پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۲۸۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در هفدهمین گردهمایی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور با اشاره به ۸ ارزش مهمی که باید در فضای تعلیم و تربیت به آن توجه داشت، اظهار کرد: آزادی بیان، پرسش، نظر، نقد و توجه به اخلاق و تربیت از مهمترین ارزش‌هایی هستند که باید به آن توجه شود.

شعارسال: حجت الاسلام علی ذوعلم با تاکید بر ضرورت فرا‌گیری پژوهش در آموزش و پرورش جایگاه این امر را در نظام تعلیم و تربیت ضعیف خواند.

 حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در هفدهمین گردهمایی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور با اشاره به ۸ ارزش مهمی که باید در فضای تعلیم و تربیت به آن توجه داشت، اظهار کرد: آزادی بیان، پرسش، نظر، نقد و توجه به اخلاق و تربیت از مهمترین ارزش‌هایی هستند که باید به آن توجه شود.

او ادامه داد: اکنون عدالت آموزشی در جامعه ما ضعیف است و تعجب می‌کنم که بعد از ۴۰ سال بین مدارس محروم و کم برخوردار چنین شکافی وجود دارد و حتی گاهی اوقات ارتباطاتی شکل گرفته است که عدالت را بیشتر به چالش می‌کشاند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با انتقاد از ضعف عقلانیت بر مدیریت امروز و دیروز جامعه گفت: این ضعف در گفتمان غالب امروز جامعه هم به چشم می‌خورد.

کمبود پژوهش نداریم

ذوعلم ادامه داد: در شرایط فعلی با ضعف پژوهش و اعتبار التزام به نتایج این پژوهش‌ها مواجه هستیم، در واقع کمبود پژوهش نداریم اما به آن توجه نمی‌شود.

او با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نکات محوری این بیانیه تصریح کرد: در این موضوع مسائل متعددی به تعلیم و تربیت توجه دارد اگر بخواهیم از مبانی نظری سند تحول بنیادین به طور کاربردی بهره ببریم، این بیانیه دلالت‌های قابل استفاده‌ای برای ما دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه برخی ظرفیت‌های آموزش و پرورش مغفول مانده است، گفت: در حوزه‌های تربیت و یادگیری کم‌تر نیاز‌ها مورد توجه قرار گرفته است همچنین در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی و حکمت و تفکر کمبود داریم.

ذوعلم به اجرای طرح بوم برای دانش آموزان پایه‌های چهارم تا نهم اشاره کرد و گفت: این طرح پارسال اجرا شد و سال آینده هم در دستور کار قرار دارد.

او ادامه داد: سازمان پژوهش به عنوان مسئول شورای رهبری حضور فعالانه‌ای برای اجرای این طرح دارد و کارگاه آموزشی برای مدرسان استانی طرح بوم تشکیل دادیم که دریچه‌ای است تا آموزش و پرورش به مشارکت بخش تربیتی جامعه جامع عمل بپوشاند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: مجموعه‌ها و موسساتی هم می‌توانند در این عرصه شرکت کنند که به مبانی تحول بنیادین توجه جدی داشته باشند، می‌توانیم از شهریور‌ ظرفیت‌ها در استان‌ها و مدارس را شناسایی کنیم و حتی بسته‌های مشخصی را به عنوان مکمل برنامه درسی برای دانش آموزان در نظر بگیریم.

عفاف و حجاب ، دغدغه‌ اصلی جامعه

ذوعلم موضوع عفاف و حجاب را دغدغه‌ای اصلی جامعه عنوان کرد و گفت: مدرسه ما می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند و این کار از طرق برنامه‌های نمایشی، تبیینی،پرسش و پاسخ در طرح بوم دیده شده است.

او گفت: ممکن است در سال اول ، اجرای طرح را به طور کامل پوشش نداده باشیم، اما با وجود بازخورد‌های خوبی که گرفتیم و با بهره گیری از تشکل‌ها در مدارس، جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به موضوع ارتقا جایگاه اعضای هیئت علمی در آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا ملاک برای ارتقا اعضای هیئت علمی آموزش و پرورش با سایر استادان تفاوت کند و وزارت علوم هم از این موضع استقبال کرد؛ در سازمان هم اخیرا کارگروهی تشکیل دادیم تا بر اساس ضوابط وزارت علوم این شاخص‌ها را مشخص کنیم.

ذوعلم با بیان اینکه جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش ضعیف و مبهم است، گفت: اکنون پژوهش‌سرا‌ها در اختیار معاونت متوسطه است و کارآمدی لازم را ندارد. اینکه تصور می‌شود سازمان فقط پشتیبانی کننده برنامه‌های وزارتخانه محسوب می‌شود، درست نیست؛ چرا که پژوهش چیزی نیست جز اینکه واقعیت را ببینیم و تناسب با آن کار کنیم.

او در پایان افزود: باید نقاط ضعف و قوت را درست تشخیص دهیم. ماهیت ادارات کل باید پژوهشی و سوالات و ابهامات در استان‌ها نیز رفع شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ،تاریخ انتشار:31 مرداد 98،کدخبر: 7044993،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین