پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۱۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
درحالی که بارها مقامات آمریکایی در اظهار نظرهایشان اعلام کرده‌اند که دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران ایرانی تحریم نیست اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این اظهارات دروغی بیش نبوده و به تازگی پنج شرکت تامین‌کننده تجهیزات پزشکی ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند.

شعار سال: این روزها بازار دارویی ایران به دلیل تحریم‌های یک جانبه آمریکا روزهای سختی را سپری می‌کند. در دسترس نبوده برخی اقلام دارویی بیماران خاص از یک سو و دردسرهای تهیه تجهیزات پزشکی از سوی دیگر دردی بر دردهای این بیماران گذاشته است.

تامین دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی در ایران همزمان با تحریم‌های یک جانبه آمریکا به شدت افزایش یافته به طوری که سعید نمکی، وزیر بهداشت، چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود: «کاهش بودجه به دلیل افت شدید صادرات نفت تاثیر زیادی بر وزارتخانه او داشته و این ادعای آمریکایی‌ها که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی در معرض تحریم‌ها نیستند یک دروغ بزرگ و فاحش است.»

خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته در گزارش‌هایی به موضوع تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو پرداخت اما این تحریم‌ها تنها مختص به دارو نیست و تجهیزات پزشکی نیز تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته است؛ به طور مثال هم اکنون بیماران کلیوی کمبود زیادی در تامین داروهای مورد نیازشان ندارند اما به گفته بیماران هزینه داروهای بیماران دیالیزی و پیوندی صد در صد افزایش یافته است. در این میان اقشار آسیب پذیر جامعه بیشترین بار هزینه‌های هنگفت دارو درمانی را به دوش می‌کشند. جدا از هزینه‌های داروها، انجام هر وعده عمل دیالیز ۴ تا ۵ میلیون ریال هزینه مستقیم به همراه دارد؛ براساس آمار وزارت بهداشت و درمان هم اکنون حدود ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که باید تحت عمل دیالیز قرار بگیرند.

*۹۵ درصد دستگاه‌های دیالیزی کشور وارداتی هستند

هزینه تنها بخشی از مشکلات افراد دیالیزی است، در حال حاضر اغلب دستگاه‌های دیالیز به علت اعمال تحریم ها و وارد نشدن دستگاه های جدید، از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

به گفته برات باقری، مسؤول امور استان ‌های انجمن بیماران کلیوی کشور، «هم اکنون ۹۵ درصد دستگاه‌های دیالیزی کشور وارداتی هستند؛ محصولاتی که عمدتا از کشور آلمان وارد ایران می شوند و اکنون اعمال تحریم ها باعث شده تا خدشه ای در روند واردات این محصولات ایجاد شود. این در حالی است که جامعه جهانی باید راهی برای برون رفت این مساله داشته باشد تا بیماران، خارج از سیاست های جوامع اروپایی و آمریکایی از امکانات درمانی و دارویی لازم برخوردار شوند.»

*رفع تحریم‌ها روی کاغذ

مطابق دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری در لاهه (ICJ) در 11 مهر 1397 دولت آمریکا ملزم شده است تا نسبت به لغو تحریم­‌های یک جانبه خود در حوزه­ های دارویی و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و برخی حوزه­ های دیگر اقدام کند اما با گذشت یک سال از این موضوع تنها این تحریم‌ها بر روی کاغذ رفع شده است و سیاستمداران آمریکایی بدون توجه به سلامت و حق بیماران برای دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی با تهدید شرکت‌های خارجی درحال مانع‌تراشی برای فروش محصولات این شرکت‌ها به ایران هستند.

* وقتی نمی‌گذارند ارز ارسال بشود، یعنی مسیر مسدود است

موضوع تحریم تجهیزات پزشکی با واکنش رئیس سازمان غذا و دارو مواجه شد به طوری‌که وی با تایید اثرگذاری تحریم‌ها بر سلامت بیماران گفت آمریکایی‌ها بین انتقال ارز برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک با سایر کالاها تفاوتی‌ قائل نشده‌اند.

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به ادعای دروغین آمریکایی‌ها که می‌گویند، ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نشده است، به فارس گفت: شاید در ظاهر این افراد اعلام کنند که دارو تحریم نشده است و مدعی باشند که دارو و غذا برای ایران تحریم نیست، اما برای همه دنیا واضح است که اگر امکان ارسال پول و ارز به خارج از کشور وجود نداشته باشد، و وقتی در ارسال ارز هیچ فرقی بین دارو و سایر محصولات قائل نشده باشند، تحریم دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: وقتی در انتقال ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی با غذا و شیرخشک و سایر محصولات تمایزی قائل نشده‌اند و هیچ کانال جداگانه مالی برای ارسال ارز تعریف نکرده‌اند، این چه معنائی به جز تحریم دارد؟ وقتی نمی‌گذارند ارز ارسال بشود، یعنی مسیر مسدود است؛ البته این موضوع باعث نشده که ما دست روی دست بگذاریم بلکه معتقدیم تحریم‌ها را باید به فرصتی برای خودکفایی تبدیل کرد.

*دشواری تامین تجهیزات پزشکی در تحریم‌

هرچند واردات تجهیزات پزشکی طی ماه‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه شده است اما مسؤولان معتقدند بیماران نباید نگرانی از این موضوع داشته باشند و وزارت بهداشت با سیاست‌های پیشگیرانه تلاش خود را برای کاهش آلام بیماران به کار گرفته است.

محمدمهدی علاءالدینی رئیس اداره نظارت بر تأمین و نگهداشت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره تأثیرات تحریم‌های یک‌جانبه کشور آمریکا در حوزه تجهیزات پزشکی و اثرات آن بر سلامت بیماران توضیح داد: اگرچه مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نشده است اما به دلیل اینکه تولید تجهیزات پزشکی نیازمند مواد اولیه وارداتی و نقل و انتقالات مالی است با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان در حال حاضر با مسائل ناشی از تحریم مواجه هستند و کار آنها با دشواری مواجه شده گفت: برخی از کالاها در سطح جهان دارای تأمین‌کنندگان محدودی هستند و اغلب کشورها خریدهای خود را از آنها انجام می‌دهند که متأسفانه ما در زمینه خرید تجهیزات پزشکی از این شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

علاءالدینی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در این راستا سیاست پیشگیرانه داشته است و برنامه‌ریزی برای تأمین و رصد مستمر کالاها در دستور کار قرار دارد و ما مطابق سامانه‌های آماری کمبود تجهیزات پزشکی را رصد و تأمین می‌کنیم.

رئیس اداره نظارت بر تأمین و نگهداشت تجهیزات پزشکی ادامه داد: به طور مثال طی روزهای گذشته خبری در زمینه در دسترس نبودن پانسمان بیماران EB منتشر شد که این موضوع نیز به دلیل تحریم‌های ظالمانه رخ داد.

وی افزود: سامانه‌ای در اداره کل تجهیزات پزشکی راه‌اندازی شده که از این طریق تمام مراکز درمانی سراسر کشور به آن دسترسی دارند و به طور روزانه وضعیت تجهیزات بیمارستانی در تأمین کالاها را رصد می‌کنند و بیمارستان‌ها می‌توانند کمبود تجهیزات پزشکی را در این سامانه ثبت کرده و در صورت کمبود تجهیزات پزشکی آن را برای بیمارستان‌ها تأمین می‌کنیم. تمام گزارشات به صورت هفتگی و روزانه در کمیته مدیریت تأمین بررسی می‌شود تا بتوانیم از این طریق کمبودها را به حداقل برسانیم و مردم در زمینه روند درمان با مشکل مواجه نشوند.

* 5 کمپانی به ایران تجهیزات پزشکی نمی‌فروشند

علاءالدینی در ادامه با بیان اینکه طی روزهای گذشته 5 شرکت خارجی اعلام کرده‌اند که به دلیل تحریم‌ها قادر به فروش تجهیزات پزشکی به کشور ایران نیستند اظهار داشت: تجهیزات پزشکی و داروها کالاهایی هستند که عموم کشورها باید در راستای انسان‌دوستی و سلامت آنها را در اختیار سایرین قرار دهند و اغلب شرکت‌ها نیز در این زمینه تمایل همکاری با ما را دارند اما متأسفانه فشار کشور آمریکا در برخی از این شرکت‌ها باعث شده تا آنها فروش خود را به ما ممنوع اعلام کنند.

رئیس اداره نظارت بر تأمین و نگهداشت تجهیزات پزشکی تصریح کرد: ما به هر طریق ممکن تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران را تأمین خواهیم کرد و این افراد نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر 700 شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی داریم که امیدواریم با سیاست‌های تشویقی روز به روز بر تعداد آنها افزوده شود. خوشبختانه تلاش‌های ما در شرایط تحریم باعث شد تا بتوانیم تجهیزات پزشکی هایتک از جمله شتاب‌دهنده‌ها را در کشور تولید کنیم و امیدواریم در آینده نیز شاهد تولید محصولات پیشرفته‌تری باشیم.

در موضوع تحریم‌های خصمانه دارویی و تجهیزات پزشکی توسط آمریکایی‌ها نباید از شعارهای بشردوستانه کشورهای اروپایی نیز چشم‌پوشی کرد آنچه که امروز شاهد هستیم، وعده‌های طرف‌های اروپایی است که باوجود گذشت یک سال، هنوز به آنها عمل نشده است. به طوری که این بی عملی آنها و ادامه تحریم های دارویی آمریکا علیه ما مرگ ۱۵ بیمار مبتلا به ای بی نیازمند به اقلام پزشکی را به دنبال داشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 29 آذر 98، کد مطلب: 13980927000543: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین