پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۷۰۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مجید هداوند، معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در خصوص وضعیت آموزش به دانش‌آموزان استثنایی در روزهای کرونایی گفت: یکی از اولویت‌های برنامه‌های سازمان، توسعه آموزش‌های مجازی و دیجیتالی است.

شعارسال: معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تشریح اقدامات لازم برای آموزش کودکان استثنایی در شرایط کرونایی پرداخت.
 
مجید هداوند، معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در خصوص وضعیت آموزش به دانش‌آموزان استثنایی در روزهای کرونایی گفت: یکی از اولویت‌های برنامه‌های سازمان، توسعه آموزش‌های مجازی و دیجیتالی است.
 
او با بیان اینکه برنامه‌ریزی و استفاده از فرصت‌های آموزش‌های مجازی و دیجیتالی برای جبران وقفه آموزشی ناشی از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور است، افزود: توسعه آموزش‌های مجازی و دیجیتالی در برنامه‌های این سازمان قرار داشت چرا که شرایط دانش‌آموزان ایجاب می‌کند تا از همه فرصت‌ها برای آموزش این دانش‌آموزان بهره‌برداری شود.
 
معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تشکیل ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در سازمان و برگزاری جلسات روزانه جهت برنامه‌ریزی و هماهنگی خبر داد و افزود: سه دستورالعمل پیرامون پیشگیری از بیماری کرونا برای استان‌های درگیر شیوع بیماری با توجه به ویژگی‌های گروه‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه تدوین و با عنایت به شاخص‌های مربوطه، ادارات استان‌ها موظف به ارائه گزارش روزانه به سازمان شده‌اند.
 
 او گفت: برگزاری ویدئو کنفرانس‌های مختلف به منظور هماهنگی با روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها و تشریح اقدامات لازم پیرامون پیشگیری از بیماری و نحوه استفاده از فضای مجازی برای آموزش در زمان تعطیلی مدارس از جمله اقدامات است.
 
وضعیت کرونا زیر ذره بین مدارس استثنایی
 
معاونت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تقسیم‌بندی استان‌ها به 5 قطب و رصد و پایش فعالیت‌های آنها از طریق اعضای شورای معاونان، فعال کردن پورتال سازمان برای ارائه آموزش‌های برخط و برون خط و ارائه آموزش‌های مناسب با گروه‌های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه و استفاده از آموزش‌های استان‌ها در این پورتال برای دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت گرفته است.
 
هداوند ادامه داد: به منظور آسیب‌شناسی وضعیت موجود، بهبود و ارتقای روش‌های ارائه آموزش‌های مجازی و دیجیتالی، نظرات، تجارب زیسته، ایده‌های خلاقانه همکاران، معلمان و اولیای دانش‌آموزان در خصوص ابزارها، سازوکارها و روش‌های موثر مقابله با شیوع ویروس کرونا از طریق پورتال سازمان جمع آوری شده است.
 
او تصریح کرد: همچنین با  شرکت در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از طریق سازمان و واحدهای استانی اقدامات و راه‌های پیشگیری برای مخاطبین تشریح شده است.
 
صدور دستورالعمل آموزشی در روزهای کرونایی
 
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تدوین «دستورالعمل آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شرایط تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا» را در دستور کار دانست و گفت:  در راستای اجرایی کردن آموزش در دوران بحران، سازمان اقدام به تدوین و ارائه شاخص‌های ارزیابی کمی و کیفی و شاخص‌های بهداشتی کرده است.
 
هداوند طراحی دو سامانه مجازی ارزیابی کمی و کیفی و سامانه شاخص‌های بهداشتی مدارس  برای دریافت گزارش و فعالیت‌های استانی در پورتال سازمان، تهیه بانک اطلاعاتی لوح‌ها و محتوای الکترونیکی تولید شده و بارگذاری آن در پورتال سازمان برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان و مدارس ویژه را بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان در راستای جبران وقفه‌های آموزشی ناشی از بحران بیماری کرونا برشمرد.
 
هداوند تاکید کرد: ایجاد بخشی با عنوان ویروس کرونا در پورتال سازمان برای اطلاع‌رسانی و آموزش به والدین و دانش آموزان با نیازهای ویژه درخصوص راه‌های مواجهه و  مراقبت بهداشتی از خود در مقابل این ویروس از دیگر موارد است.
 
او ادامه داد: این گروه‌ها شامل نوآموزان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، اختلالات هیجانی- رفتاری، آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، معلولین جسمی- حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و  دانش آموزان تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر با هدف ارائه آموزش‌های مورد نیاز والدین، دانش آموزان و هماهنگی با معلمان صورت گرفته است.
 
این مقام مسئول از راه‌اندازی شبکه جامع روش‌ها و الگوهای تدریس، ایجاد پایگاه مجازی و مدرسه مجازی در 7 استان، آموزش‌های والد محور از طریق مراکز مشاوره راهنمایی و 741 مرکز اختلالات یادگیری، 320 هزار ساعت آموزش‌مجازی و از راه دور خبر داد گفت:  توسط 22 هزار و 500 نفر از کادر اداری، مدیر، معاون، معلم، مشاور و نیروهای توان بخشی استثنایی اقداماتی صورت گرفته و در این راستا 10 هزار گروه مجازی، در 2 هزار مدرسه با 117  هزار و 583 نوآموز و دانش آموز  صورت انجام شده که از میان  این 117 هزار و 583 نفر نوآموز و دانش آموز، 73 هزار و 566  دانش آموز در مدارس با نیازهای ویژه  و در 7 طیف و 44 هزار و 17 دانش آموز  تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر  هستند.
 
دانش آموزان استثنایی که دسترسی به آموزش های مجازی ندارند، چه کنند؟
 
این مقام مسئول تاکید کرد: برای دانش آموزانی که به آموزش‌های دیجیتالی دسترسی نداشته‌اند، بسته‌های مداخله‌ای و شناسایی داده شده و برخی از  مخاطبین برای مشاوره‌های فردی ارجاع داده شده‌اند تا سبب کاهش اضطراب دانش آموزان با نیازهای ویژه شود.
 
او یادآور شد: در این زمینه ﻣﺮاﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ‌آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه در اﯾﻦ ایام ﺑـﺮای ﺣﻔـﻆ ﺳـﻼﻣﺖ‌ روانی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ارائه ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺑﻪﺻﻮرت ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری ﻓﺮاﻫﻢ کرده و ﺷﻤﺎره اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﺮای ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاده‌ﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه را هم اﻋﻼم کرده‌اند.
 
هداوند گفت: ارسال شیوه‌نامه بهداشتی و مواجهه با ویروس کرونا برای اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﮔﺎﻫﯽ واﻟﺪﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﺪﯾﺪات ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﯿﻤﺎری و ﺷﯿﻮع آن، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮدی آن‌ها و ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺮوز و ﺗﺸﺪﯾﺪ آﺳﯿﺐ‌ﻫﺎ و ﺧﺴﺎرات وارده از اﻧﺘﻘﺎل ﺑﯿﻤﺎری ﮐﺮوﻧﺎ و ارﺗﻘﺎ ﺳﻄﺢ  مشارﮐﺖ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ اوﻟﯿﺎ از دیگر اقدامات است.
 
او افزود: تاکنون 17 هزار و 243 ساعت مشاوره تلفنی در خصوص کنترل و پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا به والدین دانش آموزان با نیازهای ویژه داده شده است.
 
آموزش‌های شاد تاثیرگذار در روند آموزش
 
این مقام مسئول تاکید کرد: هماهنگی با استان‌ها برای استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) با توجه به دستورالعمل‌های وزارت آموزش وپرورش، ارائه آموزش در منزل از طریق ویدئو کنفرانس برای دانش‌آموزان با معلولیت جسمی- حرکتی شدید به صورت آزمایشی از آذر 98 برای این گروه از دانش‌آموزان با تهیه تمامی تجهیزات از سوی سازمان که در 6 استان در حال اجراست، از دیگر موارد ارائه آموزش‌های دیجیتالی در سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.
 
هداوند در پایان گفت: توسعه آموزش‌های مجازی و دیجیتالی به منظور گسترش عدالت آموزشی یکی از اولویت‌های این سازمان است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری برنا    ،تاریخ انتشار:  26 فروردین    1399،کدخبر  :   987646 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین