پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
کوهرنگ از شهرستان‌های مهم چهارمحال و بختیاری با مرکزیت چلگرد است که با وجود داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشمه‌های جوشان، متأسفانه از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری، سیاحتی، عشایری و ورزشی آن به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود.
شعارسال: این شهرستان در ۸۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد و بزرگترین جامعه ایلی کشور یعنی ایل «هفت لنگ بختیاری» را در خود جای داده است. کوهرنگ در هر فصل جذابیت‌های خاص خود را دارد، به طوری که در فصل بهار علاقه‌مندان به طبیعت به دشت لاله‌های واژگون، فصل تابستان علاقه‌مندان به داروهای گیاهی، سیاحت و اسکی تابستانه در قلل مرتفع و پوشیده از برف زردکوه بختیاری و فصل پاییز علاقه‌مندان به کوچ و شیوه زیست بوم عشایر بختیاری به این منطقه سفر می‌کنند. این شهرستان 8درصد از 11 درصد آب کشور که مربوط به چهارمحال و بختیاری است را به خود اختصاص داده و سرچشمه 3 رودخانه بزرگ و حیاتی یعنی زاینده رود، کارون و دز در این شهرستان از قلل سر به فلک کشیده زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد. کوهرنگ با دارا بودن 35 هزار و 915 نفر جمعیت شهری، روستایی و عشایری و 3 شهر مرکزی، بازفت و دوآب صمصامی و 220 روستا، نخستین شهرستانی به شمار می‌رود که 45 هزار عشایر کشور را پذیراست.

* توسعه منطقه در گرو فراهم شدن زیرساخت‌ها

«مـــرتضـی زمــانپور»، فــرماندار کوهرنگ ، این شهرستان را منطقه‌ای منحصربه فرد دانست که باید زیرساخت‌های آن برای توسعه فراهم شود.

وی افزود: در 2 سال گذشته به رغم مشکلات مالی و تحریم‌ها، کارهای ارزنده‌ای در این شهرستان انجام شده یا در حال اجراست که مهم‌ترین آن راه‌اندازی بیمارستان 32 تختخوابی چلگرد که تنها بیمارستان شهرستان کوهرنگ محسوب می‌شود، است. این طرح هفته دولت به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح آن برخی از مشکلات درمانی مردم منطقه رفع خواهد شد. این طرح با زیربنای حدود 4 هزار مترمربع از پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های منطقه به‌ شمار می‌رود که اعتبار اختصاص یافته برای آن در حدود 20 میلیارد تومان است. ازطرفی طی2 سال گذشته تحولی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان به وجود آمده به طوری که پیش از این در بیشتر مناطق پزشک مستقر نبود و مقطعی حضور داشت که در حال حاضر در 8 منطقه شاهد استقرار پزشک به‌صورت دائمی هستیم.

* تأمین خواسته‌های مردم

زمانپور با اشاره به اینکه کوهرنگ تنها شهرستان کشور تا سال گذشته بود که دانشگاه نداشت، تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مداوم، در یک سال گذشته واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان راه‌اندازی شده و از نیمه دوم سال 95-94 در 4رشته حسابداری، عمران، حقوق و برق دانشجو پذیرفته است.

فرماندار کوهرنگ به آبرسانی روستاهای این شهرستان از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: قبل از دولت تدبیر و امید 40 روستا از آب آشامیدنی برخوردار بود که این رقم به 120 روستا رسیده و 40 روستا نیز مشکل آب آشامیدنی دارد که در حال پیگیری و رفع آن هستیم.

وی درخصوص انتقال آب رود «ماربر» در نزدیکی شهر چلگرد به استان اصفهان که از طریق تونل کوهرنگ انجام می‌شود، اظهار داشت: برداشت نشدن آب در این منطقه باعث شده نه تنها کمترین بهره از اجرای این طرح نصیب این شهرستان شود بلکه انجام طرح‌های عمرانی نیز به کندی پیش برود.

فرماندار کوهرنگ کمبود راه‌های آسفالت را از جمله مشکلات این منطقه دانست و افزود: با وجود اینکه در این خصوص تلاش‌های زیادی در 2 سال گذشته صورت گرفته، اما کمبود اعتبار همچنان باعث تأخیر در اجرای طرح‌های توسعه راه‌هاست. همچنین کوهرنگ بهشت گیاهان دارویی است که برای محافظت از مناطقی که دارای گیاهان دارویی است، نیازمند مشارکت مردم و مسئولان هستیم و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

* راه‌انـــدازی شهــرک تخصصــی بسته‌بندی آب

زمانپور به راه‌اندازی شهرک تخصصی بسته‌بندی آب در کوهرنگ اشاره کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی این شهرک در فاز نخست 21 و در فاز دوم 22 واحد ایجاد خواهد شد که با اتمام این طرح، تحولی عظیم در حوزه کار و اشتغال این شهرستان به وجود خواهد آمد. در حال حاضر واحدهای صنعتی با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد ریالی در این شهرک مستقر یا در حال استقرار بوده و در نخستین گام بزرگترین و تخصصی‌ترین کارخانه آب معدنی ایران با ظرفیت 220 هزار تن و اشتغالزایی بیش از 130 نفر و در گام‌های بعدی 3 کارخانه تخصصی آب معدنی در فاز نخست از این شهرک تخصصی به بهره‌برداری می‌رسد. این شهرک صنعتی دارای زیرساخت‌های برق، گاز، روشنایی و سامانه تصفیه خانه فاضلاب مرکزی است.

* توجه به ظرفیت‌های گردشگری

وی با پرداختن به بحث گردشگری منطقه و ظرفیت‌های فراوان آن، به اجرای طرح فراخوان عشایری در این شهرستان اشاره کرد و اظهارداشت: این طرح از هفتم خرداد ماه همزمان با ورود عشایر به چهارمحال و بختیاری شروع شده و تاکنون گردشگران و مسافران داخلی و خارجی فراوانی در قالب تورهای 15 نفره و مدت اقامت یک هفته‌ای از کوچ بهاره تا کوچ پاییزه از کمپ عشایری کوهرنگ بازدید کرده‌اند.

فرماندار کوهرنگ با بیان اینکه اهداف کمپ گردشگری عشایری شامل آشنایی با فرهنگ ایل بختیاری، استفاده از طبیعت بکر، کوهنوردی ماجراجویانه، گردشگری ورزشی ماجراجویانه و بازدید از چشمه سارها، آبشارها و کوهسارهای شهرستان است، افزود: در این فراخوان می‌توان به اسب سواری، تیراندازی، اجرای زنده موسیقی محلی، پخت غذای محلی و برگزاری آیین‌های محلی اشاره کرد.زمانپور با بیان اینکه این مجموعه در شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد و حدفاصل 500 متری آبشار شیخعلیخان واقع شده، ادامه داد: تونل اول کوهرنگ، سرچشمه رودخانه زاینده رود، آبشار شیخعلیخان و چشمه دیمه از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود که در نزدیکی کمپ گردشگری عشایری واقع شده‌ است.

* مشکلات روستای«شیخعلیخان»

درهمین حال، «محمد نصیرعبداللهی» دهیار «شیخعلیخان» شهرستان کوهرنگ نیز با اشاره به اینکه این روستا با 2 هزارخانوار به ماسوله دوم ایران معروف است و در 5 ماه از سال به دلیل بارش سنگین برف تا ارتفاع 12متر ارتباط آن با مرکز استان قطع می‌شود، بیان کرد: جاده 30 کیلومتری این منطقه خاکی است و مردم برای رفتن به شهر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند به طوری که چند روز پیش اهالی این منطقه برای اعزام زن بارداری به بیمارستانی در شهر مجبورشدند یک مسیر10کیلومتری، زائو را با استفاده از برانکارد و پای پیاده حمل کنند. دهیار شیخعلیخان وضعیت چشمه‌های آب شرب را نامناسب دانست و بر لوله کشی آب روستاهای این منطقه نیز تأکید کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19 ، تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 مرداد 1395، شماره: 6289 .

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین