پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
البرز در بحث صنایع تبدیلی ظرفیت بالایی در کشور دارد و با وجودتولید 90 درصد ماکارونی کشور و همچنین به عنوان اولین تولید وصادرکننده سبزیجات و میوه جات در کشور، 13درصد وزنی صادرات غیرنفتی کشور از این استان انجام می شود اما به گفته برخی مسئولان این قابلیت وجود دارد که ظرفیت صنایع تبدیلی استان را به بالای 50درصد رساند.

شعار سال: محصولات کشاورزی در کمترین زمان در معرض فساد قرار می گیرند و به همین دلیل، ما حتی اگر بهترین و با کیفیت ترین محصولات کشاورزی را تولید کنیم باید با فرآوری، از ضایعات آن کم کنیم و راهکار این امر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است که دارای توجیه اقتصادی، فنی و مالی در قطب های عمده تولید محصولات کشاورزی با رویکرد صادرات و مشارکت هرچه بیشتر بهره‌برداران بخش به منظور بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی به آنهاست.

همچنین یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

دغدغه های یک تولید کننده صنایع تبدیلی

یکی از تولیدکنندگان صنایع تبدیلی در کرج که بیش از نه سال در این شغل فعالیت می کند می گوید: کارگاه تولیدی محصولاتش در شهریار است و محصولاتی مانند رُب و انواع ترشیجات را تولید می کند.

«سجاد افشار» با بیان این که هزینه های جانبی تولید مانند برق و... خیلی سنگین است، می گوید: هر دو ماه حدود سه ونیم میلیون تومان هزینه برق پرداخت می کنیم و در ماه های اخیر هم قیمت ظروف پلاستیک که برای بسته بندی مورد استفاده ماست حدود شش برابر شده است به عنوان مثال ظروف بسته بندی رُب که تا چهار ماه قبل 800 تومان بود اکنون چهار هزار و 600 تومان خریداری می کنیم.

افشار با بیان این که تاکنون هیچ حمایتی از جانب نهادهای دولتی نداشته می گوید: اکنون در کارگاه تولیدی ما32 نفر مشغول به کار هستند و در این ماه های آخر برای هزینه ها با مشکل مواجه شدیه ایم. اما اگر مورد حمایت قرار بگیرم این توانایی را دارم که حداقل برای 100 نفر اشتغالزایی کنم.

وی می افزاید: محصولات ما برای مصارف داخلی مورد استفاده است اما کیفیت و شرایط آن در حدی است که قابلیت صادرات را دارد و امیدوارم با حمایت نهادهای متولی بتوانم برای صادرات و توسعه اقتصادی استان قدم بردارم.

13درصد صادرات غیرنفتی از البرز انجام می شود

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان این که البرز در بحث صنایع تبدیلی در کشور سرآمد است، می گوید: با توجه به مجاورت استان با پایتخت و این که بیشترین بار کشور در این استان می خوابد ظرفیت بالایی در زمینه صنایع تبدیلی استان هم توسط سازمان جهاد کشاورزی و هم صنعت معدن و تجارت به طور جداگانه وجود دارد به طوریکه از نظر وزنی 13 درصد صادرات غیرنفتی و 6/6 صادرات غیرنفتی در زمینه شکلات، پنیر، کشک، شیرینی و سبزیجات از استان به کشورهای آسیای میانه صادر می شود.

«فردوس رحیمی نسب» کشورهای افغانستان، عراق، امارات، چین و هند را مقصد صادرات محصولات تبدیلی معرفی کرده و می افزاید: آلمان نیز مقصد محصولات تبدیلی سبزیجات و میوه جات خشک و همچنین محصولات تبدیلی لبنیاتی مانند کشک و شیر به برخی کشورهای اروپایی صادر می شود اما بیشترین مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

رحیمی نسب درباره میزان تولیدات صنایع تبدیلی استان می گوید: برای تولیدات این صنایع در دو بخش، یکی توسط جهاد کشاورزی و دیگری توسط سازمان صنعت معدن و تجارت استان جواز صادر می شود که جهاد کشاورزی بعد از استان شدن البرز 302 فقره جواز با سرمایه ثابت 13هزار و 652 میلیارد ریال و اشتغال نه هزار و 457 نفر و ظرفیت اسمی دو هزار تُن جذب مواد خام هم دو هزار و 933 هزار هزار تن جواز تاسیس صادر کرده است.

وی می افزاید: تعداد کل پروانه بهره برداری که صادر شده 95 فقره با سرمایه ثابت سه هزارو 171میلیارد ریال و اشتغال دو هزارو 679نفر و ظرفیت اسمی آن هم 742 هزارتن و جذب مواد خام هم تقریبا یک میلیون تن بوده است.

هدایت 100واحد غیرمجاز صنایع تبدیلی برای گرفتن جواز

رحیمی نسب اظهار می کند: در استان بالای 100 فقره غیرمجاز واحد تولیدی وجود دارد که با پیگیری های تیم جهاد در بخش مدیریت صنایع، هدایت و راهنمایی شده و با تسهیل در صدور جواز و همچنین پارامترها و امتیازات خوبی که جهاد اکنون به صنایع تبدیلی تخصیص می دهد عامل های غیرمجاز به امور اراضی استان معرفی و به جمع صنایع تولیدی مجاز استان افزوده می شوند.

مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی البرز می گوید: برای اولین بار در40 سال اخیر با همکاری اداره کار، تعاون و رفاه وام با بهره شش درصد از بخش کارا به متقاضیان صنایع تبدیلی پرداخت می شود که این امر موجب ایجاد اشتغال، رونق اقتصاد و همچنین افزایش صادرات می شود و در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به همه افرادی که متقاضی راه اندازی صنایع تبدیلی باشند مشاوره و اطلاعات لازم داده می شود.

رحیمی نسب با بیان این که ذهنیت مصرف آب در بخش کشاورزی که بالای 90درصد است آمار درستی نیست و در این زمینه اجحاف شده، این آمار و نظریه نیاز به بررسی دارد و در بخش صنایع تبدیلی نیز مصرف آب حدود10 تا12 درصد است.

وی می گوید: در کشاورزی شاخص های خاصی برای صنایع تبدیلی درنظر گرفته شده که هرکدام از این محصولات کد خاصی دارد و اکنون در مجموع حدود 500 محصول در صنایع تبدیلی داریم.

صدور جواز صنایع تبدیلی در کنار باغات

این مسئول با بیان این که حدود پنج سال است فعالیت های جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت تفکیک شده می گوید: جهاد کشاورزی استان این آمادگی را دارد که خارج از شهرک صنعتی مجوز صنایع تبدیلی بدهیم به عنوان مثال در کنار باغات و در فضای مناسب برای ایجاد صنایع تبدیلی مجوز صادر کنیم تا در امور جابجایی، زمان و.. با سرعت بیشتری این کار انجام شود.

رحیمی نسب اظهار می کند: در البرز پایین ترین میزان ضایعات را در بخش صنایع تبدیلی داریم و این ضایعات که در گذشته بالای 20درصد بود اکنون به هشت درصد رسیده است و در بخش های تبدیل سبزیجات، میوه جات، تفاله چغندر و .... با استفاده های متفاوت کمترین ضایعات را داریم به عنوان مثال ضایعات ذرت در زمان بهره برداری به خوراک دام تبدیل می شود.

وی با اشاره به جایگاه فعلی استان در بخش صنایع تبدیلی اضافه می کند: این ظرفیت در صنایع تبدیلی غذایی البرز وجود دارد که فعالیت در این بخش را به بالای 50درصد برساند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اصلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 6 آبان 97، کد مطلب: 1422983، www.dana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین