پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
یک مدرس گردشگری با ارائه پیشنهادی درباره تدوین برنامه‌ای برای جذب گردشگران خارجی به مراسم‌های مذهبی و آیینی ایران، گفت: ایران یکی از کشورهای پُر مراسم دنیا است، ولی متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آن را همانطور که هست به جهانیان نشان دهیم. ما تقریبا مراسم‌ها را برای خودمان نگه داشته‌ایم و به صورت همگانی و مشتری‌پسند درنیاورده‌ایم.
شعار سال:

علی‌اصغر توکلی با تاکید بر این‌که باید برای مراسم‌های باشکوه‌مان زمان تعریف کنیم و به اطلاع جهانیان برسانیم، افزود: ما به مدون کردن مراسم‌هایمان نیازمندیم، چون همانطور که می‌دانید، چنانچه بخواهیم گردشگران جهان را برای بازدید از این مراسم مطلع کنیم و آن‌ها بخواهند برای سفر به ایران برنامه‌ریزی و از این مراسم دیدن کنند باید دست‌کم ۹ ماه پیش از چنین مراسمی مطلع باشند.

وی اضافه کرد: نیاز است برنامه‌ی سالیانه از نظر تاریخ، محل و شمه‌ای از مراسم را مدون کرده و در اختیار گردشگرانی که می‌خواهند از ایران بازدید کنند، بگذاریم. باید آستین‌هایمان را بالا بزنیم و برنامه را تدوین کنیم. البته ما از تاریخ، برنامه و مراسم‌مان کامل آگاهیم، ولی آن‌ها را تقریبا برای خودمان نگه داشته‌ایم و به صورت همگانی و مشتری پسند در نیاورده‌ایم.

این فعال گردشگری اظهار کرد: ما ایرانی‌ها می‌توانیم حتی تا یک ماه قبل چنانچه برنامه‌ای را مطلع شویم، فورا بار سفر ببندیم و برای دیدن آن عزم‌مان را جذب کنیم و برویم. البته این بیشتر به خاطر نزدیکی راه و برنامه‌ریزی‌های فوری است که در فرهنگ ما وجود دارد، ولی چنانچه بخواهیم گردشگران خارجی را برای دیدن این مراسم جذب کنیم، حتما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و مراسم باشکوه‌مان را به اطلاع آن‌ها برسانیم که این مستلزم زمان دادن به آن‌ها است.

او با بیان این‌که باید با برنامه‌ریزی یک‌ساله گردشگران را برای دیدن مراسم‌ها، آماده کنیم، افزود: برای مثال همین مراسم عزاداری (محرم) چقدر می‌تواند برای آن‌ها جذاب باشد. ما باید برقراری و علت انجام این مراسم و اصلا عملکرد امام حسین (ع) را در چنین روزهایی برای آن‌ها روشن کنیم تا گردشگران حداقل، کمی از نیت‌های آن را متوجه شوند که خود دنیایی است و آن‌ها متوجه خواهند شد که این اتفاق در ۱۴۰۰ سال پیش تنها یک جنگ ساده مانند جنگ‌های دیگر که تا کنون دیده و یا شنیده‌اند، نبوده و با انسان‌سازی و بشریت سرکار داشته است.

توکلی گفت: گردشگرانی که به ایران آمده‌اند فقط در فیلم‌ها دیده‌اند که مردم به صورت دسته‌جمعی می‌آیند و یک نفر برای‌شان شعر می‌خواند و آن‌ها سینه می‌زنند و یا به صورت گروه‌هایی در خیابان راه می‌افتند و سینه‌زنان و طبل‌زنان همراه با شعرخوانی به زنجیر زدن مشغولند. آن‌ها از این مراسم هیچ‌چیز نمی‌دانند. باید برای آن‌ها قبلا نوشت و آن‌ها را آگاه کرد که این مراسم ریشه‌دار است و هرکدام برای خودش معنای عظیمی دارد.

وی سپس بیان کرد: متاسفانه مراسم‌های دیگرمان هم هنوز مدون نیست که بتوانیم از آن‌ها بهره‌برداری گردشگری کنیم، مثلا انواع جشن‌ها که تقریبا در زمان‌های معینی ترتیب داده می‌شود. اگر بتوانیم آن‌ها را برحسب تاریخ، محل و موضوع، مدون کنیم، بسیارند گردشگران داخلی وخارجی که تمایل دارند برای دیدن آن‌ها بیایند.

این عضو جامعه تورگردانان سپس گفت: جشن غذا و آشپزی که معمولا در چند شهر برگزار می‌شود می‌تواند با تعریف یک تاریخ معین ۱۰ روزه، جاذبه‌ای برای علاقمندان خارجی باشد. جشن گلابگیری در کاشان، جشن انگور چینی، جشنواره گل که معمولا این اواخر در شهر محلات برگزار می‌شود، همگی ضمن این‌که انگیزه‌ای برای بازدید هموطنان‌مان است، قابلیت جذب گردشگران خارجی را دارد.

او معتقد است؛ با جذب گردشگر، برگزارکننده‌ی جشن در آن شهر و حتی شهرهای دیگر تشویق می‌شوند تا کار را ادامه دهند و همین عامل فروش و رونق اقتصادی بیشتری برای مردم منطقه خواهد شد.

توکلی تاکید کرد: نیاز به داشتن برنامه‌ای مدون برای این مراسم و آیین‌های دیگر کاملا مشهود است. امیدوارم بتوانیم از تمام موقعیت‌های‌مان برای جذب گردشگر استفاده کنیم تا از نظر مالی به نفت نیازی نداشته باشیم.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 25 مهر95 ، کد مطلب:  95072513999 www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین