پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
بررسی و تحلیل شعارها، وعده‌ها، دغدغه‌های نامزد‌های سه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و شورای اسلامی شهر و روستا، گویای تهی بودگی و یا کم رنگی برنامه‌های مرتبط با تقویت جایگاه خانواده بعنوان یکی از ارکان تمدن ساز است. به راستی علت این سطح غفلت و کم توجهی‌ها، چه می‌تواند باشد.
شعار سال: ارزش نهاد خانواده در توسعه اجتماع را نباید در کارکرد‌های زیستی آن خلاصه نمود و کارکرد‌های تربیتی و آموزشی و فرهنگی و همچنین ریشه دار بودگی آن بدلیل ایجاد روابط بینانسلی، از این کانون کوچک اجتماعی، پایه‌های قوی تمدنی می‌سازد. ضرب المثل قدیمی و معرفی وجود دارد که معتقد است برای از بین بردن پایه‌های تمدنی، کافی است به سه حوزه زنان، جوانان و خانواده حمله شده و تخریب گری ناپیدای آن برنامه ریزی شود. تجربه تاریخی ثابت کرده است که جوامع غیر حساس به مسائل خانواده، به راحتی توان تمدن سازی و حتی توسعه گرایانه خود را در کمتر از پنجاه سال (نیم قرن)، از دست داده و دچار نوعی فروپاشی از درون می‌شوند.

سوال قابل طرح در گام دوم انقلاب این است که واقعا چه اقدامات بنیادین و غیرشعار گونه برای تحکیم بنیادن‌های خانواده در ایران اسلامی برداشته شده است؟ چرا بحث خانواده و تحکیم بنیان‌های آن برای بسیاری از مدیران، سیاستگذاران، برنامه ریزان و مجریان سازمانی، بعنوان امری بدیهی و عموما متمرکز در حوزه فردی پنداشته می‌شود؟ چرا با مباحث آگاه سازی، فرهنگ سازی، حساس سازی، ظرفیت سازی، توانمندسازی خانواده و مواردی از این جنس، بشکلی کلیشه‌ای و سطحی برخورد می‌شود؟

چرا باید در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، درگیری‌های اقتصادی و کم توجهی به تربیت فرهنگی و آموزشی به حدی بالا رفته باشد که کانون‌های خانوادگی، بخش زیادی از انرژی خود را صرف اداره امور جاری و رفع تعارض‌ها کنند؟ آیا با تداوم چنین کم توجهی‌هایی می‌توان انتظار توسعه تمدنی داشت؟ بهتر است واقع گرا باشیم و خود را فریب نداده و از خواب غفلت بیدار شویم.

ایام، ایام انتخابات ریاست جمهوری، شورای خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهر و روستا است. لطفا بررسی کنید در مناظره‌های سه گانه انجام شده توسط نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، چه برنامه‌هایی برای تحکیم خانواده بیان شده است؟ بجز چند شعار پوپولیستی متمرکز بر دادن حقوق به زنان خانه دار و افزایش یارانه، چه گامی برای تقویت این نهاد برداشته و یا حداقل طرح موضوع شده است؟

لطفا پای مصاحبه‌های همسران و دختران نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری بنشینید و سطح حساسیت آنان به مسائل و مباحث خانواده را ارزیابی کنید؟ بی زحمت پای مصاحبه نمایندگان زن هر یک از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری بنشینید و با دغدغه‌های آن‌ها در بحش زنان، دختران و خانواده آشنا شوید. فقط می‌توان گفت که متاسفیم. بشدت و از درون احساس تاسف می‌کنیم.

از سطح انتخابات ریاست جمهوری خارج شده و پای صحبت‌های نامزد‌های محترم مجلس خبرگان بنشینید. چرا صحبتی در خصوص تقویت خانواده نمی‌شود؟ آیا ازین مسئله تمدنی، آنقدر بدیهی به حساب آمده یا از شرایط خوبی در کشور برخوردار است که در اولویت برنامه‌ها نباید قرار گیرد؟

از انتخابات مجلس خبرگان بیرون بیایید و به شعار‌های رنگ و وارنگ نامزد‌های انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا توجه کنید. در چند درصد تبلیغات نامزدها، جایگاه خانواده مورد توجه قرار گرفته است؟ چرا باید اینقدر از مهمترین مسائل، چالش‌ها و مباحث تمدنی به دور و غریبه باشیم.
خانواده، نهادی پراهمیت و حاشیه‌ای در نظام برنامه ریزی کشور
نویسنده: زهرا بختیاری صفا - نامزد ششمین انتخابات شورای اسلامی شهر تهران

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین