پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰
پرسش‌های مختلفی درباره عملکرد صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران مطرح است که محدود به شفاف‌نبودن عملکرد مالی آن نیست. سئوال این است که با وجود عدم نقدینگی برای پروژه‌های تهران چرا این صندوق وارد سرمایه‌گذاری در کیش شد؟

شعارسال: مدیریت شهرداری تهران یکی از بزرگترین تغییرات خود را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند و این در حالی است که فعالیت‌های پرابهام بسیاری نظیر صندوق‌ ذخیره کارکنان شهرداری تهران در کنار ابهام‌های بسیار مدیریت ۱۴ ساله اخیر نیازمند شفاف‌سازی است.

صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران،نه تنها گزارشی به شورای شهر به عنوان نهاد ناظر بر عمل‌کرد شهرداری تهران نداده است به سهامداران خود نیز گزارشی ارايه نکرده‌است.

یکی از مهمترین ابهام‌های موجود در مورد صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران به کارگیری و استخدام نیروهایی است که نامشان بحث‌برانگیز بوده و به سبب عمل‌کرد مالی‌اشان شائبه‌هایی را در مورد این صندوق ایجاد کرده‌است.

علاوه بر این تاسیس شرکت‌هایی زیر مجموعه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران است که عزل و نصب‌ها در این شرکت‌ها و بررسی بیلان کاری پرابهام آن‌ها پرسش برانگیز شده‌است. برای نمونه به تازگی مدیر عامل شرکت «گوهریاران خدمات پویا» وابسته به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری عزل شد و هیچ توضیحی درمورد این کار نیز منتشر نشده است.

فعالیت صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران از آنجا بحث‌برانگیز شده‌است که این روزها خزانه شهرداری تهران برای پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان آن خالی است و بسیاری این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا عدم پرداخت مطالبات کارگران و کارمندان زحمتکش شهرداری که عضوصندوق هستند، مرتبط با خرید املاک غیر ضروری ده‌ها میلیاردی توسط مدیران این صندوق و شرکت‌های وابسته نیست؟ همین موضوع پرسش دیگری را پیش رو قرار می‌دهد که این صندوق در کدام پروژه‌های مرتبط با خرید املاک اقدام کرده‌است که حالا آثار آن به همه کارکنان شهرداری تهران تسری پیدا کرده‌است ؟

پای صندوق چگونه به سارینای کیش بازشد ؟

یکی از پرسش‌هایی که درباره فعالیت صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران مطرح است شیوه ورود این صندوق در ساخت و سازهایی است که سرانجامی نگرفته و عملاً به بلوکه شدن سرمایه این صندوق منجر شده‌است. یکی از اقدام‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ورود به پروژه سارینا-۲ کیش بوده‌است.

صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با شرکت انبوه‌سازان ساریناکیش وارد مذاکره شد و در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۰ قطعه زمینی به مساحت ۲۱هکتار به صورت یکپارچه و غیرقابل تفکیک با کاربری تجاری دریافت کرد که برای ساخت و ساز در آن آورده صندوق و آورده شرکت سارینا کیش پرسش‌برانگیز است.

به نظر می‌رسد براساس قراردادی که صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با شرکت انبوه‌سازان ساریناکیش منعقد کرده است نسبت آورده صندوق در این پروژه ۳برابر آورده ساریناکیش بوده در حالی که به نسبت بیشتر بودن این سهم در قرارداد، بندهایی که بتواند از سرمایه‌گذاری محافظت کند لحاظ نشده است.

ابهام در برنامه سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در پروژه سارینا-۲ کیش محدود به شیوه سرمایه‌گذاری و نسبت آن با طرف مقابلش نمی‌شود.

یکی از مهمترین ابهام‌ها این است که مرجع واگذاری ملک در جزیره کیش سازمان منطقه آزاد کیش است و صندوق ذخیره خرید زمین از سارینا کیش را به سازمان منطقه آزاد کیش اعلام نکرده‌است. حال آنکه به نظر می‌رسد در قرارداد منعقده بین انبوه‌سازان ساریناکیش و صندوق ذخیره امکان فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی سازمان منطقه آزاد تصریح شده‌است. حال این پرسش مطرح می‌شود که صندوق چگونه وارد سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای شده که امنیت آن با فسخ یک‌طرفه قرارداد به سادگی قابل به خطر افتادن است.

یک پروژه معطل مانده در منطقه ۲۲ تهران

یکی از پرسش‌های مهم درباره عمل‌کرد و روش اقدام صندوق ذخیره کارکنان شهرداری به سرانجام نرسیده پروژه‌هایی است که شرکت‌های تابعه این صندوق شروع کرده‌اند. برای نمونه تعاونی مسکن کارکنان شهرداری تهران پروژه‌ای را در منطقه ۲۲ و در خیابان کوهک برای ساخت برجی مسکونی برای مدیران شهرداری تهران آغاز کرده‌است و ۸ سال از عمر آن سپری شده‌است.

عمده دلیل به سرانجام نرسیدن این پروژه عدم نبود نقدینگی است. بنابراین یکی از ابهام‌های عمل‌کرد صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران این است که با وجود داشتن پروژه‌های باز در تهران سرمایه‌گذاری در کیش را کلیدزده و بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به آن پروژه تزریق کرده در حالی که شاید با آن نقدینگی می‌توانست پروژه‌های تهران را به سرانجام رسانده و نتیجه پایان کار را حاصل کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 29شهریور1396 ، کدخبر: 4569: eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین