوده اما ما به پویایی معتقدیم و تلاش می کنیم این وضعیت را روز به روز ارتقا دهیم.

در بیمارستان ولیعصر تبریز ۵۰۰ نفر به طور مستقیم فعال هستند و حداقل ۱۵۰ نفر پزشک در این مجموعه فعالیت دارند و طبق تعرفه های وزرات بهداشت با تمامی بیمه های پایه و تکمیلی قرارداد داریم و گاهی تخفیف های قابل توجه به برخی بیماریهای خاص اختصاص می یابد. حتی رفتار پرسنل نیز با بیمار و همراه مریض برای ما اهیت بسیار دارد و برای ساعت ملاقات نیز زمان ویژه ای اختصاص نیافته تا بیماران به راحتی با عزیزانشان ارتباط داشته باشند.

بیمارستان ولیعصر تبریز چقدر توانسته در جذب توریست سلامت در استان موثر باشد؟

تا حدی در زمینه جذب توریست سلامت پیش رفتیم ولی به طور ایده آل موفق نشدیم، زمانی بیماران بسیاری از آذربایجان برای درمان به تبریز می آمدند که در حال حاضر به دلایل متعددی تعداد این بیماران کاهش یافته، نیاز اساسی وجود دارد که در این زمینه در سیاست های کلی حوزه سلامت و گردشگری تجدید نظر شود و فعالیت و تبلیغات بیشتری داشته باشیم برای ارتقای وضعیت موجود زیرا گردشگر سلامت می تواند باعث رونق اقتصادی در شهر شود و در برنامه های آتی بیمارستان پیش بینی شده است که این کار ادامه یابد ، با مجهز تر شدن امکانات بیمارستان می توانیم این فعالیت را ادامه دهیم.

دوره ۲۰۱۶ در عرصه گردشگری سلامت تبریز دوباره تکرار خواهد شد؟

عوامل مختلف در کاهش گردشگران سلامت تاثیرگذار بودند، آن زمان ارزش پول آذربایجان بالا بود و خدمات ما برای آنها قیمت کمتری داشت ، یکیک از دلایل کاهش ارزش پول آذربایجان است، بخش دیگری نیز به این امر مربوط می شود که طبق مصوبه ای هزینه دریافتی از بیمراان خارجی دو یا سه برابر بیمراان داخلی بود که یکی از دیگر از عوامل محسوب می شود، عده ای هم به عنوان دلال وارد عرصه شدند که گاهی حتی اتفاق می افتاد که قبل ویزیت پزشک آزمایشاتی غیرضروری از آنها گرفته می شد و هزینه های اضافی تحمیل می شد که متاسفانه حس فریب خوردگی در آنها ایجاد می کرد در نتیجه اعتماد سلب شده و به مرور پا پس کشیدند.

از طرف دیگر خوشبختانه آموزش پزشکی در ایران قوی است، پزشکیان متخصص خوبی در منطقه داریم که در کنار هزینه های کم و بخصوص همزبانی باعث می شد تا کشورهای همسایه برای درمان مراجعه کنند، الان برخی از پزشکان آذربایجانی برای تحصیل در کشورهای خارجی به مراتب بالاتری دست یافته اند، امکانات بیمارستان هایشان افزایش داشته و امکاناتشان افزایش یافته اینها باعث کاهش بیماران خارجی در تبریز شده است اما اگر ما درست برنامه ریزی کنیم می توانیم باز هم گردشگری سلامت را در تبریز توسعه دهیم، شاید مثل قبل نباشد اما باز هم می تواند اوضاع بهتر شود.

آیا دوباره قصد احیا تیم فوتسال دبیری را دارید؟

در اصل به ورزش علاقه زیادی دارم، در حال حاضر نیز در کنار مدرسه فوتبال تیم های پایه در رده های مختلف نونهالان، نوجوانان و جوانان فعالیت دارند اما در فوتسال بخاطر برخی اختلافات با کمیته فوتسال داریم و باور اینکه در مورد تیم ما اجحاف شد و تیم ما می توانست قهرمان شود اما بخاطر برخی ناهماهنگی ها و اشتباهات از کسب این عنوان محروم شدیم و اختلافی که با رئیس کمیته فوتسال وجود دارد فعلا امکان بازگشت نیست اما باز هم عشق و علاقه زیادی به ورزش دارم و بر این باور هستم که در آینده می توانیم در این زمینه دوباره قعالیت کنیم.

به عنوان عضو سابق هیئت رئیسه فوتبال نظرتان در مورد واگذاری پرطرافدارترین تیم فوتبال آذربایجان (تراکتور سازی تبریز) به بخش خصوصی چیست؟

در مورد واگذاری تیم تراکتورسازی باید بگویم آقای زنوزی سالها در ورزش در تیم های مختلف سرمایه گذاری کرده، این سوابق نشان می دهد که توانمندی انجام این کار را هم دارند، ما هم پیشنهاد کردیم تیم به بخش خصوصی واگذار شود و قسمتی از سهام به مردم و هواداران اختصاص یابد زیرا معتقدم اگر قسمتی از سهام به مردم و هواداران واگذار شود حمایت های مردم افزایش یافته و خودشان درگیر مسائل مربوط به تیم شده و با مسائل و مشکلات از نزدیک آشنا می شوند، ما امر واگذاری را به فال نیک می گیریم و امیدواریم در صورت حمایت جدی این تیم می تواند به دوران اوج خود بازگردد ولی با توجه به حمایتهای انجام شده باید تجاری سازی انجام شود، زیرا آقای زنوزی نیز تاکنون در گسترش فوتبال فقط هزینه کرده اند و این تیم هیچ درآمدی در بر نداشته، اما تراکتورسازی با توجه به پتانسیل های کافی که دارد می توان با برنامه ریزی کافی و روشهای درست، امکان درآمدزایی و موفقیت را دو چندان کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری ترجمان صبح ، تاریخ انتشار: 25 مرداد 1397 ، کد خبر: 98224 ، www.tarjomansobh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین