پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۳۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
معاون علمی ریاست جمهوری گفت: برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌های خود سراغ دولت نروید، از ما فاصله بگیرید، سیستم تان را آلوده دولت نکنید.

شعار سال: سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در جشنواره شب یلدا استارتاپ‌ها در جمع کارآفرینان جوان گفت: ماطی این سال‌هادر کنار هم تلاش‌های بسیاری انجام داده ایم. خوشبختانه نتیجه این تلاش‌ها و خون دل خوردن‌ها شکل گیری یک اکوسیستمی بود که بخشی از آن شامل جوانانی می‌شد که از خارج کشور بازگشته اند. خود من با برخی از آن‌ها جلساتی داشته و اکنون که نگاه می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از آن‌ها برد کرده اند و شرکت‌های بزرگی را برای خودشان تاسیس کرده اند.


وی افزود: با وجود ساختار نفتی، دولتی چاق با تعداد کارمند‌های زیاد، قوانینی که عمدتا در داخل کشور ضد تولید است، تفکرات قدیمی و بروکراسی‌هایی که از داخل دولت قابل اصلاح نیست، شما جوانان توانستید از بیرون، خودتان را معرفی کرده و تا حدودی جا بیاندازید؛ این معضلات چیزی بود که از داخل دولت قابل اصلاح نیست و باید از بیرون و توسط مردم اصلاح شود، چرا که این قوانین آنقدر در هم تنیده است و ساختار آنقدر سنتی است که اگر حرکتی شکل می‌گیرد، باید از طرف مردم و بیرون از این ساختار باشد.

معاون علمی ریاست جمهوری افزود: ما در بخش نیروی انسانی وضعیت فوق العاده‌ای داریم و این اکوسیستمی که امروز در بخش استارتاپ‌ها ایجاد شده، یکی از یونیک‌ترین‌ها در دنیا می‌باشد. شاید ما در اروپا
دو یا سه کشور داشته باشیم که مثل ایران چنین اکوسیستمی در بخش استارتاپ دارند. در واقع شما جوانان و مردم موفق شده اید تا این فرآیند را بومی سازی کنید. ما تاکنون چنین ساختار بومی در کشور نداشته ایم؛ برای مثال دانشگاه ما بومی نشده است و فرآیند تحصیل دانشجویان چیزی است که از خارج کشور برای ما تعریف شده است. یا صنعت ما هنوز بومی نشده، ما دستگاه‌ها را از خارج وارد کرده و به وسیله آن‌ها صنعت مان را اداره می‌کنیم.

ستاری ادامه داد: این اکوسیستم جدید توانسته است خودش را تا حدود بسیار زیادی جا بیاندازد چرا که بومی شده و توسط مردم انجام شده است. در تمام دنیا روند این است که استارتاپ‌ها به سرعت رشد می‌کنند و بعد قوانین براساس آن‌ها نوشته می‌شود. سیستم حمل و نقل شهری ما به هم ریخته است و استارتاپ‌های جدیدی در این حوزه آمده است. این به این معنی نیست که باید جلوی استارتاپ‌ها گرفته شود. برای اینکه سیستم حمل و نقل شهری نظم یابد باید راه حل و قوانین براساس این استارتاپ‌ها برای شهر در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بازار فرایند استارتاپ‌ها بقدری گسترده است که نمی‌توان حتی آن را تصور کرد. یکی از بزرگترین ایراداتی که من می‌بینیم، این است وقتی یک ایده موفق می‌شود، همه به دنبال آن می‌روند. برای مثال استارتاپ‌های حمل و نقل قرار نیست که تعداد زیادی وجود داشته باشند، بلکه معضلات و مشکلات بسیار زیادی در کشور و این شهر وجود دارد که روی زمین مانده و ایده‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید بومی شود.

معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر اتفاقی که افتاده این است که این استارتاپ‌ها مقبول قرار گرفته است و باید بگویم ماهی نیست که شهردار و رییس و شورای شهری نیایند و بگویند که می‌خواهیم در شهر استارتاپ داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران نیاز گسترده‌ای به استارتاپ‌ها دارد، گفت: از زمانی که دکتر حناچی شهردار تهران شده است، با وی تفاهمات زیادی در همین مدت کوتاه داشته ایم. این اکوسیستم باید در تهران اجرا شود چرا که تهران بسیار وسعت دارد و جای کار خیلی زیادی برای این استارتاپ‌ها در شهر تهران وجود دارد. ابتدای سال شرکت‌های بیمه مشکل پیدا کرده بودند، اما حالا می‌بینیم که روسای شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند و خواستار راه اندازی استارتاپ برای بیمه هستند. این تفکر مسئولین و صاحبان کسب و کار نشان می‌دهد که این‌ها می‌خواهند روی افراد جوان سرمایه گذاری کنند، اما باید بدانیم این اکوسیستم زمانی پایدار می‌شود که بخش سنتی ما به این نتیجه برسد که روی استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کنند؛ به عنوان مثال بانک‌ها، حوزه سلامت و ... بعد‌ها به این نتیجه می‌رسند که باید روی استارتاپ‌ها سرمایه گذاری داشته باشند.

ستاری در ادامه با اشاره به اینکه برای سرمایه گذاری نباید به سراغ دولت رفت، گفت: برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌های خود سراغ دولت نروید، از ما فاصله بگیرید، سیستم تان را آلوده دولت نکنید. حتی وام، مکانیزم خوبی برای سرمایه گذاری استارتاپ‌های شما نیست. سعی کنید تا سرمایه گذار خصوصی جذب کرده و از پتانسیل‌های آن‌ها استفاده کنید. خوشبختانه امروز اوضاع فرق کرده و صندوق‌های زیادی را تشویق کردیم تا به بورس بروند.

وی افزود: یک توصیه به شما استارتاپ‌های دارم و آن اینکه دعوا‌ها را به خارج از اکوسیستم نکشانید، دعوایتان را در داخل خودتان حل کنید، زیرا سیستم بیرون از این دعوا استقبال می‌کند، چرا که آن سیستم بیرونی برای یک اکوسیستم دیگری ساخته شده است و فضای نوآوری را درک نمی‌کند. صنف خود را جدی بگیرید و این را بدانید که دشمن شما داخل شما نیست.

معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: بینش مدیران نسبت به استارتاپ‌ها عوض شده و این تغییر بینش سیستم را خود شما مردم و استارتاپ‌هایی که با تلاش خود توانستید این کار را انجام دهید. امروز مسئولین به این نتیجه رسیده اند که استارتاپ یک مولفه قدرت برای کشور هستند، نه ضربه زننده و تفکر مدیران و مسئولین نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است، اما حالا حالا‌ها کار دارد. دشمن اکوسیستم بیرونی شما جهل و نادانی و بروکراسی سنگین است که همه با هم باید به آن غلبه کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 28 آذر 97، کد مطلب: 732896:www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
استارت آپ ها خط مقدم جنگ اقتصادی و پایگاهاقتصاد مقاومتی هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین