پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۶۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
مدیریت اجرایی مملکت گویا گرایشات عشقی پیدا کرده؟ طرف شاخص ۱۵۰ به بالا هوا رو تا دیروز آلوده میدونسته و امروز توجیه می‌کنه که در چین و ماچین، این شاخص ۳۰۰ در نظر گرفته شده. آدم باید خون گریه کنه که چنین وزیری بعنوان وزیر آموزش و پرورش داره. این نوع انتخاب‌ها و تائید صلاحیت‌ها و رای اعتماد دادن ها، ظلم به انقلاب و اسلام و کشور و توسعه بینانسلی محسوب نمی‌شه؟ یکی ما رو آگاه کنه. وزیر بهداشت هم با تصمیم وزیر آموزش و پرورش مخالفت کرده. ما هیچ ، ما نگاه.

شعار سال: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز در همایش زنان فرزانه بیان داشته است که بر اساس بررسی‌های جهانی برخی کشور‌ها مانند مکزیک و چین آلودگی شدیدتر و با شاخص ۳۰۰ دارند، اما مدارس تعطیل نمی‌شود، اما در ایران بارش برف و آلودگی با شاخص ۱۵۰ مدارس را تعطیل می‌کند.وی با تحلیلی بشدت زیر سوال و معامل محور ادامه داده است که،  هزینه آموزش و پرورش روزانه هزار میلیارد تومان است و کلاس‌های حضوری ارزش افزوده برای دانش آموزان و معلمان دارد بنابراین مدارس نباید تعطیل شود البته اگر جان دانش‌آموزان در خطر باشد باید برای تعطیلی مدارس اقدام کرد.

وزیر آموزش و پرورش شب گذشته با اعلام خبر بازگشایی مدارس اعلام کرد: رئیس جمهور دستور دادند تا تعطیلی مدارس کاهش یابد و با توجه به این شرایط از فردا مدارس تهران و سایر استان‌های کشور در تمام مقاطع تحصیلی به صور حضوری دایر خواهد بود.همچنین مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره برگزاری کلاس جبرانی برای تعطیلات اخیر گفت: مقرر شد به شورای آموزشی مدارس اختیار داده شود تا برای پایه‌ها و دروسی که خودشان با توجه به تفاوت‌های موجود در مدارس احصا کردند، نسبت به برگزاری کلاس جبرانی تصمیم‌گیری و از زمان نوبت عصر یا پنجشنبه‌ها استفاده کنند. این کار به صورت آزمایشی در چند مدرسه از مناطق مختلف اجرا خواهد شد و نتایج حاصل در جلسه بعدی شورای آموزش و پرورش استان ارائه و آنجا برای تعمیم به تمام مدارس تصمیم‌گیری خواهد شد همچنین مدارس و مناطقی که پیش از این متقاضی برگزاری کلاس جبرانی بودند برای اجرای آزمایشی انتخاب شده‌اند.

مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای عدم تعطیلی مدارس

دکتر عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوارض شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان، گفت: هر چه که در راستای سلامت مردم باشد، وزارت بهداشت با آن موافق است و هرچه که به سلامت مردم آسیب برساند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالف خواهد بود. بر همین اساس برخی اظهارات اخیر مسوولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تغییر شاخص‌های تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا، قابل قبول نیست.مقایسه کشور ما با سایر کشورها که وضعیت آلودگی هوای بدتری از ما دارند مانند چین، هند و... نمی‌تواند راهکار باشد. یکی از گروه‌های حساس کودکان هستند و این درست نیست که صرفا با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسئله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. ای کاش وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی و... برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا صورت گیرد. بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروه‌های حساس خطرناک است. استاندارد سالیانه ذرات معلق ما در کشور ۶ برابر راهنمای سازمان بهداشت جهانی است و این یعنی مواجهه مردم با آلودگی هوا بالا است؛ پس باید به جای تغییر شاخص‌ها، رویکرد خود را بر کاهش آلاینده‌ها و کنترل منابع انتشار بگذاریم. ما هم در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم، اما چاره دیگری جز این نداریم که با این کار مواجهه کودکان با آلودگی هوا را کاهش دهیم.

عدد مبنای غیرحضوری شدن مدارس مصوب سال 1396 هیئت وزیران ( در راستای تحقق هوای پاک)، رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ است. برای تغییر این شاخص که در قانون مطرح شده است باید کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت محور اخذ کنند و نه اینکه بیاییم صورت مسئله را پاک کنیم. مگر سازمان محیط زیست که استانداردهای ذرات معلق هوا را افزایش داد، به هدف خود رسید که ما با عدم غیرحضوری کردن مدارس به هدف خود برسیم؟

آلودگی هوا جدا از پیامدهای نامطلوب مستقیمی که بر سیستم تنفسی کودکان می‌گذارد، می‌تواند سبب اختلال و بیماری در دیگر سیستم‌های بدن کودکان (در شدتی بیشتر از آنچه در بزرگسالان ممکن است دیده شود) شود. ناکارآمدی سیستم ایمنی بدن، تکامل نیافتگی بسیاری از ارگان‌های بدن و ناآگاهی از خطرات به دلیل اقتضای سن، زمینه ساز آسیب‌های بیشتر در مواجهه با آلودگی هوا در کودکان خواهد شد. حتی در مقادیر بی‌اثر آلاینده‌ها برای بزرگسالان، دستگاه تنفسی در معرض سمیت ناشی از آلاینده‌ها قرار دارد. از طرفی به دلیل رشد نیافتگی دستگاه تنفسی در کودکان، ترمیم آسیب‌های وارد به سلول‌های اپیتیکال مجرای تنفسی به طور صحیح انجام نمی‌شود. مطالعات نشان داده است که آلاینده‌هایی مانند دی اکسید نیتروژن و بویژه ازن بر توسعه دستگاه تنفسی در سنین کودکان تاثیرگذار است.

کودکان قادر به متابولیزه، سم زدایی و دفع مواد سمی همانند بزرگسالان نیستند، در نتیجه مواد سمی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گردش خون می‌ماند و سبب آسیب بیشتر به اندام‌ها می‌شود. به طور نمونه کودکان تا ۷۰ درصد سربی را که وارد بدنشان می‌شود را جذب می‌کنند؛ در حالی که در بزرگسالان حدود ۲۰ درصد آن جذب می‌شود. از طرفی بزرگسالان کمتر از یک درصد از سرب جذب شده را حفظ می‌کنند در حالی که در بدن کودکان تمایل به حفظ سرب بیشتر است. به طور کلی تکامل نیافتگی دستگاه ایمنی و دیگر دستگاه‌های حیاتی در کودکان، احتمال آسیب در مواجهه با آلاینده‌های هوا را افزایش می‌دهد.آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در مناطق شهری و صنعتی در ایجاد یا تشدید برخی دیگر از بیماری‌ها از جمله لوسمی (سرطان خون) یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان موثر است.

از طرف دیگر، آسم به عنوان یک بیماری غیرواگیر و مزمن شناخته شده سبب التهاب و تنگی مجاری هوایی می‌شود. آسم به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در کودکان است. بر اساس آمار در دنیا بیش از ۶.۳ میلیون کودک مبتلا به آسم وجود دارد. برخی از مطالعات صورت گرفته در ایران هم حکایت از شیوع این بیماری در دو دهه اخیر بویژه در میان کودکان دارد. مشخص شده است که برخی از آلاینده‌های هوا باعث حملات حاد آسمی، اختلال رشد ریه و در نتیجه کاهش در عملکرد ریوی در طول زمان بویژه در کودکان می‌شود. مطالعات، همبستگی مثبتی میان مراجعه به بیمارستان برای بیماری آسم و افزایش غلظت روزانه آلاینده‌های ذرات معلق PM۲.۵، ازن و دی اکسید نیتروژن را نشان می‌دهد.

تاثیر برخی از آلاینده‌ها مانند فلزات سنگین و هیدروکربن‌های آروماتیک حلقوی مرتبط با اثرات عصبی تکاملی و عصبی رفتاری در کودکان از جمله طیف اختلالات اوتیسم مشخص شده است. در مطالعات مختلف تاثیر فلز سنگین سرب در کاهش ضریب هوشی کودکان مشخص شده است. تترا اتیل سرب افزوده شده به بنزین، سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌های سیمان، کارخانه‌های ذوب و استخراج فلزات مهم‌ترین منبع ایجاد سرب در هوا هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار:۳ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۷۱۱۹۹۱، www.entekhab.ir / سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ، تعطیلی مدارس به علت آلودگی ، تعطیلی مدارس با شاخص آلودگی150 ، یوسف نوری از شاخص آلودگی هوا چی می دونه ، اطلاعات یوسف نوری از تاثیرات آلودگی هوا بر سیستم ایمنی دانش آموزان ، تصمیم گیری های سرخود وزارت آموزش و پرورش درباره شاخص آلودگی هوا ، سلیقه گرایی در تعطیلی مدارس ، آلودگی هوا و کم توجهی آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس ، آموزش و پرورش درباره آلودگی هوا چه می گوید ، مخالفت وزیر بهداشت با تصمیم آموزش و پرورش برای تعطیل نکردن مدارس ، همایش زنان فرزانه ، هزینه روزانه هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش ، هزینه سالیانه 365 همتی آموزش پرورش ، هزینه روزانه آموزش و پرورش چقدر است ، مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ، برگزاری کلاس جبرانی برای تعطیلات ، مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای عدم تعطیلی مدارس ، دکتر عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ، دکتر عباس شاهسونی ، غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت ، در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم ، مبنای غیرحضوری شدن مدارس مصوب سال 1396 هیئت وزیران ، پیامد آلودگی هوا بر سیستم تنفسی کودکان ، پیامد آلودگی هوا بر تشدید عفونت تنفسی در کودکان ، پیامد آلودگی هوا بر سرطان خون در کودکان ، پیامد آلودگی هوا بر تشدید آسم در کودکان ، پیامد آلودگی هوا بر کاهش توانایی هوشی کودکان
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین