پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران: برای ساخت ۵۳۰ کیلومتر شبکه مدیریت سیلاب بیش از ۲۰ هزار میلیارد هزینه شده است.
شعار سال: حبیب پوش پارس در گفتگوی اختصاصی افزود: کوهپایه‌های شمالی تا دشت‌های جنوبی تهران تقریبا بیش از ۹۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد. این نشان دهنده شیب بسیار تند در پایتخت است. ۷ رود دره و رودخانه به همراه مسیل‌های قدیمی از این شهر بصورت شمالی جنوبی عبور می‌کند بنابراین طبق سنوات گذشته شهر همیشه در معرض سیلاب بوده است.
وی گفت: در زمان قاجار با حفر قنات و خندق در اطراف دارالخلافه مدیریت سیلاب انجام می‌شد. تاکنون در این سه دهه تقریبا به همت همکارانمانم ۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی را برای کنترل و هدایت ایمن سیلاب احداث کردیم.
پوش پارس افزود: در تهران بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی وجود دارد. به همان مقدار هم حدود ۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی در عمق ۱۶ تا ۴۰ متری زمین داریم. مجموعه‌ای از کانال‌هایی که بعضا قطر ۴/۲ دهم دارند و می‌توانند بارش‌های سنگین و روان آب‌هایی که به شهر تهران وارد می‌شود را مدیریت و کنترل کنند و بصورت ایمن از شهر عبور دهند.
وی گفت: در حال حاضر از مدل طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی که طبق برنامه ۷۰۰ کیلومتر است ۵۳۰ کیلومتر با تلاش شهرداری تهران ساخته شده است. هم اکنون در حال ساخت ۲۰۰ کیلومتر باقی مانده هستیم تا مشکلات رفع شود و مردم فقط از باران حس زیبایی داشته باشند.
پوش پارس افزود: وقتی درباره شبکه اصلی مدیریت سیلاب اصلی تهران صحبت می‌کنیم گا‌ها مشاهده می‌کنیم بعد از بارش‌ها در نقاطی از محلات یا معابر آبگرفتگی‌های کوچکی رخ می‌دهد که آرامش مردم را بهم میزند. ما هم از این موضوع ناراحتیم و تلاش می‌کنیم تا تهران به یک آرمان شهر تبدیل شود و این نقاط هم توسط همکارانمان در حوزه‌های مختلف از بین رود.
وی گفت:، اما با توجه به کار‌های خوبی که در طول این سال‌ها انجام داده ایم خدا را شکر می‌کنیم، زیرا تهران با شیبی ۹۰۰ کیلومتری در معرض خطر سیلاب قرار دارد. تلاش‌هایی در این سه دهه صورت گرفت که مشکلاتمان از سیلاب‌های خطرآفرین و فاجعه بار سال ۶۶ گلاب دره و کشتار مردم و شهروندان در سیلاب دهه ۶۰ به دغدغه‌ها و نگرانی‌های محلی مبنی بر آب گرفتگی تبدیل شد.
پوش پارس افزود: ما از خطر تامین نبودن ایمنی جان شهروندان به نقطه‌ای رسیده ایم که آرامش شهروند گاهی دچار مشکل می‌شود. در واقع کار‌هایی انجام گرفته یک اقدام رو به جلو بوده است. امیدواریم با تلاش مضاعف و با حفظ تامین ایمنی مردم در حوزه سیلاب موارد این چنینی را هم رفع کنیم تا شهری در شان مردم و شهروند داشته باشیم.
وی گفت: در بحث مدیریت شبکه سیلاب با مدل مطالعاتی ۵۰ ساله پیش می‌رویم. یعنی طبق مطالعات فرادست طرح اجرا شده است. در تلاش هستیم سیلاب با بازگشت ۵۰ ساله را هم تامین کنیم و عبور ایمن دهیم. اما همه این اقدامات تدابیر دستگاه‌های مسئول و شهرداری است.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب افزود: هرگز نمی‌توان حجم سیلاب‌های آتی که پیش بینی نشده و شدت آن‌ها را پیش بینی و تضمین کرد می‌توان بطور ۱۰۰ درصد آن را دفع کرد. چون مجموعه کار‌های انجام شده تدابیر ماست و با تقدیر الهی متفاوت است. انشاءالله که تدبیر ما با تقدیر باری تعالی همسو باشد و ایمنی شهروندان تامین شود و دغدغه‌ای در این خصوص در سال‌های آتی هم نداشته باشیم.
وی گفت:بطور کلی در همه جای دنیا تقریبا مدل تضمینی برای حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله نداریم. مجموعه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد تدابیر سیستم‌های مدیریت شهری است که بتوانند در ابتدا این خطرات را مدیریت کنند و سپس آن‌ها را کاهش دهند.
پوش پارس افزود: در ابتدای سال جاری شاهد به راه افتادن سیلاب‌های سنگین در استان‌های دیگر بودیم. خوشبختانه هیچیک از این سیل‌ها در تهران رخ نداد و سهم مردم پایتخت در سال‌های گذشته از باران آرامش و زیبایی بود. همه این‌ها نشان می‌دهند در زیر پوست شهر و در اعماق ۴۰ متری زمین اتفاقاتی رخ داده است. امیدواریم در سال‌های آتی با تداوم اقدامات صورت گرفته حافظ جان مردم باشیم و به آن‌ها حس امنیت منتقل کنیم.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب گفت: دراین خصوص شهرداری تهران ۳۰ سال تلاش کرد. در فرودین ۹۸ مردم وقتی تهران را با پل دختر شیراز و دیگر استان‌ها مقایسه کردند توانستند زحمات کسانی که بر حسب وظیفه در این بخش در اعماق زمین طی سالیان کار کرده اند را در لحظه‌ای لمس کنند.
وی افزود: شبکه مدیریت آب‌های سطحی و سیلابی تهران که در زیر زمین درست کرده ایم حتما قادر به مدیریت سیلاب با شدت مدل ۵۰ ساله است. اما نکته این جاست از در خانه‌های مردم تا زیر پوست شهر که شبکه اصلی سیلاب در آن ساخته شده است انهار و جوی‌های فرعی در کوچه خیابان باید پاک باشند تا روان آب‌ها به شبکه ایمن زیر زمین برسد. از شهروندان درخواست می‌کنیم که یک سری از مسائل را رعایت کرده و با ما مشارکت کنند.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب گفت: همکاران ما در حوزه خدمات شهری مسئول پاکسازی جوی‌ها و نهر‌ها هستند که با آشغال ریختن مردم زحمت آن‌ها دوچندان می‌شود. در عین حال نقاط اتصالی که شبکه‌های فرعی آب را به شبکه اصلی هدایت می‌کند تا آب به پائین دست تهران برسد با آشغال ریختن دچار مشکل می‌شوند. زیرا زباله‌های مردم در آن نقاط جمع شده و در نقطه یا گلوگاهی گرفتگی ایجاد می‌کند که مردم اثراتش را با آبگرفتگی در معابر می‌بینند.
وی افزود: برای ساخت ۵۳۰ کیلومتر شبکه مدیریت سیلاب بیش از ۲۰ هزار میلیارد هزینه شده است. ما سرمایه‌ای از جیب و اموال مردم را به ثمر نشانده ایم و اکنون مردم در زیر پوست شهر بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان شبکه مدیریت سیلاب در پایتخت دارند. مردم باید با پاکسازی و آشغال نریختن به جوی‌ها این موضوع را مدیریت می‌کنند تا بتوانند از سرمایه خود بهره بگیرند و در ایمنی کامل باشند. درخواست ما از شهروندان این است در این خصوص با ما همکاری لازم را داشته باشند.
پوش پارس افزود: پروژه‌های زیر ساخت در شهر تهران در اعماق ۴۰ متر ویترین ندارد در واقع پروژه‌هایی است که شهروند به عنوان، ولی نعمت آن‌ها را نمی‌بیند و قضاوتی درباره آن ندارد. اما طبق کلام پروردگار در آیه ۶۴ سوره مریم خدا می‌بیند و فراموش نمی‌کند. به همکارانم خداقوت می‌گویم. همه ما هم توان خود را بکار گرفته ایم تا در سال‌های آتی شاهد بروز سیل در تهران نباشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 21 شهریور  1399، کد خبر: 2819770،  www.irirbnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین