پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
روزنامه پیام آشنا چاپ البرز روز شنبه در گزارشی به وضعیت عدم توجه به نیازهای اجتماعی و مناسب سازی مبلمان شهری برای معلولان در استان البرز پرداخت و نوشت: به دلیل نبود اتوبوسهای مناسب سازی شده معلولان البرز از اردوهای تفریحی محروم شده اند.

شعار سال: پس از گله مندی های بسیار و بیانِ دغدغه های معلولانِ البرز از طریقِ رسانه ها، مسئولان در سالِ گذشته توجهِ ویژهای به این افراد نشان دادند. گواهی بر این مُدعا، برگزاری جلساتِ کارشناسی و کارگاه های آموزشی است که در سالِ 93 با محوریتِ مناسبسازی شهر برای استفادهی معلولان برگزار شد و خروجی آن نسبت به گذشته بسیار قابلِ اعتنا بود. اتفاقِ خوشایندی در حوزه ی کالبدی شهر که گام های اولیه آن برای معلولان بسیار امیدوارکننده بود. خوشبختانه جریانِ مناسب سازی همچنان نیز ادامه دارد. اما چشمِ امیدِ معلولان به مسئولان دوخته شده که سالِ 94 نیز بتوانند همچون سالِ گذشته، با شرکت در اردوهای تفریحی، روحیه یافته و خاطراتی به یاد ماندنی برای خود رقم بزنند.

با رئیس جامعه معلولان البرز ساعتی به گفت و گو نشستیم تا مروری بر آنچه سالِ گذشته برای معلولانِ استان انجام شد، داشته باشیم.


جامعه ی معلولان البرز با تعداد اعضای بالای خود، در سالِ گذشته تلاش کرده تا آن دسته از افرادی که دارای معلولیت، به ویژه جسمی و حرکتی هستند، با این تشکل آشنا کند و فرصتی در اختیارِ آنان قرار دهد تا از انزوای خود رها شده و با همنوعانِ خود اوقات بگذرانند.

احمد سردشتی در این خصوص میگوید: بیرون آمدن معلولان از خانه های خود و حضور در اجتماع سبب میشود مسئولان این قشر را ببیند و به آنها توجه ویژه معطوف کنند، به خصوص سازمان بهزیستی که بسیاری از معلولان نیز جزء مددجویانِ آن به شمار می آیند. متاسفانه سازمان بهزیستی در خصوصِ اردوهای تفریحی توجهِ بسیار کمی به معلولان داشته است. برنامه هایی هم که برای آنها تدارک میبیند مانندِ سالِ گذشته، بیشتر در فصلِ سرماست که معلولان قادر به شرکت در آن نیستند.

*مسئولان البرز گامهای مثبتی در حوزهی مناسب سازی برداشته اند

رئیس جامعه ی معلولان البرز با اشاره به اردوهای خوب و مفرحی که در سال 93 برگزار شد، ادامه می دهد: سالِ گذشته با کمکِ اعضاء و خیران توانستیم اردوهای خوبی در پارک بعثت، لواسان، دریاچه ی شهدای خلیج فارس، ماهدشت، نیروگاهِ نکا و نیروگاهِ طوس مشهد داشتیم که اوقاتِ خوبی برای معلولان رقم زد. یکی از کارهای قشنگی که صورت گرفت، این بود که مسئولِ دریاچهی خلیج فارس اجازه داد که کلیه ی اعضا چه با ویلچر چه با معلولیتهای دیگر در اردوی یک روزه از قایق اتوبوسی به طورِ کامل استفاده کنند.

سردشتی در ادامه از تلاشهای مسئولانِ استانداری به خصوص معاونت فنی عمرانی، دکتر معصومی تشکر کرده و اضافه میکند: خانم دکتر قدوسی کارشناس مناسبسازی استانداری، واحد مربوط به ستاد مناسبسازی اداره کل بهزیستی و شهرداری کرج از دیگر افراد و نهادهایی هستند که از آنها صمیمانه تشکر میکنم. چرا که برخلافِ مسئولانِ سابق، صادقانه در حالِ یاری رساندن به معلولان البرز هستند. من به عنوانِ نمایندهی معلولان در تمامِ همایش ها و کارگاه های آموزشی مناسب سازی برای معلولان در سالِ گذشته شرکت کردم و از نزدیک شاهدِ این امر بودم که مسئولان در تلاش هستند که شهر را برای عبور و مرور و حضورِ معلولان به شرایطِ مطلوب برسانند.

*اولین پارکِ استاندارد برای معلولان البرز به زودی بهرهبرداری میشود

وی ادامه می دهد: شهر ساخته شده و زمان و انرژی زیادی باید صرف شود که محیط های شکل گرفته را دوباره ساخت یا به عبارتِ بهتر، به طورِ مطلوب و استاندارد ساخت! ما از تلاشهای مسئولان راضی هستیم. حرکتهای خوبی صورت گرفته که از جمله ی آن میتوان به پارکی در منطقه 9 اشاره کرد که به همتِ شهرداری کرج در حالِ تکمیل است و میتوان به جرأت گفت که اولین پارکِ استاندارد استان البرز است که با تمهیداتِ کامل ساخته میشود. که جا دارد از شهردار سابق و فعلی این منطقه تشکر ویژه به عمل آورد.
سردشتی در پاسخ به این سوال که آیا در روندِ احداثِ پارک از خودِ معلولان نیز نظرخواهی شده است یا خیر، میگوید: بله. هم خودِ من، هم چند تن از بازرسانِ جامعه معلولان که از ویلچر استفاده میکنند و هم یکی از همکاران شهرداری که نابیناست از پارک استفاده کرده و تمامِ فضا را بررسی کردند که خوشبختانه از استانداردهای بالایی برخوردار است. طراح پارک نیز یکی از مهندسان جوان و فعال است که به گفته شهردارِ سابقِ منطقه 9، طوری این پارک را طراحی کرده که از بالا تصویرِ مردیست که روی ویلچر نشسته است. امیدوارم در کنارِ چنین فضاهای تفریحی، فضاهای ورزشی نیز موردِ توجه قرار گیرد، به این دلیل که استان البرز از ورزشکاران معلولِ توانمند و افتخارآفرینِ زیادی برخوردار است که نیاز به فضای موردِ نیاز خود دارند.

معلولان از تلاش های مسئولان البرز قدردانی میکنند اما میخواهند کمی به روح و روانِ آنان نیز توجه شود. اگر تمامِ فضای شهر مناسب سازی شده باشد، اما معلولان روحیه ی مناسب و بالایی نداشته باشند، باز هم در شهر حضور نخواهند یافت و فضاها خالی خواهد ماند. معلولان البرز در سال 94 نیز نیاز به اردوهای تفریحی دارند که متأسفانه به دلیل حوادثی که سال گذشته در اتوبوسهای تهران رخ داد، از آنها محروم شدهاند.
*نیروگاهِ نکا؛ قطعهای از بهشت برای معلولان

استان البرز اتوبوس مناسب سازی شده در اختیار ندارد و سازمان اتوبوسرانی کرج طی هماهنگیهای لازم، اتوبوسهایی از تهران برای اردوهای تفریحی درخواست میکرد که پس از حادثه دیگر نهادِ مربوطه در تهران این کار را نمی پذیرد و خارج از تهران هیچ اتوبوسی اجازهی تردد ندارد. به این دلیل اردوها به طورِ کلی کنسل شده است.

سردشتی به اردوی نکا و صحبت یکی از معلولان اشاره کرده و میگوید: نکا قطعهای از بهشت برای معلولان بود و میزبانان جمعی از بهشتیان. و به حق است اگر از زحماتِ مدیر عامل شرکت تهیه و توزیع برق شهید سلیمی نکا، دکتر طالبیان و مهندس شکیبا، همچنین مهندس حسینی تشکر کنم. همینطور بسیاری دوستان دیگر که ظرف دو سه سال اخیر سبب شدند هر سال تعدادی از معلولان را به نکا ببریم و با این محیطِ زیبا آشنا کنیم. سال 93 دکتر طالبیان این امکان را برای معلولان فراهم کرد که با اتوبوسهایی که در اختیارمان گذاشت، معلولان تا تاجِ سد شهید رجایی بروند و از مناظرِ زیبای زیرِ پای خود لذت ببرند که یکی از زیباترین و فراموشنشدنی ترین خاطرات و تجارب آنان بود. امیدواریم مسئولان به فکر مناسب سازی اتوبوسها و وسایلِ نقلیه نیز باشند که معلولان البرز چون سالِ گذشته بتوانند سفرهای دلنشین و خاطره انگیزی را تجربه کنند.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار شنبه 29 فروردين 1394، كد مطلب:81575670 (4606573): www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین