پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
نفت دومین ماه از سال جدید میلادی را نیز با رشد به پایان برد تا شروع قدرتمند ابتدای سال جاری را در این ماه نیز تعقیب کرده باشد. رشد بیش از شش درصدی قیمت نفت در فوریه به‌‌رغم فشارها و اهرم‌هایی بود که به شکل مقطعی افت‌های شدید قیمتی را برای این کالای استراتژیک رقم زد. باوجود غلبه بازار نفت بر شوک‌های ماه فوریه باید دید آیا بازار توان مقابله با شوک‌های جدید در سومین ماه میلادی را خواهد داشت یا خیر.

شعار سال: بازار نفت در فوریه شوک ناشی از توییت ترامپ را پشت سر گذاشت اما در ماه جدید با شوک جدیدی از سمت آمریکا مواجه شده که در نخستین جلسات معاملاتی افت شدید قیمت نفت را رقم زده است. آمار منفی تولید کارخانه‌ای در آمریکا عاملی بود که تمام خوش‌بینی بازار نفت به کاهش تولید اوپک و بهبود مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین را خنثی کرد.

بر‌اساس این گزارش شاخص نفت خام برنت طی دومین ماه از سال جدید میلادی، رشدی ۶/ ۶ درصدی داشت. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۳/ ۶ درصد رشد ماهانه را در کارنامه خود به ثبت رساند. از مهم‌ترین اتفاقاتی که سوخت رشد ماهانه قیمت نفت در فوریه بوده، پایبندی چشمگیر اوپک پلاس به توافق کاهش تولید (زیر سایه کاهش تولید ناخواسته ناشی از تحریم‌های آمریکا در ایران و ونزوئلا)، روند رو به رشد مذاکرات تجاری آمریکا و چین و کاهش سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا به دلیل افت صادرات عربستان و ونزوئلا به این کشور بوده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در ماه فوریه روسیه نیز به‌‌رغم ماه نخست اجرای توافق کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای، پایبندی بیشتری در کاهش تولید از خود نشان داده است. به این ترتیب اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا در ماه گذشته تلاش کرد تا با انتقاد دوباره از اوپک، مانعی برای روند رو به رشد قیمت‌ها باشد اما بی‌توجهی اوپک باعث شد تا شوک یک روزه‌ای که توییت انتقادی ترامپ به بازار نفت داد، در معاملات روز بعد تا حد زیادی جبران شود.با این حال باید دید عوامل رشد قیمت در فوریه باوجود احتمال افت تقاضا در پی آمار منفی تولید کارخانه‌ای در آمریکا و سومین ماه متوالی کاهش فعالیت کارخانه‌ها در چین (در فوریه)، در سومین ماه میلادی نیز موجب تداوم رشد نفت خواهد شد یا خیر؟

عمیق‌تر شدن کاهش تولید اوپک

اوپک به همراه کشورهای غیرعضو این سازمان، در دومین ماه از اجرای توافق کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولیدات در روز قرار دارد. هرچند هنوز آمار رسمی تولیدات ماه فوریه از سمت اوپک منتشر نشده است، اما نتایج نظرسنجی رویترز حکایت از آن دارد که تولیدات اوپک در فوریه به کمترین سطح در چهار سال گذشته رسیده است.به گزارش رویترز، افت چشمگیر تولیدات اوپک به کاهش شدید ناخواسته تولید نفت در ونزوئلا بازمی‌گردد. به این ترتیب به‌رغم توییت ترامپ که در آن از اوپک خواسته بود کاهش تولید را راحت بگیرد زیرا دنیا تحمل قیمت‌های بیشتر نفت را ندارد؛ مجموع تولید اوپک علاوه بر ۸۰۰ هزار بشکه کاهش تولید روزانه در ژانویه، ۳۰۰ هزار بشکه دیگر در فوریه کاهش یافت. این میزان کاهش تولید به معنای پایبندی ۱۰۱ درصدی اوپک به کاهش تولید در دومین ماه از سال ۲۰۱۹ است. این میزان پایبندی به توافق کاهش تولید از سمت اوپک در حالی است که سقف کاهش تولید این سازمان در توافق کاهش تولید دسامبر سال گذشته، ۸۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود.

بر اساس این گزارش، ۱۴ کشور عضو اوپک در فوریه در مجموع ۶۸/ ۳۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که کمترین سطح تولید از ۲۰۱۵ به این سو به شمار می‌رود. میزان تولید این سازمان در ژانویه ۹۸/ ۳۰ میلیون بشکه در روز بوده است. اجرای توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث شد نفت از محدوده کمتر از ۵۰ دلار در دسامبر، به بازه ۶۶ دلار بر بشکه بازگردد. ایران و ونزوئلا به‌عنوان دو عضو اوپک، با وجود معافیت از توافق کاهش تولید، به علت تحریم‌های نفتی ترامپ، دچار افت تولید ناخواسته شده‌اند؛ موضوعی که بخشی از پایبندی بیش از اندازه اوپک به کاهش تولید را شکل داده است.

با وجود این به نظر نمی‌رسد اوپک و به خصوص بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده عضو آن فعلا قصد داشته باشد به خواسته‌های نفتی ترامپ پاسخ مثبت بدهد و دست از کاهش تولید بردارد. اظهارات اخیر وزیر نفت عربستان و همچنین منابع آگاه در اوپک منعکس‌کننده این دیدگاه است. خالدالفالح چند روز پس از انتشار توییت ترامپ در پاسخ به آن گفت «اوپک یک رویکرد حساب شده برای کاهش عرضه در پیش گرفته است و ما کاهش تولید را راحت می‌گیریم.»در عین حال آمار منتشر شده از سمت رویترز نیز نشان می‌دهد بزرگ‌ترین‌ کاهش تولید در میان کشورهای عضو اوپک، از سمت عربستان بوده است. این کشور در فوریه، ۱۳۰ هزار بشکه نفت کمتری نسبت به ژانویه تولید کرده است. دومین رتبه کاهش تولید در میان اعضای اوپک متعلق به ونزوئلا است و امارات و کویت به‌عنوان متحدان عربستان در رتبه‌های بعدی بیشترین کاهش تولید قرار دارند.

کارنامه نفتی روسیه در فوریه

با وجود تمام مخالفت‌هایی که شرکت‌های تولیدکننده نفت روس با توافق کاهش تولید دارند، گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد این کشور در فوریه پایبندی بیشتری به سهمیه تولید خود بر اساس توافق کاهش تولید داشته است. طبق این گزارش، به نظر می‌رسد تلاش تولیدکنندگان نفت روسیه برای کاهش تولید بیشتر به انتقادهایی بازمی‌گردد که از حرکت کند این کشور در جهت توافق می‌شد. وزیر نفت عربستان سعودی پیش از این با انتقاد مستقیم از روسیه عنوان کرده بود این کشور برای تسریع کاهش تولید تلاش کافی از خود نشان نمی‌دهد.برآورد بلومبرگ بر اساس گزارش‌های اولیه منتشر شده از سمت وزارت انرژی روسیه، نشان می‌دهد که این کشور در ماه گذشته ۳۳۶/ ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۸۲ هزار بشکه نسبت به اکتبر (ماه پایه برای شروع کاهش تولید)، کاهش داشته است. پیش از این الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه میزان کاهش تولید فوریه نسبت به اکتبر را ۹۷ هزار بشکه عنوان کرده بود. این تفاوت در اعداد اعلام شده از سوی نواک و بلومبرگ ممکن است به مبنای برآورد تعداد بشکه در هر تن نفت بازگردد.میزان کاهش تولید روسیه در ژانویه نسبت به نوامبر، ۴۷ هزار بشکه در روز بوده است. حرکت آهسته روسیه در کاهش تولید در حالی است که سهمیه کاهش تولید این کشور طبق توافق، ۲۲۸ هزار بشکه در روز است. از آنجا که روسیه بزرگ‌ترین‌ کشور غیرعضو اوپک حاضر در توافق است، حرکت کند این کشور در زمینه کاهش تولید باعث شده مجموع میزان پایبندی کشورهای غیرعضو اوپک به این توافق نسبت به اوپک در سطحی بسیار کمتر قرار داشته باشد.

سیگنال مثبت از مذاکرات تجاری

حدود یک سال از آغاز جنگ تعرفه‌ای میان آمریکا و چین می‌گذرد. این جنگ این روزها طی آتش‌بسی ۹۰ روزه میان دو کشور کمی آرام گرفته اما تا پیش از این از مهم‌ترین عوامل فشار به قیمت نفت بود. کند شدن رشد جهانی اقتصاد و کاهش رشد تقاضای نفت در سال جاری از مهم‌ترین تبعات این جنگ تجاری شناسایی می‌شد که حالا به لطف مذاکراتی که میان دو کشور درگیر جریان دارد، از محدوده خطر دور شده است. بر اساس گزارش‌های موجود این مذاکرات که در پی رفت‌ و آمد هیات‌های هر دو کشور ادامه دارد، بیش از هر زمان دیگر به یک توافق نهایی نزدیک شده است. یکی از نشانه‌های نزدیک شدن به توافق، اعلام رسمی دولت ترامپ از منصرف شدن از اعمال تعرفه‌ بر ۲۰۰ میلیارد از کالاهای تولید چین بود. با این حال اظهارنظرهای لحظه‌ای ترامپ باعث شده تا زمان دست نیافتن به توافق نهایی، بازار نفت نتواند از سمت جنگ تجاری احساس آرامش کند. نمونه یکی از این اظهارنظرهای لحظه‌ای، پنج‌شنبه گذشته اتفاق افتاد. دونالد ترامپ هفته گذشته هشدار داد اگر در روند مذاکرات تجاری به نتیجه دلخواه دست پیدا نکند، ممکن است از این مذاکرات خارج شود. این اظهارنظر در شرایطی از سمت رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام شد که مشاوران اقتصادی او روند مذاکرات را «فوق‌العاده» توصیف کرده بودند.

در مجموع اثر مذاکرات تجاری آمریکا و چین بر قیمت نفت مثبت بوده اما از سوی دیگر، رشد تولید چشمگیر نفت از سمت تولیدکنندگان آمریکایی نگرانی از افزایش عرضه را برانگیخته است. تولید نفت در آمریکا در طول یک سال گذشته بیش از دو میلیون بشکه در روز رشد داشته و در هفته گذشته از مرز ۱۲ میلیون بشکه در روز نیز عبور کرد و به ۱/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید. روند رو‌به رشد تولیدات آمریکا تبدیل به چالشی برای توافق کاهش تولید شده است، زیرا به هر اندازه که اوپک با کاهش تولید به حفظ قیمت‌ها در بازار نفت کمک می‌کند، به همان میزان توان تولیدکنندگان شیل آمریکا برای افزایش تولید تقویت می‌شود. با این حال تا کنون این کاهش تولید نفت بوده که در بازار دست بالا را داشته و باعث بهبود قیمت‌ها شده است. هرچند پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که روند رشد قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی با شدیدتر شدن افزایش عرضه از سمت آمریکا، رو به افول خواهد گذاشت.کاهش صادرات نفت خام عربستان و ونزوئلا به آمریکا از دیگر عواملی بودند که در ماه جاری باعث بهبود قیمت نفت شدند. با افت صادرات این دو کشور به آمریکا (اولی به دلیل پایبندی به توافق و دومی به علت تحریم‌های آمریکا)، سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا هفته گذشته ۶/ ۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 12 اسفند 97، شماره: 3502217


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین