پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۷۱۴۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
شیوع کرونا و مشکلات آن فقط مختص دانشگاه‌های ایران نیست و در این بین بسیاری از دانشگاه‌های دنیا نیز قصد دارند ترم‌های بهار و حتی تابستان ۲۰۲۰ را کاملا به صورت آنلاین یا همان برخط برگزار و از پذیرش حضوری دانشجویان خودداری کنند. در ایران هم اگرچه بسیاری از دانشگاه‌ها کلاس‌‌‌های خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند اما هنوز مشکلات زیرساختی فراوانی وجود دارد که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

شعار سال: شیوع ویروس کرونا در دنیا ادامه روند هرگونه فعالیتی را با مشکلات و تغییرات زیادی مواجه کرد. حالا دیگر می‌‌توان گفت جهان برای دوران پساکرونای خود باید برنامه‌ریزی کامل و ثابتی داشته باشد. کشورهای گرفتار‌شده توسط این ویروس در حال انجام اقدامات مختلفی برای جلوگیری از شیوع این ویروس هستند. به همین منظور بسیاری از دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی در دنیا تعطیل ‌شدند و فعالیت‌های آموزشی و اداری خود را به صورت آنلاین دنبال می‌کنند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و  از جمله کشورهایی است که طی دو ماه اخیر دانشگاه‌ها و مدارس خود را تعطیل  و از طریق آموزش مجازی فعالیت‌های علمی خود را دنبال می‌کند؛ حتی در روزهای گذشته شاهد دفاع پایان‌نامه به صورت آنلاین نیز بودیم اما دانشگاه‌های جهان با شیوع کرونا هر کدام راهکارهایی را انجام داده‌اند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.
موسسه فناوری ماساچوست اعلام کرده که با شیوع ویروس کرونا تمام فعالیت‌های مدارس، ادارات، آزمایشگاه‌ها، دفاتر و مراکز خود را از 15 مارس متوقف کرده است. تمام کلاس‌های حضوری که از 10 مارس معلق شده بودند، به‌صورت آنلاین دنبال می‌شوند. همچنین این مؤسسه اعلام کرد که تمامی امتحانات میان‌ترم همانگونه که برنامه‌ریزی شده بود، اجرا خواهد شد و بدین منظور کلاس‌های بزرگی در نظر گرفته شده و در هر کلاس کمتر از 150 نفر حضور خواهند داشت. دانشگاه میشیگان نیز اعلام کرد ترم زمستان دانشجویان تا 21 آوریل 2020 ادامه داشته ولی ترم بهار و تابستان با روش‌های جایگزین و بدون برگزاری جلسه‌های حضوری پیگیری خواهند شد. این دانشگاه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی رویداد‌های برنامه‌ریزی‌شده که بیشتر از 10 نفر شرکت‌کننده دارند را تا 30 ‌آوریل لغو کرد.
 
دانشگاه پرینستون، نیوجرسی آمریکا
دانشگاه پرینستون در سایت رسمی خود اعلام کرد تمامی سخنرانی‌ها، سمینارها، کلاس‌ها و حتی امتحانات دانشگاه از 23 مارس به‎صورت مجازی دنبال می‌شوند و این وضعیت تا پایان بهار ادامه دارد. این دانشگاه آموزش‌هایی را برای استفاده از کلاس‌های مجازی در اختیار دانشجویان و اساتید خود قرار داده تا از حضور آن‌ها در محیط دانشگاه جلوگیری کند.
 
در کالج سلطنتی انگلستان چه می‌گذرد؟
تمامی کلاس‌های ترم تابستان به نقل از سایت این کالج، به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند. این کالج اعلام کرد به دلیل اینکه امتحان مجازی امکان‌پذیر نیست، برنامه امتحانات تغییر کرده و به اطلاع دانشجویان می‌رسد. همچنین دانشجویان مهمان که به کشور‌های خود بازگشته‌اند نیز می‌توانند از آموزش‌های مجازی استفاده کنند و مشکلی در گذراندن ترم خود نخواهند داشت.
دانشگاه ملبورن نیز به دانشجویان و کارکنان خود اعلام کرده است که به محیط دانشگاه مراجعه نکنند و کار‌های خود را از خانه پیگیری کنند. کلاس‌های این دانشگاه به الگو‌های مجازی تغییر کرده کرده و از 30 مارس تا پایان ترم اول (ژوئن) کلیه کلاس‌ها آنلاین برگزار خواهند شد. همچنین دانشگاه ملبورن اعلام کرد که ترم دوم (ژوئیه - اکتبر) خود را با یک هفته تاخیر آغاز می‌کند.
 
جذب دانشجو چگونه خواهد شد؟
علاوه بر چالش‌های عنوان‌شده، متخصصان دانشگاهی نگرانی‌های فراوانی در مورد اهداف جذب دانشجو در دانشگاه‌ها دارند. دانشجویان بین‌المللی هر سال درآمد زیادی برای بسیاری از دانشگاه‌ها به همراه داشته‌اند. با محدودیت‌های مسافرتی و مرزهای بسته، دانشگاه‌ها با این واقعیت کنار می‌آیند که این درآمد ممکن است در سال تحصیلی آینده کاهش یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 50 درصد از پاسخگویان معتقد بودند کروناویروس تأثیر مخربی بر تعداد برنامه‌های جذب دانشجو در مؤسسه آنها خواهد گذاشت. در مقابل 26 درصد تصور می‌کنند که برنامه‌های جذب دانشجو همانند گذشته خواهد بود اما در ایران وضعیت دانشگاه‌های ما کمی متفاوت است. با وجود اینکه در این دو ماهه سعی شده از بستر فضای مجازی برای آموزش و تدریس استفاده شود اما دانشجویان معتقدند که در این پروسه مشکلات زیادی وجود دارد. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ 31 فروردین 99، شماره: 37193: www.sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین