پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۱۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
آئین تکریم مدیرکل سابق و معارفه علی عسکر نجفی به‌عنوان مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش فارس درحالی‌ برگزار شد که با حواشی بسیاری همراه بود.

شعارسال: آئین تکریم و معارفه حمیدرضا آذری و علی عسکر نجفی مدیران کل سابق و جدید آموزش‌وپرورش فارس در حالی پیش‌ازظهر امروز در باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد که حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت.

*اداره دارایی می‌گفت تشریفات را کنار بگذار

حمیدرضا آذری مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش فارس در ابتدای این آئین با اشاره به خدماتی که در دوران تصدی وی از سال 92 تاکنون ارائه‌ شده است، اظهار داشت: در بدترین شرایط ممکن مسؤولیت قبول کردم، در روزگاری که تنها یک پژو در اداره داشتیم و به خاطر همین پژو اداره دارایی می‌گفت که تشریفات را کنار بگذارید!

وی با بیان اینکه به دنبال خلق پول در آموزش‌وپرورش بودیم، ادامه داد: کارهای بزرگ ما را از کارهای کوچک غافل نکرد و همان‌قدر که انجام پروژه‌ها و گرفتن طلب 5 میلیارد تومانی از شهرداری برای ما مهم بود، ثبت‌نام یک دانش‌آموز افغانی نیز اهمیت داشت.

مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش فارس، جسارت را لازمه مدیریت دانست و خاطرنشان کرد: کسی که ریگی در کفش ندارد همیشه جسور و شجاع است، اما به نظر بنده متأسفانه در نظام مدیریتی کشور شرایط به‌صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه برای مدیران جسور و کارآمد مناسب نیست و این فضا به ناکارآمدی نظام منجر خواهد شد.

آذری با بیان اینکه نسبت به مدیران گذشته هیچ‌گونه قضاوتی انجام نداده است، تصریح کرد: ما از روز نخست پذیرش مسؤولیت سعی کردیم به جای انتقاد از مدیران گذشته، با تلاش مضاعف کارایی خود را نشان دهیم.

وی همچنین با انتقاد از نظام آموزش‌وپرورش نیز گفت: ساختار آموزش‌وپرورش باید غیرمتمرکز باشد و تمام امور از استخدام معلم تا پرداخت حقوق و مدیریت کار در داخل استان انجام شود.

این مدیر سابق تأکید کرد: متأسفانه در تاریخ مملکت به‌اندازه انگشتان دست کسی را نمی‌بینم که آموزش‌وپرورش را آن‌گونه که باید باور کرده باشد.

*مهم کارآمدی مدیر است نه محل اقامت فرزندش!

آذری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کسانی که مدیران را به بهانه‌های گوناگون تحت‌فشار قرار می‌دهند، اظهار داشت: امروز خواص هم دچار یک نوع سطحی‌گری و عوام‌گرایی شده‌اند؛ برای نمونه بحث «کمپین فرزندت کجاست؟» را راه‌اندازی کرده‌اند، آخر چه ربطی دارد؟ آیا مهم این است که بگوییم آقای مدیر تو متعهدی، شجاعی، کاربلدی، متعهد به نظامی؟ یا اینکه بگوییم فرزندت کجاست؟ آیا داشتن 3 فرزند در داخل حُسن است؟ که در خارج عیب محسوب می‌شود؟

مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش فارس که فرزندش در خارج از کشور به سر می‌برد، ادامه داد: اخیراً هم طرحی را در مجلس دنبال می‌کنند که مدیران پس از پایان مسؤولیت 2 سال ممنوع‌الخروج شوند و این یعنی مخاطبان در ایران و جهان بدانند که همه مدیران در سطوح بالا مشکل‌ دارند، مگر خلافش ثابت شود.

وی افزود: با چنین رویکردهایی راه را اشتباه می‌رویم، درحالی‌که ما باید به مدیران سطوح بالای خود اعتماد کرده و امنیت تصمیم‌گیری به آن‌ها بدهیم.

*سنگ‌اندازان را می‌بخشم

پیش از سخنان آذری، عبدالرسول احمدی که علیرغم تمام رایزنی‌های سیاسی بویژه از طرف بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس، در آخر موفق به تصاحب کُرسی آموزش‌وپرورش فارس نشد، پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه هیچ‌گاه به فکر منفعت شخصی خود نبوده است، گفت: خوشحالم که بار سنگین مسؤولیت را بر دوش فرد دیگری می‌گذارم.

وی که بعد از حمیدرضا آذری سرپرستی اداره‌کل آموزش‌وپرورش فارس را به مدت 5 ماه برعهده داشت، افزود: باور ما این بود در چند صباحی که مسؤولیت بر گردن ما نهاده شد گرهی از مشکلات را باز کنیم، اما به‌واقع مشکلات آموزش‌وپرورش بسیار است و بدون کمک همگان حل آن امکان‌پذیر نیست.

احمدی تأکید کرد: به‌هرحال کسانی هم بودند که در زمان مدیریت بنده سنگ‌اندازی می‌کردند، اما بنده همه آن‌ها را می‌بخشم.

وی با خواندت این بیت از حافظ شیرازی سخنان خود را پایان داد:

«هر آن که کُنج قناعت به گنج دنیا داد/فروخت یوسف مصری به کمترین ثمنی»

* چرا با ما مشورت نشد؟

سخنران بعدی این آئین اصغر مسعودی رئیس مجمع نمایندگان فارس و نماینده استهبان و نی‌ریز بود که با انتقاد از اینکه با وی مشورتی در خصوص مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش نشده است، اظهار داشت: نجفی برای پست مدیرکلی با بنده رایزنی نکرد، هرچند دوستانی داشت که پیگیر کار وی بودند!

وی با بیان اینکه هر کس مسؤول می‌شود خود را در معرض تهمت‌های گوناگون قرار خواهد داد، افزود: به نظر ما شایسته‌سالاری از همه‌چیز مهم‌تر است و باید با احترام به تنوع قومیتی در استان، از تمام ظرفیت‌ها در آموزش‌وپرورش بهره برد.

این نماینده مجلس که با حرارتی خاص صحبت می‌کرد، خواستار حل مشکل فرهنگیان شد و اظهار داشت: از معلمی که عصرها مسافرکشی می‌کند نباید انتظار داشت که راندمان آموزشی بالایی داشته باشد؛ امروز فرهنگیان ما مشکل مسکن و معیشت دارند درحالی‌که می‌توان با چند وام این مشکلات را حل کرد.

*شعار ندهید، جلوی اختلاس‌گر را بگیرید!

در حین سخنان مسعودی یکی از حاضران با صدای بلند وی را خطاب قرار داد و افزود: شما به‌جای اینکه اینجا شعار دهید بهتر است بگویید به‌عنوان نماینده ملت چرا به وزیری رأی اعتماد دادید که در زمانی که از صندوق ذخیره فرهنگیان چندین هزار میلیارد اختلاس شد، قائم‌مقام وزیر و معاون توسعه و پشتیبانی وزارتخانه بود!

رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی که سخنانش توسط چند نفر از حاضران قطع می‌شد و وی را به شعار دادن متهم می‌کردند، در پاسخ گفت: بنده شعار نمی‌دهم و حرف دل مردم و معلمان را انتقال می‌دهم. کار اجرایی بر عهده دولت است و ما به‌عنوان نماینده مجلس، مطالبه‌گر امور مردم هستیم.

*نظر استاندار احمدی بود، اما نشد

هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس سخنران بعدی این آئین بود که در سخنانی اظهار داشت: متأسفانه روند انتخاب مدیرکل آموزش‌وپرورش خیلی طولانی شد، به‌طوری‌که هرروز یک گزینه مطرح می‌شد و بازهم خبری از انتخاب مدیرکل نبود!

وی افزود: استاندار فارس در چنین شرایطی گفت اگر قرار است حکمی زده شود، برای احمدی که 5 ماه سرپرست است حکم بزنید، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. به‌هرحال مجموعه مدیریت استان به دنبال این بود که مدیریت آموزش‌وپرورش هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

عمادی معاون وزیر آموزش‌وپرورش نیز در سخنان کوتاهی با اعتراف به طولانی شدن روند انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: درهرحال پس از رایزنی‌های فشرده مدیر توانمندی از بین گزینه‌های موجود انتخاب شد که انتظار می‌رود با استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان فارس مشکلات را به حداقل برساند.

وی آینده خوبی را برای اداره آموزش و پرورش فارس پیش‌بینی کرد.

*رسانه‌ها کمک کنند

مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان فارس نیز به‌عنوان سخنران پایانی این آئین اظهار داشت: بنده با رنج معلمان آشنا هستم و از جنس آنان؛ سعی می‌کنیم با خرد جمعی مشکلات را به حداقل برسانیم.

عسکر نجفی افزود: باید به سمت کاهش تمرکزگرایی برویم و به مدیران تفویض اختیار شود، ضمن اینکه باید به جوانان نیز میدان دهیم.

وی افزود: به اعتقاد بنده در آموزش‌وپرورش باید به افراد شایسته بدون توجه به خط و باند سیاسی مسؤولیت داد.

مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش فارس تأکید کرد: ما راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را دنبال خواهیم کرد.

نجفی از رسانه‌ها نیز خواست تا یاریگر مجموعه آموزش‌وپرورش باشند و افزود: رسانه‌ها مشکلات را بازگو کرده و دیدگاه‌های ما را نیز به گوش مسؤولان برسانند.

*غیبت تعجب‌برانگیز اکبری!

در کنار حاشیه‌های بسیار مراسم تکریم و معارفه امروز، غیبت علی اکبری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در این آیین به عنوان یکی از اصلی‌ترین افراد پیگیر برای انتخاب نجفی، تعجب‌برانگیز بود! هرچند کوروم کرم‌پور نماینده فیروزآباد و همشهری نجفی در این مراسم حضور داشت.

فرج‌الله رجبی دیگر نماینده مجلسی بود که در این مراسم حضور داشت، اما سخنرانی نکرد.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم، عسگر نجفی به‌عنوان مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان فارس معرفی و از زحمات حمیدرضا آذری مدیرکل سابق و عبدالرسول احمدی سرپرست این اداره، با اهدای لوح و هدایای تقدیر به عمل آمد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 1 شهریور 97، کدمطلب:13970601000488 ،www.fars.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین