پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
نشست روسای دانشگاه‌ها مهم‌ترین رویداد دانشگاهی هفته گذشته بود که بدون حضور خبرنگاران و در سکوت خبری برگزار شد.

شعارسال: نشست روسای دانشگاه‌ها با حضور محمد فرهادی وزیر علوم و معاونان وی هفته گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

این نشست به طور معمول سالانه دوبار برگزار می‌شود که در دولت یازدهم خبرنگاران برای حضور در آن دعوت نمی‌شوند و مهم‌ترین نشست دانشگاهی در سکوت خبری برگزار می‌شود.

*برترین‌های چهارمین ایده بازار عمومی معرفی شدند

مراسم پایانی چهارمین ایده بازار عمومی، با حضور هیات داوران، دانشگاهیان، صاحبان صنایع و سرمایه گذاران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

در این مراسم، حسین حشمتی با ارائه طرح درپوش ایمن نیدل سرنگ، غلامعباس خوشبویی با طرح شبیه ساز نیروی وزن در تصویربرداری پزشکی، مهدی مومنی با طرح الکترونیک ابزار متغیّر با قطر پیچ و سرعت اتوماتیک، مسعود نادی با تولید دستگاه هولتر مانیتورینگ قلب، نوذر نوذری با طرح فیلتر دیسکی با استفاده از لوح فشرده برای تصفیه آب گل آلود برای آبیاری قطره‌ای و سیدسعید طباطبائی با دستگاه سنجش میزان ارزش غذایی مصرفی حضور داشتند.

فرید ملک احمدی با آچار بکس خورشیدی، امیرحسین خلیلیان پور با طرح استفاده از بلوک‌های فوم پلی اتیلن در دال و رسول کاشفی با طراحی و تولید نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر تکنولوژی آیبیکن (iBeacon) نیز از دیگر رقابت کنندگان این رویداد بودند که موفق شدند به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم ایده‌های برتر را به دست آورند.

دبیر چهارمین ایده بازار عمومی کشور در مورد روند برگزاری این رویداد گفت: ایده بازارها در دو دسته عمومی و تخصصی برگزار می‌شوند که در ایده بازار عمومی، افراد باید ایده خود برای راه اندازی کسب و کار در حوزه‌های مختلف را مطرح می‌کنند و البته سه شرط اصلی شامل مدت زمان بازگشت سرمایه، میزان سودآوری و همچنین دانش بنیان بودن طرح برای آنها درنظرگرفته می شود.

به گفته امیر رضوانی، در ایده بازارهای تخصصی، ایده‌های افراد باید در زمینه مشخص شده ارائه شود که می‌تواند یکی از حوزه‌های علمی و فناوری همچون صنایع، مهندسی پزشکی یا کشاورزی و دیگر زمینه‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 100 طرح از سراسر کشور و با موضوعات متنوعی از جمله پزشکی، ابزار پزشکی، صنایع، فناوری اطلاعات، مکانیک، مهندسی برق، شیمی، پلیمر و حتی علوم انسانی به دبیرخانه چهارمین ایده بازار عمومی ارسال شد؛ هیات داوران، 20 ایده را در مرحله اول انتخاب کرد که دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای آنها تدارک یافت و در نهایت 9 طرح برای حضور در رقابت نهایی انتخاب شدند.

هر یک از صاحبان این 9 ایده، در حضور هیات داوران، دانشجویان، استادان، صاحبان صنایع و سرمایه گذاران به مدت 6 دقیقه به معرفی طرح خود پرداختند که 6 دقیقه نیز برای پرسش و پاسخ حاضران در رویداد و همچنین 8 دقیقه برای طرح سوالات هیات داوران و پاسخ صاحب ایده درنظرگرفته شده بود.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، به فعلیت درآوردن ایده‌های جوانان خلاق و مبتکر از طریق جلب همکاری سرمایه داران و ایجاد ارزش افزوده برای کشور و قطع وابستگی از فناوری های خارجی از جمله اهداف برگزاری ایده بازارها است.

*اعضای هیئت علمی دوره دهم مجلس با وزیر علوم دیدار کردند

محمد فرهادی وزیر علوم در ابتدای دیدار با دانشگاهیان مجلس دهم آغاز دوره نمایندگی را به منتخبان مجلس دهم شورای اسلامی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد با حضور جمع کثیری از اعضای هیئت علمی و مدیران سابق دانشگاه‌ها در این دوره مجلس شورای اسلامی، شاهد توسعه بیشتر آموزش عالی کشور باشیم.

وی در ادامه، هدف از تشکیل این نشست را افزایش آشنایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با شرایط و وضعیت آموزش عالی کشور از یک سو و آشنایی مدیران آموزش عالی با دیدگاه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

وزیر علوم با اشاره به تصویب طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای این طرح را از مهمترین برنامه‌های پیش روی وزارت علوم ذکر کرد و گفت: ساماندهی آموزش عالی محور اصلی این طرح است.

وی افزود: ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها، ساماندهی موسسات آموزش عالی، بازنگری دروس در راستای تناسب با نیازهای بازار کار و تربیت نیروهای کارآفرین از دیگر محورهای طرح آمایش آموزش عالی است که در همین راستا 600 برنامه درسی رشته‌های علوم فنی و مهندسی بازنگری شد و بازنگری رشته‌های علوم انسانی در شورای تحول در حال انجام است.

وزیر علوم با اشاره به وضعیت بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: هم اکنون بودجه کل وزارت علوم و دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان تعیین شده است در حالی که بودجه مطلوب و متناسب با سرانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، 8 هزار و 800میلیارد تومان برآورد شده است.

فرهادی افزود: برای تکمیل زیر ساخت‌های پژوهشی نیاز به 500میلیون دلار اعتبار داریم تا طرح ایجاد آزمایشگاه‌های مرکزی در دانشگاه‌ها با قوت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

وی تغییر آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی را در راستای توجه به نیازهای کشور از اقدامات کلیدی و مهم وزارت علوم دانست که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و به زودی ابلاغ می‌شود.

وزیر علوم افزایش تعاملات و همکاری بین المللی دانشگاه‌ها را در راستای دیپلماسی علم و فناوری دولت از برنامه‌های موفق وزارت علوم ذکر کرد که تاکنون به تعریف بیش از 150 طرح تحقیقی مشترک با کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا و ترکیه منجر شده است.

در ادامه این نشست، تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، روشن معاون حقوقی و امور مجلس و شریعتی معاون آموزشی وزارت علوم در زمینه وضعیت کنونی و برنامه‌های وزارت علوم گزارشی از حوزه‌های تحت مدیریت خود ارائه کردند.

در نخستین نشست وزیر علوم و معاونان این وزارت با نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان حاضر در نشست، دیدگاه‌های خود در زمینه آموزش عالی، روند تحقیقات، تولید علم و فناوری و انتظارات موجود از وزارت علوم را مطرح کردند.

*تبادل فناوری با ظرفیت 25 میلیون دلار در مرکز فن بازار ملی ایران نمایشگاه اینوتکس

اکبر قنبرپور رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: امسال با توجه به افزایش 2 برابری شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه و تنوع فعالیت‌ها و حوزه‌های کاری آنها، از یک ماه قبل فرآیند تناظریابی بین شرکتهای ایرانی و خارجی توسط مرکز فن بازار ملی ایران آغاز شد و در طول 4 روز بر گزاری این نمایشگاه، 145 جلسه مذاکره اختصاصی (B2B) بین شرکت‌های ایرانی و خارجی برگزار شد.

قنبرپور با اشاره به برگزاری سه نشست تخصصی ارائه فناوری برای آشنایی هر چه بیشتر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با یکدیگر افزود: این نشست‌ها در حوزه‌های «فناوری اطلاعات و ارتباطات» با ارائه 16 فناوری، «تجهیزات پزشکی» با ارائه 9 فناوری و «فناوری های صنعت نفت و گاز» با ارائه 12 فناوری در حاشیه نمایشگاه برگزار شد و شرکت‌ها به ارائه فناوری‌ها و آخرین دستاوردهای خود پرداختند.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های فن بازار ملی ایران برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این نمایشگاه را برگزاری تورهای بازدید از نمایشگاه توسط فن بازارهای منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: تورهای متعددی به مقصد نمایشگاه برگزار شد و بیش از 60 شرکت بزرگ صنعتی از نمایشگاه بازدید بعمل آوردند.

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران، محور اصلی برگزاری این نمایشگاه را تبادل فناوری ذکر کرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی مرکز فن بازار ملی ایران پیگیری توافقات شرکت‌ها تا حصول نتیجه نهایی و انعقاد قرارداد است و طبق توافق به عمل آمده با صندوق‌های پژوهش و فناوری منتخب، به شرکت‌های ایرانی متقاضی خرید و انتقال فناوری از خارج، تسهیلاتی به میزان 70 درصد مبلغ قرارداد تا سقف 10 میلیارد ریال اعطا خواهد شد.

قنبرپور در پایان ابراز امیدواری کرد با تداوم ارتباطات و مذاکرات فناوری با کشورها و شرکتهای دارای فناوری‌های پیشرفته بتوان شتاب در توسعه فناوری و افزایش نرخ نوآوری را در کشور شاهد بود.

*اجرای 40 پروژه مشترک علمی بین ایران و روسیه

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در راس هیئتی عالیرتبه، عازم مسکو پایتخت فدراسیون روسیه شد تا در سومین نشست کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه شرکت کند.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: سورنا ستاری به همراه جمعی از روسای شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مدیران ارشد حوزه علم و فناوری کشور، عازم مسکو پایتخت فدراسیون روسیه شد، در این سفر دو روزه ستاری و هیئت همراه در سومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه حضور می‌یابند.

وی افزود: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، ریاست طرف ایرانی در این کمیسیون را برعهده دارد و دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه نیز رئیس طرف روس خواهد بود.

کرمی با بیان اینکه دومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه، آذرماه سال گذشته و همزمان با سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به ایران برپا شده بود، ابراز کرد: در این سفر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، از مراکز دانشگاهی، علمی و فناوری روسیه بازدید می‌کنند. در ادامه نیز نشست‌های مختلفی بین کارگروه‌های مشترک کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه که در سفر قبلی تشکیل شده است، برگزار می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های سفر هیئت ایرانی به مسکو را دیدار ستاری و آندری فورسینکو دستیار ویژه ولادیمیر پوتین در حوزه علم و فناوری، بیان کرد و ادامه داد: ستاری همچنین سال گذشته در دومین سفر رسمی خود به روسیه و در جریان افتتاحیه نمایشگاه هوافضای ماکس 2015، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه دیدار و به همراه وی، بازدیدی ویژه از نمایشگاه ماکس 2015 انجام داد. این دیدار و بازدید 4ساعته، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشت.

به گفته پرویز کرمی، با توجه به برنامه ریزی‌هایی که توسط طرفین ایرانی و روسیه طی دو سال گذشته صورت گرفته است، نزدیک به 40 پروژه در زمینه‌های مختلف از جمله نانو، بیو، تجهیزات پزشکی، درمان بیماری‌های صعب العلاج، علوم شناختی، همکاری‌های دانشگاهی و همکاری شرکت‌های دانش بنیان و حوزه‌هایی از این دست برای شروع همکاری‌های تازه، مطرح و برخی از آنها نهایی شده و برخی نیز در حال مذاکره و پیگیری است که در سومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه و کارگروه‌های ذیربط که 6 کارگروه را شامل می‌شود، بررسی و درباره آنها تصمیم گیری می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 15 خرداد 1395، کدمطلب: 13950312001052 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین