پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۶۳۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به کمبود حدود یک‌هزار تخت سوختگی در کشور گفت: متأسفانه به‌دلیل هزینه‌بر بودن درمان بیماری سوختگی، هیچ کدام از بیمارستان‌های خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارند.
شعار سال: رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به کمبود حدود یک‌هزار تخت سوختگی در کشور گفت: متأسفانه به‌دلیل هزینه‌بر بودن درمان بیماری سوختگی، هیچ کدام از بیمارستان‌های خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارند.

محمدجواد فاطمی بیماران سوختگی را از بیماران مظلومی در کشور عنوان کرد و درباره مشکلاتی که این بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: در بخش درمان، با مشکلات مختلفی درخصوص افرادی که می‌سوزند مواجه هستیم و با اینکه وزارت بهداشت حدود ۳ میلیارد تومان را اخیراً صرف خرید تجهیزات مربوط به بیماران سوختگی کرده است، اما درحال حاضر حدود یک‌هزار تخت سوختگی در کشور کم داریم و برای مثال ظرفیت بیمارستان شهید مطهری ما در تهران تکمیل است و خدا می‌داند اگر بیماری جدید به‌دلیل سوختگی به این بیمارستان مراجعه کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه بسیاری از تخت‌های ویژه بیماران سوختگی استاندار نیستند، ادامه داد: در سال ۹۴ قرار شد تا تعداد تخت‌های ویژه مخصوص بیماران سوختگی به ۴۵۰ عدد برسد، اما درحال حاضر در کشور حدود ۲۵۰ تخت ویژه داریم، بنابراین در بخش تخت سوختگی و فضای بیمارستانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم و متأسفانه بودجه‌ای که به رسیدگی به وضعیت بیماران سوختگی اختصاص می‌یابد، کفاف نمی‌دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی تصریح کرد: ما معتقدیم بیمارستان‌های مربوط به سوختگی نمی‌تواند تک تخصصی باشد، چراکه برخی از افرادی که می‌سوزند در معرض خونریزی بالا نیز قرار دارند و از طرفی این افراد به روانشناس و روانپزشک نیاز دارند و حتی بیمارانی هستند که علاوه بر سوختگی، دچار شکستگی می‌شوند لذا ما معتقدیم در کنار متخصصان سوختگی، باید از سایر تخصص‌ها نیز پزشک در بیمارستان سوختگی وجود داشته باشد.

چرا سازمان تأمین اجتماعی بیمارستان سوختگی احداث نمی‌کند؟

فاطمی با اشاره به اینکه تعداد درمانگاه‌های مربوط به سوختگی در کشور پایین است، گفت: مستحضر هستید که هیچ کدام از بیمارستان‌های خصوصی در تهران، بخش سوختگی ندارند و متأسفیم که سازمان تأمین اجتماعی توجه‌ای به بیماران سوختگی نمی‌کند و حتی این نهاد نیز از احداث بیمارستان سوختگی شانه خالی می‌کند و دلیل این کار هم هزینه‌بر بودن درمان بیماران سوختگی است.

وی ادامه داد: درمان بیماری سوختگی هزینه بالایی دارد و متأسفانه اکثر افرادی هم که براثر سوختگی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، از افراد کم‌درآمد جامعه هستند. نکته جالب دیگر این است که بیمه‌ها نیز از پرداخت هزینه‌های عمل افراد سوخته خودداری می‌کنند و اکثر بیمه‌ها با این دلیل که افراد سوخته به‌دنبال انجام عمل زیبایی هستند، از انجام وظیفه فرار می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی با انتقاد از عدم بیمه برخی از پماد‌های سوختگی گفت: متأسفانه براثر سوختگی امکان بروز گوشت‌های اضافه در بدن وجود دارد و پماد‌های ضد گوشت اضافه نیز بیمه نیست و به همین دلیل بسیاری از بیماران از خرید این پماد‌ها خودداری می‌کنند و بیمه‌ها باید برای این موضوع چاره‌ای بیاندیشند.

آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور، ۲ برابر متوسط جهانی است

فاطمی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه بهترین راه‌حل برای کاهش آمار جان‌باختگان ناشی از سوختگی در کشور است، اضافه کرد: طبق آمار و ارقام موجود، سالانه حدود ۳ هزار نفر در ایران براثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند و آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور ما ۲ برابر متوسط جهانی است و اگر در مدارس، خانواده‌ها، مراکز آموزشی و ادارات اقدامات پیشگیرانه و استانداردسازی صورت گیرد، بسیاری از افراد اصلاً نمی‌سوزند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا شعار «نسوزیم و نگذاریم کسی بسوزد» در جامعه نهادینه شود، البته در این مدت در مدارس اقدامات آموزشی خوبی انجام شده است و باید ادامه‌دار باشد. هزینه اقدامات پیشگیرانه به مراتب پایین‌تر از هزینه درمان سوختگی است و اگر به موضوعات پیشگیرانه توجه کنیم، دیگر نیاز نیست که سالانه بیش از یک میلیارد تومان را برای درمان افراد درنظر بگیریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی اظهار کرد: متأسفانه هنوز در برخی از شهرستان‌ها از بخاری‌های نفتی قطره‌ای استفاده می‌شود که بسیار خطرناک است و ما معتقدیم فرهنگ مردم باید در حوزه پیشگیری از سوختگی تغییر کند و والدین باید از ورود کودکان به آشپزخانه خودداری کنند، چراکه بسیاری از کودکانی که می‌سوزند به‌دلیل سهل‌انگاری خانواده‌ها دچار سوختگی می‌شوند. البته اداره استاندارد نیز باید در استانداردسازی وسایل برقی اقدام کند و بای مثال بسیاری از سماور‌ها حالت پایداری ندارند و باید این موارد درست شود.

فاطمی تصریح کرد: البته مشکلاتی که امروز در حوزه بیماری سوختگی وجود دارد، ناشی از تصویب قانون‌های غیرکارشناسی شده و وجود مسئولان ناکارآمد است و متأسفانه سازمان استاندارد قدرت اجرایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال قبل از بروز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، بیش از ۴۰ بار هشدار داده بودیم که این ساختمان به‌دلیل استاندارد نبودن و رعایت نکردن نکات ایمنی، درصورت بروز آتش‌سوزی فاجعه به بار خواهد آمد و مسئولان با پشت گوش انداختن مباحث مطرح شده، هیچ اقدامی نکردند و آن فاجعه به بار آمد.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم که اگر اقدامات پیشگیرانه در کشور به بهترین نحو ممکن انجام شود، آمار سوختگی در کشور کاهش چشمگیری خواهد داشت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 27 آذر 1398، کدخبر: 451091 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
0
0
از بیمارستان های خصوصی همچین چیزی بعیده چون به هرحال اونا پولش و میگیرن یا شرایط امکانات و شرایط خاصی برای این بیماران باید باشه که بسیار سخته و فراهم کردنش کار هر بیمارستان نیست ولی در هر صورت وزارت بهداشت در این مورد کوتاهی انجام داده که باید رسیدگی فوری به این موضوع بشه
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
بخش سوختگی آنچنان درآمدی احتمالا نداره و صرفه اقتصادی برای راه اندازیش نیست
ناشناس
Poland
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
بیمارستان های خصوصی دنبال پولن حتما از این نوع بیمارها نمیشه خوب پول گرفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین