پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
علی اکبر ولایتی در خیابان سعدآباد در یک خانه بزرگ قدیمی زندگی می کند. او در کنار خانه اش حسینیه ای بنام ثارالله وقف کرده و هرسال نذری هم می دهد. به گفته خودش، در طبقات بالای منزل او چهار فرزندش به همراه خانواده هایشان نیز زندگی می کنند
شعارسال: گفته‌اند حدود ۲۳۰ سال از روزی گذشته که تهران، دارالخلافه ایران شده است. در این ۲۳۰ سال، حاکمان این کشور، در جای جای تهران منازل مسکونی مختلف و متفاوت داشته اند اما دل، اگر به قول آن شعر خاقانی عبرت بین باشد می‌تواند از تفاوت نیاوران با جماران، خیلی چیزها دستگیرش شود. باری، در میانه موج فیش حقوقی نگاهی داریم به منازل مسکونی آن‌ها در این شهر. اینکه هر یک کجا ساکنند و البته چه مناطقی هست که چگالی مسئول‌نشینی‌اش از بقیه شهر بیشتر است.

به گزارش وعده صادق تهران چند منطقه مسئول نشین دارد. بیایید از مهم‌ترینش شروع کنیم که در مرکز شهر قرار دارد: یعنی پاستور. جایی در بین دو خیابان کارگر و ولی عصر از سمت راست و چپ و امام خمینی (ره) و آذربایجان در جنوب و شمال. خب، تقریبا همه می‌دانند که بیت رهبر انقلاب یعنی منزل مسکونی و محل کار ایشان در این منطقه است. در خاطرات علی اکبر ناطق نوری آمده که در زمان انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری این مساله مطرح بود که ایشان کجا مستقر شوند. پیشنهاد اول جماران بود که ایشان به احترام امام و خانواده ایشان نپذیرفتند. پیشنهاد دوم هم اردوگاه شهید باهنر آموزش و پرورش بود که رهبری گفتند می‌خواهم در مرکز شهر باشم و هم نمیخواهم اردوگاه دانش آموزان را بگیرم. اینگونه می‌شود که به نقل از خاطرات رفیقدوست به سراغ ملکی می‌روند در نزدیکی ریاست جمهوری که برای خانواده «نظام مافی» بوده است. در کنار ساختمانی که رهبری مستقر بودند زمین بزرگی شبیه ورزشگاه و زمین بازی هم بود که حسینه‌ای به نام امام خمینی در آنجا ساختند و بعد از آن دیدارهای رهبری در آنجا انجام می‌شد.

البته مسئولین دیگری هم در این منطقه ساکن هستند. مثلا محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق در دوران ریاست جمهوری خود در پاستور ساکن بود و البته بعد از پایان دوره ریاست جمهوری به منزل بازسازی شده خود در میدان ۷۲ نارمک بازگشت. او در پاستور، همسایه دیوار به دیوار آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان بود.

احمدی نژاد در جلوی منزل خود در نارمک همچنان نامه های مردم را دریافت و به تقاضاهایشان رسیدگی می کند

منزل مسکونی میرحسین موسوی هم در خیابان پاستور کوچه اختر است. جایی که او به قول اخیر دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در آن جا در محدودیت اجتماعی قرار گرفته است.

* جماران هنوز هم ساختار روستایی دارد

در شمال تهران، منطقه جماران هم یک منطقه مسئول نشین به حساب می‌آید. جایی که در میانه نیاوران و تجریش قرار دارد و هم به دلیل استقرار امام خمینی (ره) و هم به دلیل آب و هوای خوب و هم به خاطر اینکه از نظر امنیتی، امکان حفاظتی خوبی دارد مورد اقبال قرار گرفته است. از این روست که علاوه بر بیت حضرت امام (ره) که محل سکونت آخر هفته‌های سید حسن خمینی است؛ می‌توان از افرادی مثل آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبر انقلاب، سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات و حجت الاسلام یونسی، وزیر اسبق اطلاعات و دستیار فعلی رئیس جمهور یاد کرد که در این منطقه سکونت دارند. منزل مهدی کروبی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی هم در همین منطقه جماران قرار گرفته است.

هاشمی در جماران زندگی می کند

علاوه بر بازاری های متمول مذهبی، برخی سیاستمداران نیز در خیابان ایران در جنوب تهران زندگی می کنند

منطقه مسئول نشین دیگر تهران، خیابان ایران است. جایی که از چهارراه آبسردار در نزدیکی میدان شهدا آغاز می‌شود و تا سه راه امین حضور، بورس لوازم خانگی تهران ادامه پیدا می‌کند.

سه عامل باعث شده که خیابان ایران به محلی خوب برای سکونت مسئولین تبدیل شود. نخست نزدیکی به مرکز شهر و مخصوصا به مجلس شورای اسلامی، دوم قرار گرفتن در مجاورت مدارس مذهبی علوی و رفاه و و سوم بافت فوق العاده مذهبی این خیابان. به همین دلیل است که مثلا منزل شهید رجایی، نخست وزیر فقید در این منطقه قرار دارد و بخشی از نمایندگان مجلس هم در اینجا ساکن هستند. منزل سابق فرمانده سپاه پاسداران هم در این منطقه بود.

تا حرف از سپاه شد بگوییم که مسئولین این نیروی نظامی به طور مشخص در سه نقطه از تهران منزل دارند. نخست شهرک شهید محلاتی که البته به دلیل بافتی که بعدها به خاطر حضور سپاهی‌ها پیدا کرد برای دیگر مسئولین هم مطلوب شد و مثلا چند وزیر دولت احمدی‌نژاد و نیز خانواده پدری رئیس جمهور سابق در آنجا سکونت داشتند. دوم شهرک شهید دقایقی در میانه جنگل‌های لویزان که محل سکونت فرماندهانی مثل محسن رضایی است و شهردار فعلی تهران، محمد باقر قالیباف هم در همسایگی هم‌رزم‌های دیروز خود زندگی می‌کند. سپاه البته شهرکی هم به نام شهید کلاهدوز در نزدیکی ستاد فرماندهی خود دارد که محل سکونت فرمانده سابق این نهاد، رحیم صفوی و فرمانده فعلی آن، عزیز جعفری است.

محسن رضایی هرسال در خانه خود در شهرک شهید دقایقی در شمال تهران روضه خوانی دارد

البته چون گفتیم که نمایندگان مجلس در خیابان ایران ساکن هستند باید این را هم بگوییم که نمایندگان، دو مجتمع مسکونی دیگر هم در تهران دارند. یکی مجموعه برج‌های مجلس در شهرک شهید محلاتی و دیگری مجتمع مسکونی سبحان در قیطریه. مجمتعی که حمله برخی نیروهای خودسر در سال ۱۳۸۸ به آنجا، حاشیه ساز هم شده بود.

* مجتمع سبحان محل زندگی برخی نمایندگان مجلس است

برخی از مسئولین هم هستند که در مناطقی زندگی می‌کنند که به قولی بورس مسکونی برای افراد این چنینی نیست. مثلا حسن روحانی، رئیس جمهور در منطقه ولنجک تهران سکونت دارد.

* نمایی از خانه حسن روحانی در ولنجک

به گزارش وعده صادق علی اکبر ولایتی در خیابان سعدآباد در یک خانه بزرگ قدیمی زندگی می کند. او در کنار خانه اش حسینیه ای بنام ثارالله وقف کرده و هرسال نذری هم می دهد. به گفته خودش، در طبقات بالای منزل او چهار فرزندش به همراه خانواده هایشان نیز زندگی می کنند.

* علی اکبر ولایتی در خبایان سعدآباد زندگی می کند. او متولد شمیران است

علی لاریجانی رئیس مجلس در محله قیطریه تهران زندگی می کند. غلامعلی حدادعادل در محله دروس ساکن است. محمد جواد ظریف هم در فرمانیه خانه دارد. البته همه هم بالانشین نیستند و مثلا عباسعلی کدخدایی که به دوباره به سخنگویی شورای نگهبان بازگشته در میدان فاطمی تهران ساکن است و غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی نژاد و وزیر پیشین دادگستری در شهرکی در جنوب غربی تهران زندگی می کند. در آخر هم باید یادی کرد از محله‌ سعادت آباد که اخیرا توسط برخی از مسئولین برای سکونت انتخاب شده ولی نمی‌توان گفت که خیابان، کوچه یا برج خاصی در این محله، فقط مختص مسئولین است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وعده صادق، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395، کدخبر: 41539، www.vadesadegh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین