پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۸۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
چلندری، سرپرست فرودگاه امام خمینی گفت: در فرودگاه امام خمینی ۱۸ طرح آماده سرمایه گذاری و ۱۵ طرح نیز در حال انجام است. وی با تاکید بر این‌که در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم، گفت: بر اساس ارزیابی مجمع عمومی وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان شرکت سودده مطرح شده‌ایم و ارزیابی مطلوب گرفته‌ایم. وی درباره درآمد‌ها طی ۶ ماه اخیر اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار بالای ۶۵ درصد بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی درآمد داشته‌ایم و نمی‌گذاریم پول در حساب بماند و با درآمد‌ها صورت وضعیت پیمانکاران و هزینه‌های جاری را پرداخت می‌کنیم. وی ادامه داد: حدود ۱۵ پروژه در شهر فرودگاهی ۲هزار ۹۹۵ میلیارد تومان در حال انجام است که از این رقم، ۲ هزار و ۱۲۰ میلیون تومان از منابع داخلی شهر فرودگاهی و ۸۷۵ میلیارد تومان نیز از بخش خصوصی تامین و سرمایه‌گذاری میشود. ۱۸ پروژه آماده برای سرمایه‌گذاری داریم که از این تعداد ارزش ان‌ها بالغ بر ۳ میلیارد یورو است که ۱۳ پروژه ان در محدوده منطقه آزاد و ۵ پروژه در شهر فرودگاهی است.

شعار سال: نشست خبری سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی امروز دوشنبه برگزار شد.

 سعید چلندری سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی ضمن تبریک سالروز تاسیس شهر فرودگاهی امام افزود: امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که انجام میدهیم نام معمار بزرگ انقلاب اسلامی را زنده نگهداریم.

سعید چلندری در نشست خبری فرودگاه امام خمینی افزود: مطالعات ساخت فرودگاه امام خمینی از سال ۱۳۴۷ آغاز شد، علی رغم تمام فراز و نشیب‌ها در آن سال‌ها در سال ۸۴ موضوع ساخت فرودگاه به پایان رسید و راه اندازی و در اواخر سال ۹۳ تبدیل به شهر فرودگاهی شد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که رئیس کمیسیون عمران مجلس هفته گذشته اعلام کرد فقط فرودگاه مهرآباد در کشور سودده است، اظهار کرد: وقتی بودجه شهر فرودگاهی ۲۰۰۰ میلیارد تومان است؛ قطعاً نباید زیانده باشیم. مطلبی که رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته را نه می‌توانم رد کنم و نه تایید.

وی در عین حال با بیان اینکه "آقای رضایی با دید کلان نگاه می‌کند که قطعا درست است" افزود: با ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد سالانه نمی‌توان فرودگاه امام را سودده دانست. ولی تمام پروژه‌های عمرانی شهر فرودگاهی را از محل درآمد‌ها انجام می‌دهیم. بر اساس آمار گذشته ۵، ۶ فرودگاه کشور سودده و در نقطه سربه‌سر قرار داشته‌اند.
 
در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم،مدیران فرودگاه امام با صنعت هوانوردی آشنا نبودند
وی با تاکید بر این‌که در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم، گفت: بر اساس ارزیابی مجمع عمومی وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان شرکت سودده مطرح شده‌ایم و ارزیابی مطلوب گرفته‌ایم.

وی درباره درآمد‌ها طی ۶ ماه اخیر اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار بالای ۶۵ درصد بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی درآمد داشته‌ایم و نمی‌گذاریم پول در حساب بماند و با درآمد‌ها صورت وضعیت پیمانکاران و هزینه‌های جاری را پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که مطالعات باند شمالی به طول ۴۰۰۰ متر آغاز شده که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: وزیر راه و شهرسازی در افتتاح باند مهرآباد از وضعیت فرودگاه امام انتقاد کرد. واقعیت آن است که فاصله ما با فرودگاه‌های سایر کشور خیلی زیاد است؛ مسافری از کشور‌های منطقه وارد فرودگاه امام می‌شود و واقعا ما حرفی برای گفتن نداریم.

سرپرست شهر فرودگاهی امام با اشاره به این‌که طی ۷ ماه اخیر بیشترین مسافر به استانبول بوده است، اظهار کرد: در مدت یاد شده یک میلیون و ۳۳۶ هزار نفر به استانبول سفر کرده‌اند، مقصد دوم نجف و مقصد سوم دبی بوده است.

سرپرست فرودگاه امام خمینی گفت: عمده فعالیت‌های فرودگاهی در دولت سیزدهم صورت گرفته است به طوری که حدود ۱۸ طرح به ارزش ۳ میلیارد یورو آماده سرمایه گذاری و ۱۵ طرح نیز با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان در حال انجام است.

وی ادامه داد: حدود ۱۵ پروژه در شهر فرودگاهی ۲هزار ۹۹۵ میلیارد تومان در حال انجام است که از این رقم، ۲ هزار و ۱۲۰ میلیون تومان از منابع داخلی شهر فرودگاهی و ۸۷۵ میلیارد تومان نیز از بخش خصوصی تامین و سرمایه‌گذاری میشود. ۱۸ پروژه آماده برای سرمایه‌گذاری داریم که از این تعداد ارزش ان‌ها بالغ بر ۳ میلیارد یورو است که ۱۳ پروژه ان در محدوده منطقه آزاد و ۵ پروژه در شهر فرودگاهی است.
 
در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم،مدیران فرودگاه امام با صنعت هوانوردی آشنا نبودند
 چلندری ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها ترمینال ۴۱۰ هزار متری (ترمینال شماره ۳) است که ۸ شرکت چینی و ۴ شرکت داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند. با توجه به اهمیت پروژه یا طی فراخوان یا با جمع‌بندی با وزارت راه، آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد. این ترمینال ترکیبی است بدین صورت هم پرواز‌های داخلی و هم خارجی از این ترمینال انجام خواهد شد مطالعات انجام شده خاص و تصویب شدا است و امیدواریم هاب اول منطقه در بار و هاب دوم منطقه در مسافربری شویم.
 
سرپرست فرودگاه امام خمینی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای اصلاح باند ترمینال سلام دارید؟، گفت: قرار است فراخوانی برای ساخت باند سوم شمالی با اعتبار هزار میلیارد تومان در آینده نزدیک داده شود.
 
فسخ قرارداد ناچیز اجاره CIP فرودگاه امام

چلندری گفت: برخی فرودگاه را از یک منظر می‌بینند؛ اینکه فرودگاه یک باند و یک ترمینال دارد، اما شهر فرودگاهی امام بنگاه بسیار بزرگ است. در اینجا ترمینال cip را داریم که بخش خصوصی در قبال اجاره آن ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان حق‌الارض می‌داد. قرارداد ۲۱ ساله بود که پس از ۸ سال این قرارداد فسخ شد. پس از آن فراخوان داده شد که یک شرکت با مبلغ ۸۸۰۰ میلیارد تومان برای ۴ ماه برنده شد. این قرارداد در شرف نهایی شدن بود که جلوی آن را گرفتم و آنرا ابطال کردم.

وی تصریح کرد: بر اساس مجوز اخذ شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، برای اجاره cip مجدد فراخوان دادیم. در فراخوان جدید با آنالیز جدید از ۸ میلیارد تومان به ۴۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان افزایش یافت که سالانه به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. حدود سه ماه از این قرارداد می‌گذرد و پیمانکار عین اجاره ۳ ماهه را پرداخت کرده است. این پیمانکار ضمانت ۵۲ میلیارد تومانی را هم به ما داده است.

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: به زودی پاکات مربوط به فراخوان پارکینگ فرودگاه بازگشایی می‌شود که در این مورد هم حداقل سه برابر قیمت افزایش می‌یابد و پول این قرارداد‌ها را صرف توسعه شهر فرودگاهی می‌کنیم.
 
معضل انتصاب مدیران ناآگاه در دولت قبل

چلندری با اشاره به این‌که امضای قرارداد‌های ناچیز اجاره به دلیل ناآگاهی مدیران قبلی بوده است، گفت: نگران تهدید‌ها نیستیم.

وی با بیان این‌که زمان مدیریت در فرودگاه امام بسیار کوتاه بوده و افرادی آمده‌اند که هیچ سابقه‌ای در صنعت هوانوردی نداشته‌اند، تصریح کرد: این انتصابات در دولت یازدهم و دوازدهم دیده شد. این مدیر تا بیاید بفهمد چه چیزی در صنعت هوانوردی می‌گذرد دو سال زمان می‌برد و بعد از آن جابجا شده است.

سرپرست شهر فرودگاهی امام با یادآوری این‌که از سال ۸۴ تا کنون هیچ کار توسعه‌ای در ترمینال یک انجام نشده است، اضافه کرد: در سال ۸۴ فرودگاه امام برای روزانه ۳۰ پرواز فرودگاه خوبی بود نه برای ۲۰۰ پرواز. در سال ۹۴ تجربه ۸ میلیون مسافر را داشتیم در حالی که ظرفیت ۶ میلیون نفر است. امسال هم به ظرفیت ۸ میلیون مسافر رسیده‌ایم که ترمینال شماره یک جوابگو این حجم مسافر نیست.

وی با تاکید بر اینکه شهر فرودگاهی مقدمه‌ای برای توسعه حمل و نقل هوایی کشور است افزود: ۴ شهر در کشور به عنوان شهر لجستیک انتخاب شده است که یکی از آن‌ها شهر فرودگاهی است که ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی است.

چلندری تصریح کرد: منابع دولتی میتواند در توسعه فرودگاه‌ها موثر باشد، ولی به هیچ عنوان در فرودگاه‌های بزرگ کشور نیازی به بودجه دولتی نداریم، زیرا سرمایه‌گذاران داخلی اعلام آمادگی میکنند فقط دستگاه‌های حاکمیتی کمک کنند تا از ظرفیت بخش خصوصی خارجی به ویژه داخلی استفاده کنیم.

وی گفت: زمان مدیریتی در شهر فرودگاهی امام خمینی کوتاه بود و افرادی که در این فرودگاه مدیریت کردند آشنایی با صنعت هوانوردی نداشتند. از سال ۸۴ تا امروز ترمینال ۱ هیچ بهره‌برداری‌ای انجام نشده است.
 
در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم،مدیران فرودگاه امام با صنعت هوانوردی آشنا نبودند
گلایه از سیستم کنترل پاسپورت در فرودگاه امام

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی تاکید کرد: در هیج جای دنیا پاسپورت‌ها دستی کنترل نمیشوند، ولی همچنان در فرودگاه امام پاسپورت‌ها به صورت دستی کنترل میشود. در ۱۶ گیت گذرنامه فقط ۲ افسر گذرنامه داریم که یکی از اصلی‌ترین مشکلات ماست، زیرا با کمبود نیرو مواجه هستیم. یکی دیگر از موضوعاتی که به نبود مدیریت برمیگردد؛ خشک شدن ۸ حلقه چاه در شهر فرودگاهی امام خمینی است که نیاز به اصلاح دارد.

چلندری خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ درآمد سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان مطالبات پیش‌بینی شده بود که پیشنهاد اصلاح دادبم که این رقم را به ۱۷۰۰ میلیارد تومان برسانند که این رقم در سال ۱۴۰۱ به رقم ۲ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های شهرفرودگاهی رسید.

وی در پایان گفت: یکی از مشکلاتی که در مناطق آزاد کشور داریم این است که ۴ مدل حمل‌ونقل ترکیبی را نداریم و یا اگر فعال باشند مشکلات زیادی دارند یکی از آن‌ها ظرفیت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی است که دسترسی‌های منحصر به فرد دارد. در حال حاضر ۱۱ شرکت هواپیمایی داخلی و ۲۳ شرکت خارجی در شهر فرودگاهی داریم که به ۵۰ مقصد و ۲۸ کشور پرواز انجام میشود.
 
چلندری افزود: برای سی آی پی فرودگاه ۵۰۰ میلیون تومان حق ارز در نظر گرفته شده بود که نهایتا با اصلاحیه صورت گرفته این رقم به ماهانه بیش از ۴۳ میلیارد تومان رسیده است.

سرپرست فرودگاه امام خمینی گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و ماهان بیشترین بدهکاری را با رقم دو هزار میلیارد تومان به فرودگاه دارند که در حال مذاکره برای بازپس گیری مطالباتمان هستیم.

مسئول مستقیم هایاکارت وزارت گردشگری است

چلندری با یادآوری این‌که مسئولیت مستقیم حل مشکل هایاکارت تماشاگران ایرانی جام جهانی با وزارت گردشگری است، تاکید کرد: در بحث هایاکارت نه سازمان هواپیمایی و نه شرکت‌های هواپیمایی هیچ نقشی ندارند. کسانی که تیک هایا کارت آن‌ها نخورده باشد و اصطلاحا این اکتیو نباشند امکان سفر به قطر را ندارند.

وی بیان کرد: وزارت گردشگری وظیفه اصلی این کار را داشته است، در هفته حدود ۵ تا ۶ پرواز توسط قطری انجام می‌شود و ایران‌ایر هم درخواست ۵۸ پرواز را داشته و دیروز ۵ پرواز را انجام داده است. درباره هایاکارت نیز دیروز حدود ۵۰ نفر امکان سفر به قطر را نداشتند.
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین